Jump to content

Yamarin 4410 erfaringer?


kjetillunde

Recommended Posts

Er det noen som har eller har hatt erfaring med Yamarin 4410?

 

Er interressert i å høre positive og negative sider med båten, sjøegenskaper, hva den egner seg best til, anbefalt motor, kalesjebruk, sitteplass, bagasjeplass osv...

 

Gjerne litt inspirasjon :) jeg liker utseende på båten.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik en som hyttebåt, er veldig fornøyd med den til mitt bruk. God lasteevne i forhold til størrelse. Takler sjø bra, om noe "slåete" i veldig grov sjø(yamarinskroget er regnet for å være bra, men mistenker at denne er litt lett, synes de større modellene går finere i sjøen).

 

Er ikke så mange negative sider ved den, men kan nevne de tankene jeg har gjort meg opp etter rundt 10 år. Den kan være en smule baktung, vurderer å sette smarttabs på min. Det er jo en liten båt, syns rattet er plassert litt lavt, så den er vanskelig å stå å kjøre, men igjen er jo det bare noe man gjør i god fart i grov sjø. Lanternene sitter utsatt til når man ligger inntil andre båter, har mistet utallige lanterneglass før jeg satte de fast med strips, problem solved.

 

Jeg har ikke putesett i min, har savnet det noen ganger, ville nok være verdt investeringen, savner også litt større lukket oppbevaringsplass, tror det finnes en spesialtilpasset kasse for å ha under setet ved konsollen.

 

Bruker båten til transport av ting og personer til/fra hytta, småturer i skjærgården, dykker fra den(ikke veldig egnet til dette, men det går), trekker wakeboard/tube/osv, har også tatt noen utaskjærsturer, bl.a. til Stavern i sommer i litt ruskete vær, det klarte den helt fint.

 

Motorvalg er kjempeenkelt, jeg kjøpte båten med Yamaha F30, som jeg fort fant ut er grovt underdimensjonert, så jeg byttet til Yamaha F50, som i sin tur er en smule overdimensjonert. Yamaha F40 er altså "fasitsvaret".

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik en som hyttebåt, er veldig fornøyd med den til mitt bruk. God lasteevne i forhold til størrelse. Takler sjø bra, om noe "slåete" i veldig grov sjø(yamarinskroget er regnet for å være bra, men mistenker at denne er litt lett, synes de større modellene går finere i sjøen).

 

Er ikke så mange negative sider ved den, men kan nevne de tankene jeg har gjort meg opp etter rundt 10 år. Den kan være en smule baktung, vurderer å sette smarttabs på min.

...

Motorvalg er kjempeenkelt, jeg kjøpte båten med Yamaha F30, som jeg fort fant ut er grovt underdimensjonert, så jeg byttet til Yamaha F50, som i sin tur er en smule overdimensjonert. Yamaha F40 er altså "fasitsvaret".

 

ikke erfaring med denne men med Bella sin 440R som blir veldig lik, det er endel ting som virker ganske gjengs for slike båter i denne størrelsen:

For å få tilstrekkelig stabilitet så har de gjerne flatere v-bunn enn sine større søsken. Vekta blir gjerne rundt 300 kg på disse, ikke det jeg vil kalle lett. Med fører og kanskje en passasjer på benken bak blir det fort litt baktungt. Motor med powertrim er et must. Smart tabs er sikkert kjempekjekt.

 

Hadde først 35hk 2t på min- ble for spedt. Satte så på Yamaha F40 som fungerte veldig bra.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik en som hyttebåt, er veldig fornøyd med den til mitt bruk. God lasteevne i forhold til størrelse. Takler sjø bra, om noe "slåete" i veldig grov sjø(yamarinskroget er regnet for å være bra, men mistenker at denne er litt lett, synes de større modellene går finere i sjøen). Er den mindre sjødyktig enn andre båter i samme størrelse?

 

Er ikke så mange negative sider ved den, men kan nevne de tankene jeg har gjort meg opp etter rundt 10 år. Den kan være en smule baktung, vurderer å sette smarttabs på min. Kommer den tregt opp i plan pga at den er såpass baktung?

 

Det er jo en liten båt, syns rattet er plassert litt lavt, så den er vanskelig å stå å kjøre, men igjen er jo det bare noe man gjør i god fart i grov sjø. Lanternene sitter utsatt til når man ligger inntil andre båter, har mistet utallige lanterneglass før jeg satte de fast med strips, problem solved. Smart. :smiley:

 

Jeg har ikke putesett i min, har savnet det noen ganger, ville nok være verdt investeringen, savner også litt større lukket oppbevaringsplass, tror det finnes en spesialtilpasset kasse for å ha under setet ved konsollen. Finnes det kalesje til den også?

 

Bruker båten til transport av ting og personer til/fra hytta, småturer i skjærgården, dykker fra den(ikke veldig egnet til dette, men det går), trekker wakeboard/tube/osv, har også tatt noen utaskjærsturer, bl.a. til Stavern i sommer i litt ruskete vær, det klarte den helt fint. Stilig, hvor kjørte du fra da? Har faktisk hytte ved Stavern...

 

Motorvalg er kjempeenkelt, jeg kjøpte båten med Yamaha F30, som jeg fort fant ut er grovt underdimensjonert, så jeg byttet til Yamaha F50, som i sin tur er en smule overdimensjonert. Yamaha F40 er altså "fasitsvaret".

Link to post
Share on other sites

Om den er mer eller mindre sjødyktig enn andre båter i størrelsesklassen vet jeg ikke. Jeg tipper at det er blant de bedre. Den er definitivt ikke treg opp i plan når jeg er alene i, men med en kar på 100+ sittende helt bak ved siden av meg så er det litt verre, men der vil ikke noen andre båter i samme størrelse være særlig bedre, Yamaha F50'en er også relativt tung, og det hjelper ikke. Liker å kjøre med motoren trimmet godt ut, da ligger den best i vannet, men med litt tyngde bak så skal det ikke rare greiene til før baugen begynner å sprette opp og ned.. Da kan man jo trimme motoren litt inn igjen, problem løst forsåvidt

 

Kalesje mener jeg den kan leveres med, men har tilgode å se noen med det. Teakdørk kan man også få levert til den, men har ikke sett noen med det heller.

 

Jeg kjørte fra hytta i Kragerø, ut mellom stråholmen og jomfruland, og siktet litt øst for tvistein, var litt sjø, var en artig tur, måtte stå hele veien, slitsomt som jeg nevnte med at rattet er litt lavt for å stå, men var over på under 1 time.. På vei hjem hadde sjøen tatt seg opp, da brukte jeg 2 timer, men det kan hende hadde noe å gjøre med at jeg hadde drukket øl non-stop i 2 døgn på festival og måtte stoppe å "mate krabbene" hvert 10. minutt. :lol:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Kjekt du nevner det med at rattet er ganske lavt og gjør det strevsomt å kjøre når man står oppreist. Også at den er litt baktung. Greit å ha i bakhodet.

 

Oppbevaringskassen som skal følge med under toften, er det bare en løs plastkasse man like gjerne kan kjøpe på Clas Ohlson?

 

Noen som har prøvd den med kalesje på? Er det mye mas å få den på?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Såvidt jeg vet er oppbevaringskassen bare en løs plastkasse, men dog litt mer skreddersydd.

Er det feste for denne plastkassen så den ikke sklir bakover?

 

Hvordan stripset du lanterneglassene? Eller var det hele lanternen du flyttet?

 

Båten i nabobåsen er en Askeladden 430 og ifølge boat.no er den 181cm bred. Yamarin 4410 er ifølge boat.no 180cm bred, vil jeg få plass til den med identisk båtplass som nabobåsen?

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Er det noen som har eller har hatt erfaring med Yamarin 4410?

 

Er interressert i å høre positive og negative sider med båten, sjøegenskaper, hva den egner seg best til, anbefalt motor, kalesjebruk, sitteplass, bagasjeplass osv...

 

Gjerne litt inspirasjon :) jeg liker utseende på båten.

 

bilde

Denne startet min Yamarin interesse! Gikk fra en bever 350 til denne 4410 m/40hk Yamaha 4t.Stabil,god i sjøen,rask,pen å se på,en goood båt :) Har siden hatt 5 Yamariner,og kombinasjonen med Yamaha er uslåelig.ALDRIG noe tull,starter ALLTID!!

Kvier meg derfor nå da jeg har konvertert til snekke som er 30+ år.......men Yamarinene lever fortsatt i bakhodet og er jeg i tvil....Yamarin! Mange fine båter der ute,gud bevares,men har du først blitt hektet på problemfritt båtliv,da er veien tilbake ganske kort:)

Link to post
Share on other sites

Denne startet min Yamarin interesse! Gikk fra en bever 350 til denne 4410 m/40hk Yamaha 4t.Stabil,god i sjøen,rask,pen å se på,en goood båt :) Har siden hatt 5 Yamariner,og kombinasjonen med Yamaha er uslåelig.ALDRIG noe tull,starter ALLTID!!

Kvier meg derfor nå da jeg har konvertert til snekke som er 30+ år.......men Yamarinene lever fortsatt i bakhodet og er jeg i tvil....Yamarin! Mange fine båter der ute,gud bevares,men har du først blitt hektet på problemfritt båtliv,da er veien tilbake ganske kort:)

 

Inspirerende å høre! :) Hvor mye måtte du ut med for din første Yamarin?

Link to post
Share on other sites

Denne startet min Yamarin interesse! Gikk fra en bever 350 til denne 4410 m/40hk Yamaha 4t.Stabil,god i sjøen,rask,pen å se på,en goood båt :) Har siden hatt 5 Yamariner,og kombinasjonen med Yamaha er uslåelig.ALDRIG noe tull,starter ALLTID!!

 

har hatt min 5940 siden 2004 , og må si meg enig i det med problemfritt båtliv. eneste har vært selvforskyld, som f.eks å glemme å ta ut batteriet for lading om vinteren - da er det lite futt igjen om våren etter en lang og kald vinter

(bank i bordet - skal ut i mårra igjen - satser på at det går like bra :pray: )

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Båten i nabobåsen er en Askeladden 430 og ifølge boat.no er den 181cm bred. Yamarin 4410 er ifølge boat.no 180cm bred, vil jeg få plass til den med identisk båtplass som nabobåsen?

 

kan ikke skjønne annet, breddemålet er uansett på det bredeste oppe ved fenderlista. Ser du om det er mange cm å gå på for nabobåten?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tok bilde av nabobåten idag. Som bildene viser kommer båten inntil helt nederst ved de røde dobbene som utriggerene hviler på. Vil en Yamarin 4410 (som er like bred som denne askeladden) få plass i samme båtplass?

 

bilde

 

Den ene siden:

 

bilde

 

Og den andre siden:

 

bilde

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...