Jump to content

Halco tråden


ut mot havet

Recommended Posts

Hei Abro og dere andre med Halco 31

 

Har nylig kjøpt en 31 express/offshore helplaner med hekkaggregat som skal få nye motorer og hekkaggregat i vinter....lang historie men ble lurt opp i stry av forrige eier og installasjonene som står i nå må byttes.

Har gått til innkjøp av 2 stk komplette KAD44 motorer med DP-E hekkaggregat som blir hjertetransplantert i løpet av vinteren.

 

Har noen spørsmål til de som har litt erfaring med disse båtene:

  • Min båt har toalett med klargjort for dusj bak på babord side bak salongen. Noen som har erfaringer med dette? legger jo merke til at det ikke er tett mellom vindu sidevegg i "kabinettet". Holder det med et dusjforheng eller er det noen som har funnet på noen smarte løsninger?
  • Badeplattformen er en utrolig dårlig designet glassfiberinnretning som ikke gir tilgang ned til inspeksjon og rengjøring av drevene gjennom luker. Noen som har kastet den gamle driten og bygget ny med teakdekk, inspeksjonsluker osv? Bilder, erfaringer, innspill og råd tas i mot med takk.
  • Motorluken er tung som bly og bør motoriseres. Noen inspill evt bilder av hvordan dette kan gjøres?
  • Er det noen som har kappet ut hele eller deler av akterspeilet for port/luke for enklere adkomst? (så man slipper å slå "nøttene" flate hver gang man skal klyve over hekken)?
    • Lurer på å kappe vekk hele hekken ned til dørken og lage en "lem" som hengsles i bunn og vippes ut som en slags forlenget badeplattform. Marino APB29 har denne løsningen som jeg liker godt. Noen som har erfaringer og tips?Må man forsterke skroget i hekken?
  • Skyvedøren inn til kabinen er tung å skyve på for åpning og lukking. Noen tips? Bytte skinner? noe smøring eller teflon innlegg?
  • Skyvedøren mangler lås og det ser ut som om det aldri har vært noe lås der, men det er et hull i plexiglasset. Noen som har bilder av gode løsninger på dette? Bakveggen har "knekk".
  • Gode kalesjeløsninger setter jeg også pris på å få bilder av hvis noen har....

Bruker vinteren på endel oppgraderinger og ny-installasjon av drivpakker. Så får jeg ta det andre etterhvert....

Alle kommentarer og tips mottas med takk :-)

 

IMG_20200925_133358.jpg

IMG_20200925_133418.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei, 

Jeg har bare hatt min ei uke så har ikke mye erfaring å dele. Men i min er det dusjforheng på toalettet. Jeg har ikke åpning akter men er en nedsenking i akterspeilet slik at det er åpent ned til fenderlista. Det gjør at det ikke blir så høyt å skreve over. Se bildene jeg la ved her. Helt enig i at motorluka er for stor og tung. Kanskje prøve å montere hengsler og gassdempere noe ala baklukedempere på bil? Har lås på min skyvedør men mine går også litt trått. Fant ut at jeg ikke åpner den helt så er den lettere å lukke igjen. Har tenkt å prøve å smøre skinnene, men vet ikke helt med hva enda. Kalesjen på min er litt annerledes enn din må ha for det er et lite takoverheng på min. 

704_1379735099.jpg

704_1833360180.jpg

704_490232377.jpg

704_1209125971.jpg

IMG_20200924_145048.jpg

Redigert av abro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Abro

Takk for innspill og bilder :yesnod:

Flott båt du har fått deg , Gratulerer:clap:

Jeg ser at din båt er antagelig nyere enn min 91 modell, da du har et annet overbygg med annerledes vinduer(som går an å åpne...)

Jeg er redd det kan bli fryktelig varmt inne i kabinen i båten min om sommeren når sola skinner her på sørlandet da det ikke er noen vinduer å åpne bortsett fra døra og luka i forpiggen...hva tenkte konstruktøren på her? :headbang:

Har lyst til å gjøre noe drastisk med dette etterhvert. Så en brosjyre i forumet med bilde av en Halco 31 foter uten flybridge og med takluker...det virker fristende....se bildet på brosjyren...

 

Ser at kalesjen jeg må ha blir annerledes enn din pga takoverhenget. Skal få en kalesjemaker til å se på det etterhvert....

 

Allerførst skal jeg ha ut de gamle motorene + drevene og sette inn 2 nyere drivlinjer med 2X Volvo Penta KAD44 og DPE drev denne vinteren.

Hva slags motor(er) er det i din? har du hel planer eller halvplaner forresten?

Det neste blir å montere baugpropell og "rydde opp" i det elektriske anlegget. Her har det vært flere lednings-nisser som har gitt båten rikelig med strømtyver, hengesikringer og diverse tjuvkoblinger opp i gjennom årene.:rolleyes:

Setter nok også inn motorluke løftere(lineær aktuator) da min motorluke er plenty tung som er kledd med massiv teak, som du ser på bildet....

 

Har du kjørt båten din noe særlig? Jeg synes det blir en veldig stor blindsone pga toalettet, noe som gjør meg litt utrygg på navigering i trange havner. Lurer rett og slett på å sette opp et ryggekamera. Har du noe synspunkter?

 

Send gjerne et bilde av låseanordningen på skyvedøra di. Jeg må fixe det på min båt i vinter og det ville vært fint å se hva slags løsning som funker greit... Når det gjelder tregheten i skinnene så kan kanskje en skikkelig rengjøring av skinner etterfulgt av litt silikonspray gjøre susen?

59834d3ac4fb2_Btmagasinet_btguide91.jpg.9f42c0109f55290ea5b2ec33f9f1b3bd.jpg

Akterdekket.jpg

381_1504241892.jpg

381_1402803507.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei, 

Jeg har ikke fått brukt min noe særlig. Jeg har styring ute på akterdekket og det hjelper på i havna synes jeg. 

I min sitter det en Cummins Bta 5,9 motor på 250 hk med aksling. Så er halvplaner versjonen jeg har. Båten er en 1997 modell så litt annerledes er de. Legger ved bilder av løsningen på dørlåsen min. Trykker inn selve sylinderen for å låse. Jeg har heldigvis ikke teak på luka til motoren så den er ikke like tung😉 Blir rengjøring og silikonbasert spray jeg også vil prøve på dørskinnene. Lykke til med transplantasjonen, tenker det blir en ny opplevelse med ny motorpakke. Håper du fikk båten for en god pris så totalen ikke blir helt vill etter motorbyttet... 

IMG_20201005_153849.jpg

IMG_20201005_153854.jpg

IMG_20201005_153900.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg hentet båten - en Halco 29 Økonomi 1988 - hos en trivelig kar i Sandnes. Stødig og god båt. Brukte to døgn på turen opp til Nordfjord i et aldeles nydelig vær. Med unntak av tre timer i tett tåke opp gjennom Radsundet.

Har ønsket meg en slik båt siden de kom sent på 1970 tallet og endelig - her er den:flag:

1377853044_IhavnenpLote.jpg.9ccecbcfc819840ee4e5e75661e6cbc3.jpg

Redigert av Festus56 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha abro:smiley:

 

Ser etter en bedre tappeløsning for lettere å komme seg ut og inn i kabinen. Ett mellomtrinn er i aller minste laget for meg. Såg en som hadde flere trinn der de avtok i bredde oppover. Noen som kan legge ut et bilde slik at det går an å få noe tips??

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har eg blitt lykkelig eiger av en halco 26 :-D

største minuset med den, er at motoren røyklegger alt i sin nærhet når den er kald, fordsabb2704ET.

ellers skal den få lett oppussing, bla pusse og lakke teaken innvendig og ellers andre ting som dukker opp når eg begynner på den.

har lyst å male den utvendig når eg tar den opp til våren. so vi får sjå... :)

S__4259846.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

hei igjen.

Eg har lyst å montere ein diesel-varmer, som går på samme "utblåsingslangene" som webastoen som får varme frå motorens kjølevatn.

tror dere det går å koble dei ilag som eg prøver å vise på denne tegninga eg legger ved?

varmluft.jpg.d22218a963bf83848e07b8a15dbca508.jpg

sammenkoblinga vil da skje ved hjelp av to stk "Y", slik at varm lufta går i kun ett system frem til kahytten.

bør der muligens ver spjeld som hindrer varmlufta i å gå feil vei?

(når eg kjører diesel-varmeren, so vil eg ikkje at varmlufta går utigjennom webastoen, og vise verca...)

Link to post
Share on other sites

Hadde ett drag etter oljeskiftet ista, 39knop på 3500 men har en god cm igjen på spaken, så det er mer å hente, så jeg må opp på propell størrelsen nå som det sjeldent er folk med. Kjører med 7'r nå, men har ett sett med 8'r liggende og han jeg deler verksted med har noen sett med 9'r, så da får jeg se hva som stopper den på 3500 på full fart, men farta kryper nok over 40 på full fart og burde klare 25 på 2300 

 

Fine tall med en halco 29 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heimegut skrev On 25.1.2021 at 18.14:

bør der muligens ver spjeld som hindrer varmlufta i å gå feil vei?

 

Det tror jeg blir nødvendig om du skal få all lufta ut gjennom dysene. Og da vil du også ha risiko for at dieselvarmeren startes mens spjeldet står åpent for defrosteren, og dette vil ikke være gunstig for dieselvarmeren. Om du finner automatiske enveis-spjeld som stenger for luft inn til enheten som ikke er i bruk kan dette kanskje være en løsning.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 4 timer siden:

 

Det tror jeg blir nødvendig om du skal få all lufta ut gjennom dysene. Og da vil du også ha risiko for at dieselvarmeren startes mens spjeldet står åpent for defrosteren, og dette vil ikke være gunstig for dieselvarmeren. Om du finner automatiske enveis-spjeld som stenger for luft inn til enheten som ikke er i bruk kan dette kanskje være en løsning.

ok. ser den.
om en finner ett spjeld som automatisk stenges/opnes, og monterer dette på enden av inntak slangen. (på enden av slangen som tar friskluft inntil defrosteren, og inntil dieselvarmeren)
altså ett spjeld som vil stenge automatisk om lufta går "feil vei" i inntak slangene. og som opnes når lufta går "rett vei". det burde funke.

så da gjelder det å finne ett slik spjeld...

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei, min Halco 26 med Ford/Sabb 2704ET 150 HK med  V gear mista i går eine bladet av propellen nede ved akslingen, dette resulterte i  0 framdrift og slep til havn. Skal ha dykker ned i dag og ta av propellen for  å få sjekke stigning og diameter slik at eg kan bestille ny. Den som står på er ein 3 blada, men lurer på å bytte til 4 blada for å få mindre støy og kanskje bedre fart. Får ikkje meir enn 2200 omdr. på motoren med den propellen som står på og motoren skal gå 2400 så eg må nok ned i størrelse på propell. Er det noken som har tips til kva propellstørrelse som passer? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...