Jump to content

Halco tråden


ut mot havet

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Fersk her, men ser at trådene går med god entusiasme. Kjøpte en 87 mod Halco 29, avertert som offshore, men jeg har kjøl. Tror derfor det er en økonomi. Liten motor. TMD 31A, 95 HK turbodiesel. MS4A girkasse. 1:1,9 utveksling. Turtall 3900 unloaded, og 3200 halvloaded. Iflg instruksjonsboken fra Penta. Kjøpte båten med visshet om at det står misstilpasset propell påmontert. Er det noen som kan gi meg et tips om propell? Tror det må være i nærheten av 17" diameter/12" stigning, men det er bare en "ide'". Skroget er fullstendig nedgrodd og jeg oppnår 8,5 knop på 2800RPM. Forrige eier sier at den skal masje på 14 og toppe på 17 knop. Ser frem til vårpuss, ny propell og normal tilpasning av propell. Kom med ideer, her er alle innspill interessante. :) 

Link to post
Share on other sites

Tyro skrev 29 minutter siden:

Fersk her, men ser at trådene går med god entusiasme. Kjøpte en 87 mod Halco 29, avertert som offshore, men jeg har kjøl. Tror derfor det er en økonomi. Liten motor. TMD 31A, 95 HK turbodiesel. MS4A girkasse. 1:1,9 utveksling. Turtall 3900 unloaded, og 3200 halvloaded. Iflg instruksjonsboken fra Penta. Kjøpte båten med visshet om at det står misstilpasset propell påmontert. Er det noen som kan gi meg et tips om propell? Tror det må være i nærheten av 17" diameter/12" stigning, men det er bare en "ide'". Skroget er fullstendig nedgrodd og jeg oppnår 8,5 knop på 2800RPM. Forrige eier sier at den skal masje på 14 og toppe på 17 knop. Ser frem til vårpuss, ny propell og normal tilpasning av propell. Kom med ideer, her er alle innspill interessante. :) 

Sammenliknet med andre på nett så vil jeg tro du oppnår 16+knop. 

 

Det er riktig som du sier at du har en økonomi, dersom du har kjøl ?

 

Gratulerer med ny båt ?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei, har fått meg en Halco 29 Økonomi med en 70HK Sabb Mitsubishi M4.295. Ser den er preget av tidens tann, trenger litt reperasjon av veldig mangen småskader eller svakheter i overskroget. Vet noen fargekoden på overdelen på Halco  ? Minnes Årsmodellen er rundt 1983.

 

Tenkte og kjøpe noe gelcoat sparkel or slipe litt rundt såra og sparkle hullene. Er det man bruker for dette ?

 

Redigert av Nortonis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei. Så bra at det finnes en tråd for de med Halco. Har akkurat gått til anskaffelse av en Halco 19, og har veldig lyst til å få en kalesje til den. Noen som har noen tips der? Eventuelt har en å selge? Hardtop er også av interesse. Tenker det blir en litt koseligere turbåt hvis jeg ikke trenger å bekymre meg så mye for regn 😊

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er det nokon som har liggande ein intercooler til Ford/Sabb 2704 ET? Har litt for liten fart på min Halco 26 når båten er full i folk, og da får eg ikkje meir enn 2100 omdreininger. Slik eg forstår det får eg økning fra 150 Hk til 180 Hk om eg monterer på ein intercooler. Vil det hjelpe å flytte filteret som står på turboen ut i sida på båten for å få kjøligare luft inn i motoren? 

Redigert av Finito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Akkurat kjøpt en Halco26 med ford motor borg-warner gir og Stern-powr 1000 aggregat... etter litt motortrøbbel, (falsk luft og bytte av demperplate) står aggregatet for tur,  noen som har eller vet om trimsylinder? Skulle også hatt ny propell, da den som står på er for stor (16×23) skulle hatt en 19×16 høyre.. har en 19×16 men den går venstre... (aggregatet er byttet fra venstregående til høyregående)

20200702_185700.jpg

20200714_145821.jpg

Screenshot_20200629-000604.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
Finito skrev On 27.7.2020 at 6.47:

Er det nokon som har liggande ein intercooler til Ford/Sabb 2704 ET? Har litt for liten fart på min Halco 26 når båten er full i folk, og da får eg ikkje meir enn 2100 omdreininger. Slik eg forstår det får eg økning fra 150 Hk til 180 Hk om eg monterer på ein intercooler. Vil det hjelpe å flytte filteret som står på turboen ut i sida på båten for å få kjøligare luft inn i motoren? 

 

Har en intercooler til Ford 2704ET Sabre 212hk.. og nei, du får ingen effekt av å flytte ut filteret. Bare trøbbel,

Link to post
Share on other sites

Dieselminken skrev On 30.7.2020 at 15.07:

Hei. Akkurat kjøpt en Halco26 med ford motor borg-warner gir og Stern-powr 1000 aggregat... etter litt motortrøbbel, (falsk luft og bytte av demperplate) står aggregatet for tur,  noen som har eller vet om trimsylinder? Skulle også hatt ny propell, da den som står på er for stor (16×23) skulle hatt en 19×16 høyre.. har en 19×16 men den går venstre... (aggregatet er byttet fra venstregående til høyregående)

20200702_185700.jpg

20200714_145821.jpg

Screenshot_20200629-000604.jpg

 

Er det 180hk du har? Mulig jeg har en 19" liggende. Må bare sjekke evnt hvilken vei den skal gå...

Link to post
Share on other sites

Hei,

Ny her, har gått til anskaffelse av 29 Offshore Fly, noe sliten, og en del arbeids er påbegynt, først få den tett for regnvann. Har allerede skiftet styregaffel med tetninger, står en aqad41a som er veldig tungstartet men så snart den har blitt litt varm så går den godt, ingen røyk, bruker ikke olje, den har fått nye br.st.ventiler og turbo.

Bestilt ny kallesje nå, så får jeg ta litt om gangen, båten Octopus II som har gått i Bergens området er nå i Romsdal.

Halco 29 – Kopi.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
dsm skrev for 1 time siden:

Gratulerer :smiley: Har maken. Eldre utgave også med Bta 5,9. God og veldig praktisk båt, den blir du fornøyd med.

 

Takker for det😊 Vet du forresten hvor smørekopp til aksling sitter på båten? Selger visste ikke og jeg har ikke hatt tid til å lete enda😉

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...