function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Bavaria før og etter "masseproduksjon"


faraway

Recommended Posts

Noen foretrekker å synke her fremfor på sjøen. Ok, jeg skal i hvert fall gi meg i denne omgang. :diving:

 

Kommentar fra moderator: Etter klager er tråden er ryddet for det verste tullet.

Om det ikke er mulig å diskutere emnet på en seriøs måte, og uten personangrep, blir det stengt.

Link to post
Share on other sites

Men inntil videre så finner du dokumentasjon her, men linkene til kjøper virker neppe.. .Så kan du lese gjennom og kommentere hva som ikke er rett i følge ditt syn

Nå kan jo du lese dommen her:

http://www.dagensbatliv.se/upload/articlefile/7/445022/Uddevalla_tingsr_Hallb_R.pdf

 

Domslut er knusende for kunden:

"1. Tingsrätten tillåter Bengt och Kerstin Nordés yrkande om utställande av bankgaranti.

2. Bengt och Kerstin Nordés talan avslås.

3. Bengt och Kerstin Nordé ska solidariskt till Hallberg-Rassy Varvs AB betala

ersättning för rättegångskostnader med 808 200 kr, varav 781 200 kr utgör ombudsarvode, samt ränta på 808 200 kr enligt 6 § räntelagen från dagen för denna dom till dess betalning sker."

 

Slik jeg ser det har du ikke underbygget dine påstander med noe som helst annet enn mer eller mindre fargede meninger her på baatplassen.no, herunder innlegg fra den ene parten, kunden.

Merk det er dine påstander om HR sin kvalitet jeg etterspør grunnlaget for. Hva mener du jeg er uenig i? Ingenting. Det er du som har fremsatt en dårlig bevist påstand. Hva kalles det, svada? Eller løgn som du ynder å kalle det?

Markedsledere eller premium merker er ikke nødvendigvis feilfrie, de som har hatt et slikt vet det utmerket godt.

Kvalitet viser seg vel til generell kvalitet på produktene. Ikke nødvendigvis unntakstilfellene, spesielt mht båt hvor den menneskelige faktor er betydelig.

Ingen tvil om at den aktuelle saken kunne vært håndtert annerledes. Praktisk erfaring tilsier at det må to parter for å få en konflikt.

 

Ps: jeg venter fortsatt ikke i spenning på noen dokumentasjon du ikke har....:-)

Link to post
Share on other sites

Jeg tror:

Hele denne saken med HR 37 er tragisk. Vi har med personer og gjøre som,for meg, uten tvil har en diagnose.Å kjøpe en båt for ca 2.2 millioner, og kreve 7,5 millioner i erstatning for at den ifølge ham,hans sønn og noen betalte eksperter (ca 800.000 kr) er "ikke sjødyktig" pga en delaminering kun han,og hans "eksperter" ser.

Følgelig lider han TOTALT nederlag i retten. Han skal være takknemlig for at HR ser hva som egentlig er problemet,og at de hjelper mannen "back on track" De behøvde ikke det,ref dom. Jeg sier at dette er noe jeg tror, så slipper jeg å bli truet av søksmål, som enkelte andre har blitt i denne saken.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Er som mange her på jakt etter min første seilbåt. Som følge av det sitter jeg pal ved pcen når jeg har tid å leser blogger og ser på finn.no

Jeg har lest litt rundt Bavaria og forstått det slik at rundt 1998 eller deromkring begynte de med en masseproduksjon og derfor ikke produserte like solide og forseggjorte båter. Er det noen som kan fortelle meg hva forskjellen på før og etter er?

Vi var der for et år siden, og endte opp med å kikke å på Bavariaer og.l. fra -00, -02 osv. Og så kikket vi på en fra -98. Det som var ganske likt på alle disse, var relativt utdatert elektronikk, så ikke verdt kjøpe 3 år nyere for det alene. Alle båtene vi kikket på, ville vi uansett ha trukket om tekstilene på, og alle hadde tekstiler som ikke appelerte til meg. Så hva skilte? Vi gikk for den båten som hadde den størrelsen/layouten vi likte best, antall sengeplasser vs pris hadde helt klart innvirkning, og andre ting som det generelle vedlikeholdet, alder på seil osv.

Men om vi ribber disse båtene, hva sitter vi igjen med? I vår Bavaria 38 Holiday, er det i mine øyne, penere håndverk, renere linjer, og mer detaljer, som på nyere modeller ble skrapet ned, eller ikke er så pent. Treverket er mer "solid", gåsetegn, fordi jeg ikke har målt dette i mm og cm. Vi ville også ha en båt med et fornuftig bad med dusj (plastvegger, ikke tre). Konklusjonen vår, var at vi fikk mer for pengene ved å gå for vår 38, enn ved enn tilsvarende som var bare et par år nyere. Oppgraderinger måtte vi legge til uansett.

Skal jeg ha en nyere Bavaria, skal den være mye nyere, men det blir en annen gang, med et annet budsjett.

Redigert av Ut på tur (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kritikken i fagpressen mot Bavaria i 1998, var blant annet at de var mørke innvendig (mørk mahogny) og at vinduene var små og slapp lite lys inn. Etter 2000-2002 en gang ble vinduene større og flere samt at lysere tresort ble valgt.

 

En annen forskjell, er at Bavaria modellen fra omkring 1998 hadde en tendens til å slippe roret og svinge opp i vinden ved mye vind, slik at man måtte reve tidlig. Dette har blitt mye bedre på nyere modeller. Rekkestøttene var også dårlig festet på de første "masseproduserte" båtene. De fleste har forsterket rekkestøttene på disse båtene med ekstra skiver under dekk i etterkant.

 

38 Holiday, som er nevnt i innlegget over er sammen med 35 Holiday blant de første "masseproduserte" Bavariane. Når man snakker om modeller fra før "masseproduksjonen" startet, sikter man til modeller laget i perioden 1979-1995 og ikke Holiday serien som etterhvert ble til AC (aft cockpit) og Cruiser

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Den lyse tresorten kom vel ikke før med Cruiser serien som kom i 2005, da kom også skrogvinduene på plass.. Får dette var det en mørkere tresort som ble benyttet...Det som jeg likte med 2005 modellen jeg hadde er at det ikke var nevneverdig elektronikk på den fra fabrikken, kontrollpanelet var analogt, noe som jeg hadde sansen for.. . Av problemer jeg hadde så var det 3. parts produkter som feilet, Mikuni varmeren tok kvelden 2 ganger, og etter andre gangen fikk jeg ny.. som var bra. Her ordnet Lunde opp mot sin underleverandør, som hoppet når Lunde sa hopp.. Madrassene kunne også vært noe bedre iallefall om en har oden på BMI'en, så her ble overmadrasser tilpasset og spilebunn lagt inn i Captains Cabin.. En grei forbedring til en beskjeden kostnad

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For å belyse kvaliteten på Bavaria for de som er interessert:

 

På vår båt som nå er 7 år gammel har vi hatt 2 reparasjoner:

 

1) Byttet relé til baugpropell som startet av seg selv uten at man trykket på knappene.

 

2) Varmtvannslangen sprakk pga for høy varme ca 10cm fra varmeren. Skjøtet på fleksibel metallslange nærmest berederen.

 

På vår forrige Bavaria fra 2002, ble det fyllt sika rundt gjennomføringen av lanterneledningene forut for å stoppe lekasje til forpiggen. Grunnen til at det ikke var sika der i utgangspunktet, var nok at gjennomføringen var under en rekkestøtte som stod over ankerbrønnen. Bavaria hadde tydeligvis ikke forutsett at vannet ville følge ledningene inn bak panelet i forpiggen.

 

På vår første Bavaria fra 1998 var det også en garantireklamasjon. Dårlig trykk på ferskvannet på badet. Årsaken var at en slangekobling var skrudd så hardt sammen at gummipakningen ble presset sammen, slik at passasjen for vannet ble nesten stengt. Ved å løsne koblingen litt, var problemet løst. Dette er en tankevekkende konsekvens av masseproduksjon, er at båtene blir laget likt. Så når vi traff enn annen nybakt Bavariaeier og spurte om de var fornøyd, kunne de fortelle ar de var godt fornøyd med alt, untatt trykket på vannet. Jeg kunne enkelt løse det fior dem der og da. Kvalitet handler ikke bare om antall strøk lakk og trearbeid. Det er også rutiner som sikrer at samme kvalitet hver gang. En kan si mye pent om håndlaget, men en ulempe er at kvaliteten varierer i forhold til hvilke håndverker og dagsformen til håndverkeren som har gjort jobben.

 

Når en feil opodages på en masseprodusert båt, gjelder det stort sett alle og tiltak kan organiseres for å rette feilene systematisk.

 

Feil på et håndlaget produkt tkan være forskjellig fra båt til båt og oppdages kanskje ikke før det får fatale følger. Noen oppdager feilen og får den reparert, andre ikke.

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Og derfor er det på en måte en fordel å velge masseprodusert vare helt klart men nå finnes det jo ikke håndlagde båter igjen i verden snart. Hvem i alle verden håndlager ?

Malø er ute, hans christian lages det nesten ingen av lenger, Regina var vel også noe i nærheten av håndlaget, de er også borte.

 

Selve byggekvaliteten er nok ikke så voldsomt forskjellig fra merke til merke lenger, hva de bygger altså hvordan ting er tenkt fram og materialvalg gir nok de store forskjellene istedet.

Link to post
Share on other sites

Det meste innen båtbygging er faktisk håndlaget, enten det er Bavaria eller HR, så kan en like det eller ikke.. Det er svært få roboter som bygger båter.. Skoråget legges også for hånd.. Bavaria bruker CNC styrte maskiner for kutting av plater til innredningen og fresing at materialer og kutte ut åpninger i dekk og skrog.. Det settes sammen manuelt, monteres inn i båten manuelt.. Så det aller meste håndverk..

 

Bavaria har optimalisert produksjonslinjen, brukes 5S, og TPS delvis integrert

 

Fra innredningsavdelkingen

bilde

 

En robot

bilde

 

Fra dekk

bilde

 

bilde

 

Fra sammenstillinglinjene

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

De som kjenner til effektiv produksjon vil se helt klart hvordan dette er bygget opp, lyse rene og ryddige lokaler, produksjon foregår langes en logisk produksjonslinje.. Dette gir en effektiv produksjon med lite dødtid, lite håndtering av både materialer og produkt... Dedikerte team som gjør dedikerte arbeidsoppgaver...

 

Det handler om å organisere produksjonen etter enkle logiske prinsipper, og følge de... Men skal en få dette til på en effektiv måte, så trenger en selvsagt volum i produksjonen.. Dette er grunnpilarene i både 5S og TPS som er vel anvendt metodikk innenfor både produksjon og verksted..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Helt klart et poeng der hifo.. alle innredningmoduler blir "like", mens skrog og dekk blir ikke like siden de er "man made", og det vil være små variasjoner her... Men når det gjelder dekksluker og slikt så er de stort sett like.. så der vil forskjellen være mindre..

 

Så det er nok ikke uten grunn at billigbåtprodusentene har en del synlig bruk av sikaflex i forhold til de dyrere som blir mer "skreddersydd"

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En liten sammenligning med husbygging i Norge og Hellas.

 

I Norge benytter man vel i utgangspunktet stort sett standardvinduer hva størrelse angår og setter disse inn i de åpningene som er laget i huset/hytta og som er basert på standard vindusmål. I Hellas lager man et hus i betong og med det antall vinduer/dører og sånn ca størrelse som man ønsker og deretter tar man mål av hver enkelt vindus/døråpning og så blir alle vinduer og dører laget manuelt etter individuelle mål og til slutt satt inn!

Siden jeg var til stede i prosessen og overvar all måltaking og til slutt innsetting av dører/vinduer så vet jeg dette med sikkerhet. Trolig ikke den mest rasjonelle/billigste måten å gjøre det på, og tror heller ikke at resultatet har blitt noe bedre enn om man hadde standard dører og vinduer og heller laget åpningene i riktig størrelse, og kanskje sågar billigere?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men hvis det er billig, så kan det vel ikke være bra? :-)

Stilige bilder fra BMB sin fabrikk. Og samtidig synd at ikke noe norske produsenter overlever med produksjon her hjemme. Men det er en annen diskuasjon

 

Har trådstarter gitt opp eller konkludert med en båt?

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

En båt er alltid for liten etter en stund, klart man vil ha en større!

 

 

 

Nei....jeg er veldi fornøyd, båten var 9 år, da jeg kjöpte den, har hatt den i 13 år, o kommer o ha den ca 20-25år til, håper jeg ! :smiley:

 

sen misstenker jeg att jeg må ha noe mindre

 

Samme her.

Har en båt som kan håndteres alene og som samtidig er stor nok til å feriere i.

Om jeg noen gang skal bytte båt blir det til noe mindre.

 

Forstår ikke helt trenden med større og større båt, med færre og færre mennesker ombord..

I årets ferie langs den svenske vestkysten var det tydelig at jo lengre man kom fra Norge ble det lenger og lenger mellom Bavariaene og dessuten sank snittstørrelsen med noen fot..

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke helt trenden med større og større båt, med færre og færre mennesker ombord..

 

 

Færre mennesker er vel ikke noe poeng i seg selv, men større båt = større rekkevidde. (Det er jo paradoksalt meget praktisk om man vil seile vekk fra alle Bavariaene i Norge :o)

 

Og når man kommer ut av Norge vil sikkert svenskene ha preferanse for svenske båter og danskene for danske. Når man kommer ned til Tyskland så ... ?

Link to post
Share on other sites

 

Færre mennesker er vel ikke noe poeng i seg selv, men større båt = større rekkevidde.....

. Når man kommer ned til Tyskland så ... ?

Større rekkevidde er et godt argument, men de "seiler" jo stort sett de samme 20 nautiske fra Skjebergkilen til Koster....

 

Det snodige er jo at det blant båtene med tysk flagg på hekken, så er det bemerkelsesverdig få Bavariaer.

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...