Jump to content

Prosjekttråd - Hallberg Rassy 26

Festina_Lente

Recommended Posts

Jeg måtte en tur til prosjektbåten Bitte Lille julaften om kvelden, i mørke, regn og vind for å stoppe en lekkasje inn ved denne svanehalsen til ledninger fra masten:

bilde

Den står like foran masten og måtte fjernes brutalt og i hast da jeg skulle maste på, noe som medførte at den ikke ble tett igjen. Og i drittværet siden det har jeg ikke prioritert å tette, men nå silte det inn. Med potensiale til å trenge inn i distansematerialet slik som det ser ut som har skjedd hos Øystein K. Her er hullet slik det ser ut på innsiden - og vannet hadde trukke godt inn i takplaten, så den må skiftes for her har det vært lekkasje tidligere:

bilde

bilde

bilde

en henvendelse til Wallas-Service her på baatplassen.

Enda godt vi har slike folk!

Kjapt svar fra Wallas -service, og han kommer med både råd og har deler - dersom varmeren min ikke er altfor gammel. Skal komme tilbake med mer når han har konkludert.

Sånn ser den ut:

bilde

• 3 uker senere...

Som dere husker så hadde jeg problemer med å finne rett feste i overgangen mellom strekkfisken til forstaget og den såkalte Norseman-koblingen.

Her fikk jeg som vanlig mange gode innspill fra dere, og endte med å kjøpe denne gjennom seilmaker Iversen:

bilde

Har ventet på at vinden skulle løye litt innimellom stormkastene her på Vestlandet - og så slo jeg til i et øyeblikks vindstille.

Nå er den på plass - og forstaget er dermed slik det skal være. Ikke helt stramt og sånn, men basicly på plass.

One Down, 1001 things left to go :lol:

bilde

Sett fra innsiden av ankerboksen:

bilde

Fra utsiden:

bilde

Kanskje jeg skal ta en Tobixen her (bunnløst ærlig tilståelse til skue for alle på baatplassen...):

Dette tør jeg nesten ikke tilstå : :lipseal:

Da jeg skulle skifte strekkfisken oppdaget jeg at låsesplinten som skulle stå i bolten i strekkfisken (som holder hele forstaget på plass) ikke var der :headbang:

Jeg er stygt redd jeg har glemt å sette den i - eller så er det Nina som har ristet den løs.

Skikkelig dårlig kontroll altså, her kunne hele masten kommet ned - igjen!

Flaksflaksflaks....

Som dere husker....

OK - det blir litt vel mye huzker dü i dag, men det får våge seg.

Altså, som dere husker så lakk båten som en sil inn på takplaten over forpiggen - og det har det tydeligvis gjort tidligere også:

1419847636.jpg

Jeg tok platen med meg hjem, kjøpte ny plate i 6 mm finer, skai og lim og skred til verket. En ganske OK jobb faktisk!

Finer er enkelt og kjapt å jobbe med når man har en mal:

takplate1.jpg

Ny plate skåret ut:

takplate2.jpg

Anbefaler Casco våtromslim og rulle:

takplate3.jpg

Rikelig med lim rullet på platen, ingen lim på trekket:

takplate4.jpg

Rullet skaitrekket sammen inn mot midten, så la jeg det midt på platen og rullet det/ strøk det jevnt på ut mot sidene:

takplate5.jpg

Jeg la ikke noe ekstra press på press på skaitrekket annet enn at jeg strøk det utover under selve limingen, så lot jeg det tørke i to dager i romtemperatur før jeg tok kantene.

takplate6.jpg

Alt i alt ble det ganske fint (i hvert fall den delen av platen som er synlig)

• 4 uker senere...

Vinterarbeid hjemme forts.

Nå er da endelig cockpitdørken ferdig.

Det har vært et langt stykke vei å gå, og lang tid har det tatt. Noe som tilsier at jeg ikke har vært så veldig effektiv ja. Men - på den annen side - når jeg er effektiv så blir resultatet som regel deretter. Og ja, jeg ville gjort ting annerledes. F.eks giddet å bruke tid på å finne og sette opp distansestykker mellom teakstavene slik at de får helt samme avstand. Hadde blitt litt skikkeligere om jeg hadde gjort alt rett. Men på ett vis har jeg vært effektiv her - jeg har produsert ferdig selv, med best mulig resultat og mye læring underveis.

Og nå er jeg like stolt som av første skjærefjølen på sløyden :lol:

Oppsummering.

Laget hull i cockpitdørken:

bilde

teaktrallverket demonteres:

bilde

Saget vekk rammen, slisset ved hjelp av en kamerat og fylte inn med forskalingsplate:

bilde

Slik:

bilde

Limte inn den utskårne dørkplaten for å tette hullet:

bilde

Fylte igjen med teakstaver. Kjøpte teakbiter og mahognybiter fra en nedlagt vindusfabrikk på Askøy. Har mange til overs!

Hadde ikke så lange staver så jeg diktet opp en komposisjon/ deling:

bilde

Fy så kry jeg var når jeg så hvor fint det kunne bli etter slipingen. Før dette var jeg fortsatt ganske usikker.

Tilpasset lukelåsen. den bygger litt over teaken, men det er OK for meg. Kjøpte to av disse på FINN, brukte en, så nå har jeg en til overs.

bilde

bilde

Natet og slipte jevnt:

bilde

bilde

Ikke perfekt, men veeeldig fornøyd :thumbsup: med meg selv.

eller forresten - er mer enn fornøyd - det var ganske.... sterkt? Sterk mestringsfølelse?

For en som aldri fikk hverken M i sløyd eller lærte så mye om sånt hjemme, så er dette foreløpig toppen!!

• 2 uker senere...

På taket ved masten har jeg en rustfri svanehals der kabler til el. og VHF går opp til masten.

Kablene må kunne deles dersom masten skal av, og jeg er på jakt etter gode koblinger til de to lanterneledningene. Kan seff skjøte med en vanlig han/hun kabelsko og krympestrømpe, men jeg vil ha en demonterbar kobling. Har ikke funnet noe som passer i katalogene.

Hvordan gjøres dette via svanehals vanligvis?

Har man et koblingspunkt inne i båten, og løser fra inne/trekker ledningene opp og ut når masten skal av?

VHF-kobling har jeg.

enig

mange av originaltegningene ligger i dag på Sjøhistoriska museet, der man kan bestille kopier

http://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupning/MarketStore/Ritning/?msobjid=0000213&Origin=SM

Her var det flotte tegninger. Må ha et sånt bilde til prosjektbåten som "dåpsgave" når den er ferdig renovert, det vil bli perfekt på det fremre hovedskottet. Forhåpentligvis denne våren, og med champagne og storflagging i masten?

Besøkte Mark Read i Marieholmen her i uken, nok en Olle Enderleinbåt!

Veldig søt og velholdt liten båt, med en meget selvstendig og seilklar eier :thumbsup:

En svært hyggelig båtprat!

Været har ikke vært på båtglade vestlendingers side den siste tiden, vått, kaldt og vindfullt. Jeg har noe utearbeid på listen før jeg kan gå videre inne, spesielt vil jeg ha av skorsteinen til Wallasvarmeren, for å få ny eksosslange på plass, den må byttes før jeg kan montere den nye takplaten i forkabinen.

bilde

Men fint blir det håper jeg!

Tusen takk til Wallsservice som på 1-2-3 kunne fortelle meg at Wallasen min er en nyere modell, og med overgangsadapter (for å få eksosdimensjonen på den nye varmeren til å passe på skorsteinen fra den gamle originale Wallasen) - og som med en gang kunne fortelle meg hvilken dimensjon slange jeg trengte. Nå er alt klart til montering med ny rustfri eksosslange innkjøpt på Maritim.

Takk for besøket, Festina Lente! Gøy med solide svenske båter. :flag_sw:

Meget inspirerende å lese prosjekttråd - skal bli spennende å se båten når den er ferdig! Aner du sjøsetting i kjømda denne sesongen?

Hei igjen Mark,

Båten ligger på sjøen den, og nå har jeg også motor som starter og går!

Kjempeinspirasjon for å jobbe videre :thumbsup:

Kjøpte forresten nytt storseilfall idag - blir å tre dette på plass i løpet av helgen.

Motoren startet på fredag, men jeg fikk ikke kjølevann.

Prøvde med litt mer turtall, men ikke kjølevann da heller.

Tenkte følgende scenario, og testet ut:

1. Båten har lagt i ro i ett år, det kan være groe. Åpnet impellerhuset, og det kom friskt med kjølevann inn når jeg åpnet inntakskranen

2. Kanskje det er noe med impelleren - sjekket denne. Helt ny impeller, så fin ut.

3. Kanskje impellervingene ligger feil vei? Tok ut impeller, la den på plass med vingene pent foldet i riktig retnig.

4: Mulig at impelleren ikke går rundt? Kinnet motoren - impelleren beveget seg fint clockwise.

5. Leste om Lars H. sin impeller som sugde luft. La på grease på begge sider av pakningen. Skrudde på igjen. Ingen effekt.

Demonterte så slangen på motorsiden av vannpumpen. Tørt som en ørken. Kjørte motor - ikke en dråpe kom ut på motorsiden.

Jeg ble ganske motløs, og etter så mange forsøk nedi et trang motorrom, impeller av, impeller på, lokk av, slange av, slange på, miste skrue, rote under motoren for å finne skrue, på med lokk....

Til slutt ga jeg opp for i dag, men stemningen var ikke så god nei.

Puslet i stedet sammen eksosen til Wallasen - det fikk jeg til! Så nå kan jeg montere ferdig takplate i forkabinen.

Demonterte hele vannpumpen og tok den med hjem, har en nabo som er båtmekaniker. Eneste fornuftige jeg kunne komme på var at jeg har skiftet simmerringer og hatt akslingen på pumpen ute. Kanskje det er noe der?

Uansett, vel hjemme gjorde jeg et nettsøk på impellerpumpe suger ikke og kom til diverse tråder på baatplassen - bl.a om Lars H. sin berømte impeller.

Ikke klokere.

Så gjorde jeg et søk på Volvo Penta MD 5 - for å se på bilder. Og da så jeg lyset dere :saint:

Jeg har simpelthen montert inntakssalngen på utløpssiden!!

På MD5 med seildrev er kjørevannsinntaket på drevets babord side. Cluet er at kjølevannslangen skal så krysse over til styrbord og inn på vannpumpens inntak på styrbord side, og utløpet er naturlig nok da på babord, der en kort slange går videre til kjølevannssløyfens inntak på motoren. Dette hadde jeg helt glemt - det er tross alt mer enn ett år siden jeg plukket dette fra hverandre. Det er lettere å forstå dette hvis jeg viser dere dette på et gammelt bilde.

bilde

Vannet kommer altså inn på høyre side, pumpakslingen og impelleren dreier mot høyre, men vannet kommer ut på pumpens venstre side og går videre til motoren. Jeg hadde i min galskap montert motsatt vei - og det kom naturlig nok ikke en dråpe ut.

Eureka!

Så enkelt!

En kjapp kveldstur ut igjen i båten ble slangene midlertidig montert på sin rette plass, og vips - kjøling!

Og jeg - overlykkelig :yesnod:

Nå kan jeg kjøre båten for motor. Blir spennende å forsøke her i fine vårværet i Bergen - kanskje i uken som kommer?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...