Jump to content

Prosjekttråd - Hallberg Rassy 26


Festina_Lente

Recommended Posts

Tenkte vel mest på storseilfallet da jeg foreslo å flytte vinsj til cockpit, det er en fordel om man kan reve fra cockpit. Fokka må man jo på dekk og berge uansett. Hvis jeg er alene pleier jeg bare å legge storseilfallet rundt vinsjhåndtaket og ta det med meg på dekk så jeg kan holde igjen mens jeg berger storseilet. Med bare to armer blir dette klønete uansett, mens det gir en stor fordel å kunne reve seilet fra cockpit. Sånn sett gir furlexen også en sikkerhet iom at man slipper å bakse på dekk i ruskevær, men hvis man ikke har budsjett til furlex så er det ihvertfall mulig å legge opp fall, vinsj og reveliner for storseilet til cockpit uten at det behøver å koste noe særlig.

 

Status her er at jeg har kjøpt en båten uten konas vitende og vilje, og med det forehavende at den nesten ikke vil koste oss noe i det hele….. - og dermed har hun trukket den naturlige slutningen at jeg ikke trenger noe budsjett heller. Så penger utover det jeg kan klare innsamlede panteflasker og lommepengene kan jeg ikke regne med..

 

Så Furlex blir det visst ikke i denne omgang, hverken brukt eller nytt - da får jeg håpe på bursdag eller jul.. :pray: , hvis jeg er snill ;-)

Link to post
Share on other sites

 

Hei og godt år :smiley:

Eg kom over denne tråden i dag, og eg må sei at eg er mektig imponert!

Men so vidt eg kan sjå, so inneheld denne sikringstavla slike sikringar:

 

bilde

No skal ikkje eg sei mi oppriktige meining om desse sikringane, det vil berre føra til at innlegget vert fjerna. Men hvis det er denne sikringstypen som er brukt, er det i mine auger god nok grunn til å skifta heile tavla.

Om eg skulle velja sikringstype, og i valget sjå bort frå automater, so ville det bli slike sikringer som dei øverste på dette bildet:

bilde

Den store forskjellen er at førstnevnte sikring er laga av eit materiale som korroderer noko skrekkelig, og dermed slutter å virka.

Eg skulder vel ogso å sei at bildene er lenka inn frå Biltema si nettside.

Eg vil ogso ønska lykke til med prosjektet :yesnod:

 

Magne

 

Hei Magne, kjekt at du likte tråden! Det er jo ikke så mye å bli imponert over akkurat (har just lest om flyttingen av "Minde" - Svaap har prosjekter han! Mitt er mer som et litt stort byggesett ;-).

 

Elektrisk er veldig kjekt å holde på med - og her har jeg så mye på lager (trenger ikke bruke av lommepengene…) og jeg bare gleder meg til å sette i gang. Tenkte egentlig å bevare instrumentpanelet, men kanskje det er modent for modifisering i sikringsdelen!

Link to post
Share on other sites

Framdrift siste uke - vaskejobb og dojobb

 

Fikk tak i et brukt JABSCO (stor skål) via FINN til lommepengepris. Skyldes at selgers kone ville ha elektrisk toalett, og at hengslene var knekt.

 

img_8880.jpg

 

Vanskelig å få skrudd ut det gamle hengslet fordi skruene var rustet helt i stykker. Måtte tenke litt på dette, men så tok jeg Dremelen fatt og kuttet plasten slik at jeg fikk tak med en tang og vridd skruene ut:

 

img_8930.jpg

 

 

Ny Twist'n lock (™) pumpe var det på! Hos Marine og industrisalg hadde de liggende et par hengsler av rett type og idag har jeg skiftet ut de knekte med nye - og toalettet ser egentlig, ja - nytt ut.:

 

img_8934.jpg

 

En riktig god lavbudsjett-opplevelse. Kvalitetstoalett med stor skål: kr 350.- + hengsel kr 160.- faller inn under prosjektets forutsetninger. Satser på å fortsette sånn :thumbsup:

 

Så mye for do-job'en.

 

 

Jeg mistenkte at det var mye drit bakom garneringen på skrogsiden, nærmere bestemt 35 års drit. Det lukter fortsatt mugg (båtlukt?) når jeg åpner skyveluken, så båten må vaskes helt ned rund baut. For å slippe å skru ned hele garneringen tok jeg vekk nederste og nest øverste garneringslist og brukte en knekt meterstokk til å dytte opp kluten - et oppklippet stretchlaken:

 

img_8919.jpg

 

 

Det var naturlig nok aller mest drit nederst, men jeg fikk da vasket sånn noenlunde over hele skrogsiden. Kjekt å vite når vi skal sove dere senere.

 

 

Før:

 

img_8916.jpg

 

 

Etter:

 

img_8923.jpg

 

Ikke lett å se forskjell når alt kommer på plass etterhvert - men litt deilig å VITE!

 

img_8925.jpg

 

Nå er det meldt tørrvær, om enn kaldt fremover - så da blir det dags å prøve tørke ut kjølskaden. Skal bruke infrarød terassevarmer, slik at selve kjølen blir varmet opp, og ikke bare luften rundt. Når det er så tørt som mulig så satser jeg på å komme inn i hallen til Askøy seilforening der jeg skal ta følgende ting:

 

  1. Alle støpeting: epoksysparkle kjøl og dekke med glassfiberduk. Roret hadde jeg ikke tenkt å ta nå, for det ligger hjemme.
  2. Lage luke i cockpit-dørken, ned til seildrevet
  3. Sette i gang med seildrevet og belgen. Spent på hvordan det står til der nede!
  4. Av med innvendige vinduslister i aluminium - få lagt bakom nytt skrogtrekk der - og så på igjen med listene
  5. Alt annet jeg skulle få tid til av vask, rubb, polering, voksing.

Det blir herlig å stå tørt i kontrollert temperatur og godt lys!

Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

 

Men: om jeg ender opp med å reparere den gamle - så går det vel an å skjære ut den skadde bakplaten og sveise på en ny? Har ikke lyst til at de eksisterende skal fange opp/ skade nye fine taufall. Sveise aluminium er vel kosher på Vestlandet der man har laget hurtigbåter slikt i aluminium siden syttitallet. Er det noe som kjenner til et verksted i Bergen som ville tatt på seg et sånt lite filleoppdrag?

Du kan høre med Turøy Mekaniske på Kolltveit:-)

Link to post
Share on other sites

Har sendt en henvendelse til With om de kan hjelpe meg med nytt fallbeslag til å erstatte denne røveren:

 

finner du ikke noen ny...så skift trinser........o slipe bort alle 'grader' spår etter wiren i selve huset, spes om du skall ha Dynemafall etterpå.....

 

anners kan det gå fort ...... :yesnod::smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

 

Status her er at jeg har kjøpt en båten uten konas vitende og vilje, ...

Så Furlex blir det visst ikke i denne omgang,

 

Hehe, solgte den første jolla mi til en fyr i 70-åra som skulle ha den liggende på et hjørne av tomta hvor kona ikke kunne se den fra huset, hu var dårlig til beins og lite ute ...

 

Ang, furlex ... var derfor jeg foreslo for deg å føre storseilsfall og reveliner til cockpit, så får du det ihvertfall litt sikrere og enklere med storseilet uten at det koster allverden.

Link to post
Share on other sites

 

Hehe, solgte den første jolla mi til en fyr i 70-åra som skulle ha den liggende på et hjørne av tomta hvor kona ikke kunne se den fra huset, hu var dårlig til beins og lite ute ...

 

 

 

Må visst bli flinkere til å skille mellom hva som MÅ fortelles og hva som KAN fortelles hjemme om båtinnkjøp. Fortelle at jeg har kjøpt en skarve 26-foter kunne vel kanskje vært unngått ser jeg...

 

Ikke sikkert den hadde blitt lagt merke til innimellom de andre båtene ;-)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått HALL-TID!

 

Opp fredag 14. februar, og ut søndag 23.

Fire hele fridager i helg, og fem arbeidsdager.

Jeg satser på å bo i seilforeningen i Aall Inn og ha maks tid til jobbing og kun reise til og fra jobb mandag tom fredag.

 

Plan for roret:

 

  1. Slipe og lime på distansemateriale hjemme.
  2. Har kjøpt en Polyuretanskive hos Biltema til distansemateriale.
  3. Lime denne på og transportere ut i hallen.
  4. Legge glassfiber utenpå distansematerialet, støpe med god overlapp inn på eksisterende glassfiber
  5. Legge epoksysparkel utenpå glassfiber, fylle opp til ønsket form
  6. Glattslipe, legge på topcoat
  7. Epoksyprimer
  8. Bunnstoff

 

Burde jeg bytte om rekkefølgen på 4 og 5? Dvs fylle på etter å ha lagt på distansematerielet til ønsket form - og så legge glassfiber utenpå, finslipe osv?

Og - hva ville dere brukt til å lime polyurethanskiven inntil eksisterende distansemateriale med?

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette kan jeg dessverre fryktelig lite om, så jeg skal være varsom med å komme med råd. Hall-tid er gull verdt. Ved neste mildværsperiode vurderer jeg å ta opp båten i en hall 500 meter unna der jeg bor. En gammel slip/skipsverft som i dag er opplag for fritidsbåter. Blir fort 10 grader i lufta nå som vinteren er helt tullete. Tar vårpuss og oppgraderinger nå. Tenker å avmaste for å tre et nytt fall som røyk, bytte to andre, samt bytte eventuelt trinser i mastetoppen. Og så er det en måke som har bøyd windexen min. ... Og så var det mye annet å gjære...

Link to post
Share on other sites

Fortsetter arbeidet for å gjøre båten så HALL-klar som mulig. For å lette arbeidet med belg og drev skal jeg lage luke i cockpit som beskrevet tidligere. Opplett og plussgrader på Askøy i januar er ikke verst, og i motsetning til november og desember er det da mulig å gjøre noe arbeid ute. Femogtredve års skit skal vaskes ut av båten fra for til akter, og idag stod derfor stuerommene for tur slik at jobben med belg og drev skal bli litt mer renslig og hyggelig. Min erfaring er at jobben blir bedre gjort da!

 

Med penguin kraftvask, godt med vann, børste, svamp og bøtte tok jeg meg inn i stuerommene som er forbausende store!

Herlig å se forskjellen etterpå, kanskje jeg skal revurdere om jeg trenger å male der.

 

Vel nede i stuerommet fikk jeg endelig se drevet, belg og motor på nært hold. Tror det er girkassen som er rustet ganske kraftig:

 

bilde

 

Bedre bilde:

 

bilde

 

Satser på at det står bedre til inne i mekanikken enn på utsiden :giggle:

 

Stuerommene ble som sagt fine, men i cockpit er det en god del søl fra lakking, VIL TRO DET det er tidligere forsøk på å lakke teaken på lukene til stuerom.

 

Noen som har godt tips for hvordan fjerne gammel lakk på gelcoat?

 

bilde

 

Selve luken har ikke tålt lakkingen så godt heller, ser ut som det har løsnet/ råtnet? så der må jeg kanskje til med nye luker. Teak har jeg nå på lager...

 

Inne i båten har jeg nå vasket det meste, og monterte sammen disk/ motorkasse idag. Skal lakke til våren, men det er artig at snekkeren på HR-verkstedet har skrevet sine instruksjoner til lakkfolka, og at jeg kan bruke veiledningen hans i renoveringen 35 år senere:

 

bilde

 

Dette er undersiden av en hylle inne i byssa, disk/ motorkasse, og jeg skal legge på ny isolasjon. Den gamle isolasjonen var original - innsauset og ekkel og luktet "båt" . Tror jeg har fått ut det meste av skit og drit og mugg og olje etterhvert, idag luktet båten bra dra jeg kom ut for første gang.

 

Men jeg skal passe på å ikke lakke under platen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har selv en HR 26 og synes det er morsomt å følge renoveringen din. Det er en fin og solid bår som er verdt å ta vare på.

 

Når jeg så bildene av overgangen drev/motor og hvor rusten den delen av motoren som du kaller girkassen var tenkte jeg å tipse deg om at det kan være en liten lekkasje fra kjølevannspumpa som ligger rett over der. På MD5 er den idiotisk nok plassert bak på motoren.

Vannpumpa har doble tetninger med litt mellomrom mellom. I det mellomrommet er det noen små hull som vannet skal renne ut av istedet for å trenge seg videre inn i motoren.

Starter du motoren bør du kunne se om det drypper av pumpa. Om det gjør det er det bare å ta den ut og bytte tetningene. Disse koster noen få kroner hos en forhandler av Industrideler. I Bergen bør E.Lund maskin kunne hjelpe deg

Inne i det som ser ut som girkasse er det ingenting annet enn en "klokobling" som overfører kraft mellom motor og drev. Selve nedgiringen fra motoren skjer i drevet. Ingen skade er nok skjedd.

Link to post
Share on other sites

jeg skal som jeg har nevnt lime en polyuretanskive (to deler limes sammen) som kjerne/ distansemateriale. Hvilken lim bør jeg bruke?

Samme lim når jeg skal feste mot gammelt distansemateriale?

 

bilde

 

 

Litt research har nå vist meg at alle de mindre båtene fra Hallberg Rassy med aktercockpit og seildrev har luke i cockpit som standard .

 

HR 29, HR 94 kutter, og HR 312.

Her er fra en finsk HR29, Dolphin Dance:

 

bilde

 

Så da blir det helt korrekt å lage luke i min HR 26 - det burde vært sånn fra starten av!

 

 

 

Ellers så er det en stor nyhet at det etter mange trofaste kveldsbønner :pray: nå blir storseil på meg! Med fruens velsignelse :clap: (ble mye kirkelig her...)

 

Seilet kommer fra en Granada 23 som har neste identiske P og E-mål, er brukt 3-4 ganger i Mjøsa, og er etter sigende godt som nytt.

Og prisen er 3 båtlapper + frakt. Tror ikke jeg kunne funnet bedre til dette prosjektet!

Mangler bare noen meter vaier og tau, så har jeg alle delene til riggen.

Link to post
Share on other sites

Festina, du sier du mangler noen meter wire og tau, er det for å lage fall ? -wire og taufall?

Neida, satser på rene taufall.

Men må ha hele stående rigg fornyet, for både forstag og vant var ødelagt. Derfor wire...;-) men her satser jeg på ny og ubrukt rigg, med mindre det dukker opp noen som har en komplett stående rigg til en HR liggende i garasjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...