Jump to content

Prosjekttråd - Hallberg Rassy 26


Festina_Lente

Recommended Posts

Mandag i hallen:

 

Bunnsmøring med Biltema stoff: kr 129.- En boks dekker halve båten fant jeg ut:

 

bilde

 

I tillegg måtte jeg til med fortsatt finsparkling på skadestedene for å få en så lik form som originalt, men nå er det siste gang!!! Basta :smash:

 

OG: En god venn hjalp meg med å skjære til delene til cockpitluken, så idag er det litt finjustering og liming. Håper jeg....

Skal legge ut bilder i morgen.

Takk Karsten!!

 

Innkjøp: Kjøpte belg. VP-forhandler ville selge meg en ny belg, nettopp ankommet fra Volvo. Med litt Baatplassen-kunnskap innabords så tenkte jeg det var beste å sjekke datostemplingen på belgen: produsert i 2011 :blush:

I stedet for å bytte ut med en ferskere belg stemplet 2013 valgte jeg å gå for denne mot et 25 % avslag i pris. For meg og prosjektbåten teller prisavslag mer enn råfersk belg, da jeg regner med at belgen som nå tar av sannsynligvis er fra 1978?

 

Takk Baatplassen for kunnskap og råd om belger og holdbarhet :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Er ikke disse belgene oppgitt å skulle skiftes hvert femte år? Eller er det jeg som roter nå?

 

VP sier etter 7 år.

Praksis er noe helt helt annet (jfr diverse tråder her på BP) - og de holder meget mye lenger enn dette - det viser mange eksempler.

 

Men det er klart at på en ny, dyr båt ville jeg fulgt servicemanualen.

Link to post
Share on other sites

OK. Men jeg synes ikke 25% rabatt var mye med tanke på at halve levetiden allerede er brukt opp. Selv om den sikkert holder lenger, dette er ting som det bør være innbakt skikkelige sikkerhetsmarginer på...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

OK. Men jeg synes ikke 25% rabatt var mye med tanke på at halve levetiden allerede er brukt opp. Selv om den sikkert holder lenger, dette er ting som det bør være innbakt skikkelige sikkerhetsmarginer på...

 

Selgeren hos VP prøvde seg med en: Volvo mener syv år fra monteringsdato.. Den har jo ligget inni pakken skjermet fra lys blabla.

Jeg er egentlig fornøyd. Jo mer jeg leser og i praksis jobber med belgen - jo mer ser jeg at hvis den først er montert bra, og har god tilgang til inspeksjon - så er forutsetningene for å vurdere holdbarhet fortløpende til stede.

 

Faste vedlikeholdsintervaller på fly er jeg tilhenger av. De detter jo ned hvis noe feiler. Men i dette tilfellet vil en belg som ikke fungerer bra lenger kunne avsløres greit ved årlig inspeksjon, og da har man god tid på seg til å bytte.

Link to post
Share on other sites

Det går mot slutten av oppholdet i hallen. Skadene på kjøl og ror er ferdig reparert, og båten bunnsmurt. Roret ble tett opp mot 100 % bra, forkant av kjølen ble sterk, men kosmetisk kunne den fått en runde til med sparkel, og akterkant kjølen ble ganske bra - det mangler vel 1 cm. i akterkant:

 

bilde

 

Forfra:

 

bilde

 

Detalj:

 

bilde

 

Egen konklusjon reparasjon avskader: :thumbsup:

 

Jeg har jobbet videre med luken, og ferdigstilling av denne. Min gode kamerat Karsten slisset vekk overflødig forskalingsplate, og kuttet opp et spor med sirkelsagen i delene av teakrammen som skal danne ny ramme rundt platen. Da gjenstod det for meg å kutte fri med feinsagen (boschsagen) slik at jeg kan felle inn platen i teaken.... :lipseal:

Ble dette forståelig????

 

Kanskje bilder hjelper:

 

Deler av rammen under arbeid:

bilde

 

Detalj:

bilde

 

Sånn ser luken ut i profil:

bilde

 

Når forarbeidet er gjorot med håndverkerpresisjon så er det ikke et resultat av flaks at monteringen blir enkel som et fem-biters puslespill. Dette kan selv far klare :lol:

 

bilde

 

bilde

 

Må bare ha et nytt Fein- (eller Bosch- )blad idag, så kan jeg sage den siste langsiden ferdig og montere. Ellers blir det ryddedag idag, og klargjøring av hallen for nestemann. Blir det tid til overs så skal jeg rubbe på skroget. Belgen tar jeg når båten er kommet ut igjen på kaien. Tror forresten også belgjobben skal gå bra - jeg har til nå kun gjort ting jeg ikke kan, og det har jo gått bra :yesnod:

 

Det er morro å lære nye ting når man har passert 50!

Link to post
Share on other sites

Et meget godt stykke arbeid! Takk for at vi får bli med på denne fantastiske førstehjelpen til en båt som fortjener et videre liv. Dette er jo en båt som fort kunne blitt liggende til forfall og evig fortapelse om den ikke havnet blant de rette hender. Bra at den ikke har blitt medlem av en av landets største båtforeninger. Norsk hagebåtforening. Skal ta meg en tur ned til hallen sjøl i dag å bestille opptak.

Link to post
Share on other sites

 

Sånn ser luken ut i profil:

tirs_2b_luken_profiler.jpg

 

Båten blir som ny.....kul o følge prosjektet :thumbsup:

 

 

ett tips;

ser att du bruker forskalingplate, har brukt en hel del sånn plate i båtprosjekt (jobber i anleggsbransjen :giggle: )

se til att den er godt behandlet, spes sagade snitt, der trekker det fukt !

også den plastade yten vill med tiden 'gi seg' ! men aners er den helt kurant !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

ett tips;

ser att du bruker forskalingplate, har brukt en hel del sånn plate i båtprosjekt (jobber i anleggsbransjen :giggle: )

se til att den er godt behandlet, spes sagade snitt, der trekker det fukt !

også den plastade yten vill med tiden 'gi seg' ! men aners er den helt kurant !

 

Takk for råd Gunga Din,

 

Tenker på å pensle i epoksy, samt at delene limes sammen i flytende epoksy. Tror du det vil holde fukten ute??

Link to post
Share on other sites

For en finish! Sliter med å holde haka oppe når jeg ser på bildene av kjøl og ror. Dette er skader som fort ville medført skroting om det måtte gjøres til fulltakst av proffer, men du får faktisk oppgaven til å se overkommelig ut. Plastarbeid har lenge vært et mysterie for meg, men en eller annen gang veg jeg at det kommer til å bli nødvendig - takk for inspirasjon og lærdom, det kommer helt sikkert til nytte en gang.

 

Gleder meg til å følge prosjektets videre ferd.

Link to post
Share on other sites

 

Takk for råd Gunga Din,

 

Tenker på å pensle i epoksy, samt at delene limes sammen i flytende epoksy. Tror du det vil holde fukten ute??

 

det tror jeg ! :yesnod:

 

Nå har jeg limt delene til luken sammen i epoksy, og den ligger til tørk frem til båten skal ut i Begrensværet idag.

Spent på å se resultatet!

Testet igår, og den ligger godt på plass.

 

Gummilist er innkjøpt på Clas Ohlson, og i første omgang tester jeg med bare denne for å se hvor tett det er når det regner.

 

Terser/lukelåser blir kjøpt inn og montert før testprogrammet startes .

Båten skal igjennom et omfattende testprogram etter sjøsetting, og godkjennes av både leverandør v/verksmester, kaptein og kunde og før den evt. godkjennes og settes i drift :lol:

 

Jeg tror ellers luken i seg selv er såpass tung at den ikke kommer til å flytte på seg uten videre, men låser er obligatorisk.

Link to post
Share on other sites

 

Faste vedlikeholdsintervaller på fly er jeg tilhenger av. De detter jo ned hvis noe feiler. Men i dette tilfellet vil en belg som ikke fungerer bra lenger kunne avsløres greit ved årlig inspeksjon, og da har man god tid på seg til å bytte.

 

Båter faller ned de også. Bare ikke like fort... :wink:

 

 

Båten skal igjennom et omfattende testprogram etter sjøsetting, og godkjennes av både leverandør v/verksmester, kaptein og kunde og før den evt. godkjennes og settes i drift :lol:

 

Høres bra ut! Da får vi håpe at dere alle blir enige, interne stridigheter er ikke bra. :lol::lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg kommet ut på kaien igjen, og prosjektet fortsetter der:

 

bilde

 

Fantastiske fasiliteter og helt ok pris i hallen hos Askøy seilforening. Bestill plass du også!

 

For å få båten tett måtte luken legges på plass i cockpit. Jeg la på litt gummilist mellom luke og dørk for sikkerhets skyld. Det som mangler på luken er å skjære ut dreneringshull av hvert hjørne, "pynteteakstaver" inni rammen, og låser (terser). Dårlig lys = kornet bilde:

 

bilde

 

Jeg fortsetter nå med det arbeidet som ikke var kritisk å gjøre inne: belgen, skroggjennomføringer, interiørarbeidet, ferdigstilling av mast mm. Dette kan jeg gjøre mens jeg står på kaien. Masten ligger pent innpakket ved siden av båten.

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Retro benkeplate - Perstorp-platta:

 

Ønsker meg tilbake til 70-tallet, med respatex, Persorp- platta? Jeg skal jobbe videre med byssa, bl.a utvide benkeplaten og felle inn den nye kokeplaten der, og da har jeg lyst til å holde samme stil/ plate som originalt. Vet at mange har skiftet ut sine benkeplater i byssa med nye varianter, f.eks som i Aall Inn, med hvit. Lekkert er det jo, men det er jo såååå 2010!!

 

Regner med at dette er "mission impossible" - men den som intet våger intet vinner :yesnod:

Som sagt, her ønsker jeg å bygge videre i den orignale stilen, viser nærbilde av plate, denne var standard ombord i nesten alle svenske lystbåter til langt inn i 80-tallet.

 

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

Slik ser disken normalt ut, jeg har altså tenkt å heve kokeplateområdet slik at hele disken blir en flate:

 

bilde

Noen som av nostalgiske grunner har tatt vare på sin gamle respatex/ perstorp- platta i rett mønster??

Tips mottas med takk!

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beskrivning bytte av belg med bilder:

 

Dette er den beste oppskrift/ beskrivelse jeg har funnet til nå. På Maxisidene til Fenixklubben. Enklere blir det ikke, nå bare gleder jeg meg :wink:

Imponerende og pent arbeid du gjør. Men denne oppskriften på belgbytte ville jeg holde meg langt unna. Du har ikke god kontroll med monteringen av belgen, og hvordan du skal få festet låsetråden gjennom boltene går langt forbi min forstand. Oppskriften som følger med belgen er aldeles strålende. Jeg har gjort dette med egen båt 3 ganger og jeg kan ikke forstå at det kan bli enklere.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Men denne oppskriften på belgbytte ville jeg holde meg langt unna. Du har ikke god kontroll med monteringen av belgen, og hvordan du skal få festet låsetråden gjennom boltene går langt forbi min forstand. Oppskriften som følger med belgen er aldeles strålende. Jeg har gjort dette med egen båt 3 ganger og jeg kan ikke forstå at det kan bli enklere.

 

Eivind

 

Takk for veiledning her Eivind - tas Ad Notam!!

 

Mvh,

Even

Link to post
Share on other sites

Helgen har vært travel på feire-fronten -men nå er jeg i gang igjen.

 

Bygging av ny-hylla over bysse:

 

Har kjøpt teakplanker på Biltema! og ekopsylimer disse sammen kant-i-kant for å få den bredden jeg vil ha til fronten av hyllen. Ligger i press:

 

bilde

 

Prøvde å finne den bete plasseringen i forhold til mønster i teaken, derfor den noe uortodokse plassering av den øverste planken. Planlegger å teste med litt mahognybeis for å lage rette fargetone mot resten av interiøret.

 

Sturerommene ble fine med vask og nymalte plater!

Før:

 

bilde

 

Etter:

 

bilde

 

Her kommer det også noe belysning - selvfølgelig.

 

Dørkplaten i cockpit har fått utsparing i hjørnene der som cockpitdreneringen er. Neste med platen nå blir å lage "pynt" oppå forskalingsplaten, og til sist blir det innstallasjon/ innfelling av låser/ terser.

 

bilde

 

SÅ til noe jeg har gledet meg til! Bytte av belg :giggle: . Selv om adkomsten er mange 100 prosent bedre enn før, så må jeg åle meg ned i hullet og vri og knekke på kroppen for å komme til alle steder. Til tross for mye rust og mange år så løsnet alle skruene greit:

 

6 skruer på klemringen

5 skruer (av 6 mulige) mellom drev og adapter på motor (den siste skruen var ikke montert...)

2 skruer på akterkant motorfeste

5 skruer på motorfestene i forkant

 

Og dermed kunne jeg dra motoren frem:

 

bilde

 

Drev og motor skilt:

 

bilde

 

Skikkelig gravrust på adapter! Her må det gjøres en jobb, og da må jeg gjerne ha motoren helt ut og hjem.

Nå er i hvertfall drevet og delene kommet hjem, og jeg kan ta fatt med å dele drevet og bytte belgen.

 

bilde

 

Noen som vet om O-ringen skal smøres med noe? (ikke belgen, det vet jeg).

Har hørt begge deler.

Er spent på å plukke av gammelbelgen - kanskje jeg finner igjen datostemplingen?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg skuffet! :worry:

 

Byttet belg på drevet i går - og så med stor spenning frem til å lese av på gamlebelgen årstallet "1978"....

Jeg har jo levd i troen på at den aldri har vært byttet.

 

Skuffelse: det var ikke noe årstall på den gamle belgen! Og ikke nok med det - den ser uforskammet brukbar ut. Litt tendenser til krakelering på undersiden som har vært i vann - men på oppsiden var gummien ganske frisk og fin:

 

bilde

 

 

Selve skiftet tok 40 minutter.

- Av med seks skruer, dele drevet og ta av gammel O-ring og belg.

- Rengjøre

- På med belg og O-ring

- Skru sammen

 

Pis of kæik!

 

Øvre drev:

 

bilde

 

Nedre drev:

 

bilde

 

Montert med ny belg:

 

bilde

 

Ser ut som en enkel, robust og holdbar konstruksjon dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...