Jump to content

hente levere tråd Arendal Bergen.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hvordan ser bolten i klemflensen ut etter turen? Noen tegn til svekkelse?

Originalt på Fairline og Princess sitter det doble spennhylser gjennom klemflensen. Dette for å hindre akselen i å rotere i klemflensen om boltene skulle løsne. Har du istedet en nødløsning ifa. en bolt ville jeg byttet ut denne snarest med spennhylser. Bare et tips.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Prisen som både Mariel og Bjørn refererer til inkluderer vel både strømpris og nettleie og da er jo 0,85 + mva ganske rimelig.

En enebolig betaler vel ca. 0,70 + mva med dagens spot.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Originalt på Fairline og Princess sitter det doble spennhylser gjennom klemflensen. Dette for å hindre akselen i å rotere i klemflensen om boltene skulle løsne. Har du istedet en nødløsning ifa. en bolt ville jeg byttet ut denne snarest med spennhylser. Bare et tips.

Det står på planen å skifte både aksel og klemhylse. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Prisen som både Mariel og Bjørn refererer til inkluderer vel både strømpris og nettleie og da er jo 0,85 + mva ganske rimelig.

En enebolig betaler vel ca. 0,70 + mva med dagens spot.

Skal ikke gjøre dette til en strømpris tråd.

I Sandefjord følger de prinsippet om at kommunen ikke skal tjene penger på strømmen.

Vi skal betale, det kommunen betaler + 0,10 pr. kv. Da stemmer 0,80 (husket feil)pr, kv meget bra.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Finnarne. Hvor er de store bølgene blitt av. :-) nå ser jo havet deilig ut. :-)

De hadde lagret seg opp litt på bortsidene av Mandal. Neida, de var ikke så store, men slitsomt lell. Så lenge jeg gikk kun for motor, fungerte autopiloten bra, men med seil oppe sleit den litt.

Spiste frokost litt før kl 6, gjorde klar båten. Siden det var tynt lag med is overalt, så ville ha det meste gjort før jeg forlot havna. Gikk fra Egersund ca kl 7 ifølge mAis. Gikk for motor til omtrent Siragrunnen, Rullet ut forseilet, men gikk fortsatt for på 2100 omdreininger på motoren. Tok opp storseilet også, og rullet etterhvert inn forseilet. Med vinden rett bakfra var det liten effekt av et forseil som ikke klarte å holde seg fylt. Hadde jeg gått for bare seil hadde jeg nok hatt lavere fart. Gikk vel omtrent 82nm mil igår på 14 timer. Autopiloten var liten hjelp så lenge jeg fikk sjøen inn på Styrbord låring, DVS fra ihvertfall Siragrunnen til Lista, kanskje helt ned til Lindesnes. Så det ble en del timer til Rors, og lite mat. Merker det på kroppen idag, regner med å ta siste del av turen til lørdag.

bilde

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Godt jeg ikke oppdager slike henteturer før de er ferdige. Hadde vel ikke fått sovet stort da. Spennende time med lesing av tråden :-)

 

Gratulerer med ny båt, og vel overstått hentetur. Vi var litt heldigere med været da vi kjørte Tananger-Sandvika i mars 2012, "nesten" flatt vann hele veien.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Bjørn; jeg må dessverre melde fra båtmessa i Oslo idag at ditt båtnavn allerede er opptatt... :-)bilde

 

Hehe.....den der la jeg merke til også og fikk assosiasjoner til Bjørn.

(hvordan i all verden har du rukket å komme deg tilbake til Bergen alt Bergen dørk ?)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Men det er jo morsomt for meg at dere nå assosierer navnet med meg. :-) det setter jeg pris på. Håper virkelig dere tenker på det med glede. For det gjør jeg nå. Etter ei veldig hektisk uke, med mye jobb, gleder jeg meg veldig til å komme hjem til min nye båt. Så jeg trives fantastisk godt.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...