Jump to content

Trenger innspill til akselkoblinger og oppretting


Komodo

Recommended Posts

Ja, de to foringene må bort, de er bare for å sentrere akselen i hylserøret under opprettingen. Du får si fra hvis du skal låne dem, de passer sikkert på båten din også :wink: Hvis du først har vibrasjoner kan du like godt ta jobben med å gjøre en grundig oppretting først som sist :yesnod: I båten vår var det betydelig avvik på senterlinja til cutlesslageret i forhold til hylserøret, og det må nødvendigvis ha vært der siden båten var ny :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Nei, opprettingen mellom klemflens og gearflens har ikke vært så aller værst (selv om den ikke var helt bra...). Den største feilen var vel egentlig at cutlesslageret hadde ganske stort vinkelavvik fra akselens senterlinje, altså ble akselen stående i benn i cutlesslageret. Jeg tror det er dette bennet som har gjort akselen litt skjev over tid. Det avviket som vises på bildet oppstod da jeg linet akselen i hylserøret. Feilen med cutlesslageret må jo nesten ha vært der siden båten var ny, så det er jo noe andre kan ha i bakhodet også, så når motoren ble byttet i 2004 (på et autorisert Yanmar verksted) har de sikkert bare rettet den så godt de kunne ut fra forutsetningene. Spør du meg burde de selvsagt ha satt ned foten og rettet cutlesslageret den gangen :thumbsdown: Konklusjon: Skal du ha det skikkelig må du gjøra det sjæl :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja, de to foringene må bort, de er bare for å sentrere akselen i hylserøret under opprettingen. Du får si fra hvis du skal låne dem, de passer sikkert på båten din også :wink: Hvis du først har vibrasjoner kan du like godt ta jobben med å gjøre en grundig oppretting først som sist :yesnod: I båten vår var det betydelig avvik på senterlinja til cutlesslageret i forhold til hylserøret, og det må nødvendigvis ha vært der siden båten var ny :thumbsdown:

Den er god på at eg kan låne foringene, men det blir vel ikke før til vår/sommer siden båten ligger no på sjøen.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Bra, jeg er nemlig ikke ferdig med dem selv ennå :giggle: Si fra hvis jeg skal legge dem i en konvolutt til deg! Ps; de er til 40mm aksel, så det er en forutsetning at du også har det. Hylserøret tror jeg vel ganske garantert er likt, men hos meg er det i alle fall 2", eller 51,4 innvendig for å være presis :smiley:

Link to post
Share on other sites

Husk at skroget kan flekse litt nåt båten står på bukker. Ettersjekk etter at båten kommer på vannet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det har stått litt stille med opprettingsprosjektet i det siste, men i dag har jeg vært nede og testet litt.

 

Jeg laget meg en enkel travers for å løfte motoren i. Tenkte litt frem og tilbake på dette med taljer og jekker, og kom til at med lastsurringer unngår jeg problemet med løftehøyde. Traversen trengte derfor ikke å bygge høyere enn dørken.

 

bilde

 

 

 

Det er bare et feste foran og et bak, og det sitter ikke i senter. Så for å få full kontroll og balanse mekket jeg et feste til andre siden av motoren også, det ble slik.

 

bilde

 

 

 

En annen ting som var litt knotete var å komme til med bladsøker mellom flensene. En del av gearkassa stikker bakover utover flensene.

 

bilde

 

 

Jeg valgte derfor å dreie meg en distanseflens for å letere komme til med søkeren, da ble det på denne måten. Mer fikk jeg ikke gjort, hadde nemlig glemt plater for å skimse mellom labber og bed....

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Takk for det ebonita! Veldig hyggelig av deg :smiley:

 

I min bransje har vi et begrep som kalles "god ingenørpraksis", det er til og med nedfeldt i en forskrift. Dette er dessverre ofte synonymt med "elendig håndtverksmessig utførelse", så vi får holde oss unna den varianten :giggle:

Link to post
Share on other sites

Smarte løsning du kom med til løfting, eg måtte bygges litt opp pga motoren min er litt høyere enn du ha, ser du har bedre plass på begge side enn min.

Grei løsning ang oppretting av aksel. Skal du også skifte Labber.?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Hei Torbi!

 

Nei, jeg har ikke tenkt å bytte labbene. Jeg tok av en i går for å lage mal til mellomlegg, og den virket helt tight og fin.

 

Som du ser har jeg knabbet ideen din med travers for å løfte i. Problemet med løftehøyde løste jeg ved å bruke lastsurringer isteden for talje, de krever ikke mye høyde. Den talja du har brukt krever fort 30-40 cm høyde.

 

Dårlig med framdrift i båten for tiden, holder på å bygge en forstøtningsmur og legge stein i hagen :sweat:

Link to post
Share on other sites

En liten rettelse: Det ser ut som om jeg må skifte labber allikevel... Tok av de fremre motorlabbene i dag, og de så ikke bra ut

bilde

 

 

Sett fra undersiden ser det ut som om gummien er skrudd

bilde

 

Er det noen som vet om man får kjøpt bare gummi til disse labbene? Motoren er for øvrig en Yanmar 4LHA.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det har vært dårlig framdrift i båten i det siste, bare jobb og hagearbeid i det siste... Men motoren er i hvert fall rettet opp, legger inn noen bilder etter hvert.

 

Et spørsmål til forsamlingen bare:

Her om dagen kjøpte jeg meg et nytt cutlesslager. Tenkte det var like greit å bytte siden braketten uansett er demontert. Fort gjort å presse inn nytt lager. Men det jeg stusser litt på er klaringen i det nye lageret. Jeg tredde det inn på akselen for å kjenne forskjellen på det nye og det gamle, men synes faktisk det nye har mer klaring enn det gamle!!

 

Så til spørsmålet; hvor mye klaring skal det være mellom lager og aksel? Begge bladsøkerene mine ligger i båten, så jeg har ikke målt klaringen.

Link to post
Share on other sites

Ikke helt sikker, men tørt gummilager bør vel ha ca. 1 mm eller så klaring til akslingen på diameteren. Altså, om du setter måleuret på toppen av akslingen og løfter akslinge opp, så skal du lese av i området 1 mm. Og da snakker vi om akseldia. ca. 40 mm. Du kan ikke måle dette med bladsøker.

 

Vær obs på en sak, om et slikt lager går uten 'vannplaning' vil det kunne overhete. Forholdet fører til at gummien sveller og toleransen minsker. Grunnen til dybdekunnskap innen dette snevre området er at jeg har vært ute for akkurat dette.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått målt klaringen i lageret. Akselen er 40 mm og åpningen i cutlesslageret er 40,35 mm. For å måle lageret laget jeg meg en tolk.

 

Fant et egnet emnesrør som jeg dreide ned til det passet i lageret

bilde

 

 

Deretter monterte jeg et skaft

bilde

 

 

Deretter kunne jeg prøve tolken i de tre cutlesslagrene jeg hadde liggende. Først ut var det nye lageret. Når jeg tredde tolken inn i lageret seg den sakte gjennom og traff benken. Så vidt klaring mao.

bilde

 

 

Så prøvde jeg den i det gamle lageret som satt i da vi kjøpte båten. Jeg hadde tatt vare på lageret siden det var av bronse, og bronse kan jo være kjekt å ha :thumbsup: (om ikke annet til å presse ut gamle lager). Her var det trangere. Jeg fikk inn tolken, men den datt ikke gjennom av seg selv som i det nye.

bilde

 

 

Til slutt prøvde jeg tolken i lageret som har vært i bruk de siste årene. Her var det ikke klaring i det hele tatt. For å få inn tolken måtte jeg presse ganske hardt.

 

For ordens skyld målte tolken 40,34 mm. Den gikk altså gjennom det ubrukte lageret med en minimal klaring, så jeg trakk konklusjonen at det målte 40,35 mm. Før jeg tok siste kutt målte jeg tolken til 40,41 mm, da måtte jeg presse forsiktig for å få den inn i lageret.

 

Så nå lurer jeg på om det ikke er like greit å la det gamle lageret stå? Det er jo tydelig vis ikke for slitt :confused:

Link to post
Share on other sites

Kan godt være at det gamle lageret kan brukes. Jeg ville tatt en telefon til Sleipner. Det er ikke optimalt å kjøre med et lager som kniper heller. Hos meg har jeg en liten slakk nå, og den forsvinner når lageret blir vått. Tidligere knep det rundt akslingen og jeg hadde sperrelåt i et turtallsområdet.

Link to post
Share on other sites

Har du gått problemfritt med det trangeste lageret fram til nå, ville ikke jeg satt inn et lager som hadde større klaring. Hva skulle poenget vært med det?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg kan jo høre med Sleipner. Nå hadde jeg jo tenkt å bytte lager uansett siden jeg har alle delene hjemme, men det jeg ble usikker på var om det rett og slett var for mye slark i det nye lageret. Derfor tenkte jeg egentlig som REM sier at det virker ulogisk å bytte til et nytt lager med mer slark, jeg trodde jo det skulle bli mindre. Men ut fra det du sier Hulda så er jo ikke denne klaringen for stor :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...