Jump to content

Halco tråden


ut mot havet

Recommended Posts

Copy paste fra et annet innlegg jeg hadde her på forumet, men fikk fortalt at kniveggen av kompetanse ligger i denne tråden (ta det til dere):

 

"

Har vært på leit etter ny båt en god stund nå å siklet meg inn på Halco som familiens første båt og min første "skikkelige" båt. Nå gjelder det bare å finne ut hva som er forskjelden på de forskjellige modellene. Er klar over at de kan variere veldig på innredning og motor siden det stort sett er halvfabrikater, men lurer spesielt på dette som er under fenderlisten.

I Første omgang var jeg ute etter en Halco 26 da begrensningen lå i båtplassen jeg har, nå vet jeg at jeg får plass til en Halco 29 (ny båtplass i samme havn) ved å betale innskudd så jeg har utvidet søket mitt. Uheldivis er det lite å hale på finn.no, men har blitt tipset om en Halco 29 Økonomi som jeg nok reiser å ser på når jeg kommer hjem fra stålholmen i norsjøen.

Hvilke vesentlige forskjelder er det på Halco 29 offshore og økonomi?
Har hørt, lest og snappet opp forskjellige påstander å håper noen her inne kan bekrefte eller avkrefte:

-Halco Økonomi er halvplaner grunnet kjølen, Offshore har v-bunn og planer. Dette er og grunnen til at den heter "Økonomi" siden den er bygd for mindre motorer. (?)

-Halco Offshore er mye tyngre og tykkere i skroget og er derfor bedre i sjøen. (?)

-En Halco Økonomi vil aldri klare mer enn 25knop (Absolutt max) uansett hvor stor motor som blir satt i grunnet skroget. (?)

Så hvordan blir dette nå? Har hørt at alle Halco`er er veldig sterke sjøbåter enten det er økonomi eller offshore.
Og gjelder det samme for Halco 26? Mener jeg aldri har sett noen bruke ordene "Økonomi eller Offshore" ifm Halco 26.

"

Link to post
Share on other sites

Kjøpte min Halco 29 Økonomi for snart to år sidan, dette er ein halvplanende båt og eg oppnår 17 knop på max men ein Ford 2722 med ca. 115-120 hk. Eg har motor med gir på rett aksling og då vert motor og gir ståande litt langt framme men eg veit at det vart montert motor med V-gir for å få motor lenger bak. På båten min er vanntank og dieseltank plassert heilt bak og det gjer at den vert litt baktung med gummibåt i daviter som eg bruker. Å kjøpe ein Offshore utgave var heilt uaktuelt for min del då eg helst vil unngå aggregat.

Er kjempefornøgd med båten og særskilt sjøegenskapene er i særklasse, ikkje rart at det fortsatt vert brukt Halco som skyssbåter.

Plassen innvendig er nok ikkje den største fordelen med denne båten men dersom ein er to vaksne som vi er så er dette ein båt å anbefale, desse båtane har falt ganske mykje i pris siste åra. På ein del båtar er sittegruppa heva opp nokre cm. og dette vert noko eg skal få gjort på sikt.

Det du bør sjekke ved kjøp er først og fremst det elektriske anlegget og selfølgeleg motor, Forden er ein god motor med stort volum i forhold til effekt.

Lykke til med eit eventuelt kjøp, du vil ikkje angre. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har en Halco 26 med Fb, den er i skrivende stund rimelig demontert og står hjemme i Hagen. Men holder på med og har holdt på både med motor og drev. BMW 190 og 280 drev begge er overhalt og klar til å settes inn i båt. Har og en Eber D3l som er testet og klar. Ang, båten så er jeg ikke fornøyd med høyden på dør inn. Er litt annerledes utforming på Fb på 26 en i forhold til en 29 Fb. Så vurderer å sette saga i Fb golvet og lage noe ala bayliner 2556 sin løsning

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Sånn er høyden fra gulv til fb i dag, litt for kortbilde

 

Og her er bakveggen til Bayliner, blir med engang litt bedre å komme seg inn i båten syns jeg

bilde

 

Blir ikke helt lik men tror denne løsningen passer bedre enn skyvedør løsningen som er på 29 foteren. Ser og at det er noen rare vinkler og utbygg på min båt som ikke er på 29 foteren så det er noen variasjoner ute og går.

Har demontert bakvegg og skott til motor rom siden det var pill råte :sad:

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

29 foteren som eg har har knekk på bakveggen med skyvedør, knekken gjer at det er greit å komme inn sjølv om det er begrensa høgde. Men denne løysinga gjer at veggen er svert utsett for ver og vind og dertil lekasjer. Eg trur at løysinga som Bayliner har er betre, eg tenker at ein slik vegg kunne ein bygge i divinycell plater og plaste på begge sider for så og skjære ut for vinduer og dør.

Dersom veggen luter framover vert den utsett for regn og dermed utsett for lekasje, defor er ikkje treverk å anbefale. Ein kan også trekke taket litt bakover slik at det beskytter veggen. På min 29 foter har eg ein liten vinterkalesje som går ned og beskytter bakveggen når båten ikkje er i bruk. Lukke til med prosjektet håper du finn ei grei løysing.bilde

Link to post
Share on other sites

Ja har merket meg at det er endel 29 med dårlig bak vegg, da spesielt de som er av tre. Jeg har lurt på om en skal lage dørblad i divienciell og plastre, pusse og lakkere den. samme og med dørramme og vegg, innramming av dør blir aluminiumsprofiler, fant noen vinkel profiler som kanskje kan brukes.

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Det var finedørk. men den var altfor tynn, sikkert noe som var midlertidig. Jag har slipt vekk gamle fester og støpt diviencyell dørk som skal med tid få teak

overdekke.

Mangler vannrenne så jeg må støype noe mer før jeg lager luke for motor rom. skal ta bilder og legge ut. Har og en oppussingstråd ligger litt brakk, men skal begynne å oppdatere denne da det er mange bilder og mye gjort siden den tid.

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Denne typen ble laget i to utgaver, Royal og Express. Dette er en Royal med halvplaner skrog. Båten er utstyrt med en Yanmar 4LH-STE (222 hk). Videre er drivlinjen utsyrt med V-gear og fast aksling. Maksfart på 21-23 knop.

Skal få lagt inn noen interiørbilder.

Link to post
Share on other sites

Da er jeg også blitt eier av en Halco 29 Økonomi med en 85hk Ford 2722! Har ikke hentet båten enda men vært og sett på den et par ganger, planen er å hente båten i Farsund så fort været tillater det etter jeg kommer hjem fra jobb 7.mai og gå den hjem til Stavanger. Jeg gleder meg som et lite barn!

Han jeg kjøpte båten av virker som en veldig ærlig og trivelig kar å insisterte på at vi skulle ha båten på slipp før jeg fikk den med sånn at jeg fikk sett den under, byttet akselanode samt spylt den ren for groe. Det er han som har bygd å eid båten helt siden 1986 å virker som en patentlig kar som passer på tingene sine.

Har desverre lite bilder av båten, men flere vil komme etter hvert som jeg setter i gang prosjektfasen :giggle: . Planen er å bruke den mest mulig i sommer etter putene er trukket om (for å gjenta samboeren: "80-tallet ringte, de ville ha putene sine igjen...) for så å ta den opp på høsten hvor det skal gjøres noen modifikasjoner om tiden strekker til, baugpropell, badeplattform og flaps er noe av det jeg hadde håpet å få til. Har også en turbosats til denne motoren for hånden men er veldig i tvil om jeg skal hive meg på eller om jeg heller skal spare de pengene å legge i en nyere og lettere motor (Yanmar) lenger ut i fremtiden.... Motoren som står i nå virket veldig bra i stand, fint rent motorrom og et generelt inntrykk av at ting var på stell med tanke på vedlikehold.

 

Om noen har tips på hvordan jeg enkelt kan lage en badeplattform mottaes dette med stor takk. Er helt uerfaren med glassfiber!

Ser mange Halco`er har badeplatformer lik denne båten: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=46709684

Er dette noe som kan kjøpes den dag i dag? Det er iallefall noe sånn jeg kunne tenke meg da båten vil bli brukt til dykking.

 

Som tidligere nevnt har samboeren et sterkt ønske om at putene blir trukket om før den blir brukt i familiesammenheng da disse har sett bedre dager. Så om noen har kjennskap til noen som driver med denslags i Stavanger regionen hadde det vært helt topp!

 

Her er bilder av gliset :thumbsup:

bilde

 

bilde

Redigert av Brym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer og velkommen i klubben, der har du fått deg ein kjempebåt. Ser du har samme motor som meg, veldig bra motor med godt rykte, den treng du ikkje skifte på lenge berre pass på olje og vatn så går den. Min motor er utstyrt med turbo og då yter den ca.115hk.

Dersom du har bileter av innredning så vil vi gjerne sjå. Ellers så ser det ut som det er eit veldig fint eksemplar du har fått kloa i.

Gratulerer så mykje :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...