Jump to content

Halco tråden


ut mot havet

Recommended Posts

Ser det står at motoren er Ford Sabb. Den ligner ikke på en Sabb marinisert motor. Men det er jo flere som har marinisert Ford og disse motorene er solide saker om de har fått godt stell. Når du finner typenummeret på motoren er det mange her som kan mye om disse Fordene. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Det er en GM 6,2 liter diesel på 165 hk, står i mange Chevrolet Vans, Suburban etc. Tatt ut av en 1990 model Chevy Van og var i 2003 gått ca 100 000 km. Forrige eier betalte 3500 kr for den + mariniseringsutstyret. Det er også støpt nytt dekk med en stor luke som gir danseplass rundt motor.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Da er endelig min Halco 29 kommet på sjøen igjen, etter aaaalt for lang tid på land (2 1/2 år!). 

 

Den ble tidligere brukt som ungkarshybel i forbindelse med pendling men nå skal den bli familiebåt. Da ble plutselig både bading og sikkerhet litt viktigere (akkurat det siste burde nå vært viktig hele veien). Jeg har verken badeplattform eller stige på båten og det må jo til. Noen som har noen tips til hva som fungerer best? Disse plattformene koster jo en del og jeg er ikke helt sikker på hva som skulle passe heller. Er det noen gode løsninger for stige som passer bra på disse uten plattform, eller bør jeg montere plattform?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da er jeg også blitt eier av en Halco 29 økonomi kjøpte den i går 21.06.2016.

Kjøpte den i Mandal og skal kjøre den heim til Lyngdal på Søndag.

Prøver å få lagt til ett bilde, men tror det er for stort. Får se litt på det , kommer vel etter hvert. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har en halco 29 økonomi med en ford 2722 motor. Med turbo 100 hk.

Da jeg var på vei inn med båten i dag, begynte den å ryke mye (svart røyk) og den mistet effekt og turtall. Tomgangsturtallet sank også til bare 400 rpm. Det ser ut som den får for mye diesel.

Dyser eller dieselpumpe ?noen som vet noe om dette

Motor har veldig godt oljetrykk og går ok uten belastning, men ryker litt mere enn normalt.

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut er hva som er feil .

Hilsen Erling.

Link to post
Share on other sites

Når det kommer svart røyk fra motoren, da får den for lite luft. Siden dette kom raskt bør du sjekke det enkle først. Luftfilter på turbo kan tette seg fort. Det skal lite til før luften inn til turbo blir bremset og da får du svart røyk. Mål turbotrykket og se om det mangler mye trykk. I så fall kan turbo ha blitt syk. Sjekk med forsiktighet at den går lett rundt.

Link to post
Share on other sites

Hei er ny her jeg. Har akkurat fått en halco 26 1979 modell som vi skal resturere. Men i hoved sak må vi få fatt i motor og hekk agregat så om noen vet av så er det bare å sendemelding, legger ut bilde å blir trolig og lage en opppusing tråd etter vært

bilde

Link to post
Share on other sites

Tomgangsturtallet sank også til bare 400 rpm.

 

Reduksjon i tomgangsturtall kan indikere at du har en eller flere injektorer som trøbler. Dette i kombinasjon med mye røyk kan bety at en eller flere injektorer lekker kraftig. I tilfelle vil det være hardt for stemplene å fortsette å kjøre med dette.

 

En annen mulighet kan være gjennomslag i motoren slik at du har mistet kompresjon på en sylinder. Ikke for å skremme deg unødig, men dette kan være verdt å sjekke opp.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei folkens.

Dagen ble bedre enn ventet :thumbsup:

Først vil jeg takke alle som kom med svar på mailen min.

Nå er jeg i godt humør igjen :smiley: .

Kom akkurat inn døra etter og har vært nede i båten og undersøkt litt.

Nå er alt 100 %.

Det var heldigvis enkelt å fikse.

Luftfilteret var sugd flatt og motoren fikk ikke luft.

Hadde nytt luftfilter liggende, så det var bare å hive det på.

Sjekket også at turbo'n gikk rundt og det gjorde den. Det virket som om lagert var bra.

Nå fikk jeg det turtallet jeg skulle ha og ingen røyk å se.

Nå kan kjerringa trygt komme hjem fra jobb :yesnod:

Blir litt mutt og sur når det går noe galt med båt eller bil :smiley: 

Takk igjen for alle svarene 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Er det noen som har gode toalettløsninger i Halco 26? Vi kjøpte oss en Halco 26 i sommer og er kjempefornøyd utenom toalettet. Det er rett og slett for lite og kronglete. Vi har den "orginale" innredningen med lav langsående vinkelsalong og toalettet framfor her på BB side. Jeg vurderer å støpe skråvegg på akterveggen på BB side og lage til toalettrom  her for og få skikkelig høyde og litt større plass. Er det noen som har forsøkt/sett løsninger som dette? Jeg har sett noen har toalettrom på SB side innforbi døra men syns dette ser kronglete å trang ut med tanke på kok/vask. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...