Jump to content

Prosjekttråd - Hallberg Rassy 26


Festina_Lente

Recommended Posts

Ok :) begynte å lure på om du skulle sette deg ned å spleise wire og tau...

 

- har du peiling på fluxgatekompass? Skal til med montering av det i båten. Har kommet til det i tråden min..

 

har fluxgatekompass i Maxien. Men ingen peiling i utgangspunktet. Mitt kompass er plassert nede i båten, ute i et skap. Sånn sett langt unna all dævelskap. Har du plass på et skott inne?

Link to post
Share on other sites

Enda flere seil!

 

Jeg må ha vært snill gutt i året som gikk :saint: , for nå har Baatplassen-nissen i form av medlemmet sail69 fra lovet meg to bra forseil til en hyggelig pris!!

Det gjør susen for meg, jeg har jo de originale forseilene som fulgte båten, men de kan nå bli nedgradert til pussekluter for sølvtøy og krystall ombord.

 

Hvor skal dette ende!! Det blir jo bare fryd og gammen å stelle masten fin nå som jeg har fått på plass fullt seilstell.

Begynner så smått å glede meg til sommeren...

 

Takk til Hjeltefjord for tips og Sail69 for å ha spart på gammelseilene :thumbsup:

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk tak i en septiktank som passer hvis jeg legger den på skrå under forkøyen:

 

bilde

 

Tanken er ubrukt, i rustfritt 3 mm stål, rommer 45 liter, og jeg trenger å flytte to slangestusser til en mer hensiktsmessig plass. Snakket med et hyggelig mekanisk verksted idag. Jobben vil ta i overkant av tre timer, og timeprisen er 740 + mva + materiell.

 

REGNESTYKKE: billig innkjøp via FINN: 500.- pluss dyre modfikasjoner: 3500.- Tilsammen 4000.- IKKE BRA!

 

Som verksmesteren sa: den tanken har du du fått jævla billig.

 

Jeg kan ikke bryte med prosjektintensjonen. Kanskje enden på visa blir at jeg må lære meg å sveise rustfritt? Svigersønnen har arvet et sveiseapparat, så vi får se hva det blir til. Men tanken henter jeg umodifisert tilbake igjen fra verkstedet på mandag :thumbsdown:

 

Link to post
Share on other sites

Ubrukt septikktank ... dette fikk meg til å tenke på en norsk langturbåt for noen år siden som før Panama fikk montert en ubrukt septikktank som så ble fylt med rom, for så å tære på reservene gjennom Stillehavet. Kanskje det er i byssa tanken hører hjemme?

 

Ellers en spennende tråd og et fint prosjekt du har gående her. Mye god lærdom, jeg noterer flittig.

Link to post
Share on other sites

Forarbeid kjøl

 

Hele november og desember var våt og vindfull og håpløs med tanke på å tørke ut kjølskaden. Når det fine og tørre vinterværet endelig kom til Bergen nå i januar (ja, vi har slike perioder stort sett hver vinter..) så kunne jeg endelig begynne arbeidet med kjølen. Frem til nå så har jeg ikke visst med sikkerhet hvor stor skaden var, så det var med stor spenning jeg idag kunne åpne opp. Bilde av skaden i akterkant rett bakfra:

 

bilde

 

Nærbilde av kjølskaden bakfra:

 

bilde

 

Usikkerheten har knyttet seg til to ting: hvor stor er knusningsskadene som jeg ikke kan se - både på glassfiberlaminat og kjølens " innhold".

Og - hvor vått er det inni. Vil jeg finne masse rustet jernkjøl når jeg åpner opp?

Jeg tegnet med tusj opp det området jeg i første omgang ønske å inspisere.

 

Verneutstyr hører med, spesielt når vi jobber med glassfiber :thumbsup: ( er selv i HMS-bransjen) - men jeg laget ikke noen risikoanalyse - hvilket jeg kanskje burde gjort…..

Hørselsevernet er ikke med på bildet - men det fant jeg fort frem!

 

bilde

 

Med Feinsag delte jeg opp området i ruter (som svoren på juleribba), og så begynte jeg ytterst å kutte av rute for rute med skadet glassfiber. Mest for å slippe å slipe alt sammen - det blir så mye støv.

De ytterste rutene var temmelig delaminert, lot seg kutte og løsnet lett.

 

bilde

 

Distansematerialet her nederst i kjølen ser ut til å være samme som på roret - altså av en ganske kompakt type som jeg ikke har sett før.

Når jeg kom inn til kompakt og uskadet laminat så skiftet jeg over til liten vinkelsliper og grov rondell. Den gjorde vei i vellinga - og laget fint mel ut av laminatet. Jeg slipte vekk nok til at jeg fikk vekk all som var knust. Og håper dette er god overlapp for å legge på ny og forsterkende duk. Og ingen fukt fant jeg :wink:

 

bilde

 

Tenker jeg er ganske klar for å støpe når vi kommer inn i den nye tørre, varme, lyse og fine hallen til Askøy seilforening om tre uker.

 

Forkant av kjølen ble også bra. Stripen dere ser er en slags sammenføyning. Jeg kommer til å fylle den med epoksy:

 

bilde

 

Etter å ha sett en video på Youtube vil jeg innerst legge vevet duk og epoksy over skadene, altså ikke polyester og glassfibervev. Så lager jeg den endelige formen med epoksysparkel. Det skulle vel gjøre susen vel :confused: - hvis noen vet noe annet så vil jeg gjerne ha beskjed!

 

Ja forresten - det gikk litt til H…med sikkerheten - vinkelsliper på avveie:

 

bilde

 

 

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

bilde

 

Tanken er ubrukt, i rustfritt 3 mm stål, rommer 45 liter, og jeg trenger å flytte to slangestusser til en mer hensiktsmessig plass.

 

REGNESTYKKE: billig innkjøp via FINN: 500.- pluss dyre modfikasjoner: 3500.- Tilsammen 4000.- IKKE BRA!

 

Jeg kan ikke bryte med prosjektintensjonen. Kanskje enden på visa blir at jeg må lære meg å sveise rustfritt? Svigersønnen har arvet et sveiseapparat, så vi får se hva det blir til. Men tanken henter jeg umodifisert tilbake igjen fra verkstedet på mandag :thumbsdown:

 

 

Da er tanken hentet hjem, og jeg har begynt å tenke på hva som skal til her. Først av alt på jeg få laget et hull på nytt sted. Her skal tømmeslangen gå innpå - Ø 38 mm.

Noen gode tips til hvordan lage dette hullet i 3mm rustfritt?

 

1. Bore et bra starthull, sage videre med baufil - kan man bruke stikksag med noe spesialblad?

2. Bore mange små hull, file vekk.

3. Bore et kjempehull og ferdig med saken . Hva skal jeg bruke der som fungerer? Lav fart, bra press og olje har jeg hørt om, men hvilken type bor?

4. andre alternativer?

 

Mvh, Even

Link to post
Share on other sites

 

Tenker jeg er ganske klar for å støpe når vi kommer inn i den nye tørre, varme, lyse og fine hallen til Askøy seilforening om tre uker..........

 

det savner jeg i vår klubb ! fantastisk...hos oss ligger man under presseninger,

 

med tidspress....kan ikke stå der på sommern, da må området omvandles til parkering !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

 

det savner jeg i vår klubb ! fantastisk...hos oss ligger man under presseninger,

 

med tidspress....kan ikke stå der på sommern, da må området omvandles til parkering !

 

Litt reklame: http://www.askoy-seilforening.no/servicehaller.html .

"Båt-/servicehall er hovedsakleg eit tilbod til våre medlemer, der ein kan utføra reperasjonar og vedlikehald innandørs i behageleg romtemperatur."

 

Hallen er helt ny, en del av det nye servicebygget til Askøy seilsforening.

 

bilde

 

Her blir det stas å jobbe med prosjektbåt! den er ikke tyngre enn at den kan henge i taverskranen du ser på bildet - og da kommer jeg til kjølen på en enkel måte.

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... man står imot trangen til å svi av en masse unødige båtpenger.

 

Volfro - ja, det er tanken. Og så ligger det så mye "u-aktivert" og lett utdaterte ting rundt hos oss alle - som en annen kan ha god nytte av.

Så idag har jeg fått en forsendelse med forseil fra et baatplassenmedlem i Nord.

 

Stormfokk - ubrukt fra Boding, for 1500,-

Genoa 1 - brukt med stagkroker (Rebell segel) for 500.-

Kryssfokk - til selvslåer (Syversen) for 500.-

 

Jeg venter spent på pakken - og ved utpakking dukker det opp tre flotte seil, og til min overraskelse er det masse knitring og godlyd også i genoaen og kryssfokken, ingen sopp, meget pene og hele seil :clap:

 

Stormfokk:

 

bilde

 

 

Genoa 1 er ikke brukt de siste årene, og er svært godt tatt vare på. Både det og kryssfokken fremstod i meget god stand. Genoa:

 

bilde

 

Dette seilet er produsert av Rebell segel, bra stamtavle:

 

Stockholmsbaserade UK-Rebellsegel startade betydligt senare och har sitt ursprung från sjuttiotalet då Rebellsegel startades. 1982 slog Segelmakar´n och Rebellsegel ihop sina påsar under namnet Rebellsegel. Man tog snart upp jakten på alla upptänkliga medaljer och mästartecken och blev mer inriktade mot segel för kappsegling. 1992 utökade UK-Rebellsegel med ett loft i Västra Frölunda. Den främsta målsättningen och drivkraften har alltid varit att tillverka snabba segel för såväl kappsegling som familjesegling. För att följa med i den snabba utveckling som sker, blev Rebellsegel en del av UK-gruppen 1996 och bytte då namn till UK-Rebellsegel.

Nästa stora steg kom 2001, när Syversens Segelmakeri och UK-Rebellsegel gick samman och blev Sveriges största segelmakeri. Idag ägs bolaget av Ulf Syversen, Lennart ”Dallas” Dahlström, Anders Nordström och Mikael Olesen.

 

 

 

"Nytt" storseil er sendt fra østlandet idag, det er nok også bra håper jeg…. :pray: Selger sa det ser ut som nytt, er kun brukt 3-4 ganger.

Link to post
Share on other sites

Fallboks. Selden har ikke nye deler?

 

Her står jeg litt fast i øyeblikket.

With Marine og Seilmaker Iversen er forsøkt, men Selden har meldt tilbake gjennom dem at de ikke kan levere deler til denne gamle masten.

John Mast har ikke svart.

 

Jeg vil så gjerne kunne sette inn igjen en dobbel fallboks med paralelle trinser i samme "slot", men det ser vanskelig ut å finne en erstatter. De jeg har funne på nettet er for små.

 

I øyeblikket har jeg disse alternativene:

 

Alternativ 1) Reparere den gamle. Fjerne de gamle trinsene og akslingen. Sette inn en ny aksling og nye trinser, dette får jeg tak i. Helt i tråd med prosjektfilosofien.

 

bilde

 

Jeg har ikke lyst til å la "bakplaten" på boksen bli stående slik den er med skarpe kanter som kan skade nye taufall:

 

bilde

 

Derfor tenker jeg da å kutte vekk og " bakplaten" (eller restene av den) og evt lime på med epoksy noe som kan fungere fungere litt avstivende. Ble dette forståelig?

Vurderer å skjære til et passende bakstykke i eik el.l.!

Litt optimistisk kanskje?

 

Alternativ 2) Kjøpe to nye enkle fallbokser og plassere disse over hverandre i masten, dvs skjære ut en ny "slot" til fallboks nr. 2 et stykke over den andre. Dette vil i så fall være til spinnakerfall, da original "slot" korresponderer med genoafall/ forstag.

 

Alternativ 3) Fortsatt prøve å få tak i en dobbel parallell fallboks.

 

Har dere noen innspill?

 

------------------------------

 

Festemateriell for slanger og elektrisk. En liten historie om strips.

Jeg har sett en fin video der en båtbygger skrur fast strips i skottene når han monterer innvendige vannslanger. Javel, tenkte jeg - det så veldig ok ut.

 

Ut for å kjøpe strips med skruefester:

 

Claes Ohlson: nei, aldri hørt om

Coop bygg: nei, aldri hørt om

 

Jeg skjønte at dette ikke var en rett-frem vare, så jeg dro hjem og googlet "strips skruefeste" og fikk opp en del treff.

 

KLokken 0700 i morges troppet jeg derfor opp hos Bergen FesteMateriell i Fabrikkgaten (ikke ballong- og champagne-leverandøren .-)).

Strips med skruefester, det hadde de ikke, men de anbefalte Albert E. Olsen i Kanalveien.

Bomskudd det også.

 

Siste forsøk var å gå til Würth i Kanalveien. Riktignok leste jeg på en tråd fra Baatplassen i går kveld at Würth er overpriset, men hvor gale kan det være tenkte jeg. Det er jo bare strips.... :yesnod:

 

Vel - Würth hadde strips med skruefester. 100 stk i en pose. Og prisen.. bare et lite øyeblikk. :pray: ? ...............Kun kr 625.-..................Emballert i en enkel plastpose uten gullforgylling og individuelt ekthets- og kvalitetssertifikat lå altså 100 strips med skruefeste og gliste mot meg til en pris av NOK 625.- ! Ikke rart at de de som produserer ting i landet vårt må ta seg betalt med gaffel når leverandørene regner seg tusenvis av prosenter med fortjeneste. Koster sikkert 25 kr å produsere denne posen i Kina. :thumbsdown:

 

 

 

 

Jeg har sett

Link to post
Share on other sites

Det kan sjå ut som strips med skrufeste er kun for spesielt interesserte. :nonod:

Kan eit alternativ vera det som CO kaller monteringsplate (22-3360) ? Den er utstyrt med dobbeltsidig tape (som ikkje er godt nok feste) og skruehull. Der kan du ogso setja inn ny strips om du må klippa opp noko.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Har du undersøkt med Benns.se. De er raske på å svare. Tenker på fallboksen....

 

Takk Eureka, veldig bra forslag.

Denne her kan kanskje gjøre jobben:

 

bilde

 

Jeg skal ta en telefon, kanskje jeg kan sende bilde av den gamle og så tar de en kikk i "rotekassen"?

Link to post
Share on other sites

Da er pakken med storseilet kommet i hus.

Det er fra Boding, har fire spiler (de to øverste gjennomgående) og to rev.

Ser ubrukt ut, , men har litt kliss fra forsøk på å fjerne seilnr.

 

I den ene spilleposen var der to røde, litt kortere spiler (hvorav den innerste var et helvete å få ut) , og disse spilene var merket Aqua batten. Noen ideer hvorfor det er slik?

Link to post
Share on other sites

Bygge skaphylle over byssa.

 

Over byssa vil som nevnt bygge på et lite, grunt skap. Dette kom igang fordi lekkasjen gjennom hullene over byssa har ødelagt skrogtrekket og dette måtte fjernes. Så fikk jeg utfordringen - fjerne alt skrogtrekk, eller…..

 

bilde

 

Jeg valgte å lage et rent kutt mot resten av skrogtrekket fremover, som både ser helt OK ut og sitter jæ…lig fast - og heller lage en liten skaphylle som det er bruk for, og som f.eks HR 29 har. Denne skaphyllen tenker jeg å lage på begge sider av nedgangen. Siden jeg ikke kan hverken måle, tegne eller bygge ting - så må jeg bruke klumsemetoden: papp og maskeringstape. Klippe. Kaste. Mer papp og mer tape - og prøve seg frem. Så bygger jeg oppunder med det jeg måtte finne av kasser og ting i båten:

 

bilde

 

 

For å finne retningen har jeg kjøpt en krysslaser fra CO. EN som kan låse laserstrålen:

 

bilde

 

Fra pappmalene sager jeg ut med stikksag nye og bedre maler av huntonitt fra en gammel skaprygg. Montering med tape, støttet opp av skramlestativet mitt. Når alt er sammenmontert og tapet sammen i hue og rævva så er det bare å fjerne stativet og: "Eureka!", et skap!

 

bilde

 

Her er med tenkt plassering av VHF, DAB-radio og åpen hylle til å putte saker og ting i.

 

bilde

 

Under skaphyllen blir det benkebelysning til byssa og en spotlampe til å lyse i kjøleboksen. Så nå er alle delene kommet hjem, og jeg venter på å finne materialer. Helst vil jeg bruke hylleplater i massiv teak fra 60 -talls teakhylle til råmateriale for sider og bunn i hylla.

 

Var en slik i nærheten på Gies-bort på FINN for tre dager siden, og jeg min tosk responderte ikke! Aaagh :headbang:

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan eg foreslå ein luftåpning so radioane kan få bli kvitt noko varme?

 

bilde

 

 

Magne

 

Hva skal man si - meget godt forslag :clap:. Men når jeg tenker meg litt om - jeg skal jo ha det åpent bort til hyllen på høyre siden, varmen vil vel gå ut der?

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fått disse skikkelig retro "tingene" fra et hus som er under rehabilitering idag. Far som hjelper sønn med å pusse opp plukket dem opp av containeren og la ut på Gies bort på FINN:

 

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46562256

 

Har ikke en klar plan for bruk her….., men jeg har nå slikt å gjøre, har nå slikt å føre, så jeg fører vel den og - sa Askeladden

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...