Jump to content

Trenger innspill til akselkoblinger og oppretting


Komodo

Recommended Posts

Det jeg har i Hulda er:

bilde

 

Det som er avbildet er det jeg fant i søpla. Jeg tok leddene til GKN som forlenget mellomakslingen og erstattet det ene leddet (som tidligere forklart). Så kjøpte jeg en klemflens fra Sleipner. Den ble skrudd på i propellenden. Og så fikk jeg dreiet en overgang mot gearet i andre enden. Nye gummiputer for thrustlageret ble montert. Dobbelt sfærisk kulelager ble kjøpt fra Coates i Moss. Jeg er temmelig sikker på at lageret mitt er dobbelt sfærisk. Leddet har gått for motordrift drøye 500 timer, men det snurrer også når jeg seiler. Vil tro at det har passert 1500 timer. Ta en prat med GKN, kanskje de har noe liggende som kan passe i som thrustlager(brakett).

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har Hydradriven kommet i hus!

 

Men gleden var ikke langvarig. Før jeg fikk hentet den viste det seg at den var for 35 mm aksel, ikke 40 som jeg har. Første nedtur. Når jeg kom hjem fant jeg i tillegg ut at klemhylsa var revet innvendig, altså ubrukelig. Den får man nok aldri rett. I tillegg var det slark i drivknutene, en av mansjettene var ødelagt, det var sår i monteringsflatene, og gummibossene for aksiallageret manglet :nonod: Når jeg ser hvordan slikt utstyr blir behandlet skjønner jeg at mange får problemer med montasjene sine...

 

Dette blir det ihvertfall uaktuellt å sette inn i skuta.

 

 

Her er CVA-leddet

bilde

 

 

Trustelageret med boss for klemring. I utgangspunktet trodde jeg de brukte toradete sfæriske kulelagre, men dette er jo bare et vanlig enradet sporkulelager med sfærisk ytterbane mot lagerhuset...

bilde

 

 

Et Google søk på FL 211 så finner man kjapt ut at dette er ikke noe Hydradrive har tenkt ut...

bilde

 

 

I lageret var det presset inn et boss for klemringen. Boringen i ytterkant er for montering av drivknutene (CV-leddet).

bilde

 

 

Nedi denne boringen var det sluppet en klemring

bilde

 

 

Her ser man også at klemringen har skjært seg innvendig (delen til venstre i bildet)

bilde

 

 

Drivknuter med kort aksel

bilde

 

 

Det eneste positive jeg kunne finne var vel egentlig at adapterflensen ser ut til å passe rett på gearflesen min :giggle: Men det er vel en drøy påstand å si at den er pen og bare til å montere ...

bilde

 

 

Jeg får se hva jeg gjør ut av dette, men det ligger vel egentlig an til at jeg konsentrerer meg om å rette opp motor og drivlinje med det som det drar med seg, brakett for cuttlesslager osv., og monterer den plastkoblingen som jeg fikk av kompisen min. Men etter å ha sett hvor enkelt dette er skrudd sammen er jeg jo også litt fristet på å prøve å mekke sammen en litt mer robust konstruksjon av samme slaget :smiley::smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En kjapp tlf så får du sikkert tilsendt ny mansjett og klemring/kon til akslingen ( med riktig boring til riktig aksling) . Litt slakk i drivknute kan kanskje avvente til du veit om du får tilpasset ? Men det stod da virkelig 40mm i annonsa ?

Forøvrig kjedelig å få tilsendt slik vist selger har holdt tilbake opplysninger. Eg har liggende ankerwinsj med samme elendige tilstand, eg bytta i ein radar. Men folk som er frekke og sender skrot, har naturlig nok ikkje hemninger for å lyve om kva som er fortalt og avtalt, så eg valgte å glemme heile saken.

Link to post
Share on other sites

Men det stod da virkelig 40mm i annonsa ?

Forøvrig kjedelig å få tilsendt slik vist selger har holdt tilbake opplysninger.

 

Joda, det stod 40mm, men han sendte meg en tekstmelding og sa at det var 35. Han har ikke holdt tilbake noen opplysninger, jeg hentet den selv og kunne bare latt være. Jeg forsto vel ganske kjapt at denne aldri kommer til å havne i båten, men han skulle ikke ha så mye for den så jeg tok den med for moro skyld, jeg hadde litt moro av å se hvordan den var bygget opp i detalj :smiley: Det kan hende jeg bruker akselen og bytter ut trustelager og klemring, jeg får se etterhvert. Det som overasket meg er lageret som brukes. Det ser ut til at det er et helt alminnelig enradet radielt sporkulelager :eek:

 

Her er et tilsvarende lager bare med lang innerring for setskrue http://medias.schaeffler.de/medias/de!hp.ec.br.pr/UC*UC211-35

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg også at mange ikke aner hvor defekt tingene de selger er. Men klemhylse får du hos Vetus. Ledd og mansjetter fra bil (eks. GKN) og thrustlager fra vanlig industri. Da har du på sett og vis det samme utgangspunktet som meg. Med unntak av jeg ikke betalte noe for skrotet.

 

Ja, med unntak av at trustelageret ikke er et trustelager men et radiallager :crazy: , jeg synes det er litt for spedt, og at klemringen er for 35mm aksel...

Forøvrig enig i at mange ikke vet helt hva de selger. Hvis du ser på bildet av gearet han averterer i samme annonse er det vel en drøy påstand å si at det er pent brukt, dårlig vedlikeholdt er vel en mer passende beskrivelse. Det ser jo ut som en rustklump...

Link to post
Share on other sites

Hvor mye trenger lager å ta opp aksielt da, et deep groove lager er ikke så håpløst på å ta opp aksielle krefter det.

Ut i fra SKF sine spesifikasjoner så gjelder dette.

 

Axial load carrying capacity
If deep groove ball bearings are subjected to purely axial load, this axial load should generally not exceed the value of 0,5 C0.

 

C0 = er bæretallet for statisk last, i lager tabellene

 

Ditt lager og hus: FL 211

 

http://www.astbearings.com/product.html?product=UCFL211

 

C0 på ditt lager er 29413 N, så lageret kan da max ta opp 29412/2 = 14706 N aksiellt, altså litt i underkant av 1,5 tonn

 

 

Og hvis du holder deg under dette så holder lagret mer en en 100 000 timer, jeg vil tro at hvis du belaster lagret med mer en 0,5 C0 i noen timer, så vil ikke dette gå nevnerverdig ut over levetiden heller.

Link to post
Share on other sites

Mmmmm, se #76. Der står det at lageret som sitter i båten min tar 14KN. Så akkurat det burde holde. Så, Komodo, du er nok kanskje ikke så ille ute allikevel. Et par nye knuter fra bil, et lager og en klemring, så er du oppe og går. Pluss en gummimansjett. Men alt i alt så blir det jo mer kostbart enn å sette inn en fleksibel kopling. Og om motoren retter greit, så gjør den samme nytten.

Link to post
Share on other sites

Bare litt info, Lagerhuset på bildet #76 har ikke sfærisk kulelager som det blir hevdet, grunnen til det er at et sfærisk kulelager ikke kan ta opp mye aksielle krefter, og er uegnet til dette formålet.

 

Ser du på bildene så er det en vesentlig forskjell, et sfærisk lager har liten kontakt med kulebanen på ytterringen.

Mens et to-radig kulelager (som er brukt i bilde #76) har en fullverdig kulebane for kulene på både ytterring og innerring.

 

Men et to-radig kulelager er et stivt lager, og konstruksjonen på bildet #76 må derfor monteres ganske riktig for ar ikke gummi opphengene skal få det vanskelig.

 

Sporkulelager med sfærisk ytter-bane mot lagerhuset som du har Komodo, er for meg den beste løsningen, da vil lagret tilpasse seg akslingen, og så vil lagerhuset tilpasse seg feste braketten/ skottet , du oppnår da en forbindelse uten interne krefter pga. at ting ikke er helt rett.

 

 

Men så er det det med aksielle krefter da, et to-radig kulelager klarer mere aksielle krefter en et enkel radig, og jeg tror ikke det er så lett å få tak to-radige kulelager med sfærisk ytterbane i et hus.

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ja, husker at jeg var meget nøye med oppretting av aksling til lager. Lagerhuset ble montert på stålplate, og så ble denne platen sveiset inn i en brakett som i sin tur er sveiset til skroget. Siden har det sittet der. Så i løpet av mer enn 10 år er det ikke slakk i stevnlageret og heller ikke ulyd i aksiallageret.

Link to post
Share on other sites

Har vært litt fraværende her et par dager, vi har vært å giftet oss :cheers_wine:

 

 

Axial load carrying capacity
If deep groove ball bearings are subjected to purely axial load, this axial load should generally not exceed the value of 0,5 C0.

 

...

 

C0 på ditt lager er 29413 N, så lageret kan da max ta opp 29412/2 = 14706 N aksiellt, altså litt i underkant av 1,5 tonn

 

Se der ja, det var nyttig informasjon! Jeg har tittet etter en sammenheng mellom aksialkraft og C0, men dette har jeg ikke funnet.

 

Det pussige er jo at denne koblingen er beregnet for skyvekraft opp til 5750N. Men nå begynner jeg å lure på om dette er et 113-ledd, eller om det egentlig er et 115-ledd??

 

Hvor mye trenger lager å ta opp aksielt da

 

Ut fra tabellen jeg har sakset inn i innlegg #63 tipper jeg at maks aksialkraft med min motor blir ca 12-14kN. Det borger jo for at dette enkle kulelageret faktisk er kraftig nok, det hadde jeg ikke trodd :smiley:

 

Men hvis koblingen skal brukes må den helrenoveres. Det er slakk i drivknutene, mansjettene er sprekt, det er en drøss med merker og spor som må repareres, og klemringen har feil diameter...

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med bryllup, da har du gyldig fravær. :cheers_wine:

 

Hvis klem bosset ditt har Ø35 boring så er det Ø 60 utvendig. Skal du opp til Ø40 så er dette bosset Ø 65 utvendig.

 

Har du gods nok, noe jeg tror du har så kan du dreie opp dagens pasning fra Ø60 til Ø65, så da løser du det problemet.

 

Og er hullet i bosset stort nok til å få akselen i gjennom? Hvis ikke så må du bore opp dette også.

 

En annen løsning er jo å dreie ned akselen din til Ø35 mm ytterst, og bruke delene som de er, men med nytt friskt klem boss.

 

 

Du sier det er slakk i drivknutene, og det er faktisk ganske mye slakk i nye også, så det er ikke sikker det er så ille. Det er jo ikke så enkel å sjekke slakken i disse knutene ved å holde de i hånden, da de er bevegelige i alle retninger, da føles de ganske slakke ut.

 

Hva er ytterdiameteren på knutene dine.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Takk for gratulasjoner :thumbsup:

 

Hvis jeg skal bruke koblinen vil jeg nok bore opp og sette i klemring for 40mm aksel. Har vært inne på å dreie ned akseltappen, men da vil jeg jo også få mindre klemkraft (i den grad det er avgjørende...) Uansett er jo den gamle klemringen revet inni, så den måtte jeg evt. brotsjet opp eller noe, men jeg tviler på at den blir like god igjen. Uten at jeg har målt ser det ut som om det er nok gods i bosset til å bore opp for 40mm aksel med tilhørende klemring.

Link to post
Share on other sites

Mange takk for det Sæbø :thumbsup:

 

Men dreie opp klemringhylsa går nok ikke, det er det rett og slett ikke gods til. Det ser du på bilde 6 i innlegg #77. Men en ny klemring koster nok ikke allverden, så det skal jeg koste på meg :yesnod: Som nevnt så tror jeg det er nok gods i bosset til å gå opp på diameteren. Hvis ikke kan jeg jo alltids lage et nytt boss også :giggle:

 

 

 

 

Du sier det er slakk i drivknutene, og det er faktisk ganske mye slakk i nye også, så det er ikke sikker det er så ille. Det er jo ikke så enkel å sjekke slakken i disse knutene ved å holde de i hånden, da de er bevegelige i alle retninger, da føles de ganske slakke ut.

 

Hva er ytterdiameteren på knutene dine.

 

Det er nok mer slakk enn det skal være i disse knutene, men de går helt sikkert en stund til. Men det er vel ikke merkbar slakk i nye knuter? Den slakken jeg snakker om da er hvis man holder i knutene og vrir med vekslende retning uten å bevege aksielt eller radielt. Jeg hadde et sett til med knuter liggende på benken som jeg fikk av Banarne, og der merker jeg ingen slakk.

 

Ytterdiameteren på knutene har jeg ikke målt, men det kan jeg gjøre i morgen.

Link to post
Share on other sites

Har brukt mange slike GKN aksler på forskjellige konstruksjoner, og GKN oppgir også tall på backslash (lash) som GKN kaller det i disse koblingene. Det er ikke mange bueminuttene de oppgir, men det er en bevegelse, merkbart eller ikke. Mange konstruksjoner vi ikke kan bruke koblingene pga. dette.

 

Men enig Komodo og Hulda, kjenner du tydlig at det er glapp så er de nok slitene, de kan glappe mellom kuler og kulebanene, og de kan glappe i "spline" forbindelsen mellom aksel og innerdel av koblingene.

Det er også mange varianter, tolleranseklasser og kvaliteter ute å går av disse koblingene.

Link to post
Share on other sites

Backlash gjelder i hovedsak drifter der man er avhengig av en 'trang' frekvens, slik som aggregater. Det går greiere hos oss med slarkete båtmotorer. Splinen er naturligvis en del av bildet. Ellers så må man jo bare berømme informasjonen fra Aq 28 Ht.

 

2 motorer = dobbelt så mange problemer :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du måler Ø102 utvendig så ser det ut som at du har 113 størrelse på knutene dine, det står 13 i mine gamle lister som jeg fant i farten, men mener det er det samme som 113 ledd.

 

For info, så er det klemkraft nok i et Ø35 klemboss til å overføre 1436 Nm, og 1641 Nm på et Ø40 boss, så det er gode og trygge maskin deler å bruke, hvis pasningene på aksel og boss er riktige da vel og merke.

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...