Jump to content

Prosjekttråd - Hallberg Rassy 26


Festina_Lente

Recommended Posts

det kommer sikkert opp fler på blocket....den der loggen satt i hverende båt på midten 70 og fremover,

den var egentiligen en viderutvikling av den mekaniske wireloggen. men var enklare o plassere.

 

 

hadde en sånn i min M77a......som slutet virke....det visste seg vare en liten diode som sitter i givern,

skrur du av toppen på givern...i locket der sitter en lite diode...koster 10 kr eller noe sånnt, sen funke

mitt instrument mitt ! men det er klart sprukket glass o osv....du finner deg en nytt instrument..helt sikkert.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

 

Den er litt knust i glasset, nullstilling av logg virker ikke (og gummiering på "knotten" er ødelagt) og den viser ikke farten.

Tenker jeg skrur den av idag og tar noen bilder.

 

Det var slik problemene så ut fra utsiden av loggen. På innsiden ser feilen slik ut:

 

bilde

 

Sumloggen har nok ikke vært i bruk på mange år :lol: .

Kanskje jeg heller skal vurdere å selge den på FINN....

 

Blir nok heller aktuelt å vurdere å plassere et annet instrument der etter hvert.

Link to post
Share on other sites

....... jeg har forsøkt å finne ut hvorfor MD5-en ikke ville starte før sommeren. Foreløpig konklusjon er at den ikke får diesel.

 

Idag har jeg gått gjennom brennstofflinjen fra tank til motor, og foreløpig er konklusjonen at den manuelle dieselpumpen ikke funker. Jeg får diesel frem til den men ikke videre til filteret. Det er som om den ikke vil ta.

Kan den ha blitt "tørr", er der en membran eller noe inni der som kan ha tatt skade av å stå så lenge?

 

En gjennomgang igår med alt fra å sjekke samtlige slanger/ nipler/ pakninger konkluderte med at alt er OK.

Sjekket filteret i pumpen - det var rent og fint.

 

DÅ - fant jeg ut at jeg skulle skru lufteskruen på drivstoff-filteret litt lenger ut - og da stod det en dieselstråle ut av skruen - når den bare ble ble skrudd langt nok ut. Jeg har vært vant med å lufte litt nyere motorer - som har en skråslipt form på lufteskruen - ikke en hul skrue med hull midtveis. Derfor har jeg bare lettet litt på skruen når jeg luftet. Nåja,

 

Nå vet jeg at der kommer frem diesel til dieselfilter og høytrukkspumpen, neste luftepunkt ser slik ut:

 

bilde

og befinner seg på selve dysen på bildet. Der klarte jeg å knekke lufteskruen, men der er fordeler med å bo nært en Volvo-dealer. Ny del er allerede anskaffet:

 

bilde

 

Jeg gjorde naturlig nok ikke flere startforsøk etter at lufteskruen knakk, men jeg vet jo nå at det kommer frem diesel!

Fortsettelse følger.

 

Dørkplaten:

For å kunne ferdigstille/ legge teak på den nye dørkplaten i cockpit må jeg ha den med hjem så jeg kan jobbe i ro og fred.

Derfor lage jeg en provisorisk dørk av forskalingsplate inntil videre:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Tenkte på om dette staget OGSÅ er festet i bunn, (i motsatt ende av det man ser i bildet) slik at om du skrur det løst der i BUNN at den kommer helt av..

 

Røstjernet er løsnet og takplaten tatt ned. Takk igjen Kise :thumbsup: - av og til blir man så blind for de enkle løsningene!!

 

bilde

 

 

bilde

 

Nå kan jeg endelig fortsette med å montere skai på skrogsiden, rundt vinduet -- og få vinduet på plass igjen. Gleder meg!!

Link to post
Share on other sites

 

En gjennomgang igår med alt fra å sjekke samtlige slanger/ nipler/ pakninger konkluderte med at alt er OK.

Sjekket filteret i pumpen - det var rent og fint.

 

DÅ - fant jeg ut at jeg skulle skru lufteskruen på drivstoff-filteret litt lenger ut - og da stod det en dieselstråle ut av skruen - når den bare ble ble skrudd langt nok ut. Jeg har vært vant med å lufte litt nyere motorer - som har en skråslipt form på lufteskruen - ikke en hul skrue med hull midtveis. Derfor har jeg bare lettet litt på skruen når jeg luftet. Nåja,

 

Nå vet jeg at der kommer frem diesel til dieselfilter og høytrukkspumpen, neste luftepunkt ser slik ut:

 

bilde

og befinner seg på selve dysen på bildet. Der klarte jeg å knekke lufteskruen, men der er fordeler med å bo nært en Volvo-dealer. Ny del er allerede anskaffet:

 

bilde

 

 

 

Eg har ei meining om at det er litt misforståelser ute og går her. Den hule skruen på dysa, er ein banjonippel for tilkobling av returolje til tanken. Dette er ikkje lufteskrue.

Du skriv at det er lufta fram til pumpa, eg vil tru at der ogso er lufteskrue® på sjølve pumpa, slik at du får lufte gjennom pumpa. Då er neste skritt å lufte fram til dyse, ved å løysa litt på trykkrøret og dra på starteren, med regulator på fullt, til der kjem olje, og ikkje luft, Og so skal det forbause meg om ikkje motoren starter, mens dette arbeidet pågår, la den so få gå mens resten av innsprøytingsrøra blir lufta.

Link to post
Share on other sites

Festina_Lente, for en fabelaktig tråd! Jeg har lest meg gjennom hele og kost meg. Jeg liker tankegangen bak et slikt prosjekt du har tatt på deg, og du har mange gode (og godt skrevne!) betraktninger.

 

Utrolig praktisk med én båt som seiler og én som kan/må skrus på, og jeg må si at din kone er en engel som lar deg holde på (ja, jeg vet dette er et lavbudsjettprosjekt, men likevel..)

 

Stå på!

 

- Harald

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har demontert min sumlog og satt inn displayet til autopiloten i stedt. Den viste ikke fart, men det kan komme av feil på giveren. Er litt ambivalent om jeg skal montere den inn igjen, for jeg har jo plotter... Må nesten montere sumloggen og teste om den funker nå... Har jo tatt et solid vårpuss under vannlinja etter demonteringa...

 

Forøvrig har det blitt lite av både seiling og båtplassen på meg i sommer. -har plutselig blitt huseier med dertil hørende oppussing.... Er vel å regne som er prosjekt dette også..

Link to post
Share on other sites

Har demontert min sumlog og satt inn displayet til autopiloten i stedt. Den viste ikke fart, men det kan komme av feil på giveren. Er litt ambivalent om jeg skal montere den inn igjen, for jeg har jo plotter... Må nesten montere sumloggen og teste om den funker nå... Har jo tatt et solid vårpuss under vannlinja etter demonteringa...

 

 

 

Indikerer du at du har et instrument til overs her?

Jeg tror giveren er på plass ennå hos meg.

Hadde vært kjekt å fått på plass et originalinstrument og kjørt retro.

 

Bill.mrk: "venter i spenning"

Link to post
Share on other sites

 

 

Utrolig praktisk med én båt som seiler og én som kan/må skrus på, og jeg må si at din kone er en engel som lar deg holde på (ja, jeg vet dette er et lavbudsjettprosjekt, men likevel..)

 

 

 

Jeg er nå litt snill jeg og - hun har jo fortsatt Festina Lente - 30 fot Furuholmen fra 1952.

Kjekt at du liker tråden!

 

Eg har ei meining om at det er litt misforståelser ute og går her. Den hule skruen på dysa, er ein banjonippel for tilkobling av returolje til tanken. Dette er ikkje lufteskrue.

Du skriv at det er lufta fram til pumpa, eg vil tru at der ogso er lufteskrue® på sjølve pumpa, slik at du får lufte gjennom pumpa. Då er neste skritt å lufte fram til dyse, ved å løysa litt på trykkrøret og dra på starteren, med regulator på fullt, til der kjem olje, og ikkje luft, Og so skal det forbause meg om ikkje motoren starter, mens dette arbeidet pågår, la den so få gå mens resten av innsprøytingsrøra blir lufta.

 

Fikk litt angst her - sjekket på ny med Bjordal og Madsen, men de forsikrer om at den nye lufte/ returoljeskruen er korrekt - og det kun leveres denne typen nå. Og at skråskjæringen av skruen vil sikre at det kommer olje i retur.

 

Skal ut i båten etter jobb - og da blir det nye oppstartsforsøk.

Rart at den ikke viser tegn til å tenne - virker som om den har jo fått noe diesel hele tiden (tror jeg), og luft får den også, får strøm og kinner fint, dekompresjonshendelen står rett.

 

Nye forsøk idag, mer sjekk av at dieselen kommer frem - så får vi se.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg er nå litt snill jeg og - hun har jo fortsatt Festina Lente - 30 fot Furuholmen fra 1952.

Kjekt at du liker tråden!

 

 

Fikk litt angst her - sjekket på ny med Bjordal og Madsen, men de forsikrer om at den nye lufte/ returoljeskruen er korrekt - og det kun leveres denne typen nå. Og at skråskjæringen av skruen vil sikre at det kommer olje i retur.

 

Skal ut i båten etter jobb - og da blir det nye oppstartsforsøk.

Rart at den ikke viser tegn til å tenne - virker som om den har jo fått noe diesel hele tiden (tror jeg), og luft får den også, får strøm og kinner fint, dekompresjonshendelen står rett.

 

Nye forsøk idag, mer sjekk av at dieselen kommer frem - så får vi se.

Då lyt eg berre "ta ein puddel" og sei at min kunnskap er tydeligvis for gammel.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Vil ikke tenne. Ganske sikker på at den får diesel.

 

Tenker på om den får kompresjon, det er veldig lett å tørne svinghjulet, og jeg merker ikke stor forskjell på om dekompresjonshendelen står opp eller ned.

 

Den startet lett før jeg hadde den ute, men jeg har jo herjet litt med den.

Er der noen annen måte jeg kan sjekke kompresjonen enn å tørne svinghjulet?

 

Er der andre ting jeg bør sjekke ut?

Link to post
Share on other sites

Hva tenker dere om rådet fra Bonanza i 2002 på et annet forum (samme problem samme motor):

 

Jeg ville forsøkt med litt startgass først. Har motoren stått lenge i ro, kan den trenger litt hjelp første gangen. Bawaria anbefaler det ikke, men gir ingen begrunnelse, og det er første gang jeg har hørt at det ikke er å anbefale. Heller tvert i mot. Min erfaring er at motorer som er noen år gamle, og som ikke har glødeplugg eller "sigarett", gjerne trenger litt startgass. Kjøp en boks på besnistasjonen, koster vel en snau femtilapp, og spray inn en god dusj i luftfilteret mens du kjører startmotoren.

 

Hvis du fortsatt ikke får start på rabalderet, så er det ett av tro. Enten er dysene tett, ventilene står fast, eller så er kompresjonen gal. Begynn med å sjekke ventilene. Oppå blokka er det et lokk med en stor skrue på midten, ta av det, så ser du vetilene og vippetøyet der. Sveiv rundt et par runder på sveiven, og se om ventillene går opp og ned som de skal.

 

Hvis alt ser greit ut med ventilene, går du videre til dysene. Skru ut dysene og ta dem med til et verksted og få dem trykktestet, og evt reparert/skiftet.

 

Hvis det ikke er noe galt med dysene, så er det antagelig kompresjonen som er feil. Sylinderne står på noen pakninger (skins), som det er viktig er riktige. Hvis en av de er i stykker, kan det bli feil trykk i sylinderen. Fire-fem bar er nok til at den ikke vil gå. Da må du ha båten på verksted. Det er ikkenødvendig å ta ut hele motoren, men sylinderne må av, og skins'ene må skiftes.

Link to post
Share on other sites

Eg anbefaler IKKJE startgass. Bitter erfaring frå ein gammel bil.

Det som skjer er at om der er lite smøreolje i sylinderveggen, so blir det mykje verre med startgass. Og når motoren tørnes, so tenner startgassen. Hardt og brutalt, Dermed so har du diverse knekte stempelfjører før du heilt skjønner kva som skjer. Resultatet då blir at motoren blir "narkoman".

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med liming av skai på skottet når der er limrester tilbake fra gammel skottbekledning. Gammellimen bygger ikke noe, så jegt trenger ikke fjerne av den grunn - men jeg kan se den såvidt og det er littegrann "sticky".

 

Så spørsmålet er: Vil nylimen (vanlig kontaktlim) feste mot rester av gammel HR-lim?

Link to post
Share on other sites

Ble en fin økt i båten i dag. Flagget kommer på når jeg er i båten - selv om jeg ikke er underveis.

 

bilde

 

Har ikke sett på motoren ennå, skal ha en langøkt i morgen så da blir det nok å forsøke å starte med litt olje på sylinderveggen.

 

Når det gjelder riggen - så mangler jeg nå over- og undervant - samt akterstaget. Alle vantskruene må skiftes, og jeg var så heldig at jeg fant fire stykker i rotekassen min fra jeg byttet stående rigg på LaPerla. To av disse passer på de prosjektbåten Plenty Supplise, disse er Hasselfors/ Selden 7/16" rustfri. Jeg hadde to tilsvarende i 1/2", men disse er for store. Noen der ute som vil bytte til seg disse to og har to 7/16" vantskruer liggende etter et riggbytte? Mine går lett, og er rette og fine så vidt jeg kan se (bildet lurer litt)

 

bilde

 

 

 

Kjekt å få på skottbekledning. Henger på gammel lim! Ikke perfekt - men man lærer underveis:

 

bilde

 

 

Jeg fortsatte med å fjerne dårlig vinduslist på utsiden - og så la jeg ny tettemasse m/ UVfilter som ny list. Her er blide etter at jeg tok av gammel list fra midt på undersiden av vínduet og et stykke opp i akterkant. Resten sitter foreløpig godt fast. Vinduet består av alu-profil på innsiden som er skrudd fast i den aluprofilen som man ser på utsiden, og så er det tetningslister på begge sider mellom alulist og skrog:

 

bilde

 

 

Jeg kan slå fast at laderen fra Ask var et GODT kjøp!

Når batteriet var litt nedtappet så satte den i gang. Så nå skal jeg til med fast montering - på skottet i styrbord stuerom.

Full fart på laderen:

 

bilde

 

 

 

 

Neste morgen, ferdig ladet:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ferdigmontert barbord skottbekledning

 

Det gikk som en lek å remontere alle delene på babord side - over sofa/ køye. Jeg har samlet alle skruer og deler som tilhører en demontert del/ enhet oppi en brødpose, så det blir lett å finne alle deler når jeg skal montere igjen. Dog blir det ikke HR-kvalitet på mitt arbeid, se bare her:

 

bilde

 

Stiften som fester kantlisten til høyre originalt er sparklet og pusset så bare en lite lysebrun flekk vises. Listen til venstre har jeg hatt av, og festet tilbake med originalstiften (beklager litt mye lys på den delen av bildet) - og jeg laget et merke i listen etter hammeren da jeg slo inn stiften. Amatør!

 

Det har kommet til en helt del sånne unødvendige småmerker, riper og skraper i det vakre interiøret under renoveringen fordi det er trangt, jeg ikke er konsentrert - som ikke var der fra før, det kunne vært unngått, og det irriterer meg like mye hver gang.

 

Men alt i alt får jeg vel være fornøyd så langt, det blir i det minste en type "bruksbåt pluss" ut av et prosjekt til en forholdsvis billig penge. Remontert babord side uten tekstiler/ puter:

 

bilde

 

 

Jeg fortsatte med å demontere hyller og røstjern på styrbord side, og det gikk så lett som bare det!

Kan det nå :thumbsup:

 

Håper at kvaliteten på remonteringen blir like bra....

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...