DieselDahl Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Det er en 9pins kontakt med standardiserte farger på ledningene så det er ikke så vanskelig. Siden jeg linket til har informasjon om fargene. Sitér dette innlegget Link to post
Rebel Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Hei! Har nettopp sjøsatt en ny båt jeg har bygget. Har satt inn en gammel Mercruiser 305 med alpha one drev. Sliter med at det ryker ut av veivhusventilasjonen på toppdekslene. Noen som vet hva årsaken til dette kan være? Hvis båten virker slik jeg håper, så kunne det vært artig med en ny motor og nytt drev. Rundt 300 - 350 hk er vel det som passer inn i denne båten, hva slags motorpakke bør jeg isåfall gå for? Båten er liknende en Riva Aquarama så bensinlyd hører med :-) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Denne er vel temmelig lettdrevet og noe av det minste det sitter en v8 i 305 har samme slaglengde som 350 og mindre borring, jeg ville prøvd meg med en frisert 327 med tørreksos. Da kan du bruke en sprek kam med mye overlapp uten fare for water reversion. Det kan bli en meget kvikk og artig båt med heftig lyd. Sitér dette innlegget Link to post
Rebel Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Er nok ikke så veldig lettdrevet, båten er rett over 8 meter lang, og ca. 2.2 meter bred i vannlinja. Er for en gang skyld ikke ute etter så stor toppfart, men noe som er driftsikkert. (okay, hadde vært morro med fart også da......) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 (redigert) Da blir det vel mer en smakssak. Du kan velge en bone stock 350 eller 305mpi som er moderne og lettstelt, eller en mer klassisk old fashion forgasserversjon. Du kan få en like moderne motor til å se nostalgisk ut hvis du vil. Jaguar motorer er populære å marinisere i England og fungerer meget godt i flere norske Plattgattere, se cmb.no Skal du være skikkelig gæærn så må det jo bli to forgassermatede Lamborghini V12'ere. Mange vil nok si at drev ikke kler denne båten, vet ikke hvordan den balanserer i cruise med nåværende installasjon? Redigert 20.Juli.2016 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rebel Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Båten går nokså bra i sjøen med motoren som sitter der idag. Muligens hadde det gjort seg med litt mere vekt bak, så jeg kommer nok til å flytte tanken. Jeg har bygd 24 graders vbunn på båten, så jeg holder meg nok til drev. Har sett litt på priser på komplette pakker, altså motor og drev. Er det noen god grunn til at penta koster en god del mer enn mercruiser? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Jeg har ikke fulgt med på prisene på nye motorer men på båtmessa i Lillestrøm hadde VP kampanje på 5,7GXI inkl DPS drev til 120' De har vel nye motorer nå som er bygget på LS motoren som er mye dyrere men personlig hadde jeg ikke betalt noe mer for en LS3 enn en L31 Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Hei. Ønsker få overhalt toppene i år. Men hvilken motor har jeg. Den er 2010 modell 5.7 Volvo penta og er vortec med forgasser. Ser det opereres med ulike LS etc. Hvor kan jeg finne ut dette og. Noen anbefalinger ang overhaling av toppene Sender de hele. Og ønsker de komplett tilbake.) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Det er vel den samme gamle L31 motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
.Torstein. Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 (redigert) Det er en 9pins kontakt med standardiserte farger på ledningene så det er ikke så vanskelig. Siden jeg linket til har informasjon om fargene.Slik som jeg ser det uten noen form for kunnskap så er det koblet opp en ekstra ledning på den røde kabelen som jeg forstår er pluss til batteri. Denne ledningen er orange.Uten å se dette så kan jo kanskje dette være den lille ekstra stikket som gjør at dette ikke passer. Men om jeg splitter dette store ekstra stikket så kan jeg koble dette sammen, men det har jeg ikke turt å gjort. Er akkurat som at det er koblet opp noe ekstra til motoren som trenger pluss, men jeg forstår ikke hva? Det stikket som er til høyre av di store er det som ikke passer inn i hullet pga tykkelsen, men om jeg snitter det passer det og resten fint. Legger ved bilde. Redigert 21.Juli.2016 av .Torstein. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 (redigert) #scand7100: http://www.ebay.com/itm/MerCruiser-5-7-Chev-Cylinder-Head-Assembly-938-803860T-with-906-casting-/172053016104 Jeg tror du kommer billigere ut ved å kjøpe nye topper. Her har du komplette topper med ventiler og alt montert. Bedre enn originalen. Redigert 21.Juli.2016 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Hei. Takk diesel d. Ja dette så interessant ut.) er det bare å sette rett på med ny pakning og bruke støtstenger og vippetøy frafør.) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Jepp. Når du kjøper nye toppakninger så sørg for å få med monteringsanvisningen med tiltrekkingsmoment og -rekkefølge. Topplokksboltene går ned i kjølekanalene på disse motorene så du må bruke en gjengetetning. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 En bekjent skal bytte ut ett Alpha 1 drev. Fikk tak i ett brukt i ok stand, men det viser seg at drivakselen (Yoke) er noen cm lengere (ca 4 cm) på det brukte ok, det er fra 1988 og er Gen1. Båten er fra 1985 og motor en 140hk bensin Mercruiser. Kan drevet være ett "Pre Aplha 1" drev ? De ble laget frem til 1982 etter det jeg vet. Men hvordan ser vi forskjell på de to utgavene ? Jeg kjenner bare til Gen 1 og nyere. Noen som vet hvilke kjennetegn vi kan se etter ? Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
adeneo Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Dersom det er et forholdsvis stort løfteøye i topplokket på drevet, så er det pre-alpha, er lokket på toppen av drevet flatt, er det alpha (1 eller 2). Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 (redigert) Ja, fant det. Det er et Alpha 1 Gen 1. Men drivaksel på det gamle som er def er 4 cm kortere. Regner med denne kan byttes, ta det fra det defekte drev, fra krysset og ut. Det er likt resten. Redigert 27.Juli.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Nautilus222 Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 (redigert) Hei, Jeg har brukt båten endel I sommer og nå virker det som "sesongen er slutt" pga mer trøbbel med motoren.... Etter at jeg byttet til et annet fuel filter (se tidligere innspill i denne tråden) kunne jeg kjøre i ca 20-22 knop og alt virket fint. Motoren var grei å starte og den holdt turtallet, men om jeg prøvde å gi på mer "staller" den. Virker som den ikke fikk nok bensin. Om jeg da ikke slipper på gassen hoster den noen gnager og stopper. Dette "problemet" har jeg hatt siden den ble satt på vannet. Jeg tnekte å bygge om tanksystemet I vinter og derfor har jeg gtenkt at dette var ok for I sommer....20 knop er fort nok for meg Desverre etter 3 uker borte (ferie) og stillstand for båten har den blitt mye verre. Den siste turen kunne jeg ikke gi på noe I det hele tatt og måtte putre på tomgang inn til brygga. Staller med en gang jeg gir litt gass. Den starter fint når den er kald, men etter utallige stallinger/dør ut er den også litt vanskelig å starte, virker som den igjen er tom for bensin da jeg må la bensinpumpa gå endel før den starter. Jeg tok av flammedemper og kikket i forgasseren (4-port Holley med 2 kammer). Spjel til choke star helt åpent (når motoren er varm) og det spruter inn bensin fra dysene på toppen når jeg gir på. Jeg har ikke sett om den bruker kammer nr 2 som skal slå inn ved høyere turtall.. men den gir gass når jeg manuelt åpner her. Derimot har jeg ikke sett at det kommer bensin I dysene. Noen ideer om hvor jeg bør begynne ? Den har tenning (har sjekket gnist), jeg har ikke sjekket plugger, men antatt at det er "bensinmangel". Kan det være fukt I fordeler ? annet ? jeg har prøvd å koble fra bensinslange fra tank til filter og koblet på slange til bensinkanne, men fikk ikke pumpen til å trekke bensin ? er det noe triks her ? må jeg først få ut luft av salngen (suge ut luft) og ha kannen over/under pumpehøyde ? Takker for gode råd, evt om noen vet en mekaniker som har lyst på noen timer feilsøking på fjorden ? Redigert 17.August.2016 av Nautilus222 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JoakimM Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Heisann, har en mercruiser 4.3 mpi fra 2007 i en skibsplast 670 vs med bravo drev. Litt usikker på hvordan jeg finner ut av hvilken type det er med er enkel propel. Har kjørt å kost meg hele sommeren feilfritt ser man bortifra at jeg hadde mye trøbbel i starten med å få den i revers. Når jeg er ute på tur jeg er jeg motoren på ca 3400 omdreininger, marsjer da med ca 22-23knop. Full spiker bikker jeg 30 knop og da har jeg tett over 4000 omdreininger. Leste en plass at maks rpm på denne motoren skulle være opp mot 4800 rpm, hva kan det skyldes at jeg kun har 4000-4050 på flat pedal? Sitér dette innlegget Link to post
JoakimM Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Heisann, har en mercruiser 4.3 mpi fra 2007 i en skibsplast 670 vs med bravo drev. Litt usikker på hvordan jeg finner ut av hvilken type det er med er enkel propel. Har kjørt å kost meg hele sommeren feilfritt ser man bortifra at jeg hadde mye trøbbel i starten med å få den i revers. Når jeg er ute på tur jeg er jeg motoren på ca 3400 omdreininger, marsjer da med ca 22-23knop. Full spiker bikker jeg 30 knop og da har jeg tett over 4000 omdreininger. Leste en plass at maks rpm på denne motoren skulle være opp mot 4800 rpm, hva kan det skyldes at jeg kun har 4000-4050 på flat pedal? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Heisann, har en mercruiser 4.3 mpi fra 2007 i en skibsplast 670 vs med bravo drev. Litt usikker på hvordan jeg finner ut av hvilken type det er med er enkel propel. Har kjørt å kost meg hele sommeren feilfritt ser man bortifra at jeg hadde mye trøbbel i starten med å få den i revers. Når jeg er ute på tur jeg er jeg motoren på ca 3400 omdreininger, marsjer da med ca 22-23knop. Full spiker bikker jeg 30 knop og da har jeg tett over 4000 omdreininger. Leste en plass at maks rpm på denne motoren skulle være opp mot 4800 rpm, hva kan det skyldes at jeg kun har 4000-4050 på flat pedal? Hei, Det er ikke godt å si - kan være mye. Riktig WOT skal være mellom 4400-4800 for denne typen maksin. Vet du om den har klart høyere turtall før? Hvis ikke har du høyst sannsynlig feil propell. Dersom du har klart riktig turtall tidligere er det en fin liste fra Volvo Penta her: Engine Won't Reach Operating RPM. Check 1. Fuel condition. Type and Octane possibly old fuel 2. Propeller pitch or diameter, damaged blades 3. Restricted fuel pickup tube or anti siphon valve Fuel System Test 4. Crankcase oil volume, high oil level can cause aerated oil and lifter collapse 5. Marine growth on hull and outdrive 6. Wrong gear ratio in outdrive 7. Restricted carburetor air intake (clogged flame arrestor) 8. Restricted exhaust system (broken exhaust shutters/flappers) in engine transom shield or drive 9. Poor cylinder compression Compression Test 10. Carburetor defective, or wrong type. 11. Fuel pump pressure and vacuum 12. Boat overloaded, improperly loaded, or improperly trimmed. 13. Engine Overheating 14. Engine timing and ignition system operation 15. Remote control cables and linkage for proper travel to open throttle plates fully. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
JoakimM Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Hei, Det er ikke godt å si - kan være mye. Riktig WOT skal være mellom 4400-4800 for denne typen maksin. Vet du om den har klart høyere turtall før? Hvis ikke har du høyst sannsynlig feil propell. Dersom du har klart riktig turtall tidligere er det en fin liste fra Volvo Penta her: Engine Won't Reach Operating RPM. Check 1. Fuel condition. Type and Octane possibly old fuel 2. Propeller pitch or diameter, damaged blades 3. Restricted fuel pickup tube or anti siphon valve Fuel System Test 4. Crankcase oil volume, high oil level can cause aerated oil and lifter collapse 5. Marine growth on hull and outdrive 6. Wrong gear ratio in outdrive 7. Restricted carburetor air intake (clogged flame arrestor) 8. Restricted exhaust system (broken exhaust shutters/flappers) in engine transom shield or drive 9. Poor cylinder compression Compression Test 10. Carburetor defective, or wrong type. 11. Fuel pump pressure and vacuum 12. Boat overloaded, improperly loaded, or improperly trimmed. 13. Engine Overheating 14. Engine timing and ignition system operation 15. Remote control cables and linkage for proper travel to open throttle plates fully. Fikk fortalt av forrige eier at 4000 var maks han hadde hatt, han som byttet maskin i båten. Den er nå gått kun 260 timer så rart om det skulle være noe feil med maskinen. Ny bunnsmøring var det og nå jeg overtok båten i sommer. Jeg vet som sakt ikke hvilken type propell det er eller hvordan modell av bravo drev som står i båten, er det noen måte å finne ut at dette uten å vente til den blir tatt på land? :) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Fikk fortalt av forrige eier at 4000 var maks han hadde hatt, han som byttet maskin i båten. Den er nå gått kun 260 timer så rart om det skulle være noe feil med maskinen. Ny bunnsmøring var det og nå jeg overtok båten i sommer. Jeg vet som sakt ikke hvilken type propell det er eller hvordan modell av bravo drev som står i båten, er det noen måte å finne ut at dette uten å vente til den blir tatt på land? :) Denne siden har bilder av noen forskjellige drev- kan jo se om det hjelper deg: Drev: http://www.sterndrive.info/sterndriveparts/identify_my_outdrive.html . Propellen må måles eller taes av (står nummer inni den). Jeg ville tro at du har feil propell - dersom maks har vært 4000 fra ny. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
DieselDahl Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Det er mest sannsynlig et bravo one drev. Bravo two har større diameter på propelleren og er laget for tyngre båter, passer dårlig på din. Bravo three er duoprop versjonen. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Hei, Jeg har brukt båten endel I sommer og nå virker det som "sesongen er slutt" pga mer trøbbel med motoren.... Etter at jeg byttet til et annet fuel filter (se tidligere innspill i denne tråden) kunne jeg kjøre i ca 20-22 knop og alt virket fint. Motoren var grei å starte og den holdt turtallet, men om jeg prøvde å gi på mer "staller" den. Virker som den ikke fikk nok bensin. Om jeg da ikke slipper på gassen hoster den noen gnager og stopper. Dette "problemet" har jeg hatt siden den ble satt på vannet. Jeg tnekte å bygge om tanksystemet I vinter og derfor har jeg gtenkt at dette var ok for I sommer....20 knop er fort nok for meg Desverre etter 3 uker borte (ferie) og stillstand for båten har den blitt mye verre. Den siste turen kunne jeg ikke gi på noe I det hele tatt og måtte putre på tomgang inn til brygga. Staller med en gang jeg gir litt gass. Den starter fint når den er kald, men etter utallige stallinger/dør ut er den også litt vanskelig å starte, virker som den igjen er tom for bensin da jeg må la bensinpumpa gå endel før den starter. Jeg tok av flammedemper og kikket i forgasseren (4-port Holley med 2 kammer). Spjel til choke star helt åpent (når motoren er varm) og det spruter inn bensin fra dysene på toppen når jeg gir på. Jeg har ikke sett om den bruker kammer nr 2 som skal slå inn ved høyere turtall.. men den gir gass når jeg manuelt åpner her. Derimot har jeg ikke sett at det kommer bensin I dysene. Noen ideer om hvor jeg bør begynne ? Den har tenning (har sjekket gnist), jeg har ikke sjekket plugger, men antatt at det er "bensinmangel". Kan det være fukt I fordeler ? annet ? jeg har prøvd å koble fra bensinslange fra tank til filter og koblet på slange til bensinkanne, men fikk ikke pumpen til å trekke bensin ? er det noe triks her ? må jeg først få ut luft av salngen (suge ut luft) og ha kannen over/under pumpehøyde ? Takker for gode råd, evt om noen vet en mekaniker som har lyst på noen timer feilsøking på fjorden ? Kan høres ut som en defekt bensinpumpe eller at filteret ikke sitter tett. Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus222 Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Takk DieselDahl, jeg får sjekke bensinupen. og skru til filter (du mener fuelfilter som sitter foran pumpen ?) Prøver igjen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.