Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Hei !

Hulda ! Om du skulle komme denne veien så er du hjertelig velkommen. Det samme til Framtia og ellers alle "farende fanter på land og vann som er interessert !

 

tb55  Takk for det. Selv om jeg har "vasset" i marine motorer siden 1985 har ikke akkurat utformingen av motorens festebraket interessert så veldig. Når motoren blir montert er det alltid produsentens montering anvisning som brukes.

 

Når man skal konstruere en selv vil den sannsynligvis bli mye sterkere enn nødvendig siden en bare tror og føler.

Dette bildet viser en Volvo D13 på 800hk. Festet i forkant er ca 20 cm fra inn festing i blokka og til hullet for demperen.

 

Jeg tror at de fleste som skulle lage fester til denne etter eget hode, hadde ment dette var for skrøpelig.... eller........ ?

bilde

 

Må forresten flire litt av det bildet av malen til motorfestet for det juger veldig. Det festet på motoren er ca 18cm langt og 11cm høyt med 14 eller 15 mm bolter inn i blokka.  Kunne ha hengt hele motoren opp på veggen etter dette om man ville.

 

Nå blir det ikke annet enn tre utgaven av den vinkelhistorien . Etter et besøk hos scania Arendal for å se på tegninger av motorfester,  ble det bestilt nye dempere til originalfestet på motoren.(Hyllevare i Oslo) 

Dette festet er litt dumt og montere siden man må skru det fast på fundamentet før man slipper ned vekten av motoren (gummidemper blir skadet om man ikke skrur) 

Siden jeg skal heve det opp et par cm blir det plass til en lurium patent som sveises på det opprinnelige festet.

 

fortsettes !

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Dere har vert innpå det,kreftene av propellens skyvekraft. En med rette kunnskap rekner fort ut dette. Det blir kanskje langt over motorens dreiemoment slik at skyvekraften er langt sterkere en vrikreftene. Eg fikk mine data regnet ut av det firma som leverte thrustlageret til akslingen. Eg husker ikkje nøyaktig tal, men rundt 1000Nm skyvekraft trur eg.

Slike thrustlager forenkler motorinstallasjonen noe sinnsykt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei Sæbø !

Det er ingen tvil om at det er lettere å rette opp en motor som har et thrustet ledd, men skyvekreftene blir da flyttet til ett innstøpt skott i båten så kraften er der uansett å må taes med i beregningen da av skottet. 

Både propellens rotasjon og skyvekraften blir tatt opp av noen veldig kraftige fester på gearkassa på Scaniaen.

Med den propellen som jeg har og den motoren så snakker vi om en 50-60 tusen "båtbyggepenger" kanskje .... og det er så mye annet som man ønsker seg......

men enkelt å montere ja !!

 

Bjørn Løvjomås : Jeg er ikke så online i Ubekilen enda så det letteste er å se om det er folk.

Hører ikke telefonen engang !

 Blir der ganske mye hele uka men ikke på kveldene.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Eg fikk mine data regnet ut av det firma som leverte thrustlageret til akslingen. Eg husker ikkje nøyaktig tal, men rundt 1000Nm skyvekraft trur eg.

Du husker nok litt feil, for kraft måles ikke i Nm, Nm er per definisjon et moment (kraft x arm eller N x m). Kraft måles enkelt og greit i N. 1000N tilsvarer ca 100 kg, så det er kanskje litt lite.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Det ble som nevnt tidligere en ny utgave av motorfester på Scaniaen.  Det ble for mange usikkerhets momenter på styrken at jeg valgte å kjøre originalt Scania patent . Det viste seg at gummidemperen var lagervare i Oslo så den ble bestilt ny.

Måtte jo modifisere litt.....

Sveiset labben til en mye større plate i 10 mm 

bilde

 

Den er fremdeles ikke mulig å justere med motorens vekt oppå så derfor ble det boret litt flere huller.

de store hullene er for justering sideveis og frem og tilbake. ( 30 mm)

Foten blir bygget under etter behov.

Når den er korrekt alle veier blir den skrudd med 4 bolter mot to tidligere.

 

bilde

 

 

 

fortsettes !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Takk Regina lll

Da er montering utført etter produsentens anvisning.     :yesnod: 

 

Jeg har også jobbet litt utvendig i det fine været. Da båten sto inne i telthallen var det ikke mulig å sette vannlinjen. Det var ikke plass til å jobbe på siden av båten.

Nå var det mye lettere å både sparkle og tape.

 

WL er merket på spante risset så nå var det bare å overføre merkene. jeg hadde satt noen kontrollmerker før formen ble revet så jeg var sikker på at dette skulle bli riktig.

Det er meningen at båten, når den er ferdig skal veie 19,6 tonn . Det som da mangler skal kompenseres med ballast.

 

Jeg har satt tapen akkurat på merker men regner med at jeg hever 5 cm opp neste gang båten kommer på land. (om 2 år)

 

Første strøk med primer.

bilde

 

 

God helg !

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Et godt valg med nye motorfester herr Knude, et godt valg. Ellers så er det ikke noe problem å kjøre akslingen rett i giret, som i seg selv skal ha et trustlager som er vel dimensjonert. Og er resten dimensjonert i henhold til trøkket fra propellen, så blir det helt bra. Blir akslingen lang, så kan du vurdere et støttelager på propellakslingen (fotlager mener jeg du kalte det).

 

Det er som du hevder, alt mulig kan gjøres annerledes. Og vi vanlige er som regel i en monitær struping. Ikke nødvendigvis alvorlig, men en viss prioritering er fornuftig :-)

Link to post
Share on other sites

Et godt valg med nye motorfester herr Knude, et godt valg. Ellers så er det ikke noe problem å kjøre akslingen rett i giret, som i seg selv skal ha et trustlager som er vel dimensjonert. Og er resten dimensjonert i henhold til trøkket fra propellen, så blir det helt bra. Blir akslingen lang, så kan du vurdere et støttelager på propellakslingen (fotlager mener jeg du kalte det).

Og dette er eg so fullstendig enig med. :yesnod: :yesnod:

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Takk for det Hulda  og Dinamo !

 

Svar til Big Horn :

Heldigvis så fikk jeg tatt 90% av bunnen sommer 2014. Da ble alle skjøter slipt og støpt /sparklet og coatet. Hele bunnen ble mattslipt og påført 3 strøk primer og 1 strøk bunnstoff. Nå var det kun resterende opp til vannlinje.

 

Blå skrog er ikke det letteste å lappe på. Det viktigste er at gelcoaten ikke bare har samme fargekode, men den bør komme fra samme produksjons omgang på fabrikken. Da vi støpte  platene til skroget ble det kjøpt inn ganske mange spann av samme gelcoaten. Jeg har fremdeles igjen et spann som jeg har beregnet til utpussing på skroget.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Hei !

Da hadde jeg litt å skrive om igjen. Det ble plutselig 2 uker siden sist.

Vi har opplevd et knall vær i Arendal siste tiden så da ble valget å jobbe på utsiden av skuta.

Alle hull og skjøter  i sonen over vannlinje ble slipt og strimlet med glassfiber. Bruker her en 300gr. pulvermatte da den er en tanke bedre i forhold til vanninntrengning om det skulle bli skader i gelcoaten. 

 

Et par bilder !

 

Dette er slik det ser ut før utpussing.

bilde

 

 

Hadde også et par striper som gikk ned til overgang bunn/side. 

Slipt-støpt-sparklet-coatet 2 ganger (siste strøk med voksoppløsning) så tre strøk primer og et lag bunnstoff 

Ble ganske mange omganger med kosten og rulla !

 

bilde

 

Noe annet som er helt nødvendig å bli ferdig med før sjøsetting er propell anlegget.

 

Motoren står nå på rette plassen og flens er sjekket så alt står rett. For at inn-festingen i stevnen skal bli 100% korrekt laget jeg en styring som sørger for at hylserøret innerst på akselen har samme avstand til aksel på alle kanter.

 

På denne sklir hylserøret ut og inn en tre fire cm.

Så  blir det smøret fett på flaten på stevn beslaget - Armert glassfiber sparkel på stevnen og hylserøret blir presset inn til riktig plassering.

Fettet gjør at ikke stevn beslaget henger fast i sparkelen og hylserøret kan da trekkes litt ut igjen når sparkelen har herdet.

Så vaske bort fettet  og pusse flatene -

Så ble alt montert med godt med tette masse på alle flater og bolter. 

 

Nedre bolt er egentlig en fransk 100 mm skarpgjenget skrue i syrefast  som er skrudd inn i glassfiberfyllingen i kjølen.

Øvre bolt er påsveist en stopper innvendig så den ved montering / demontering ikke kan svive rundt.

 

Kameraet var dessverre hjemme da dette kom på plass     :nonod:

 

 Øvre bolt skal også bli nedre feste for en zinkanode for hylserøret. Derfor lengden.

bilde

 

 

Ror gjennomføringen ble plassert etter mål på tegningene. For å forberede flatene før montering brukte jeg en lurium patent som jeg har brukt i jobben.

 

Hullsag med en pusseflate laget i riktig størrelse så flaten der mutterne skal stå er helt plan og i  riktig vinkel alle veier.

bilde

 

Siden jeg er alene når jeg bygger måtte jeg lage en låsepatent så jeg slapp og holde innvendig på mutter.

 

Boret 2 hull i mutter for å kunne skru den fast i bunnen av båten og gjenget inn en låseskrue så ikke røret kunne svive når jeg skrudde til mutter utvendig

 

bilde

 

 

Så skru til mutter utvendig. Hele greia godt utrustet med en tette masse. Jeg bruker et Simson produkt som mange båtbyggere  bruker.

bilde

 

 

Når hylserøret nå er festet ferdig i stevnen skal det festes innvendig. Noen skrur et beslag i noen bolter. Andre støper det fast.

Jeg valgte å støpe fast et skott som også blir en stiver i det området bak motoren.

 

Hylserøret står fremdeles på den glide styringen så akselen har samme avstand til hylserøret rundt hele.

bilde

 

 

Ha en fin uke !   :smiley:

 

Knude

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

 

Da var det Fredag igjen !   

Takk for tommel Sjuren 

 

propellakselen nærmer seg ferdig montert. 

Nå med pakkboks    :smiley:

 

bilde

 

Så var det innvendig ror lagring og fester til styresylinder.

Den ble laget i 2lag15 mm vannfast kryssfiner.

Rett og slett som ei kasse.

 

Papprør er mye brukt som innvendig forskaling så det som vises i front er den ene halvparten. Den andre delen ble limt på undersiden.

 

bilde

 

Det er jo lettest å støpe i grei arbeids stilling så kassa ble støpt ferdig innvendig før den ble montert 

 

5 lag 600 gr. csm og litt coat.

bilde

 

 

Så strimlet fast til bunn og side/bunnstokk

 

Den lille hylla på siden blir eksospotte feste til ving motoren

bilde

 

Så kunne endelig ror skoa som jeg sveiset sammen i vinter finnes frem igjen.

 

Nå som kassa er ferdig innvendig kan ror aksel kuttes på riktig lengde. Den ble også slipt der det skal sveises så det blir en V fuge mot ror skoen.

Det gir et A mål på sveisen på Ca 12 mm å det passer til tykkelsen på det syrefaste beslaget.

 

Halvferdig !

bilde

 

 

Helt ferdig !

Det ble vinklet mange ganger under sveisingen da syrefast trekker seg veldig mye når det sveises.

 

bilde

 

 

Så inn for prøving !  Litt små justering så er jeg fornøyd  :yesnod:

bilde

 

Siden propellaksel er ferdig montert i stevnen så kunne også det hullet som er spart i kjølen støpes igjen. Dette blir min måte og reparere glassfiber ensidig.

 

Kanskje et tips for andre som får en skade og det er omtrent umulig å komme til på innsiden uten å rive hele båten.

 

Først var det sånn. Hullet erCa  25 x 25 cm.

Slipt minst 5 Cm fra kant på innvendig flate med en roterende rondell på en liten drill.Samme på utsiden.

bilde

 

 

Så brukte jeg tynne glassfiber plater som en forskaling ( 2-3 mm tykke) Disse platene er omtrent 4 cm større alle veier enn hullet. Platene blir en del av strukturen og skal ikke fjernes.

Platene blir skrudd fast med litt lange skruer men blir bare skrudd litt inn så det er klaring mellom forskaling platene og skroget på innsiden.

 

bilde

 

 

Så blir ferdig bløtet strimler med 600 gr. matte stukket inn mellom forskalingen og skroget og skruene strammet. Siden denne forandret vinkel 2 ganger la jeg også på strimler over skjøtene på" forskalingen"

bilde

 

 

 

Skruene blir fjernet før neste omgang med støp.

bilde

 

 

Det skal etter hvert på ca 20 lag med matte , både csm og kryssaksial sydd matte på dette stedet . Det er tidligere trappet av så hvert lag blir litt større. Siste lag blir nærmere en kvadrat meter.

 

Støping fortsettes over helgen !    :wink:

 

Da er det 38 dager igjen til sjøsetting og mange ting er strøket av arbeidslista. Nå er det å bli ferdig i bunnen og en halv meter opp på skutesiden som er målet.

Alt annet får vente til jeg ser om det blir tid til noe mer. Burde egentlig ha laget en badeplattform også men vi får se....... :wink:

 

 

God helg !

 

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei Knude, 

du klarer å beskrive dette sånn at ei vanlig klare mest får tro på at en kunne klare dettte sjel. Og at det er gøy å holde på med. 

Men så tenker en seg litt om og så stiger respekten for den jobben du gjør desto mer. Du er i frd med å plassere deg blant de store BP-helene som Svaap og Walther_S. I likhet med så mange andre følger jeg veldig med, men når jeg nå valgte å si fra om hvor flink jeg syns du er, er det fordi jeg ser hvor elegant du løste skrogreparasjonen i forhold til slik som jeg tusta da jeg skulle gjøre en tilsvarende jobb.

Lekkert med å lage ei innvendig forskaling av to glassfiberbiter! 

Link to post
Share on other sites

Takker så mye okristi  :smiley:

 

Nero II  

Takk for veldig hyggelig kommentar.

Klart at å bygge en så stor båt fra bunnen av er ikke bare gøy.Det har blitt mange utfordringer gjennom nå over fem år bygging.

Spesielt glassfiberjobben som er mye mer enn halvparten av den totale jobben. Heldigvis leide jeg to proffe støpere som var vandt til å støpe store skrog. De støpte opplegget i skroget (Ca 3 tonn støp over ca. 2 uker) Nå er glassfiber  delen snart ferdig og jeg gleder meg til å starte med innredningen og teknisk /mekanisk ombord.

 

På glassfiberdelen tror jeg jo at jeg har kommet med noen nyttige tips som kanskje andre kan bruke. 

Håper at jeg kan det samme når jeg starter med innredningen Det er egentlig det faget som jeg har jobbet lengst med. 

 

Samtidig har Båtplassen blitt en måte å kvalitetsikre arbeidet og byggingen av båten. det er mange "der ute" som kan mye mer en meg om det meste og har nyttige innspill ! 

 

 

God Søndag !

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei Knude!

 

Utrolig moro og lærerikt å følge tråden din som alltid :thumbsup:

 

Et spørsmål om rorakselen:

Jeg er ikke bekymret for A-målet på den sveisen du la, men vet du hvilket materiale det er i akselen? Hvis det er det samme rustfrie stålet som ofte blir brukt i propellaksler kan det være en martensittisk kvalitet som ikke er veldig godt sveisbar. Dvs. at det kan være fare for sprekkdannelser. Hvis det er vanlig 316 er det ikke noe problem.

Link to post
Share on other sites

Anlegget for styresylinderen til roret mitt ble ferdig etter noen gode råd fra deg Knude! Takker for hjelpen! Må jo si at roret ditt er en esmule større enn mitt!! :lol: :lol: Er fortsatt like betatt av ditt prosjekt og full av beundring!

Redigert av Dicamini (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

På glassfiberdelen tror jeg jo at jeg har kommet med noen nyttige tips som kanskje andre kan bruke.

Håper at jeg kan det samme når jeg starter med innredningen Det er egentlig det faget som jeg har jobbet lengst med.

 

Fantastisk jobb, og fantastisk tråd. Og nå skal du begynne med det du egentlig kan....?!

Bøyer meg i støvet

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for hyggelige kommentarer fra alle !

Hyggelig at denne tråden kan hjelpe Dicamini  :smiley:

 

Svar til Komodo: Bosvik har flere kvaliteter på propellaksel også. 

Derimot er roraksel av en kvalitet som er greit sveisbar. Jeg brukte en Limarosta 316 L - 2,5mm elektrode

 

Det har blitt litt å stryke av arbeidslista denne uka heldigvis men dagene går fort !!!

 

Støpt videre på hullet i kjølen.

 

Omgang 3

bilde

 

omgang 4

bilde

 

 

For å få samme struktur i laminatet som resten av bunnen så måtte jeg bruke en del lag av denne matta

 

600 gr . kryssaksial vevet matte

bilde

 

Så enda en omgang , denne bare i toppen for å bygge ut tykkelse og fordi det ligger noen lag med ensrettet matte i overgangen bunn og kjøl.

bilde

 

 

Og så et par lag med gel / toppcoat til slutt

 

bilde

 

 

Fikk limt mansjetten til seildrevet også ! Den flabben har hengt løst i et år   :wink:

 

bilde

 

 

Lite detaljbilde av en måte å feste zink på hylserøret. Den øverste bolten er støpt fast utenpå skroget. Da blir det enkelt å bytte neste gang 

bilde

 

Må få med et bilde av propellen montert ferdig !

En stor dag ! 

bilde

 

Litt primer - bunnstoff og ei flyndre så er det ikke mye igjen i bunnen. (og litt gjennomføringer da....... :smiley:  )

 

Fortsettes neste gang !

 

Ha en fin kveld !

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...