Jump to content

Trenger innspill til akselkoblinger og oppretting


Komodo

Recommended Posts

Aksiallageret kom fra CV-leddet. Det er bare holderen som jeg brukte. Monterte nytt lager i den holderen, konisk rulingslager. Den ene drivknuten var grei. Den andre kom fra en Ford, bakhjulsdrift med uavhengig fjæring. Jeg husker ikke modellbetegnelsen (personbil). En komplett aksling for bil vil også ha spline (som du må ha). Jeg fikk assistanse fra GKN for å sveise riktig aksellengde. Jo lenger avstand det er mellom knutene, dess mindre vinkelfeil vil knutene måtte ta opp.

Link to post
Share on other sites

Aksiallageret kom fra CV-leddet. Det er bare holderen som jeg brukte. Monterte nytt lager i den holderen, konisk rulingslager.

Når du sier at det er et konisk rullelager, forstår jeg deg rett hvis du har brukt hele lagerbosset til hjullageret med tilhørende drivknute? Det er jo gjerne et konisk rullelager. Du sier CV-ledd, men det sier meg egentlig ikke så mye.

 

Den andre kom fra en Ford, bakhjulsdrift med uavhengig fjæring. Jeg husker ikke modellbetegnelsen (personbil). En komplett aksling for bil vil også ha spline (som du må ha). Jeg fikk assistanse fra GKN for å sveise riktig aksellengde.

Så hvis jeg forstår riktig har du brukt drivknute med hjullager fra en framaksel, og et ledd fra en bakaksel og deretter sveiset akselene sammen?

 

Hva er GKN forresten? Er det dette firmaet du tenker på http://www.gkn.com/Pages/default.aspx

Link to post
Share on other sites

Constant Velocity, altså et ledd der driften blir overført av kuler som går inne i 'bur'. Problemet med vanlige kryss er at aksene må være parallelle horisontalt og vertikalt grunnet variable vinkler. Jeg fant en slik drift i søpla, som beskrevet tidligere. Dette leddet var kortere enn jeg ønsket. Den ene drivknuten hadde rustet fast og ble erstatte med drivknute fra en Ford personbil. Thrustlageret hadde rustet fast, ble erstattet med nytt lager fra SKF. Klemkoblingen som forbinder propellakslingen til lagerakslingen kom fra Sleipner.

 

Nå ser jeg at GKN ikke lenger er i Norge, i hvert fall ikke på hjemmesiden som du ref. til. Men det finnes minst et verksted oppe på Furuset (Oslo Nord) som er kompetente på drivlinjer. De korter inn, forlenger, balanserer og fikser.

 

Her har du en av dem: http://powertrain.no/index.php/no/

Her har du dem jeg brukte: http://www.gknservice.com/no/nyttekjoeretoey/uni_cardan_service.html

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok. Mulig du synes jeg er helt tett, men jeg trenger tydeligvis teskjed på dette.

 

Det du fant i søpla, var det et aksiallager med to drivknuter som egentlig tilsvarer dette

 

bilde

 

som ikke kommer fra en bil, men fra en båt eller industritransmisjon?

 

Videre at du kappet av ytre ledd, sveiste på en bakaksel med en drivknute fra en ford og bytttet ut det gåene koniske rullelageret og brukte lagerbukken videre?

Link to post
Share on other sites

He, he, ikke helt tett.... Se på bildet jeg har lagt ut. Se på bildet du har lagt ut over. Samme greia. Bare at avstanden mellom drivknutene mine er mye større. Da kan akslingene ha større vinkelfeil. Bildet ditt er det jeg fant i søpla. En drivknute satt bom fast. Thrustlageret, helt til høyre, satt bom fast. Drivknute byttet ut med Ford. Thrustlager byttet ut med SKF. På ditt bilde er det en aksling mellom drivknutene. Denne akslingen fikk jeg forlenget. Jeg har aldri nevnt noe om bakaksel i den forbindelsen.

 

Vi kan gå over fra 'teskje' til 'inravenøst', send meg en IM med telefonnummer, så kan vi preike oss gjennom det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er spent på hva du ender opp med Komodo. Bra blir det helt sikkert!! Om det er til nytte kan jeg beskrive litt om hvordan jeg monterte mitt:

Først bet. jeg 4-5 båtlapper for hele stasen. ( det er noen år siden og prisen varierer med størelsen på motoren) Så fant jeg egnet sted å plassere en plate for montering av Trust lager.

Det var meget viktig at trust ble montert 90 grader på aksel. Brukte en vinkel og merket av på hver side. Limte så sammen to plater a` 16 mm, tilpasset den så etter merkene jeg hadde målt opp. (lurt med en mal først.) Festet plata med vinkeljern og skruer og kontrollmålte. Så ble plata støpt fast til skroget med 5-6 lag duk og polyester etter en grundig slipe jobb. (Aksling var løsnet fra gearkasse slik at jeg kunne føre den frem og tilbake for å sentrere og feste trust lager i plata. Propellakslingen ble så kuttet og montert i trust lager ( siter en slags kon som presser rundt aksel og utover i trustlager) Det er viktig at du har målt avstand fra trust til gearkasse ( det avgjør lengden på akslingen mellom knutene) Det fine var at knutene kunne beveges ut og inn på akslingen. Målet mellom trust og aksling blir da sånn ca. da du faktisk kan justere lengden på akslingen noe. Jeg klemte knutene sammen så den var kortes mulig og festet den ene enden til trustlageret. På gearkassa monterte jeg så en flens/ overgang som de hadde dreiet til meg ut fra en mal de hadde til min gearkasse. Da kunne siste knute trekkes ut og monteres på flensen.

Så var det ut å prøve kjøre en 9 års tid uten at en skrue ble løsnet. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

 

Det hørtes jo veldig bra ut! Og den prisen der var jo slettes ikke gal heller.

Kanskje jeg får ta en ringerunde og sjekke litt priser,

Hei. Jeg og et par kompiser byttet motor i båtene våre fo to år siden. Jeg har en Yanmar 4LH-HTE 135 Hk De andre har henholdsvis 175 hk og 220 hk Vi monterte inn slikt CV ledd med trust lager som du viser bilde av. Vi er kjempefornøyde alle tre. Det er minimalt med vibrasjon og oppretting er det jo egentlig ikke snakk om da tilogmed trust lagret kan vinkles 2-3 grader Har tenkt å bytte til mykere motorlabber for å få enda mindre vibrasjon, men tror ikke det kan bli noe serlig bedre Anbefaler deg å ta denne ringerunden, tror du blir overrasket over prisen du vil få. Jeg mener jeg betalte under 10 lapper. Innstøpingen av plata til trustlagret kostet jo litt siden jeg valgte å bruke epoxy, og det gjorde de to andre også. Du må gjerne komme å se på hvordan jeg har gjort det hvis du ønsker.

Men i allefall lykke til!

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Legger meg det på minnet Marwin, blir nok en runde og sjekke litt priser!

 

I dag har jeg vært nede i båten og demontert litt.

 

Først måtte propellen av. Har mekket meg en avtrekker til det formålet, så det går på skinner :smiley:

bilde

 

 

Deretter var det å plukke av flyndra og sleppe ned roret.

 

Bokstavelig talt faktisk, trakk ut kilen i rorakselen så ramlet hele dritten i bakken...

bilde

 

Og der landet det. Flaks at det ikke var noen under båten, det der kunne ha hogd hodet av en mann :sweat:

bilde

 

 

Neste trinn var å trekke av klemflensen. Avtrekkeren fra BT gjorde jobben med glans :thumbsup:

bilde

 

 

Og så var det å trekke ut akselen.

bilde

 

 

Da var det bare å rydde opp et halvt tonn med verktøy og utstyr og komme seg hjem.

 

Satt akselen opp i benken for å sjekke for kast. Begynte med å smegle hele akselen så den skulle bli ren og fin å måle på.

bilde

 

Det var ikke senterhull i framenden, så jeg måtte spenne den i chucken. Shimset imellom på bakkene så den løp rett i den enden. Deretter forsøkte jeg å sjekke litt med måleuret, men det viste seg at senterhullet i propellenden var 0,3mm eksentrisk. Får se om jeg får tid til å fortsette litt i morgen.

Link to post
Share on other sites

 

Hei Spilli!

Nyttig informasjon du kommer med der :yesnod:

 

Du har ikke mulighet til å legge ut bilde av installasjonen din?

 

Hvilket merke valgte dere?

Hei. Vi valgte Hydradrive fra powertraine. Veldig hyggelige og hjelpsomme folk der. Snakk med Terje Lund der hvis du tar kontakt med dem. Skulle gjerne lagt ut bilder, men får det ikke til (er ikke noe flink med sånt)

Mvh

spilli

Redigert av spilli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se der ja, det var flotte bilder!

Det er akkurat en sånn installasjon jeg ønsker meg :yesnod:

Ser du har veldig kort aksel mellom drivknutene. Den måtte nok jeg hatt også, ellers vil det ikke bli plass. Ser også at du har klemhylse og ikke klemflens inn på trustelageret. Man sparer jo ganske mye plass på det også.

 

 

Hei. Hvordan legger man tekst mellom bildene?

Klikk på bildet, trykk piltasten til høyre en gang, trykk enter så havner du under bildet. Da kan du legge inn tekst og ønsket avstand!

Link to post
Share on other sites

bilde100207_008.jpg

 

Her er slik det ser ut hos Hulda. Jeg mente å huske at klemkoblingen kom fra Sleipner, men det ser ut til at den er en integrert del at thrustlageret. Jeg er slett ikke sikker på hvordan jeg fikset disse sakene. Merk at lageret øker i omfang relatert til krefter som skal overføres. Det vises ikke på bildet, men lageret mitt sitter med fire gummiputer/boltgjennomføringer. Leddet som er nummeret under i rekken har kun to gummiputer/boltgjennomføringer. Og som du ser, det er ikke mye plass til overs. Hulda er utstyrt med 40 mm aksling, og hele settet er overdimensjonert i så måte at det holder 'yrkesbåt'-spec. Hvis du tar en titt på første bildet jeg la inn på denne tråden, så er overføringsleddet nærmest gearet det originale. Leddet nærmest propellen er fra en Ford personbil. Dimensjonsmessig er de like. Dette ble fikset av Unicardan. Installasjonen ble utført i 1999, og har ikke blitt endret siden (bortsett fra at mellomakslingen har blitt forlenget ved bytte av gearkasse).

Link to post
Share on other sites

Se der ja, det var flotte bilder!

Det er akkurat en sånn installasjon jeg ønsker meg :yesnod:

Ser du har veldig kort aksel mellom drivknutene. Den måtte nok jeg hatt også, ellers vil det ikke bli plass. Ser også at du har klemhylse og ikke klemflens inn på trustelageret. Man sparer jo ganske mye plass på det også.

 

 

Klikk på bildet, trykk piltasten til høyre en gang, trykk enter så havner du under bildet. Da kan du legge inn tekst og ønsket avstand!

 

Hei. Takk for at du syntes bildene var OK :smiley: Takk også for tipset om teksting under bildene, tror jeg skjønte det (Får prøve

meg fram) Jeg valgte kort aksel mellom trust og gir for å slippe forlengelse som må være av en viss lengde, noe som hadde medført mye kortere avstand mellom hylsetettningen og støtteveggen for trustlagret. Den som er litt obs ser vel også at det står Volvo på giret. og at jeg har Yanmar motor. Dette har sin forklaring på at for å slippe alt for omfattende ombygging av eksisterende hylserør samt bedding for motoren var løsningen enklest ved å skifte gir. Fant først ut hvilken type som ville gi meg den høyden som ville passe til giret, men også det som ville gi meg minst mulig løft av motorlabbene. Giret jeg valgte var ZF 45 1 : 2,45 som var nermest i turtall til det som satt der fra før på motoren Kansaki 1 . 2,57 Ved å bytte til dette giret vant jeg ca 8,5 cm på høyden som passet perfekt for meg på alle høyder både mot dørkplater og ned mot skroget under motoren. Etter å ha undersøkt hos leverandør i Norge om pris gikk jeg til Ebay og fant dette giret som var helt nytt og var blitt demontert fra en helt ny Volvo motor. Jeg var jo litt nervøs for å ta risikoen med å kjøpe noe helt fra Seattle , men tok sjangsen. Hadde flere omganger på mail med selger som virket veldig seriøs og ga meg alle opplysninger om hva jeg trengte av mellomplate mellom motor og gir med delenummer og det hele. Kjøpet ble gjort og postadresse opprettet i New jersey via Jet carrier. Frakt til Halden kom på kr 395 kr Alt sammen kom på ca 12 b.lapper. Det viste seg i ettertid at selger i Everett utenfor Seattle er en stor leverandør av både motorer og gear i området, og priser som er ca det halve av her hjemme.

At jeg valgte epoxy som støpe materiale hadde sin bakgrunn i at jeg ble fortrolig med dette materialet etter å ha støpt inn baug truster et par år før (Hadde aldrig brukt slike materialer før) Syntes det gav så godt resultat at valget var enkelt, men selvfølgelig dyrere. Det giret jeg tok av var ganske lett å selge så mellomlegget på det nye ble ikke så stort. Ja dette var en liten historie om det å bytte motor, gir og CV - trust lager. Håper du får et fint resultat. Du har jo en god og sjødyktig båt av kjempekvalitet. Alderen er jo på samme nivå som min, men du er helt sikkert enig med meg i at det er verdt å ta vare på litt ( tilårskommende) damer :saint:

Lykke til.

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Hei Spilli!

Flott med litt utfyllende forklaringer :smiley:

 

I dag har jeg vært og fått tak i noen deler som jeg skal se om jeg kan bruke til formålet, men det er ikke sikkert at det blir noe av det med CVA ledd i det hele tatt. I første omgang skal jeg kontrollere aksel og flens for kast, så blir det å rette opp cutlesslager og motor ut fra det. Det kan jo hende jeg blir fornøyd med resultatet da. Jeg har jo også den plastkoblingen til å sette mellom flensene som kanskje hjelper litt også. Jeg kommer til å ta en ringerunde og sjekke litt priser, men nå har jeg samlet litt deler, så jeg leker også litt med tanken på å mekke sammen et eller annet :giggle: Legger ut noen bilder etter hvert :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei, her er et bilde tatt under montering / tilpassning av hyddra drive. Her ser du tydelig plata som ble støpt (ikke ferdig støpt på bildet) inn for montering av trust lageret. Akslingen tilpasset, kuttet og festet i trust lageret. Her mangler bare flens på montert girkasse og "driv akslingen" .

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det der ser jo bra ut Dinos. Men jeg ser også at du har en fordel framfor meg både når det gjelder avstanden fra hylsa til gearet og plassen rundt akselen.

 

Det har stått litt stille med opprettingsprosjektet mitt i det siste på grunn av andre gjøremål, men i dag har jeg sjekket akselen litt grundigere for kast.

 

bilde

 

Satte opp måleuret på supporten og kjørte den frem og tilbake mens benken gikk på laveste turtall. Deretter merket jeg kastet på noen av stedene.

 

Problemet når jeg satt akselen i dreiebenken var at den ble stående litt eksentrisk. Både i chucken og i bakdokka. Med litt shimsing klarte jeg imidlertid å rette den i begge ender. Klipte til 0,15mm med shims og la mellom på den ene siden av senterspissen, da var det ingen målbar eksentrisitet.

 

bilde

 

Kast i enden ved klemhylsa. Det første merket er ikke kast, det er eksentrisiteten på grunn av oppspenningen.

bilde

 

Deretter går det på med kast bakover

bilde

 

 

Mest kast ca midt på akselen med ca 0,15mm

bilde

 

Deretter avtar kastet litt mot propellenden. Ca en hundredel på konusen foran kilen, og bak kilen løper den som nevnt over. Det blanke partiet er der cutlesslagret har sittet.

bilde

 

 

Jeg er usikker på hvorvidt dette er alarmerende, men det spørs om ikke den blir levert inn til retting.

 

 

Ellers har jeg puslet litt med tanken på et hjemmelaget CVA-ledd.

 

Takk til Banarne for hjelp med drivaksel mm. :thumbsup:

 

Her er restene av et framhjulsoppheng etter en tur i pressa

bilde

 

 

 

 

Og ut kom det et nav, eller medbringer som noen kaller det. Usikker på om det er et annet navn på den??

bilde

 

Jeg regner med at det er et toradet vinkelkontaktkulelager. Noen som vet hvor store aksialkrefter et slikt lager tåler? Har også vært inne på tanken om det kan gå å montere et dobbeltvirkende aksiallager eller to koniske rullelager på medbringeren. Uansett må det lages et boss som sveises i ei plate for montering i båten. Jo mer jeg tenker på dette, jo mer tviler jeg på at det blir noe av :sweat:

 

Og tilhørende drivaksel etter en omgang med vinkelsliperen

bilde

 

Noen som har vært borte i å sveise en slik aksel? Tenkte jeg skulle gjøre et forsøk på å korte den inn. Det er allerede trangt nedi kjelleren, så jeg er egentlig skeptisk på om dette går i det hele tatt :confused:

 

I første omgang skal jeg gjøre et framstøt for å finne ut hva slags stål det er i akselen og sveisbarheten. Har også tenkt å gjøre en sveiseprøve på biten jeg kappet ut.

Link to post
Share on other sites

Du finner data over lager på SKF sine sider.

Kan det være et av disse lagerene du har?

http://www.skf.com/group/products/bearings-units-housings/ball-bearings/angular-contact-ball-bearings/double-row/index.html

Tror du må registrere deg om du skal bruke SKF siden når du dimensjonerer.

Brukte den da jeg laget "forkantutstyr" til drift av diverse sjø og hydr pumper.

 

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at du følger med Dinos :smiley: Men antagelig så blir det ikke mer spennende enn at jeg først retter drivlinjen og deretter motoren. Men så har jeg jo litt moro av å pusle med disse andre greiene også da :giggle:

 

Det kan godt være at det er et av de lagrene lnjk, jeg kom forøvrig inn på linken. Jeg har registrert meg som bruker, men måtte ikke logge meg inn nå.

Jeg finner de samme dataene i SKF katalogen som jeg har liggende hjemme, men jeg trenger litt hjelp til å tolke dataene i tabellen.

Jeg er litt usikker på hvordan verdiene dynamic load © og static load (Co) skal brukes. Slik jeg forstår det skal de settes inn en formel for å finne ut hvor stor kraft lageret tåler aksielt og radielt. Co er ved helt lave omdreininger, type 0-50 eller noe i den duren så vidt jeg husker, så det er dynamic load som gjelder. Men slik jeg forstår det kan altså ikke dette tallet brukes direkte.

En annen ting er at det hjullageret som satt på er en litt spesiell sak hvor det er forskjellig diameter på innerringen på de to sidene av lageret. Nummeret på lageret er heller ikke å finne i katalogen, så dette er nok en spesialbestillt affære fra VAG (fra en Passat V6 dette her).


Jeg ser vel for meg at f.eks. dette ville vært et ideelt lager til formålet

 

http://www.skf.com/group/products/bearings-units-housings/roller-bearings/tapered-roller-thrust-bearings/double-direction-tapered-roller-thrust-bearings/index.html

 

Det hadde vært gull om noen hadde erfaring med å lese ut/beregne hvor mye det tåler aksielt ut fra tabellene :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kan for lite om slik dimensjonering til å gi deg råd men kom i mål likevel da jeg brukte SKF kalkulatorsiden. Husker jeg rett så la jeg inn aksiell og radiell last, temperatur pluss pluss. Fikk ut hvor mange timer valgte lager ville gi. Tror du får opp ulike timer alt etter om det er SKF eller andre sin definisjon for levetid som legges til grunn. Hadde heldigvis folk som jeg kunne spørre da jeg gjorde det. Mener jeg også fann diverse lager som ikke kom opp på "standardsiden". Vet ikke om disse kunne legges inn i kalkulatoren. Nb. Min hukommelse er dårlig.

Link to post
Share on other sites

Var igjennom samme jobben i fjor høst.... :nonod: Aksel skeiv i hylsa, motor måtte opp. I tilleg blei motor for bratt pga eg hadde rett gear og ikkje nedvinklet.

Endte opp med cv ledd og thrustlager til noen lapper... kroppen har støtt vekk prisen, det var rundt 30.000.-

Aluminiumsskrog, så eg måtte sveise inn og bolte fast ekstra spant.

Her er bilde når det er nesten ferdig montert. Nytt cuttleslager ute. Allt er tilpassa, og klar til demontering for å sette på pakkboks i stedet for kon mellom aksel og hylse.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...