Jump to content

Halco tråden


ut mot havet

Recommended Posts

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hei. Har en Halco 29 Offshore med fast aksel og rett bakvegg. Må sikkert være av de første som kom da siden bakveggen er rett. Står er VP 41 i båten i dag men har veldig lyst på en Yanmar LY6. hva tror dere om å gå opp fra 200 hk til 340 hk. Blir det bare masse arbeide og tull?

Link to post
Share on other sites

Er usikker på om jeg kan kalle den helplaner da det er en liten kjøl på ca 10 cm på den, og tunell for propell. Oppnår ca 22 knop på ny smurt bunn i dag, håper vel å kunne oppnå nærmere 28-30 knop. I lengde og høyde er det ikke så veldig stor forskjell på motorene men må forlenge vinkeljern motorlabber står på. Aksel og gjennomføring håper jeg å kunne bruke da det ikke er så gammelt, aksel er i dag 40 mm. Det er ikke v-gir, er et ms4 med 8 grader helning.

Sluregir og ikke så mye "smoke on the water" under oppstart teller mye.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

Har en Halco 29 fot. Tror den er fra rundt 1985.

Noen som vet måla på sideruta framme ( 3 ruter totalt ). Dette er den som er mot babord side. Ruta ble kust for en uke siden ( usikker på hva som har skjedd, men nå er den oppsplintra), og jeg vegrer meg for å ta den ut, før jeg har ei ny på plass. Har prøvd og teipe den, slik at den ikke dett i tusen biter når jeg skal ta den ut.

Link to post
Share on other sites

Eg har ikkje tenkt på behov for flaps på Økonomiutgaven som er halvplanende, min har både vanntank og dieseltank plassert heilt bak og derfor kanskje baktung men har ikkje sett på at det er noko problem. Men har vert inne på tanken å flytte dieseltank midtskips for å få betre balanse, men har ikkje vurdert flaps som eg synest er unødvendig på denne type båt.

Redigert av ut mot havet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mine flaps er 14 x 12 ( ca; 35 x30 cm ) . Dei er montert ca 30 cm inn fra skutesiden. Størrelsen er ok i dei fleste tilfeller.

Med fulle tanker blir dei muligens i minste laget, motor og gir er nesten 600 kg . Eg har en tank på kvar side plasert heilt fram i motorrommet. (175l kvar) . Og fleksibel vanntank under dørk i cabinen.(120 l) . Når det gjeld støy frå propelll er min erfaring at det er som dag og natt . 3 blad støyer betydelig meir.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da har også jeg meldt meg inn i klubben med en Halco 29 offshore med en Ford 2725 (?). Jeg fikk båten rimelig da den har blitt litt neglisjert de siste årene og trenger litt kjærlighet. Har lagt merke til at det kommer inn litt vann ved drevet. Vet ikke om jeg skal bekymre meg for dette eller ikke? Jeg har ikke funnet noen mulighet til å presse inn fett her så det er mulig båten må opp for å få ordnet dette?

 

Ellers virker båten bra. Sliter litt med varmeapparatet (Wallas 90 safeflame) og med at Defa batteriladeren bare lader det ene batteriet. Håper å finne ut av dette etter hvert. "arvet" forrige eiers rot og skrot så så langt har tiden gått med til å rydde og få orden på båten.

 

Jeg ser at noen av dere planla å bygge badeplattform på båten? Finnes det en mal på dette?

 

Jeg vil helt sikkert komme med noen (dumme) spørsmål etter hvert og setter STOR pris på om noen av dere med mer erfaring har tid til å hjelpe...;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...