Jump to content

Bavaria før og etter "masseproduksjon"


faraway

Recommended Posts

grawis; dette er ikke dokumentasjon, dette er ett eksempel. På samme måte kan jeg vise til at de 5 siste bilene mine har hatt Kr. 0.- i verditap pga gunstige kjøp/salg forhold. Eksempelet ditt gir liten verdi i en debatt om Bavaria sitt verditap kontra andre merker.

 

Nei bevares, dokumentasjon for å ta med i retten er dette ikke, men så gidder jeg ikke å lage noe forskningsarbeid utav dette heller, jeg har sjekka båten min på NIS/NOR og fortalt om hvordan ting ligger an, og så utfordrer jeg herved alle høyt aktede bavariaeiere om å dele samme infoen med oss her på forumet :-)

Link to post
Share on other sites

 

 

Siden du da har solgt to større seilbåter på under tre måneder (siden du meldte deg inn her på forumet) så har du sikkert en del å bidra med i tråder som går på markedet og hvordan dette har utviklet seg.

 

Å endre båtnavn/type i avataren er ikke vanskelig, tar ingen tid og medfører ikke nødvendig endring av nick noe som heller ikke er vanskelig eller så forvirrende, og en del har gjort det og kan være lurt hvis man er den typen som skifter båt omtrent like ofte som man skifter skjorte. og da gjerne til et nick som ikke er det samme som båtmerket man har. Bare et lite tips.

Det er ikke helt riktig det du sier/antyder men er det noe spesielt du lurer på ang. markedet som ikke allerede er belyst her på baatplassen?

Hvorfor er det lurt å skifte nick? slik at mine meninger om Bavaria skal bli mer eller mindre verdt? Eller at noen får problemer ved at jeg ikke har båt når de tror jeg har HR? Om det skulle forvirre noen at jeg har HR eller ikke så tror jeg ikke det spiller så mye rolle?

Vær forsiktig med å legge ut personlig info står det baatplassen "reglene".

Siden du spør om markedet og mange hevder at man ikke taper penger på HR så vet jeg at en del eiere av HR har røket på store tap. Det skulle bare mangle slik som markedet generelt har kollapset etter 2007. Men kanskje det har vært verdt hver kr. uansett. Sikkert for noen og sikkert ikke for noen andre. Spesielt om man må ta et stort tap i stedet for å bruke båten videre som de ønsker (ikke mulig pga. sykdom) som jeg hørte en HR 34 eier sa i vår.

At jeg har solgt to båter på en og samme sesong skyldtes at jeg/vi ikke klarte å sitte lenge på land etter å ha solgt HRen og da valgte å kjøpe en annen båt som etter egen vurdering var fornuftig priset. Kjøpte den for å ha den kort tid fremfor å leie en Bavaria eller tilsvarende for samme periode.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Nei bevares, dokumentasjon for å ta med i retten er dette ikke, men så gidder jeg ikke å lage noe forskningsarbeid utav dette heller, jeg har sjekka båten min på NIS/NOR og fortalt om hvordan ting ligger an, og så utfordrer jeg herved alle høyt aktede bavariaeiere om å dele samme infoen med oss her på forumet :-)

Hva sjekket du på NIS/NOR da om båten din som du ikke visste fra før??

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her kan man sjekke priser på omsatte båter i Sverige, her er HR Monsun som eksempel:

 

http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=617

Dette er straks mer aktuell data, men også her er antallene for små til å kunne si noe sikkert. Det er forøvrig snakk om båter av eldre årgang i linken. Det er derfor nærliggende å tro at disse båtene har nådd, eller i det minste er i ferd med å nå, den laveste omsetningsverdien sett i forhold til kost/nytte. Avvikene i pris vil følgelig være små og påvirkes i større grad av tilstand.

Link to post
Share on other sites

Snakk om å være blåøyd for HR sin "kvalitet" :nonod: Var det noe som ble godt belyst så var det denne saken og diskusjonen her gikk i flere måneder med svært gode referanser og dokumentasjon

Har ikke nevnt ett ord om HR kvalitet,det trenger jeg ikke.

Og,alle "måneder og gode referanser og dokumentasjoner" holdt ikke i retten.

Det var noe dritt for kunden at ikke du fikk vitne, da hadde nok alt blitt helt anderledes

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Nei bevares, dokumentasjon for å ta med i retten er dette ikke, men så gidder jeg ikke å lage noe forskningsarbeid utav dette heller, jeg har sjekka båten min på NIS/NOR og fortalt om hvordan ting ligger an, og så utfordrer jeg herved alle høyt aktede bavariaeiere om å dele samme infoen med oss her på forumet :-)

Det er ingen som skal i retten her, men du viser i ditt regnestykke at det er mer lønnsomt å kjøpe HR kontra Bavaria. Regnestykket ditt forutsetter at verditapet på HR er lik Kr. 0.- over en periode på 5 år. Sistnevnte kan jeg så langt ikke se at det er belegg for å hevde, hvilket gjør ditt regnestykke til en falsk påstand i mine øyne.

Link to post
Share on other sites

Snakk om å være blåøyd for HR sin "kvalitet" :nonod: Var det noe som ble godt belyst så var det denne saken og diskusjonen her gikk i flere måneder med svært gode referanser og dokumentasjon

 

Så flott. Hva var konklusjonen da? Noen kunder som fikk medhold i noe som helst, annet enn et såvidt meg bekjent hemmelig forlik? Siden du er så godt informert kan du sikkert hoste opp de svært gode referansene og dokumentasjonen. Eller er det bare synsing og svada?

Link to post
Share on other sites

Så flott. Hva var konklusjonen da? Noen kunder som fikk medhold i noe som helst, annet enn et såvidt meg bekjent hemmelig forlik? Siden du er så godt informert kan du sikkert hoste opp de svært gode referansene og dokumentasjonen. Eller er det bare synsing og svada?

Joda,kunden fikk et skikkelig ballespark, ville ha penger for "delaminert" skrog,fikk nytt skrog, og ingen penger. Case lost.

Redigert av Draug1 (see edit history)
Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Hva sjekket du på NIS/NOR da om båten din som du ikke visste fra før??

Vet ikke om jeg skjønner spørsmålet, men det jeg ikke husket nøyaktig var årstallene for hver gang båten ble solgt.

 

Her kan man sjekke priser på omsatte båter i Sverige, her er HR Monsun som eksempel:

 

http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=617

Stilig!

 

Det er ingen som skal i retten her, men du viser i ditt regnestykke at det er mer lønnsomt å kjøpe HR kontra Bavaria. Regnestykket ditt forutsetter at verditapet på HR er lik Kr. 0.- over en periode på 5 år. Sistnevnte kan jeg så langt ikke se at det er belegg for å hevde, hvilket gjør ditt regnestykke til en falsk påstand i mine øyne.

Åj, det gjør inntrykk når påstander blir kalt falske. Jaja, HR blir stort sett solgt med samme pålydende verdi år etter år etter år, noe jeg ikke håper noen vil påstå om Bavaria, eller?

 

Hvor mye smartere det er - fra et økonomisk synspunkt - å kjøpe HR, ser vi dersom vi sammenligner mellom en HR og en Bavaria til samme pris.

 

 

Ved kjøp av Bavaria til 1,5 mill, båten fullfinansiert, rente 7 prosent, solgt etter fem år:

Renteutgifter: kr 491619

Verditap: kr 500000

SUM utgifter/tap: kr 991619

 

Ved kjøp av HR til 1,5 mill, båten fullfinansiert, rente 7 prosent, solgt etter fem år:

Renterutgifter: kr 491619

Verditap: kr 0

SUM utgifter/tap: kr 491619

Link to post
Share on other sites

 

Vet ikke om jeg skjønner spørsmålet, men det jeg ikke husket nøyaktig var årstallene for hver gang båten ble solgt.

 

 

Dette skjønte jeg heller ikke. Hvert år? Dokumentasjon på salg? Opplysninger fra NIS/NOR er nå en rimelig god dokumentasjon på salgssummer på båter.

 

Det ser ut til at Sydvesten ikke fikk med seg at det faktisk er historikken til den aktuelle/samme båten som nå er din? (og ikke salg av tilsvarende båter)

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Jeje, skal jeg forklare på ny? Ti år gammel Bavaria vs like stor tredve år gammel HR = samme pris, og fortsatt bedre båt. I mitt hode er det dét som er valget, jeg er ikke rik nok til å kjøpe ny HR.

 

Og når det gjelder prioriteringer, hvis jeg leser data fra NIS/NOR riktig tapte en viss Bavaria ved navn St. Justina seg i verdi med mellom 500.000 og 600.000 kr på de fem årene fra 2005 fram til den ble kjøpt av nåværende eier i 2010. Ingen HR taper seg i verdi på samme måten, og det er min prioritering, jeg vil ha pengene mine tilbake dersom jeg en gang blir lei båtlivet og selger skuta.

 

Edit: Og hva gjelder de to båtene du viser til, den som kjøper Bavariaen føler seg sikker skikkelig smart når han har spart så masse penger fordi den er billigere enn en like stor HR. Bare så synd at om fem år er Bavariaen gått ned en halv mill i pris, mens HR-en selges for det samme.

 

 

Bestem deg om du snakker om bruktbåter eller nye båter. Prisfallet på Bav de fem første årene har nok heller ingen spesielle tekniske årsaker som har med byggekvalitet osv. å gjøre, det henger mer sammen med at bruktmarkedet er oversvømt. Et digert pluss for Bav om man er i markedet og skal kjøpe. Kan du ikke heller finne ut hva prisfallet på et passelig utvalg brukte Bav'er er de *neste* 5 årene? Altså - bare så du slipper å misforstå - en mer påkostet båt vil potensielt kunne være mer "slitesterk" på visse områder enn en billig, men det er ikke tekniske egenskaper og slitasje de første fem årene som forårsaker prisfall på en Bav. Siden du har vært så flink å sjekke skipsregistret kan du jo regne ut hva kostnaden hadde vært om gjelden på båten hadde vært økt med det dobbeltet av det forrige eier kjøpte den for, det hadde vært det reelle alternativet om det var snakk om HR.

 

Å påstå at en 30 år grammel båt er bedre enn en 10 år gammel er og blir en sannhet med modifikasjoner. Det vil være et større behov for vedlikehold. Motorbytte f.eks. Innredningen vil kanskje se bedre ut på en Orust-båt, men la oss være ærlige - plast er plast. Dekksutstyr på en billigbåt av SAMME alder vil kanskje være mer slitt, hvis det har vært av mindre dimensjoner. Og så må vi ikke glemme helt uvesentlige ting som plass og seilegenskaper, her er det vel omtrent ingen 30-åringer som har noe særlig å stille opp med vs. moderne båter, uansett hvilke kvalitets/prissegment vi finner på å sammenligne.

 

Mulig en 30 år gammel båt har mer "sjel", men ... til syvende og sist er nok det noe som sitter i hodet på eier og ikke båt. Sånn er det bare ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så flott. Hva var konklusjonen da? Noen kunder som fikk medhold i noe som helst, annet enn et såvidt meg bekjent hemmelig forlik? Siden du er så godt informert kan du sikkert hoste opp de svært gode referansene og dokumentasjonen. Eller er det bare synsing og svada?

Kunden fikk ett krav fra HR om å fjerne alle dokumentasjon fra nettet, og det ble etterkommet.. Så hele hjemmesiden til kunder hvor dokumentasjon ble lagt ut er fjernet.. Dette var en forutsetning fra HR for at han skulle få nytt skrog på båten .. Men det som ikke er linket til hjemmesiden finnes i tråden her på forumet om saken..

 

Link til tråden finnes her, og i første innlegg så ser en at referansedokumentasjon er fjernet av HR eieren .. Så dessverre så er mye av dokumentasjonen tapt, noe som selvsagt er fordel for HR..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er åpenbart feil Framtia, ifølge grawis så er prisfallet på HR lik null over 5 år, og han vet åpenbart hva han snakker om :lol::lol:

 

Siden denne HR har falt med 2,9 millioner på 7 år, og prisfallet var null i 5 år, så har den vel falt med 2,9 millioner på 2 år om en skal bruke grawis sine matematiske kunnskaper .

 

Men et prisfall på 2,9 millioner er ikke mer enn prisen for to Bavaria 45, men noen har åpenbart mere penger enn vett og kjøper dyre båter som taper seg 415000 kroner i året er jo greit.. og tar en med fullfinansiering på nypris som grawis liker å bruke 7% rente så begynner dette å koste penger.. med en rentekostnad på 400000 i året i tillegg (antatt 5,8 millioner i ny pris som fremkommer i annonsen, 7% kommer fra grawis sitt regnestykke ). Da koster det ikke mer enn ca. 800000 kroner i året, og det er vel greit for å ha HR..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Snakk om å være blåøyd for HR sin "kvalitet" :nonod: Var det noe som ble godt belyst så var det denne saken og diskusjonen her gikk i flere måneder med svært gode referanser og dokumentasjon

 

 

Snakk om å være blåøyd...... :lol:

 

det her forliket da.................det har du vel glemt eller fortrengt :lipseal:

 

http://www.pakryss.se/forlikning-om-bavarian-med-tappade-kolen/

 

bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

 

 

Snakk om å være blåøyd...... :lol:

 

det her forliket da.................det har du vel glemt eller fortrengt :lipseal:

 

OT.

Har du flyttet permanent og gjort Nordmann av deg Gunga ?

Du skriver jo Norsk som en innfødt også :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bavaria 38 mangler hvertfall cockpit komfort. Fatter ikke hvordan man kan sitte 12-15 timer uten ryggstøtte over dammen ?

Vennligst forklar!

 

Det har også forundret meg hvordan mange seilere har kropp til å sitte på glassfiber over mange timer i slengen uten ryggstøtte og komfort som man normalt har i en motorbåt..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

 

Uff, det der var ikke bra, det er jo noen år siden, veit du hvordan det gikk?

 

Min egen båt er et godt eksempel på hvor stabilt HR holder seg i pris, den har hatt en del eiere siste åra. Her er salgsprisene, som først og fremst ser ut til å følge konjunkturene, ikke alder:

 

2005: kr 650.000

2007: kr 730.000

2008: kr 650.000

2011: kr 680.000

2011: kr 625.000

2012: kr 550.000

 

Regner med at disse tallene dreier seg om en eldre brukt båt, ikke en ny, mens du ellers ser ut til å hevde at en ny HR ikke taper seg i pris hvilket vel er en drøyere påstand enn du kan "stå ved"? Og hvordan har oppgraderings/vedlikeholdsutgiftene vært på denne båten underveis?

 

Har selv kjøpt/solgt brukte båter og gjort en fortjeneste, eller et minimalt tap, men det betyr ikke at båter taper seg i verdi over tid, og man må vel også ta med i bildet prisutviklingen på en ny båt over samme periode?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg vet at det er vedlikeholdsutgifter på båt. Det er jo også fordelen med HR, eierne er flinke til å drive kontinuerlig vedlikehold :-)

 

2006 modell HR selges til ca halvparten av nypris: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42175277. Så da har den tapt seg 2,9 mill på 7 år?

Mystisk, selv ikke en Bavaria taper seg så mye i verdi på bare sju år, så dette forstår jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Kunden fikk ett krav fra HR om å fjerne alle dokumentasjon fra nettet, og det ble etterkommet.. Så hele hjemmesiden til kunder hvor dokumentasjon ble lagt ut er fjernet.. Dette var en forutsetning fra HR for at han skulle få nytt skrog på båten .. Men det som ikke er linket til hjemmesiden finnes i tråden her på forumet om saken..

 

Link til tråden finnes her, og i første innlegg så ser en at referansedokumentasjon er fjernet av HR eieren .. Så dessverre så er mye av dokumentasjonen tapt, noe som selvsagt er fordel for HR..

 

Så flott da, eneste dokumentasjon er tråden her på BP. Da er jo saken krystallklar. Såvidt jeg husker var vel den nettsiden som forduftet, og kunden, en smule partisk :-)

Det var nok ingen god reklame for HR, men de kom nok rimelig greit ut i den saken.

Mener du forøvrig at denne saken er representativ for HR's generelle kvalitet? Hvor mange andre saker har det vært, forlik og rettssaker?

Link to post
Share on other sites

OT.

Har du flyttet permanent og gjort Nordmann av deg Gunga ?

Du skriver jo Norsk som en innfødt også :thumbsup:

OT

bor i Tønsberg sen fire år.........om det blir permanent, det får vi se...

'El Paradaiso' er ju Bohuslæn :thumbsup:

 

sen blir det ju mye svorsk....rekker ikke o gå på noen kurs :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...