Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Nå har jeg også lest tråden din NidelvSigmund ! Innponerende at du i så ung alder går i gang å pusser opp en gammel Nidelv 24 Det blir veldig fint og du har en bra kvalitet på arbeidet ditt.

 

Opptimal ungdomsbåt med lave driftsutgifter, Trygg ! å plass til mange venner !

 

Lykke til videre :thumbsup:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei og god Søndag !

 

Jeg hadde tengt at en posting i uka måtte passe, så da blir det beskrivelse av et steg videre.... :smiley:

 

I en TY 47 er plassen i motor rom rett å slett enormt, og behovet for vekt er det samme så man kan plassere alt man ønsker seg uten å tenke på vekt eller plass.

 

Har siste uka isolert skuteside på B/B side og festet tanker permanent.

 

bilde

 

Siden jeg har generator så er det jo fristende å også ha kompressor montert i motor rom. Fundamenter er ferdig, men kompressoren skal byttes ut med en større utgave senere. planen er å feste kompressor bare med noen lastestropper så lenge. Den som skal bo der blir montert fast for godt.

Det skal også et oppheng for sentralstøvsuger ved siden av kompr. Alt montert oppå vanntanken på denne siden.

 

bilde

 

 

Stikk køye i Crewcabinen må komme inn i motor rom. Den røde tanken er diesel tank til wing motoren.

Der er det nå en fast del og en som kan demonteres (grå plate) ved vedlikehold av tank eller fittings på denne.

 

bilde

 

Sist jeg mailet med konsruktøren av båten så minnet han meg på at denne båttypen produsert i glassfiber har behov for kanskje opp til 2 tonn ballast og at det jo trenger litt plass. Jeg har heldigvis laget dette i strukturen i bunnstokkene under tankene.

 

Her er det et rom på ca 1000 liter til ballast. (samme på andre siden) Som deksel oppå åpningen blir det en batterikasse for 24 volt systemet.

bilde

 

Det var det jeg hadde å diske opp med i dag. :wink:

 

Ha en fin uke !

 

Hilsen

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei og god Søndag !

Takk for hyggelige komentarer fra både Dinos og Framtia.

Må få ønske Framtia lykke til med ny båt og ikke minst henting av denne ! :smiley:

 

Så til litt båtbygging.  Når man bygger på denne måten så er det fort å hoppe over detaljer som er litt kjedelige å lage.

Fikk tatt et par detaljer som er veldig viktige denne uka.

 

bilde

 

Dette er bunnstokker som er en fortsettelse av "kryss spant" (tverrskips) samtidig som det blir fundament for dørken i motor rom.

 

Det blir støpt 5 lag 600 gr. csm

 

liker å disponere matte før man går i gang

bilde

 

 

bilde

 

Så toppcoat

bilde

 

Det blir mye lysere når det blir farge på skotta

bilde

 

 

Sist Fredag var en stor dag for båtbyggeren.  Aksels system og rorsystem ble hentet hos produsenten.

Bosvik i Risør har laget dette etter mine skisser å mål.

Alt stemte og var akkurat som jeg bestilte det.

 

bilde

 

Det er sikkert ikke så ofte det blir laget hylserør på nesten 2 meter.

 

Ror lager med svingarm og topplagring med 50mm aksel

 

bilde

 

 

Selve akselen er heller ikke den letteste å lage eller å måle ut.

 

Den har dreid kon i begge ender med kilespor. Siden motor flens fulgte med Scaniaen (ikke klemflens) og propellen er kjøpt brukt og tilpasset båten  (den var beregnet for en aksel med tomme mål men heldigvis stigning 1-10 på konen.

 

Da blir det slik:

 

bilde

 

 

Det var flens kon

Så propell kon

bilde

 

 

Siden Scaniaen er en sentgående motor (1800 rpm) og propellen er stor 29 tommer) så trengs det en kraftig aksel. Jeg vippet lenge mellom 50 eller 60 mm akselsystem men pris tatt i betraktning og ikke minst en trang kjøl. Valget ble derfor 50mm som skal akkurat tilfredstille kravet til styrke i tabellen.

 

Gleder meg til å starte å montere . Det har blitt forferdelig mye støp og plastfag for båtbyggeren og jeg kan innrømme at jeg er ganske lei :nonod:

 

Heldigvis så kan jeg nå starte å disponere plass til alt som skal ha kabel eller slange. Har sett  at det er lettest å plassere alle komponenter og så legge kabel til slutt. Det blir penest siden alt kan plasseres samtidig.

 

Måtte starte litt :wink:

 

Lader 24 volt 50 amp.

 

bilde

 

Da ønsker jeg alle en riktig god Påske !!

 

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Like imponerende hele veien! Og jeg som gruer meg til å støpe feste til hydraulisk styring på min vesle 29-foter........ Imponerende! PS! Tusen takk for kjempetråd!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hei Octant  :smiley:

 

I settet med tegninger fra Bruce Roberts Godson som har konstruert båten, så er det også en liste over alle komponenter som blir brukt når båten blir fabrikkbygget. Der står også mål og skisse av et rorsystem laget av en eller annen fabrikk. Der er målet på roraksel 2"  (50,8 mm) så da ble det valget.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Takk for alle påske hilsninger !        :easter:

 

Så har det blitt litt aksel montering !

 

 

Da jeg hadde laget resessen som stevnbeslag skulle monteres på når jeg laget kjølen, var det bare å bore hullene. 85mm centerhull og 11,5 mm hull til boltene

 

bilde

 

Så sette sammen stevnbeslag og hylserør. Bruker en tettemasse på gjengene.

 

bilde

 

Så inn med hylserøret. Nå har jeg glede av de trange hullene til boltene. Jeg kan skru stevnbeslaget fast i plasten inntil videre. (mye lettere å prøvemontere når det sitter litt fast.)

 

bilde

 

 

Litt smøring på lageret og inn med akselen. Innvendig er hylserøret plassert løst oppå en innlimt støtte inntil det skal lages et skott som passer og støpes fast.

 

Her er propellen montert løselig på aksel for å se på resultatet.

 

bilde

 

Propellen var diger helt til den ble satt innpå aksel..... :wink:

 

Resultatet innvendig !

bilde

 

Etter litt tenking frem og tilbake ble jo svaret at i steden for å løfte hylserør så senker jeg motoren 5 cm ned.

Det blir en litt "flatere" mantasje og da stemmer også vinkel på stevnen. Scaniaen har et rett gear så det er en stor fordel at det blir så liten stigning på propellanlegget som mulig.

 

Da blir det en liten jobb med diamant kutter og huggjern da det ikke er noe å justere bak på Scaniaen. Brua i fremkant av motor har jeg ikke laget enda så der står jeg helt fritt.

 

Fortsettes !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Kunde: Sjekk hvilken driftsvinkel som Scania angir som maks. Altså den vinkelen du monterer med, pluss den vinkelen båten ligger i under maks fart. Tipper motoren for mye akterover, så må oljenivået i bunnpannen minkes, eller så vil veivskinkene ta nedi oljebadet. Ikke bra for motoren om det skjer. Scania har helt sikkert en spe. på forholdet.

Link to post
Share on other sites

Hei Baard !

Tettemassen på stevnbeslaget er et Simson produkt som blir brukt til det meste under vann hos noen båtprodusenter. Blir egentlig brukt til alt fra å lime teak dekk til å ha på skroggjennomføringer.

 

Takk for innfo og tips om motorvinkel Hulda !

Har også klødd meg litt i hodet for dette. Har en stigning på bunnpanne på ca 5-6 grader når skroget står i vannlinje.

Sjekket med en scaniamekanikker som sier at dette ikke er noe problem siden peilepinnen står på midten av bunnpanne og man ikke fyller mer enn halveis mellom nedre og øvre merke som en sikkerhet.

 

Håper jo ikke at jeg må flytte motor å montere et ledd.........

 

Diesel mekanikk er vel det jeg kan minst om innen faget, så derfor blir alle gode råd motatt med stor takk ! :yesnod:

 

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Da vil eg tru det blir billigere og bedre å bytte gear ut med et nedvinklet ?

Eg hadde samme problem etter motorskifte,og kjøpte ledd. Det var kostbart og tidkrevende, og det er en slitedel som har begrenset levetid, ikkje merka vi nevneverdig reduksjon av vibrasjoner eller støy heller. Så eg angrer på eg ikkje bytta gear fra rett til nedvinklet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei Sæbø !

 

Er veldig enig med deg i at å bytte gear hadde på et tidligere tidspungt blitt billigere. Nå har jeg en propell som passer til gearutveksling som jeg også har spandert balangseringog vridning til Kr. 4000,-

 

Om jeg må flate ut motor så vil jeg velge og montere aksel med et 50mm fotlager i fremkant av pakkboks og sette inn en mellomaksel med krysslager i begge ender. Den har jeg liggende men den må kortes inn ellers så må motoren stå i gangen mellom bad og soverom.......    :wink:

 

Scaniaen var opprinnelig montert med den løsningen siden den sto så langt fremme i båten den er demontert fra.  Jeg må i tilfelle korte mellomakselen inn fra 1 meter til 15cm pluss kryss. Kan legge ut et bilde litt senere i dag. Innkortingen kan jeg sikkert klare selv. Det eneste som da måtte kjøpes var fotlageret og en smøreautomat.    

 

Kanskje ?

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Du renner inn i et mulig lite problem til, Knude. Hvis du skal montere mellomaksling med krysslager, betinger dette parallellitet mellom de to akslingene vertikalt og sideveis. Og det er vel akkurat her du sliter. Men du kan heve motoren, og tilte den i samme vinkel som propellakslingen. Da vil du, når båten ligger i ro, antakelig lande på rundt 8- til 10 grader helling på motoren (ned i bakkant). Da er det greit for opprettingen.

 

Så må du legge til minst 5 grader til når båten beveger seg gjennom vannet. Forholdet at peilepinnen står midtveis på motoren er ikke relevant. Skulle teorien til mekanikeren hatt noe for seg, skulle peilepinnen stått helt i akterkant av motoren (bunnpannen).

Link to post
Share on other sites

Du må ha thrustlager foran pakkboksen, ikkje fotlager, slik at ikkje kryss i akslingen belastes aksialt. Då står du fritt uten at akslinger må være paralell. Min aksling mellom gear og thrustlager med to cv ledd er bare 15cm + ledd og tåler 8 + 8 grader såvidt eg husker.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

15grader maks er vel ikke helt urealistisk på motoren (?), og der er du vel innenfor med god margin

det tilsvarer ca 0.27 høyde pr. Lengde, mao. På en 4m horisental, kan den gå ned 1m

 

Selv ser jeg det på som suboptimalt og jakter på nytt gir, men hiver ikke ut 10k for å utbedre et ikke eksisterende problem

Link to post
Share on other sites

Det sier seg selv. Hverken CV-ledd (to knuter) eller krysslager (2 kryss) tar aksiallast. Og så skal man ikke blande Constant Velosity med krysslager. Et kryss (eller to) med nålelagere, er ikke et konstanthastighetsledd. Hvor mange grader et CV-ledd aksepterer har begrensninger i livslengde og rotasjonshastighet. Når det gjelder trust-lager, vil det beste nok være å montere et som tar vinkelfeil (husker ikke hva det kalles i farta), hvis det da ikke er 'sfærisk' :-)

 

Hva som er realistisk når det gjelder helling på motoren kommer an på konstruksjonen. En del motorer liker det absolutt ikke. Andre kan akseptere helt opp i 30 grader.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...