Jump to content

Prosjekttråd - Hallberg Rassy 26


Festina_Lente

Recommended Posts

Blir litt tid til å jobbe i prosjektbåten denne uken. Måtte bare få på plass madrassene i forpiggen for å kunne "føle" litte grann ferdigstillingsfølelse underveis. Madrassene var gode, ganske nye og uten flekker. Trekkene er nyere enn de originale, i god kvalitet, og sydd profesjonelt, de er hele og uten flekker - men det luktet selvfølgelig mugg etter å ha blitt dårlig behandlet. Trekkene er vasket, luftet gjennom hele viteren og det samme har jeg gjort med madrassene , og nå ser det slik ut:

 

forpigg_2.jpg

 

 

Vasken er blitt reingjort, ny slange til avløp - men jeg beholdt gjennomføringen og kranen da disse var i god kvalitet og fungerte godt. Nå ser det helt og pent ut, faktisk finere enn på bildene!

 

forpigg_vask_2.jpg

 

 

Lading av batteriene:

Jeg har fått en brukt Ladac-lader fra Ask billig, denne går raskt opp i 15v -før den kjapt roer ned og legger seg på 13,2v. Og der holder den seg. Da var spenningen på batteriet 12.65 før jeg startet opp. Dette gjorde Ladacen også sist jeg prøvde.

 

For å teste ut satte jeg broderen sin Ctek 25000 på nabobatteriet som også holdt 12,65. Den gikk opp i over 15v og så la den seg ned på 14,5v og lader der. Og der holdt den seg i de to timene jeg var i båten igår.

 

ladere.jpg

 

Er dette to forskjellige typer lading (Ctec'en er jo mer moderne) , eller er det noe feil på Ladacen?

 

 

Dybdemåler:

Under forpiggen er der innvendig montert to forskjellige givere for dybdemåler. den ene er knyttet til logg/ dybdemåler i cockpit mens den andre bare er kveilet opp. Den er merket Airmar, kan den f.eks brukes sammen med en A65 - plotter fra Raymarine (evt. annen plotter) ?

 

 

airmar.jpg

 

 

Har du klave får du ku. Når jeg nå har en giver, så kan jeg jo like gjerne gå på jakt etter et instrument som hører til. Hvor jeg evt. skal montere får vi se :giggle:

 

 

 

Idag blir det langkveld i båten - litt pusling med motorinstallasjonen - og kanskje prøvestart?? Spennende :pray: .

Link to post
Share on other sites

Som dere vet så ønsket jeg meg en VHF av Shipmate-typen.

 

Grunnen er plassutfordringen i en kompakt båt som HR 26. Jeg har sett så mange eksempler på båter som har utstyr og hyller og dill og dall i småbåter, men der det er montert så det ser ut som et kråkereir.

 

Intensjonen er at alt jeg har bruk for skal jeg ha, og at alt jeg har skal jeg ha bruk for. Det skal også være så lite som mulig men samtidig fillt funksjonelt. Derfor vil montere selve enheten skjult i hyllen over byssa, og at betjeningsenhet og mikrofon er samme greie. Derfor Shipmate-typen.

 

Arne Olavher på baatplassen hadde fått dette med seg, og hadde en liggende som jeg fikk tilsendt i forrige uke. Nå er den testet Arne O.!! Og den funket som bare juling med nyinnkjøpt antenne midlertidig montert i krybben til masten - rene julekvelden :clap: :

 

bilde

 

Rogaland radio hørte meg sterk og klar på kanal 81 og 60. Det fulgte med en høyttaler, men er uttak til nok en høyttaler. Noen som har en ekstra høyttaler liggende? så kan jeg også få brukt interkom-funksjonen :giggle:

 

bilde

 

Takk og takk Arne O! Sender deg en IM.

 

 

Arbeid med ny skottbekledning:

Videre arbeid igår var at jeg begynte på skottbekledningen rundt vinduet - den skiftes fordi det har morknet pga fukt. Da støtte jeg på et problem:

 

For å få full tilgang til skottet over vinduet så MÅ takplaten ned. Og røstjernet må av:

 

 

 

bilde

 

På bildet har jeg presset takplaten litt ned ut mot skroget, men den kommer såpass lite ned, for lite til at jeg kommer til bak for å arbeide skikkelig. da MÅ jeg ned med/ løsne røstjernet i overkant. Mutterne var lett å få av, men jeg får ikke rikket det. Og det er uklokt å gjøre ting som skaper merarbeid - derfor vil jeg tenke meg litt om før jeg bruker makt. Ved å få bolten på røstjernet opp vil jeg klare å bende røstjernet nok ned til at jeg greier å lure frem takplaten. Ser ut som boltene er sveist fast i undersiden av beslaget på dekk.

 

bilde

 

bilde

 

Derfor spør jeg dere - skal jeg bare slå på bolten med hammer fra undersiden (inni båten) samtidig som noen setter et kubein under røstjernet på dekk og jekker oppover?? Er det sånn det gjøres?

 

Noen som vet hvilken tettemasse som opprinnelig ble brukt for å tette rundt gjennomføringen til røstjernet?

Link to post
Share on other sites

Få løs røstjern:

 

Prøver igjen, noen flere enn Kise Marin som vil hjelpe meg forslag på hvordan demontere vantfeste/ røstjern på prosjektbåten?

 

Er rå makt med kubein ovenfra å anbefale når jeg har løst fra mutterne på undersiden slik som på dette bildet - kombinert med hammerslag fra undersiden?

 

 

Bilde fra innsiden i salongen/ undersiden:

 

bilde

 

Bilder fra oversiden/ dekk - detalj:

 

bilde

 

Oversiktsbilde:

 

bilde

 

 

På lørdag fikk jeg ikke startet motoren - ser ut som den ikke får diesel - men den kinner nå rundt, det er da noe. Tar filterskift mm idag og prøver igjen.

Fikk også prøvd å sette strøm på det elektriske anlegget via ny hovebryter (VETUS) som jeg kjøpte på FINN i vinter. Det funket!

La hovedbryter inn i et skap et skott som vender ut stuerommet, der batterier og alt er elektrisk er sentrert.

 

bilde

 

Ser ganske kråkereir-spaghetti ut inni der nå :eek: , men dette er bare en funksjons- og plasseringstest, skal ta nytt bilde når installasjonen er komplett og ser "stiligere" ut...

Link to post
Share on other sites

Ville prøvd å unngå slag nedenfra. Slå heller forsiktig f.eks et hoggjern inn rundt hele beslaget på utsiden, og se om fugemassen slipper. Varm evt opp beslaget med varmepistol for å mykgjøre fugemassen. Men ikke varm gelcoaten så mye at du får sviskader!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei SeilerKise, jeg er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener.

Jeg kan ikke løsne boltene fra undersiden, jeg har kun de gjengene fra boltene? som du ser som stikker gjennom røstjernbeslaget på undersiden, og det er ikke plass nok til å sette på to kontramuttere. Og desuten antar jeg at beslaget på oppsiden er sveiset sammen med disse boltene?

 

 

Ville prøvd å unngå slag nedenfra. Slå heller forsiktig f.eks et hoggjern inn rundt hele beslaget på utsiden, og se om fugemassen slipper. Varm evt opp beslaget med varmepistol for å mykgjøre fugemassen. Men ikke varm gelcoaten så mye at du får sviskader!

 

 

Store krefter fra riggen kommer ned her, og det innebærer vel en betydelig belastning og derav også mye bevegelse vil jeg tro.

Men - her har det jo vært tett siden båten var ny i 1978 - så HR brukte tydeligvis noe som har funket bra!

Noen tips om hvilken type fugemasse som brukes idag ved montering av gjennomgående beslag fra riggen?

 

Ville dere stolt på Sika/ Tec7/ Simpson?

Link to post
Share on other sites

 

Lading av batteriene:

Jeg har fått en brukt Ladac-lader fra Ask billig, denne går raskt opp i 15v -før den kjapt roer ned og legger seg på 13,2v. Og der holder den seg. Da var spenningen på batteriet 12.65 før jeg startet opp. Dette gjorde Ladacen også sist jeg prøvde.

 

 

 

ladere.jpg

 

Er dette to forskjellige typer lading (Ctec'en er jo mer moderne) , eller er det noe feil på Ladacen?

 

 

 

 

Nå målte jeg begge batteriene to dager etter ladeseansen, og de viser tilnærmet samme spenning: 12,85/ 12,82.

Virker som om Ladacen og Ctek har to forskjellige tilnærminger til lading - men resultatet blir oppladet batteri åkkesom!

 

Så Ladacen virker som et knallkjøp Ask !! :giggle: , og den blir fastmontert på skottveggen over batteriene, og får montert på klyper så jeg kan lade det batteriet som til enhver tid trenger det mest.

Link to post
Share on other sites

Tenkte på om dette staget OGSÅ er festet i bunn, (i motsatt ende av det man ser i bildet) slik at om du skrur det løst der i BUNN at den kommer helt av..

 

Åååh!

Nå tog eg an....

 

Takk Kise - noen ganger er det enkle også det beste!

Jepp, det er festet i bånn - og kanskje jeg skal da en liten inspeksjon der for å se på løsningsmuligheter....

Bilder kommer imorgen.....

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

 

Åååh!

Nå tog eg an....

 

Takk Kise - noen ganger er det enkle også det beste!

Jepp, det er festet i bånn - og kanskje jeg skal da en liten inspeksjon der for å se på løsningsmuligheter....

Bilder kommer imorgen.....

 

Takk igjen SeilerKise - her så jeg meg blind på en detalj - og så var løsningen et annet sted. Eller rettere sagt - det var toskete av meg å tenke på å demontere et tett og velfungerede beslag gjennom dekk når jeg enkelt kunne gjøre slik du sa. Røstjernet er som du ser festet i skottet med åtte gjennomgående bolter med mutter inne i et skap på baksiden av skottet. Jeg fikk løs syv av åtte, den siste må jeg nok kappe - og så går

røstjernet av :thumbsup: .

 

Takk for hjelp!

 

bilde

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se det! :yesnod: Veldig godt å kunne hjelpe en båt-venn vettu! Flott båtprosjekt du har. Skal du bruke "vanlig" skai med skum bak, eller vil du gå for noe annet? jeg sjekket på www.stoffogstil.no og så dem hadde myye bra til en gunstig penge.. også litt mer "esklusivt"..

 

Åååh, blir litt gira når jeg ser dine flott spiler langs dekksidene ja... montro om det kunne vært noe i min Mirage.. :confused: ja.. er jo en stund til jeg kommer SÅ langt på min.. har litt takstøping igjen..

Redigert av Kise Marin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Se det! :yesnod: Veldig godt å kunne hjelpe en båt-venn vettu! Flott båtprosjekt du har. Skal du bruke "vanlig" skai med skum bak, eller vil du gå for noe annet? jeg sjekket på www.stoffogstil.no og så dem hadde myye bra til en gunstig penge.. også litt mer "esklusivt"..

 

 

Hjertesukk om båtutstyrsbutikker i Bergen:

Jeg har kjøpt skott-trekk i ekspandert vinyl hos Marinesenteret i Sandviken, samme type som er brukt i Maxien vår. Fordelen her er at jeg får kjøpe fra rull - så mange meter som passer meg og ikke må handle 5 meter i drittbutikken Maritim. Som ikke engang har på lager, men må bestille inn. Jeg skulle ha 50 kvadrat ledning til startkabler i prosjektbåten, og på Maritim må jeg enten kjøpe 4 eller 8 meter. Håpløst, når alt du trenger er en stubb. Ikke har de noe og ikke kan de noe hos Maritim, så der går jeg nødig.

 

Nå er det bare to skikkelige båtbutikker i Bergen: Marine- og industrisalg og Marinesenteret i Sandviken. Og hvem vet hvor lenge de gidder å holde det gående :nonod: . Fikk en lang lekse hos Marine- og industrisalg her om dagen om folk som kommer innom og spør alle spørsmålene, og etterpå konkluderer med "jeg handler heller på nett - for der får jeg det billigere.." Vi får visst de båtbutikkene vi fortjener.

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hm ser poenget med Rull ja. kjøpte meg selv en rull i går hos vår lokale tekstil-man "Guntor Plastikk", men jeg har planer om å dra inn på "Stoff og Stil" i drammen,, dem er gunstige!

 

Skal du lakke innsiden før motering av Skai? har du dekkplater eller er det Skai direkte på skroget?

 

Ja jeg skal snart begynne på å legge opp nytt ledningsnett i båten, og ser for meg at det kan bli dyrt med alle de meterne jeg trenger,.. men men.,..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det har ikke skjedd så mye i prosjektbåten i sommerferien, men nå er hverdagen tilbake og jeg har forsøkt å finne ut hvorfor MD5-en ikke ville starte før sommeren. Foreløpig konklusjon er at den ikke får diesel.

 

Idag har jeg gått gjennom brennstofflinjen fra tank til motor, og foreløpig er konklusjonen at den manuelle dieselpumpen ikke funker. Jeg får diesel frem til den men ikke videre til filteret. Det er som om den ikke vil ta.

Kan den ha blitt "tørr", er der en membran eller noe inni der som kan ha tatt skade av å stå så lenge?

Link to post
Share on other sites

Tørn motoren litt og prøv igjen , kan hende pumpa står på kam. Skru av toppen og sjekk silen på fødepumpen.

 

Evt kan du kople på en ekstern dieseltank som plasseres over motoren da skal motoren få diesel selv om fødepumpa fusker ( og luftingen går lettere med positivt trykk inn på motoren)

Link to post
Share on other sites

Tørn motoren litt og prøv igjen , kan hende pumpa står på kam. Skru av toppen og sjekk silen på fødepumpen.

 

Evt kan du kople på en ekstern dieseltank som plasseres over motoren da skal motoren få diesel selv om fødepumpa fusker ( og luftingen går lettere med positivt trykk inn på motoren)

 

Skal ut og teste idag - rapport og bilder følger i morgen.

 

Jeg har en ødelagt Sumlog på innfelt akter i cockpiten. Går ut fra at det ikke har noe for seg å reparere. Noen søk på nettet avslører at det er henimot umulig wordwide å skaffe en tilsvarende, og enkelte deler er også vanskelig å skaffe. Hvis noen her sitter på et slikt intrument 0-12 knop som er tatt ut av båten - så si fra!

 

bilde

Link to post
Share on other sites

 

 

mne hva har du for feil på den......er den helt ødelagd eller funker den bare ikke ?

 

Den er litt knust i glasset, nullstilling av logg virker ikke (og gummiering på "knotten" er ødelagt) og den viser ikke farten.

Tenker jeg skrur den av idag og tar noen bilder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...