Jump to content

Prosjekttråd - Hallberg Rassy 26


Festina_Lente

Recommended Posts

Motor, seildrev og propell

Som nevnt innledningsvis sitter det en sannsynligvis original, saltvannskjølt Volvo MD5A med et 110 s seildrev påmontert en tobladet fast propell. Motoren startet og gikk da jeg overtok båten, og jeg har kjørt et par teststarter etterpå. Den virker lettstartet.

 

bilde

 

Jeg har begynt med å fjerne skitten og oljefylt isolasjon fra byggeåret, og vaske.

Svensken Stefan Fors har viet denne motoren alvorlig mye oppmerksomhet, han har laget en egen MD5 for Dummies, og alt du trenger å vite er tilgjengelig her: http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5 . Det største problemet for fremtidige reparasjoner er i følge Volvospesialist Tor Sneve tilgangen på deler. Spesielt er det vanskelig å få tak i topper.

 

Jeg vurderte da å la båten ligge på sjøen i vinter mens jeg renoverte, men nærmere inspeksjon av belg og drev viste at her hastet det å få gjort noe. Her er et nærbilde av klemringen som er alvorlig rustangrepet (beklager kvaliteten, det var vanskelig å komme til for å få tatt bilde):

 

bilde

 

Bilde 2:

 

bilde

 

 

Pris på belgsett og klemring er høy, noe i retning 2500,- eller mer. Jeg fikk tak i en brukt klemring fra Tor Sneve, denne kom på 750,- ca, og ble slipt ned, grunnet, og malt Volvo-grønn.

 

 

bilde

 

Litt av utfordringen for å gjøre noe med drevet, er at det er trangt å komme til bak motoren. På tre sider er det stuerom, der jeg kan fjerne gulvet, men ikke veggen mot motor-rommet. Dette gir meg max 30-40 cm høyde å jobbe på hvis jeg legger meg flatt ned i stuerommet og strekker armene inn og jobber. Ikke helt optimalt, men jeg må klare dette for å skille motor og drev, slik at jeg kan få motoren frem for å kunne jobbe med drevet og belgen. Så dette blir en utfordring å få til.

 

Men belgen skal byttes.

 

 

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde på hvordan det er løst på en annen HR 26. Rett og slett lage en luke i dørken i cockpit.

 

img_6334.jpg

 

Dette gir en utrolig tilkomst til tank, eksos, drev, og muligheter for å lage evt. flere installasjoner i dette store rommet. Kanskje ha et sånt "teknisk rom" som de har i de store HR'ene...:-)

Luken som jeg skjærer ut kan jeg legge teakdørk på, og felle in låsebeslag i denne. Mange lekre muligheter her...

Link to post
Share on other sites

Riggen er fra Seldén, den har ett sett salingshorn som er vinklet lett bakover. Den er rigget nesten som masthead, 7/8 dels partialrigg. Masten står på dekk. Salingene er hos With Marine nå. Ifølge riggeksperten kan de gjøre et lite forsøk på oppretting, men han hørtes ikke kjempeoptimistisk ut. Eventuelt så kan de innerste 4-5 cm kappes av uten at det forringer riggens styrke vesentlig. Hvis ingen av delene går, så vil nye salingsfester og salinger koste store båtkroner. Det er egentlig ikke aktuelt, fordi det vil være i strid med forutsetningene for prosjektet:

 

"Å ha god tid koster lite. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves"

 

Så jeg venter spent på dommen :pray:

 

En brukt rigg kan være et alternativ. Det gjelder bare at den dukker opp før jeg …og da helst til skrappris.

Tror muligens riggen til en Albin78 er noenlunde lik. Beskrives i sailguide slik: Partialrigg. Mast stående på rufftak. Ett par bakåtsvepta spridare

Det er en del rotekasser rundt på forskjellige riggverksteder - og forlatte master rundt om i seilforeninger og marinaer.

 

Link to post
Share on other sites

Det er et veldig spennende prosjekt du holder på med. Leser med stor interesse og ser frem til å åpne tråden hver gang det er skrevet i den. En stor fordel har du i forhold til meg, du vet hva ting er, hva ting heter, og den funksjon, du kan seiling og har erfaring. Da jeg kjøpte Comforten min, så visste jeg ikke forskjell på stag og vant, eller at det het det det het, for den saks skyld. hehehe...

Igjen, om du sitter fast på et område, leter etter rigg/ salingshorm mm, så er maringuiden.se verdt et forsøk. Der kan det i det minste være folk som har navn på firmaer som har deler. Hva med å kontakte riggverksteder som er geografisk plassert hvor HR har/ hadde produksjon. Det sies jo at de gjorde en del renoveringer av båter der borte også. Den berømte restekassa kan jo stå der funn av deler...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk Eureka, det er en utfordring for oss med "utdaterte" båter fra forrige årtusen å finne deler til våre prosjekter, og delene finnes jo! Derfor er nettverk Alfa og Omega for å nå ut. Ingen vits å bruke tusenvis av kroner når det finnes ting som andre ikke vet hva de skal gjøre med. Et skikkelig bruktmarked a la beaulieu boat jumble i England hadde vært noe!

Link to post
Share on other sites

Juhuuu! :clap:

 

Withfolkene fikser salingen: De har rettet den opp 90%, setter inn en lask som limes fast - og lager nye og litt trangere festehull til braketten i lasken!

Årets julegave for meg, det betyr at jeg kan bruke hele riggen og igangsette prosjekt riggoppussing!!

 

Sånn ser jeg for meg sommerens første seilas i prosjektbåten (må vel vurdere å gi den navn etter hvert..):

 

bilde

 

(Bildet viser HR 26 "Lycka" som seiler på Bodensee. Code Zero -gennaker))

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I går tok jeg meg frihetet til å legge ut link til dette prosjektet på maringuiden.se med spørsmål om noen kjente til noen som kunne ha riggdeler. Dessverre la jeg den inn i feil del av forumet, på motorbåt, så jeg håper det er en administrator der som kan legge den over i seglarsnack...

( litt reklame for BP på svensk forum var det jo også :) )

 

Bra at riggverkstedet kunne fikse! knall.

Link to post
Share on other sites

Fikk et par tips angående salingshorn på maringuiden.se.

Magnus Larsson hos Yachtsport i Gøteborg ble anbefalt.

http://yachtsport.mamutweb.com/default.htm

 

 

Samt å ta kontakt med benns.se. Har selv god erfaring med at de er raske på epost-henvendelse.

 

Nå ser jeg at du har fått noen til å rette salingshornene, men uansett er det jo kjekt å vite om alternativer. Håper dette blir en fyldig tråd med tiden.

 

Her er link til tråden i Maringuiden.se jeg tok meg friheten til å opprette.

 

http://www.maringuiden.se/forum/;forum=1

Link to post
Share on other sites

Takk Eureka, nå blir det spennende å få salingshorn tilbake fra With. At disse lot seg reparere/ erstatte var grunnleggende for om jeg kunne fortsette å bruke den opprinnelige riggen, og dermed for kostnadene i prosjektet. Det skal bli artig å med en båt med hvitlakkert mast, bom og salinger! For riggen sin del, så er det nå vant, fall og gjerne storseil som kommer til å koste, så får jeg se hva jeg finner rundt omkring i løpet av vinteren/ våren.

 

Det neste som skal gjøres nå er å få opp et lite telt over båten fra ca. masten og bakover, slik at jeg kan begynne å tenke cockpit, dvs lukene/ stuerommene og den planlagte luken ned i motorrommet. Jeg har forresten oppdaget at HR 94 kutter har en luke i cockpit til motorrom som standard. Jeg må finne en sånn båt, og se på løsningene der. Noen som vet om en HR 94 i Bergen?

 

Yachting Monthly har vært mitt favorittblad på båtsiden de siste årene, og deres reporter Dick Durham testet en HR26 i høst. Disse reportasjene er helt herlig!

Her kan dere få et inntrykk av båten både ut- og innvendig:

 

http://www.youtube.com/watch?v=1s_lE-Ez5Lc

Link to post
Share on other sites

Hei.

Interessant tråd! Blir inspirert til å ta tak i en del jobber som har blitt utsatt altfor lenge på egen båt.

Du nevner at HR94 Kutter har luke i cockpit. Sikkert riktig det, men det er trolig flere HR31 Monsun å kikke på. De er også utstyrt med luke i cockpitdørken.

Inntrykket mitt var at den faste delen i cockpiten (lukeåpningen) har en liten "karm" som stikker opp et par cm. Ytterkanten på luka går utenpå den faste karmen og er bøyd ned. En pakning vil gjøre det rimelig tett. Det vanskeligste er gjerne å lage festeanordninger som holder det hele tett og solid sammen, samtidig som det er enkelt å betjene.

Link to post
Share on other sites

Forslaget på båten forsvant med rigghavariet, men nå har det dukket opp et brukt rulleforstag som kan passe på Finn. Problemet er at det befinner seg i Halden, og jeg er ganske langt borte her i Bergen. Finnes det noen seilbåtkyndige Baatplassenmedlemmer i Halden som kunne tenke seg å ta en kikk på dette for meg?

Link to post
Share on other sites

Konsekvensen av sviktende vedlikehold

Fritidsbåter som yrkesbåter må vedlikeholdes. Konsekvensene av kvaliteten på vedlikeholdet vil vise seg over tid, og kan medføre økt fare for skade på fartøy og/ eller personer dersom det ikke følges opp. Lenger oppe i tråden vises bildet av klemringen som holder belgen på plass. Denne er ikke skiftet på lang tid, muligens aldri. Den er nå så opprustet at faren for at den skulle løsne har vært stor, og derav følgende lekkasje i/ ved belgen og seildrevet. Det er rett og slett at en lykke at dette ikke har skjedd mens båten var i sjøen på tur, for da hadde den gått ned fort, med fare for dem som var ombord.

 

Denne båten hadde trengt mer vedlikehold for å si det pent. Tauverk og beslag på disse er så slitt/ dårlig at lite kan brukes om igjen, men noe av skadene kan selvfølgelig komme fra da riggen datt ned, men jeg har nesten ikke funnet noe godt tauverk på hele båten, så det sier litt.

Her er et skamfilt tau, sannsynligvis storseilskjøtet:

 

bilde

 

Her er sjakkelen på bomløftet:

 

bilde

 

 

Dette tror jeg kan være skjøtet til den selvslående fokken, skamfilt, og skjøtt midlertidig med båtmannsknop:

 

bilde

 

 

Også rorkulten fikk juling da riggen falt ned, det knakk av et stykke, ubehandlet treverk som står utsatt for sol, regn og vind i åresvis tåler tydeligvis ikke så mye:

 

bilde

 

Ny rorkult ble levert fra et snekkerverksted i Sverige som er spesialister på slikt, jeg fikk begge to med på kjøpet. Nydelig arbeid, og det blir en fryd å seile rundt med den nye pinnen i hånden..( i midten den ekstra, som hadde en svakhet i limen - og derfor det levert nok en):

 

bilde

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Endelig fri - julen er over. Vinteren er kald, våt og vindfull hos oss på Vestlandet i år, og jeg trenger et lite "hus" over cockpit og et stykke fremover for i første omgang å kunne arbeide med å lage motorluke og stuerom.Jeg skal bruke rekkestøtteføttene som fundament for dette. Rekkevaierne fikk juling da riggen falt, og må skiftes ut. Selve rekkestøttene ser ut til å ha tålt det bedre, der er ingne synlige sprekker i gelcoat tundt heller, og ingen lekkasje observert:

 

bilde

 

Rekkestøttene er tatt hjem - begynner å bli vel fullt av deler, og smått kaotisk i kjelleren nå! På tide å rydde litt der også.

Det hadde kommet litt vann i båten siden sist - på samme sted. Lekkasjen viste seg å være en bagatell - en knapp til sprayhooden har blitt fjernet av tidligere eier. Hullet ble lokalisert like over pantry, og det er ikke fylt noe i. heldigvis et bitte lite problem, selv om skyvdørene til pentryskapet blitt misfarget av vannet som har trukket opp i fineren.

 

Pentry slik det ser ut nå. Ser dere to små hull med svart misfarget renning like over den svarte boksen:

 

bilde

 

 

Hullene, du ser rett gjennom. Her kommer det inn et par liter i løpet av fire - fem dager, renner ned i kjøleboksen som drenerer ut i kjølsvinet:

 

bilde

 

 

Misfarget pentrydør - ikke noe å gjøre med. Har skrapt med helt ny og skarp skrape, pusset jevnjt, og oljet/ lakket, men resultatet blir jo alri bra på misfarget finer. Egentlig helt ødelagt pga litt drypp over lang tid fra et utett skruehull. Skjemmer pentry. Evt. lage ny, men det er jo vanslkelig å finne finer som matcher?

 

bilde

 

 

Til sist i dag tok jeg ut bunnene av bb og stb stuerom. I HR 26 er dette store rom som går hele veien rundt cockpit. Bunnplatene er i naturfarget lakket finer, som forsåvidt ikke er blitt skadet av fukt og sånn, men de har jo fått noen merker opp gjennom årene - bl.a av en varm engangsgrill…!

Jeg vil gjerne shine opp stuerommene, både ute i skrogsiden og platene. Platene skal få en omgang primer, og så to-tre lag polyurethanlakk fra Biltema. Jeg vil gjerne ha meninger om dette er en OK lakk å bruke, evt. om jeg skulle brukt noe annet?

 

Hvilke farger er lurt å bruke i stuerom? Ser ut som litt gråhvit topcoat pr. idag. men det kan jo være skitt. Helhvit er aldri lurt - så da må det bli en slags gråfarge på bunnplatene? Slik ser stureommet ut uten bunnplater:

 

bilde

 

Eller kanskje prøve å få platene fin igjen - slipe og lakke?

 

Bør jeg bruke topcoat på skrogsidene eller maling?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Artig tråd og fin båt! - og takk for tipset om Yachting Monthlys filmer på Youtube!

 

Jeg har selv en Albin Express fra 1980 med litt lignende utfordringer. Det er klart Expressen er en helt annen type båt og ikke en kvalitetsbåt på samme måte... men mange likheter likevel (med et overordnet blikk): størrelsen, byggemateriale, alder, roret montert på hekken etc. Jeg har seilt "som den er" to sesonger nå, inkludert hjemseiling fra kjøp i Skåne, men skal renovere luker, karmer, rorkult i vinter - og kanskje bytte plexi i vinduer og luke.

Link to post
Share on other sites

Den store julegaven

 

I år fikk jeg det jeg ønsket meg mest!

Lille julaften hentet jeg pakke med det reparerte salingshornet. Det er foretatt en oppretting på riggverksted og så er det lagt inn en massiv aluminiumslask som er limt fast inne i hulrommet. Heia With Marine! Det er et riggverksted som kan anbefales! Prisen var meget akseptabel - spesielt sammenlignet med alternativet: 2500.-

 

Når jeg nå kan bruke eksisterende salingshorn kan jeg også satse på den eksisterende riggen - according to Plan!

Her ligger de side om side:

 

bilde

 

På nærbildet vises at overflaten rundt bolten har blitt ujevn av skaden og opprettingen, og uten forsterkning inni kunne jeg ikke brukt det. Da hadde alternativet blitt nye salinger og fester - og uforholdsmessig dyrt:

 

bilde

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Kult med hvit rigg, har det på vår båt, bare at vår er svart inni, hehe.

Mye jobb med gamle båter, og seil kan fort bli dyrt. Smart å se etter enetype båter med lignende seil. Eksempel ekspress eller j24/22 utdaterte seil som fortsatt duger til tur koster lite. Har også sett gratis seil under gis bort på finn!

Link to post
Share on other sites

Har du bilde av hvordan salingshornet så ut før du sendte de inn ?

 

Tafatt har en With-rigg, visstnok, der det ene salingshornet har fått seg en liten knekk. Kanskje jeg skal sende det inn..

Hei Finnarne,

Det beste bildet jeg har av det bøyde salingshornet er det som du ser under innlegg # 18

Mvh, Even

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått med fire forseil til båten, , men minst tre av seilene ser ut til å være fra båtens opprinnelsesdato. Skal prøve dem, men tror det blir utskifting ja. Spørsmålet er om jeg skal melde overgang til rulleforstag like godt. Er en Furlex 100s på Finn nå som jeg kan få for noe over 4000, inkl forstag. MEN: Da MÅ jeg ha ny genoa, og da begynner båtkronene å løpe - og det er som Quantumduck er inne på ikke helt slik jeg hadde tenkt det fra starten av.

Storseilet forsvant som nevnt da riggen falt ned - og det må anskaffes før båten kan seile.

Link to post
Share on other sites

Jeg er i den store tankeboksen om overgang til rulleforseil. Men som det sies, da ruller pengene også ut. Håper på å finne ok seil, brukt. Da genererer det intet av ekstra arbeid heller. Og det enkelte seil har sin form til enhver tid. Så får jeg heller leve med manuelt bytte og mye duk å stue på.

Link to post
Share on other sites

Kan du snu skyveplatene i pentry og ta baksiden frem? Og lakke den siden.

 

Andre siden er like stygg - dessverre ;-)bilde

 

Har brukt dagen til å demontere det meste av beslag, fester og annet på masten, slik at det i størst mulig grad er nakne masterøret når det lir mot lakking (ha-ha)

Når det gjelder behandling av masten så er jeg usikker - og der er flere forskjellige innspill om graden av forarbeid før jeg kan lakke på eloksert aluminium.

 

Jotun har forelått lett sliping, og så grunne med antipest epoksigrunner.

I siste nummer av Practical Boatowner så tar de for seg en eloksert mast, og denne blir slipt helt bar for eloksering før man grunner.

 

Ser for meg at der er mange kapable kompetente karer (og kvinner) på baatplassen som kunne hjelpe meg å finne ut av dette. Vil helst ikke stå der med en klisste mast som flasser etter første seilsesong - så jeg vil ha det riktig på først forsøk (ref. tråden om han med feilblanding av epoksy lenger oppe.) Bør jeg lage egen tråd om dette problemet for å få det løftet frem?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...