Jump to content

Yamarin 4410 erfaringer?


kjetillunde

Recommended Posts

Hos Ravns Garage koster hele powertrim kit`et over 5 lapper.

 

Funker det hvis jeg heller skrur av "lokket" (må motoren av?), vasker det med FerroBet Rustvask og gir det noen strøk med Owatrol penetrerende olje?

 

Jeg har begge deler i kjellerboden :smiley:

 

bilde

 

bilde

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke skrudd på power-trim unit, men ut fra skjema på boats.net ser det kurant ut å skru av lokket. Hvis O-ring som sitter under er dårlig / morken, ville jeg kjøpt denne ny før monterer på lokk igjen.

 

Les hva rustvasken inneholder. Inneholder den syrer? Bruk hansker og pass på øyne når du evt bruker denne.

 

Kjenner ikke til den Owatrolen du har der, men les også der om det står noe mtp videre lakkering / maling. Vil tro at du ikke kan bruke hva som helst av lakk / maling etterpå, siden dette er en olje.

 

Før du bruker rustvask, må du uansett fjerne alt av løs lakk og rust. Som sagt, det beste er sandblåsing av de rustne områdene (IKKE på anleggsflate der o-ring sitter). Men du kan jo prøve med en stålbørste / grovrengjører til drill / vinkelsliper hvis ikke sandblåsing er mulig. Du kan så sikkert bruke rustvask, men jeg ville deretter kjøpt en rustprimer før malt / sprøytet med lakk. Arcanol / Hammerslaglakk er vel primer / maling i ett hvis du vil prøve dette.

Link to post
Share on other sites

om jeg ikke husker feil er rustvask oksalsyre?

 

ville unngått å få syre på aluen

 

vanlig oljebasert primer og maling burde gå greit over owatrolen , gjerne med owatrol iblandet første strøk. Dette brukes bl.a på div. fartøyvernsenter, og de vet helt sikkert en ting eller 2 om sjøvann og rust

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Huset er jo i stål, siden det ruster. Så du kan bruke rustvasken.

 

Vil tro Owatrol ikke gir noen varig beskyttelse, står jo at det egentlig er tilsetning til oljemaling. Når Owatrol vaskes ut etter hvert, vil det ruste som bare nøkken igjen. Du bør kjøre på med rustprimer noen strøk, og så maling / lakk noen strøk etterpå.

Link to post
Share on other sites

ville unngått å få syre på aluen

 

Jeg må altså unngå å få rustvask på aluen, men hva er aluen her?

 

 

Huset er jo i stål, siden det ruster. Så du kan bruke rustvasken.

 

Vil tro Owatrol ikke gir noen varig beskyttelse, står jo at det egentlig er tilsetning til oljemaling. Når Owatrol vaskes ut etter hvert, vil det ruste som bare nøkken igjen. Du bør kjøre på med rustprimer noen strøk, og så maling / lakk noen strøk etterpå.

 

Ok, så jeg kan bruke rustvasken likevel? :confused:

Hva er rustprimer og hvilken kan brukes? Kan ikke Owatrolen fungere som en rustprimer?

 

 

Jeg lurer veldig på om jeg tar en risiko dersom jeg skrur av dette "lokket", om boltene er så rustne at jeg knekker eller ødelegger noe, eller om noe inni står i spenn og detter ut når jeg tar "lokket" av?

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil tro Owatrol ikke gir noen varig beskyttelse, står jo at det egentlig er tilsetning til oljemaling. Når Owatrol vaskes ut etter hvert, vil det ruste som bare nøkken igjen. Du bør kjøre på med rustprimer noen strøk, og så maling / lakk noen strøk etterpå.

 

owatrolen vil trenge inn i porene i rust og metall, og samtidig herde til en seig hinne. Når man så blander owatrolen inn i primeren i neste strøk, så sikrer det bedre vedheft. Som jeg nevnte, er nok ikke uten grunn at fartøyvernsentre bruker denne kombinasjonen på jern/stål som er utsatt for saltvann

 

 

Jeg må altså unngå å få rustvask på aluen, men hva er aluen her?

aluminiumen ,

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har tro på Owatrol da jeg sjekket dette grundig da jeg kjøpte den for to år siden. Kjøpte den egentlig til å pensle over båthengeren for rust beskyttelse.

 

aluminiumen ,

 

Jeg skjønte at aluen var forkortelse for aluminiumen hehe :lol: men hva av dette er aluminium?

Link to post
Share on other sites

Hvis du plukker av huset trenger du i hvert fall ikke tenke på aluminium.

 

Ellers står det jo på boksen at den renser aluminium, så hvis du ikke lar rustvask stå på lenge før du spyler bort, skal det uansett ikke være noe problem. Aluminiumsdeler er jo også lakkert, og beskyttet gjennom det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har laget en herlig pappfigur med målene til en Simrad NSS7 multifunksjonskjerm for å se om jeg får plass på dashbordet i Yamarinen. Jeg var innom båten ikveld med den fantastiske pappesken og det ser ut som den fint får plass på dashbordet. :smiley:

 

bilde

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Powertrimhuset: Kan jeg bruke Owatrol, og hammerlakk oppå dette?

 

Da jeg kjøpte og hentet båten var det en servicemann på marinaen som sa motoren skulle være tiltet opp med powertrimmen. Jeg spurte om ikke det kunne gjøre noe skade men han sa nei. Han virket veldig sikker. Men jeg hadde lest her på forumet et sted at dette er feil?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tror nok det er av acryl plast. Herdet glass er nok heller i bruk på de større daycruiser modellene.

 

Når det gjelder å ha motor opptiltet, er ikke dette skadelig. Men sikkert lurt å vente litt før du tilter motor opp i båsen, slik at vann kan få renne ut / ned av motor før du tilter opp motor for lagring. Viktig å få ut vann slik at ikke utsettes for frost-sprengning, selv om sjelden en hører om dette på utenbordsmotorer.

Link to post
Share on other sites

Ok, så vindskjermen er av acryl plast.

 

Når det gjelder dette med opptiltet motor glemte jeg å nevne at dette gjaldt under transport på båthenger. Servicemannen på marinaen sa motoren skulle være tiltet opp med powertrimmen. Jeg spurte om ikke det kunne gjøre noe skade men han sa nei og virket veldig overbevisende. Jeg har riktignok lest her på forumet et sted at dette er feil, og i manualen står det også at dette er feil... Hva er vanlig?

Link to post
Share on other sites

vil si det kommer mest an på forbruket men du er underveis og når du ligger i ro. Hadde null problemer med strøm/lading/kapasitet på min F40 , men jeg hadde heller ikke noe forbruk av betydning

 

Er det yamaha multiinstrumenter i den så er det også voltmeter hvor du kan se hva slags spenning den lader med

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja det er ett yamaha multiinstrument på dashbordet som viser rpm. Skal denne vise hva slags spenning den lader med?

 

Når det gjelder vindskjermen var det en båtforhandler i Bergen som svarte på email idag at vindskjermen er laget av et pvc stoff og at vanlig stoff som er beregnet til avprelling av vann skader denne skjermen. Så da er den ikke laget av acryl plast likevel?

Link to post
Share on other sites

er vanligvis fartsmåleren (som du ikke har?) som viser spenning , ved å trykke på mode knappen på min så kan jeg velge mellom timetall, trippteller og voltmeter om jeg ikke husker helt feil

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...