Jump to content

Prosjekttråd - Hallberg Rassy 26


Festina_Lente

Recommended Posts

Kult med hvit rigg, har det på vår båt, bare at vår er svart inni, hehe.

Mye jobb med gamle båter, og seil kan fort bli dyrt. Smart å se etter enetype båter med lignende seil. Eksempel ekspress eller j24/22 utdaterte seil som fortsatt duger til tur koster lite. Har også sett gratis seil under gis bort på finn!

Fortsetter jeg med vanlig forstag og stagkroker så kan jo brukte regattaseil være en opsjon til forsei, men HR 26 går med enten selvslående fokk, eller 110 % genoa på forstaget, ser for meg at det kan bli vanskelig å finne en aktiv regatta-båttype som bruker noe av disse som vil passe i min båt? Tenker at Express- og J-seil blir for store til selvslåeren og for små til genoa kanskje?

 

Men: Monterer jeg Furlex så MÅ jeg som sagt ut med ny genoa. Alternativet er å seile første sesongen med gamlefillene og så vurdere til neste år - det vil jo uansett være en enkel sak å skifte. First things First, som Sylvi Listhaug sier...

Skulle til å tipse deg om PBO sitt siste blad. -kjøpte det i julegave til meg selv. Synd med de platene. Tør du våge deg å pusse helt ned, så beis og lakk?

Finer er finer, og når de er blitt mørke av fukt så tror jeg løpet er kjørt, kanskje bleking med hydrogenperoksyd kunne gjort det noe bedre? Det vil uansett ikke kunne bli helt HR-klasse over resultatet. Her må jeg nok tenke nytt hvis jeg skal holde nivået.

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan du beskrive dette litt nærmere Index? Hva brukte du det på, hvordan, når - var det eloksert aluminium?

 

Bruker det på alt av aluminium som skal males. Vinduslister hjemme, motordeler i båten etc. Etsprimeren er veldig tynn og inneholder syre som etser seg fast i aluminiumen. 2-komponent. Vil tro at den fungerer like godt på eloksert som "naturlig" aluminium, men det kan sikkert Jotun svare på?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

Bruker det på alt av aluminium som skal males. Vinduslister hjemme, motordeler i båten etc. Etsprimeren er veldig tynn og inneholder syre som etser seg fast i aluminiumen. 2-komponent. Vil tro at den fungerer like godt på eloksert som "naturlig" aluminium, men det kan sikkert Jotun svare på?

 

Ja forsåvidt - de har anbefalt lett sliping med smergel, og så rett videre til epoksiprimer. Men jeg er usikker på om de tar høyde for at aluminiumen er eloksert.

 

  • Hva betyr egentlig eloksering - er det noe "mer" problem å få vedheft på eloksert enn vanlig aluminium?
  • Hvilken type etsprimer anbefaler du, og hvor er den å få kjøpt?
  • Tror du jeg kan bruke epoksiprimer (antipest) utenpå ets-primer?
Link to post
Share on other sites

Er en Furlex 100s på Finn nå som jeg kan få for noe over 4000, inkl forstag. MEN: Da MÅ jeg ha ny genoa, og da begynner båtkronene å løpe -

 

Det er nok mulig å få en seilmaker til å gjøre om på en av de du har også, men da bør den være i god form hvis det skal ha noe for seg, og hvis ikke bør du anskaffe en bedre uansett :o) Siden dette er et prosjekt med litt langt perspektiv kan du jo skyve litt på furlex'en. Se det i sammenheng med tilstanden på de seilene du har nå. Furlex er veldig praktisk, komfortabelt og et pluss fordi du slipper å bakse på dekk med å berge seil i ruskevær, men jeg ville ikke prioritert det veldig høyt i et lavbudsjettprosjekt.

 

Her er en furlex-"pakke" på finn m. seil til 5000,- http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45291508&searchQuery=furlex

 

Edit: Skjønner ikke hva selgeren tenker på her: "Jeg reduserer bekvemligheten med rulleforstaget og bytter til vanlig (gammeldags) forstag for raskere skifte av fokk.", det er vel ingen med vettet i behold som mener det gamle systemet med kroker er raskere mht. seilbytte? Du sparer litt vekt og kan ha bittelitt større seil hvis ikke rulla var under dekk i utgangspunktet, men raskere seilbytte ... hm ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Her er en furlex-"pakke" på finn m. seil til 5000,- http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45291508&searchQuery=furlex

 

 

 

Det er han jeg har pratet med. Han skal ha 6000.- for seilet og 5000.- for Furlexen.

 

FINN er en farlig ting. Man kjøper båter man ikke skal ha. Så kjøper man kanskje Furlexer man ikke skal ha..

Ambisjonene har en tentens til å øke underveis - fra å være lavbudsjett til å øke liiittt, og så liitt til, og så må jeg bare bremse opp å tenke meg litt om. Fortsette å pløye FINN, men samtidig holde fast på prosjektideen og konstatere:

 

Jeg har pr. definisjon forseil. Mangler bare noen meter vaier å sette det fast i.

 

Jeg har ikke storseil, men håper det dukker opp noen passende meter tekstil i seilform på FINN ut på våren.

 

Vil jeg seile med gode seil så kan jeg ta Maxien utpå. Der er alle seil fra North og i god stand.

Så er det gjerne bedre på et senere tidspunkt (når prosjektbåten har fått være lavbudsjett i noen år) å bruke de 6000.- på et seil som er sydd med tanke på nettopp min båt og mine behov, enn å kjøpe inn og modifisere på et seil som i utgangspunktet var laget for en helt annen type båt.

 

Men: en HR26 med lystall 1,02 vil definitivt seile mer komfortabelt og raskere hvis seilene er bra:

http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=614

 

"Mycket balanserad, seglar orevat storsegel med full genua upp till 10 m/s.Upp till 15 m/s använder man genua 2 och planar storseglet med mycket mastböj och cunningham.."

 

"Seglar mycket lätt upp till sitt lystal och går högt upp i vind. Är kanske lite för lovgirig på bidevind.Lite begynelsevek men i gengäld mycket slutstyv. Jag uppfattar båten som mycket snabb, har seglat förbi många båtar med högre lys. Och då är jag ändå ingen kappseglare".

 

"Seglar underbart"

Link to post
Share on other sites

Jøss, han har halvert prisen i annonsen. Vurderte den annonsen for en tid tilbake... Du har førsterett festina. :)

 

Ref. svaret over. Seilet og rullegreien er to forskjellige salgsobjekter.

Jeg kommer til å avvente. Lenge. Prosjektbåten ble solgt inn på hjemmefronten under lavbudsjettforutsetningen. Så det blir veldig lenge...

Link to post
Share on other sites

 

 

Ja forsåvidt - de har anbefalt lett sliping med smergel, og så rett videre til epoksiprimer. Men jeg er usikker på om de tar høyde for at aluminiumen er eloksert.

 

  • Hva betyr egentlig eloksering - er det noe "mer" problem å få vedheft på eloksert enn vanlig aluminium?
  • Hvilken type etsprimer anbefaler du, og hvor er den å få kjøpt?
  • Tror du jeg kan bruke epoksiprimer (antipest) utenpå ets-primer?

 

 

Eloksering er en elektrolytisk behandling for å gjøre overflaten mer korrosjonsbestandig. Den lar seg vel knapt slipes bort, så det beste du kan gjøre er å vaske rent med silikonfjerner først og mattslipe etterpå.

 

Jeg har brukt International sin, men alle merker burde fungere fint. I og med at den er tokomponent så burde antipesten feste greit på den.

 

Jeg har sett at det anbefales å bruke epoxyprimer på aluminiumsdeler flere steder, så kanskje epoxy har gode egenskaper for å hindre flassing på alu? Godt mulig, og når Jotun anbefaler det så må det jo være brukbart. Men jeg for min del hadde følt med mer komfortabel med en god etsprimer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

Eloksering er en elektrolytisk behandling for å gjøre overflaten mer korrosjonsbestandig. Den lar seg vel knapt slipes bort, så det beste du kan gjøre er å vaske rent med silikonfjerner først og mattslipe etterpå.

 

Jeg har brukt International sin, men alle merker burde fungere fint. I og med at den er tokomponent så burde antipesten feste greit på den.

 

Jeg har sett at det anbefales å bruke epoxyprimer på aluminiumsdeler flere steder, så kanskje epoxy har gode egenskaper for å hindre flassing på alu? Godt mulig, og når Jotun anbefaler det så må det jo være brukbart. Men jeg for min del hadde følt med mer komfortabel med en god etsprimer.

 

Takk for gode og konkrete tilbakemeldinger - slikt er til god hjelp i det videre arbeidet :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Demontering av mastebeslag

 

Legg merke til bolten som går inn på siden av toppbeslaget og vinkler 90 grader. Var ikke lett å se det utenifra når jeg skulle begynne demonteringen, og den satt tilsynelatende j..vlig fast - så jeg begynte å løse mutteren fra topp istedet (ref bolt/ mutter på den andre siden) - og da viste det seg at når jeg løsnet mutteren på toppen så ble bolten på siden også løs. Har ikke sett noe liknende før, og jeg skjønte ikke tegningen før jeg fikk beslaget ut og fikk se sammenhengen. Her kunne jeg fort gått på en blemme på grunn av min mangel og fått en vridd/ defekt bolt.

 

Fra siden:

 

bilde

 

 

Ovenfra:

 

bilde

 

Trinsene i mastetoppen skal skiftes, mange leverandører har slike. Bolten som holder trinsene står på plass når beslaget kommer inn i masterøret - når beslaget er ute kan jeg skyve den ut med en finger.

 

bilde

 

 

 

Beslaget der genoa- og spinnakerfallene kommer ut ligger ca en meter under toppen. Når popnaglene var borret ut så satt det fortsatt beinhardt. Var redd for å gjøre mer skade på grunn av min kunnskapsløshet, så her måtte jeg gå frem med klokskap og inspisere og tenke først. Når jeg vel hadde eliminert alle muligheter for at det var festet i tillegg til popnaglene så var det ikke annet å gjøre enn å bruke makt - banket forsiktig inn et flatt skrujern i hvert hjørne, og beveget meg systematisk rundt - til slutt løsnet det - og ble trukket opp i masten og ut.

 

bilde

 

 

 

Beslaget var skadet, og kan ikke gjenbrukes. Teorien er at et eller flere wirefall har blitt tredd feil på et eller annet tidspunkt - på baksiden av beslaget, og til slutt raspet seg gjennom godset.

 

bilde

 

 

"Du Kåre, skal det være så tungt å dra opp dette seilet? Hold kjeft og hal kjerring, det der er vel ikke tungt - ølboksen min derimot..."

 

Braketten til fallvinsjen ble også demontert, samt alle de gamle rotebeslagene som vises på det øverste bildet. Det gikk ganske greit å bore ut popnaglene, brukte først et lite, så et større bor (litt mindre enn popnaglen).

 

bilde

 

og så løsnet til slutt toppen med et "popp" (haha) og hang der så pent på spissen av boret:

 

bilde

 

 

Alle delen er i kommet hjem i kjelleren, der blir det samling i bånn, og vurdering i tre kategorier:

 

Rød = skiftes i sin helhet

Gul = skifte deler, remontere

Grønn = bruke som den er, stell og service

 

Fall-lederbeslaget er helt klart rød :thumbsdown: - hele beslaget må erstattes med nytt. Håper jeg finner det hos Selden el.l. Har søkt på nettet og "double sheavebox" gav ikke mange funn. Seilpusherne har sikkert alternativer.

Mastetoppen er gul - skifte trinser, stelle, male, remontere. Dette blir billig! :smiley:

Fallvinsjen grønn :thumbsup:- service og remontering

Motorlanterne :thumbsup:- service og remotering

Alle kabler og fall :thumbsdown: - erstattes med nytt

VHF-antenne og kabel :thumbsdown: - erstattes med nytt

Ankerlanterne LED - nyanskaffelse som jeg synes alle båter burde ha.

 

Ble mye rødt her gitt….jeg får håpe at FINN gir FUNN i løpet av våren.

 

Godt nyttår til dere alle, så sees vi i 2014 :newyearsign:

 

:fireworks1::fireworks3::fireworks2:

 

 

Link to post
Share on other sites

...

 

Trinsene i mastetoppen skal skiftes, mange leverandører har slike.

....

Godt nyttår til dere alle, så sees vi i 2014 :newyearsign:

 

:fireworks1::fireworks3::fireworks2:

 

 

 

Når trinsene er slitt kan fallet hoppe av og kile seg fast. Ikke morsomt, så disse bør inspiseres f.eks. i begynnelsen av hver sesong, ikke moro når storseilet ikke vil ned :o(

 

Fallvinsjen - hvis du dropper Furlex, hva med å føre fall tilbake til cockpit og montere fallvinsjen f.eks. på hyttetaket? Just a thought ... det blir jo langt fra det samme, men er litt mer bekvemmelig og reduserer behovet for å fly på dekk.

 

Edit: Og Godt Nytt År, sjølsagt!

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sendt en henvendelse til With om de kan hjelpe meg med nytt fallbeslag til å erstatte denne røveren:

 

bilde

 

Her er et bedre bilde som viser hvordan fallet har vært tredd bakom beslaget og har saget seg gjennom aluminiumen. Noen som har flere forslag til hvor jeg kan lete etter erstatning?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Vedrørende fallvinsj på mast vs hyttetak, så har det slått meg at det kan være en fordel å ha vinsjen fremme på masten når man skal berge forseilet, på stagkroker, og er alene i båten. Jeg har forøvrig fallvinsjer både mast og hyttetak. Men det er jo mulig jeg gjør det klønete.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt poeng! Dette med alt i cockpit kontra noe på masten er noe jeg stadig diskuterer med meg selv. Mye tau i cockpit kan jo være en plage, og hvis autopiloten gjør jobben bra så kan jo en tur på fordekk være helt kurant. I rufsevær og litt sjø derimot....

 

Ganske gode sidedekk på prosjektbåten så det er lett å komme seg frem. Gjør nok ikke noen endringer på oppsettet i denne omgang. Kjøper jeg på et tidspunkt Furlex så er det godt mulig jeg flytter genoafallet bak.

Link to post
Share on other sites

Det er i hvert fall en tanke som har slått meg hver gang jeg skal ta ned forseilet og kommer på at jeg glemte å forsøke å heise det med vinsjen på masta. Jeg vet ikke hva folk flest gjør med forseilet, på kroker, men det er jo noe drit når det havner i vannet.

teknikken min, fra cockpit, er for øvrig å begynne å slakke på fallet, la seilet legge seg på dekk inntil det er på tur ut i sjøen, så legger jeg over så vinden får tak i andre siden, le, og lar det falle ned mot andre siden av dekket. Er jeg heldig så har det da foldet seg fint, eller i et totalt kaos, på fordekket.

Å slippe opp på avlasteren på hyttetaket og springe frem på fordekket i håp om å rekke å berge det fra å havne i sjøen, det er å tro på julenissen.

 

Jeg har to vinsjer på mast, en på bom, to på hyttetaket og respektive to til genoa.

Så i prinsippet så skulle jeg hatt god nytte av å bruke en vinsj på masta til storseilfallet også, når jeg er alene. ihverfall inntil jeg får montert lazyjack.

Link to post
Share on other sites

Tenkte vel mest på storseilfallet da jeg foreslo å flytte vinsj til cockpit, det er en fordel om man kan reve fra cockpit. Fokka må man jo på dekk og berge uansett. Hvis jeg er alene pleier jeg bare å legge storseilfallet rundt vinsjhåndtaket og ta det med meg på dekk så jeg kan holde igjen mens jeg berger storseilet. Med bare to armer blir dette klønete uansett, mens det gir en stor fordel å kunne reve seilet fra cockpit. Sånn sett gir furlexen også en sikkerhet iom at man slipper å bakse på dekk i ruskevær, men hvis man ikke har budsjett til furlex så er det ihvertfall mulig å legge opp fall, vinsj og reveliner for storseilet til cockpit uten at det behøver å koste noe særlig.

Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg har i et tiår seilt med en kamerat som e veldig flink med vedlikeholdet på båten sin. Han installerte først nye reveliner i seilet, slik at vi kan hale revet inn og slipper å stå på dekk og knytte og herje. Da lærte vi hvor viktig det er å slippe å gå på dekk i dårlig vær. Så nå er alle liner og fall ført tilbake til cocpit, slik at vi bare går på dekk under seil for å sette og berge spinnaker. Som fokkeslask opplever jeg det som et mye tryggere miljø.

Argumentet om at det blir mye tau i cocpit er omtrent like gjennomtenkt som å si at det blir mye mat i kjøleskapet når en skal på tur. Ja, det blir mye tau. Det du bruker to ganger om dagen finner en mer perifer plass. Det du bruker for å trimme seilene underveis får en mer sentral plass. Verre er det ikke.

Tenk sikkerhet - få liner og fall tilbake til Cockpit!

Link to post
Share on other sites

 

Elektrisk: batteriene er Biltema, men helt OK - beholdes. Nytt ledningsnett må til etter 35 år, og sikringsskapet, ja hva skal jeg gjøre med det. Har egentlig lyst på nytt:

 

bilde

 

 

 

Hei og godt år :smiley:

Eg kom over denne tråden i dag, og eg må sei at eg er mektig imponert!

Men so vidt eg kan sjå, so inneheld denne sikringstavla slike sikringar:

 

bilde

No skal ikkje eg sei mi oppriktige meining om desse sikringane, det vil berre føra til at innlegget vert fjerna. Men hvis det er denne sikringstypen som er brukt, er det i mine auger god nok grunn til å skifta heile tavla.

Om eg skulle velja sikringstype, og i valget sjå bort frå automater, so ville det bli slike sikringer som dei øverste på dette bildet:

bilde

Den store forskjellen er at førstnevnte sikring er laga av eit materiale som korroderer noko skrekkelig, og dermed slutter å virka.

Eg skulder vel ogso å sei at bildene er lenka inn frå Biltema si nettside.

Eg vil ogso ønska lykke til med prosjektet :yesnod:

 

Magne

Link to post
Share on other sites

 

 

Her er en annen. Antar det er en Selden rigg. De har alt.

http://www.vikingyachting.se/

 

Fikk svar fra With Marine idag. De har ikke noe som passer, og foreslår å skifte ut trinsene i den eksisterende fallboksen. Da blir det å gå videre med forslagene fra Kristian H og Mulligan, og jeg har i tillegg sendt en henvendelse til John Mast i Danmark idag. Har god erfaring med dem fra før.

 

Men: om jeg ender opp med å reparere den gamle - så går det vel an å skjære ut den skadde bakplaten og sveise på en ny? Har ikke lyst til at de eksisterende skal fange opp/ skade nye fine taufall. Sveise aluminium er vel kosher på Vestlandet der man har laget hurtigbåter slikt i aluminium siden syttitallet. Er det noe som kjenner til et verksted i Bergen som ville tatt på seg et sånt lite filleoppdrag?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...