Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Hei.
Jeg er helt ny her og trenger litt hjelp til å ta riktige besluttninger angående problemer med min 4,3l saltvannskjølte forgasser motor som er i fra rundt 1990.
I fjor fikk jeg rådebank og dårlig oljetrykk på slutten av sesongen.
Long storie short så byttet jeg ramme og rådelager på den.
Desverre har de samme problemene oppstått i år etter ca 20 timer gangtid så vurderingen min av veivakselen da lagrene ble byttet var åpenbart feil.
Jeg ville tro at motoren er ferdig og må byttes da den har gått i saltvann i mitt eie siden 1999 så sliping av veivaksel og videre motoroverhalling er bortkastede penger.

Alternativ 1
Kjøpe ny marine longblock i fra Ravns garasje.
De forhandler Mercruser sin pro-serie.
Pris ca 31000,-
Motoren finnes i to utgaver.Med og uten balanseaksel.
Spørsmålet er hvilken av disse motorene bør jeg velge?
Går motoren med balanseaksel noe penere eller har høyere effekt?
Jeg vet at det er forskjell på blokkene da den ene har mekanisk bensinpumpe mens den andre har elektrisk men det spiller for meg ingen rolle.
Forslag til billigere levrandør mottas også med takk.

Alternativ nr 2
Overhalle en bilmotor og flytte over mariniseringen.
Har en motor på hånden som har sittet i en Astro van.
Dette er en TBI motor med 160 hk.
Er det bare å flytte over innsuget og  4 portsforgasseren fra marinemotoren så yter den 205 hk?
Hvis ikke så regner jeg med at det er kamakselen som er forskjellige.Eller kanskje toppene?
Problemet mitt i dette tilfelle er at jeg ikke aner om jeg på den gamle båt motoren min har riktig kammaksel da motorblokken  i sin tid ble tatt i fra en bilmotor.
Toppene skal være i fra 1986 og motorblokken i fra ca 1990.
Motorblokken har ikke hull til mekanisk bensinpumpe
I følge forrige eier så hadde denne motoren fra 1986 flattapp cam men denne ble byttet ut til rollercam når blokken ble byttet.
Det er da nærligende å tro at kamakselen som ble brukt hører til bilmotoren.
Hvis jeg kjøper en ny ettermarked kamaksel så lurer jeg på hvor mange grader og hvor høyt løft bør jeg velge?
Går jeg for dette prosjektet så tengte jeg å bruke Edelblock 600ccm marine forgasser.
Båten er en 1986 model Sea Ray Monaco 185 daycruser.
.
Det var mange spørsmål på engang så jeg håper dere har noen synspunkter på veien videre.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det høres jo pussig ut at du får rådebank etter ett år, målte du klaringer skikkelig, sjekket at det ikke var skader på veiva, og at lagerbukker og overfall ikke var skadet osv?

 

Dersom du skal kjøpe en bilmotor kun for å overhale den, så kan du like gjerne overhale den motoren du har, de holder normalt ganske bra men det må selvfølgelig sjekkes at ikke godset er spist opp av saltvann gjennom årene, så å si alt annet kan repareres, og blir normalt byttet ved en overhaling uansett.

 

Om det lønner seg å overhale er vel derimot diskutabelt, dersom man gjør jobben selv blir det nok billigere enn en longblock, men sannsynligvis ikke så mye billigere.

Hadde det vært meg, ville jeg overhalt den motoren du har, men dersom du ikke har noen erfaring med totaloverhaling er det nok mye greiere å kjøpe en longblock.

 

Min personlige mening er at balanseaksel har lite for seg, og det er hipp som happ, kjøp det som passer, hullet til bensinpumpen kan blokkeres med en plate uansett.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal ikke uttale meg mht overhaling men fornemmer at denne motoren er nokså "løen" og det er et spørsmål om en ikke bør vurdere en motor fra Ravns.

 

Mht balanseaksel.

Jeg har 2 1994 Asroer en CL m 4.3 uten balanseaksel og en CS med BA.

Den med har merkbart mindre vi rasjoner. Dette er også en Vortec motor som og har vesentlig bedre bunndrag enn den somikke er Vortec.

 

Begge er CPI injection motorer. Den uten Vortec er oppgitt til 193 Hk og den med er oppgitt til 200Hk. Den siste er faktisk merkbart sprekere.

 

 

En liten sidenote: Pga spesielle omstendigheter ble ikke olje og filter på min 7.4 MPI byttet etter endt sesong. Da jeg tok den i bruk neste sesong var oljetrykke blitt mye lavere. Byttet umiddelbart oljefiltret og trykket ble jmiddelbart normalt. Merkelig men i marineverden ser alt ut til å være mulig. Skifter alltid olje og filter etter intervaller eller minst hver sesong etter opptak.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg også vil tro at de saltvannskjølte toppene fra 86 synger på siste værset og blokken som har vært kjørt med saltvannskjøling i 15 år er lite å bygge opp igjen.
Eksosmanifolden på styrbord side begynte å lekke i fjor høst.
Dette var de orginale one pice manifoldene som allså holdt i nesten tre tiår.
Imponerende selv om det skal sies at motoren gikk i ferskvann noen år på nitti tallet og at den ikke var i bruk pga frostsprengning av blokk i 3-4 år før jeg tok den i bruk i 2000.
Hvor båten gikk i sine første leveår vet jeg ingen ting om 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har disse motorene Vortec teknologi?
Toppdekslene er ivertfall ikke like som de motorene som gikk fra 86-96 mod
Mercruser oppgir ikke HK antall på disse motorene men ser motorer med tilsvarende toppdeksler blir oppgitt til opptil 225 hk fra andre motoroppbyggere i USA.
Da i bruk med  4 port forgasser.


http://www.ravnsgarage.no/deler-og-utstyr/mercruiser-2/motorer-long-short-blokk-/mercruiser-1/lb-4-3l-rm-86-92

http://www.ravnsgarage.no/deler-og-utstyr/mercruiser-2/motorer-long-short-blokk-/mercruiser-1/lb-4-3l-rm-93-96

Jeg lurer også på om mitt innsug i fra 1986 passer på den sist nevnte motoren?

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er egentlig veldig mange varianter av disse motorene. Full oversikt finner du her: http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_90°_V6_engine

 

Vet at Mercruiser leverte en 225 hk versjon rundt 2003 med (tror jeg) TBI (Trottle body injection)

 

Hvis du studerer beskrivelsen av motorene på Ravns som du linket til over finner du den motoren som er mest kompatibel med din for evt overføring av deler. Det ser ut til at det er forskjell med ant bolter på innsugsmanifoilen men kontakter du Ravns får du sikkert forslag til riktig løsning. 

 

VORTEC står preget på toppdekslet til bilmotorene som har dette.  Hverken Vortec eller balanseaksler er avgjørende for ditt bruk men "kjekt å ha".

 

VORTEC teknologien ser ut til å ha vært litt ustrukturert mht hvor/når de motorene er benyttet men mulig Ravns kan belyse dette nærmere mht motorene de tilbyr.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bytte eller reparere transom? 

 

Jeg har en Windy 22 Sport med Mercruiser 350 MPI og Alpha One Gen 2 drev. Motor fra 2004, drev fra 2003, transom ukjent - kanskje aldri byttet.

 

Gimbal ring er slitt oppe og gir vinglete styring, og lageret nede er slitt og gir fine "slag" hver gang jeg setter motoren i gir.

 

Under forutsetning av at motoren er løftet ut. Ville dere reparert transom der den sitter eller satt inn en ny?

 

PS - Hvordan søker dere etter gamle "tråder" inni i denne Mercruiser tråden? - jeg synes det er upraktisk at man ikke har et eget forum for dette med separate tråder som lett kan finnes. Diskuterte dette med moderator i fjor, men det ser ut til at alle vil ha det slik.

Link to post
Share on other sites

Alpha 1 gen 2 drev med "heavy" stålpropell skraper på giret når man setter den i gir.

 

Hver gang jeg setter båten i gir synes jeg det skraper unødvendig mye. Hvis jeg er brå i bevegelsen hjelper det og jeg føler jeg misshandler drevet mindre. 

 

Min erfaring med stålpropeller er at dette ikke helt kan unngås, men kan det tenkes at det er noe galt med drevet eller selve girmekanismen som gjør det verre enn det burde være hos meg?

 

Tips, råd og erfaringer mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Bytte eller reparere transom? 

 

Jeg har en Windy 22 Sport med Mercruiser 350 MPI og Alpha One Gen 2 drev. Motor fra 2004, drev fra 2003, transom ukjent - kanskje aldri byttet.

 

Gimbal ring er slitt oppe og gir vinglete styring, og lageret nede er slitt og gir fine "slag" hver gang jeg setter motoren i gir.

 

Under forutsetning av at motoren er løftet ut. Ville dere reparert transom der den sitter eller satt inn en ny?

 

"Lager" nede og oppe kan byttes. Det er foringer. Oppe er det foring og simring, samtidig bytter du styreaksel til rustfri. Detter går bra om resten er ok.

Propell har kankje ikke betydning for skrapelyd du hører. Sjekk justering på gear wiren og "kill switch" som skal bryte tenning et like øyeblikk

for å få skiftet gir. Det er ikke en vanlig clutch på disse drev, men må ha hjelp av at motor kutter. Og ikke for høy tomgang på motor.

Er dette ok vil du bare høre et lite klikk ved gear skift.

 

Om du har ute motor og har overskudd på budsjettet kan du bytte til Bravo (1) drev og transom, da får du mykere gear skift. Du

kan bruke samme propell om du beholder utveksling på drevet.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

"Lager" nede og oppe kan byttes. Det er foringer. Oppe er det foring og simring, samtidig bytter du styreaksel til rustfri. Detter går bra om resten er ok.

Propell har kankje ikke betydning for skrapelyd du hører. Sjekk justering på gear wiren og "kill switch" som skal bryte tenning et like øyeblikk

for å få skiftet gir. Det er ikke en vanlig clutch på disse drev, men må ha hjelp av at motor kutter. Og ikke for høy tomgang på motor.

Er dette ok vil du bare høre et lite klikk ved gear skift.

 

Om du har ute motor og har overskudd på budsjettet kan du bytte til Bravo (1) drev og transom, da får du mykere gear skift. Du

kan bruke samme propell om du beholder utveksling på drevet.

 

Takker.

For meg så ser det ut som det er feste øverst i Gimbal ringen som er slarkete, og da må vel den byttes?

 

"Resten ok" Hva annet er det som kan være galt, det går vel mye slanger gjennom denne som kan lekke?

Link to post
Share on other sites

Hei

Har en VP 4,3 gxi-B 2002 i en eldre båt. Er det mulig og få instrumenter, eller på pad, som viser direkte forbruk?

ECU'en din har iallefall både can-bus og seriell utgang så informasjonen er tilgjengelig. Om VP har noe instrument som er plug&play vet jeg ikke, men på mine motorer har jeg satt inn garmin GFS10 (fuel flow sensorer) som sender på NMEA 2000 bus'en. Jeg får da opp spesifikt forbruk nede i venstre hjørne på plotteren, men kan også ha et eget display til dette.

1437894945.jpg

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Har en Mercruiser v8 5,7 bensin 91 mod med alfa one gen 1 drev.

Har fått en skikkelig høy dunkelyd (høres ut som en snekke)

Begge toppene er nyrenovert men det hjalp ikke på lyden.

Den går på alle sylindrene.

Hvis jeg setter den i gir slik at propellen går så blir lyden værre...

Har dere noen tips?

Drivknuten til drevet?

Link to post
Share on other sites

PS - Hvordan søker dere etter gamle "tråder" inni i denne Mercruiser tråden? - jeg synes det er upraktisk at man ikke har et eget forum for dette med separate tråder som lett kan finnes. Diskuterte dette med moderator i fjor, men det ser ut til at alle vil ha det slik.

Da burde det opprettes et eget tema som er mer presist enn "motorteknisk bensin". F.eks mercruiser bensin. Da ville man kunne velge ut bare de trådene med dette emnet. Og man kan starte nye tråder for hvert tilfelle fremfor å samle alt en egen lang tråd.

 

Kan jo bli vanskelig med enormt mange temaer også og at folk ikke gidder å lete frem til det riktige temaet, eller poster feil.

 

Om det sklir ut og mange poster er feil tagget blir forumet bare dårligere og emnene blir sett bort ifra. Det er ikke ønskelig vil jeg tro....

 

Dette er et moderatorspørsmål.

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei.. har en 5.0 V8 Bensin, men det er en Volvo penta, eller er det!! det er jo en Chevrolet smal block.

bilde

 

Skulle helst fått tak noen nye deler til den... noen som har noen nettsider som forhandler deler til? skulle hatt reim hjul og lit slike ting, må også få tak i ny dynamo helst en lit kraftig en

 

Har også et annet problem, det er at jeg får ikke noe turtall signal til klokka? Noen som vet hvor turtall signalet er hentet ut i fra? eventuelt hvordan måler man signalet får å finne ut om det er klokka som er effekt eller om det ikke får noe fra motoren?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Hei.. har en 5.0 V8 Bensin, men det er en Volvo penta, eller er det!! det er jo en Chevrolet smal block.

 

Skulle helst fått tak noen nye deler til den... noen som har noen nettsider som forhandler deler til? skulle hatt reim hjul og lit slike ting, må også få tak i ny dynamo helst en lit kraftig en

 

Har også et annet problem, det er at jeg får ikke noe turtall signal til klokka? Noen som vet hvor turtall signalet er hentet ut i fra? eventuelt hvordan måler man signalet får å finne ut om det er klokka som er effekt eller om det ikke får noe fra motoren?

Ebay.com ?
Link to post
Share on other sites

Hei.. har en 5.0 V8 Bensin, men det er en Volvo penta, eller er det!! det er jo en Chevrolet smal block.

bilde

 

Skulle helst fått tak noen nye deler til den... noen som har noen nettsider som forhandler deler til? skulle hatt reim hjul og lit slike ting, må også få tak i ny dynamo helst en lit kraftig en

 

Har også et annet problem, det er at jeg får ikke noe turtall signal til klokka? Noen som vet hvor turtall signalet er hentet ut i fra? eventuelt hvordan måler man signalet får å finne ut om det er klokka som er effekt eller om det ikke får noe fra motoren?

Dette er en volvo penta motor ja og det er i likhet med mercruiser en marinisert GM smallblock. Det finnes mange andre motormerker også som bygger på samme grunnmotoren: crusader, indmar, marinepower og mange fler. De fleste mariniseringsdelene er like på 5.0 og 5.7 men det finnes mange varianter av motoren da den har blitt produsert i flere tiår, faktisk siden 1955 og den lages ennå.

Turtellersignalet går i en grå ledning fra minus på coilen, via pinne #2 i hovedkontakten. Du kan måle med et multimeter innstilt på AC om det er signal fram til instrumentet. Sørg også for å ha 12v pluss inn på turtelleren.

Deler får du kjøpt på: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7797467.aspx

Link to post
Share on other sites

Hei. Vurderer motorbytte i min Draco 1800. Står en 3l 140hp med Alpha one gen 1 i dag. Motor jeg har los på er en 96 4,3 med Alpha gen 2.

Tanken er å flytte hele pakken over. Passer hull i skrog til begge transomene? Altså, går de om hverandre, eller må jeg regne med å skjære ut mer for å få inn gen 2 transom og drev?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...