Jump to content

Halco tråden


ut mot havet

Recommended Posts

Er på båttur nå, men skal se om jeg kan finne noen bilder. Men begrepet "amatør" er jo vanskelig å definere 😉

Men det burde gå ganske så rett frem. Du må ha pakning og noe småpjus i tillegg. Dette får du fra KD trading. Men fint om du tar ett par bilder av motoren ovenfra og fra styrbord side. Så ser jeg om det er noe annet du trenger...

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Flott med en egen Halco side.Her  e båten min Halco 26 offshore med en 6,2 liter ford noen sier det er en 120 hk andre sier det er 110 hk så jeg er ikke sikker. Jeg kjøpte den i sommer. Da spørr jeg om det er vanskelig  få tak i kalesje til båten min.

 

thumbnail_IMG_20210604_131820.jpg.81b6816faa5f8932afb6834ca13710e4.jpg

thumbnail_IMG_20210612_210115.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Jeg kjøpte i allefall fra Kværnstuens glass-service (https://xn--kvrnstuensglass-ylb.no/).

En ting jeg glemte å nevnte: Hvis du ser nøye på bildet jeg postet, så ser du kanskje at den "spriker" litt på kantene.  Årsaken er at de nye taklukene er er mer eller mindre plane (bortsett fra flensen selvfølgelig), mens taket på Halcoen er litt avrundet sideveis.  Dette er ikke noe stort ankepunkt for meg, men er greit å være klar over.  Jeg har inkluderte et bilde som viser dette litt tydeligere.

Lukene kan fås i "klar", "lys sotet" og "mørk sotet".  Jeg valgte mørk sotet.  De er ikke gjennomsiktige i det hele tatt.

Hvis jeg nå kunne finne passende gummilister å erstatte de originale med, så var alt bra.

Lukeholderene mine (på den fremste takluken, ikke montert på bildet) var en del korrodert.  Jeg fikk en av dem vesentlig bedre vha. Autosol og Dremel med poleringshjul i går kveld.  Jeg ser imidlertid at Biltema har noen som ligner veldig (https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/batbeslag/lukeholdere/lukeholder-teleskopisk-2000017713), så kanskje det blir helt nye...

 

IMG_20220711_211054.jpg

Redigert av Geir S. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er korrekt, det er gyli plast. Jeg var i kontakt med dem for ca 2 år siden og fikk da en pris av dem... Litt over 9000.- for dør nr 1 og evnt. Dør nr 2 osv litt over 7000.- dette var inkl. Mva. Prisen er sånn ca. Fordi jeg har ikke mailen og husker ikke heltnøyaktig hva de koster, men jeg husker jeg syns det var for dyrt😟.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da ble eg eier av en 82 model Halco 26 med VP 40A maskin.  båten har vert litt vannskjøttet på mange områder. Bakveggen ser ikke ut. Eg liker igrunnen treverk, men slik den ser ut no, lurer eg på å bare male den hvit. Noen eraring med hva maling som ser ut som glassfiber?  så en får en ok finich.   ser og at inne er det en form for hard respateks plater som ser ut som nøtte oljet tre. om eg river bort dette er da det bak ok å pusse ned og olje opp?   

DSC_0188.JPG

DSC_0187.JPG

DSC_0191.JPG

DSC_0132.JPG

DSC_0196.JPG

Redigert av sailorboy73 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Heisann Halco eiere!

Her er det mye info, for eks å kunne få fatt i nye luker til 29'en liker en veldig godt! har en som fikk litt medfart eine vinteren.. 

Holder for tiden på med å få en hagebåt på sjøen igjen!

Båten er en Halco 29 Offshore, med Ford 2722E 155HK, Borgwarner gir 1:1 utveksling og Stern Powr 100 serie drev :)

Her har en måtte gjøre litt av kvart arbeid

* Drevet skulle i teorien bare byttes trim og styresylindre på, men da det ikke var lett å demontere styresylinder på drevet pga knekte bolte(rustfri skrudd i aluminium) ble da handla brukt drev fra østlandet.

* Motor var egentlig fit for fighte! Men glemte drenere ned sjøsiden for ferskvann etter en testkjøring før kjøp, så kjøleren ble frostsprengt.. Begynte med restaurering av kjøleren, men fant det plutselig mye lettere å kjøre en brukt kjøler istedet.

Endte opp med å måtte kjøpe ein heil delemotor av en fra finn.no, tror eg har funnet samme personen her på Båtplassen som tidligere har skrevet noen innlegg/kommentarer om 2722E motoren. 

*Skrog har sett ut til å være i "ok" stand for en eldre båt, ble en del plasser med gelcoat som måtte slipes ned og fylles med putty, men tror det er på stell no! Har 3 luker en ønsker bytte med tide, så at det er mulig få fatt i takluker er jo knall! 

 

Det virker jo som folk er rimelig fornøyde med sine Halco'er så eg gleder meg til å få prøvd denne på sjøen! 

 

Men over til et lite spørsmål fra min side, klistermerker type Halco navn. Er det noen som veit hvilket fond/skrifttype det er? Ønsker bestille nye til båten, og hadde vært litt kult å bestilt Navn til båten i samme skrifttype! 

Slenger med et bilde av båten fra annonsen eg kjøpte den fra :)

AdmiralP.jpg.a5107c884982818f6bef596c8f140dba.jpg

Mvh 

Jan Ove Andreassen

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
shm skrev On 7.5.2023 at 20.54:

Hei

Har en Halco 29 økonomi, det kommer inn litt vann rundt hylsa til roret. Noen her som vet hvordan dette er oppbygd å kanskje vet hvilken type det er?

Hei shm

 

Så ikke spørsmålet ditt før nå - har blitt lite tid til båt i år.

På min Halco 29 økonomi var roret nesten helt fastlåst.  Faktisk satt det så fast at vi måtte ta ut hylsen for å klare å få løsnet rorakslen fra hylsen.  Etter å ha pusset ned all irr og rust, satte vi hylsen tilbake.  Min hylse var kun støpt inn, ikke skrudd som din.  Jeg monterte den derfor tilbake på samme måte, fjernet gammel støp, støpte hylsen fast med mange lag med glassfiber og polyester.  Avsluttet med noen lag hvit gelcoat for å få den pen og glatt.

På min Halco var dessuten platen som roret skrus fast litt skjev, så roret gikk tregt, spesielt ved store rorutslag.  Jeg shimset derfor opp med noen selvlagde kiler for å få nullet ut skjevheten (bilder som ble lastet opp ble helt sorte, men de kan lastes ned fra https://photos.app.goo.gl/m7VdGd6RmKmUXc1FA).

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...