Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Hei aebi !

Takk for hyggelig komentar !

Blå er jo en vanskelig farge, men planen er å sparkle opp alle skjøter og huller etter alle kunstens regler uten å ha annet kvalitetskrav enn at det skal bli blått. Så er det sannsynelig at jeg sprøyter hele skuta med blå gelcoat som da skal pusses og rubbes. Dette fordi det er så lett å få litt fargeforskjell selv om man bruker samme farge kode fra samme produsent. (forskjellig herde tid kan sees på fargen)

 

Så til prosjekt ror blad. 140cm. høyt og 85cm langt - 10 cm brett i sving pungt og 1,5 cm bak

 

Ror kan lages på veldig mange måter. Noen støpes som to halvdeler og limes i sammen. Noen blir sveist i syrefast osv - osv

Det som mine gamle lærere i faget alltid sa var: Skal du flytte noe igjennom vannet uten å skape turbolens og støy/vibrasjon så skal du tenke FISK" Dette er tydeligvis Bruce Roberts også enig i så derfor skal roret lages med en flyvinge /fiske fasong.

 

Siden jeg har en god del rutet divinysell liggende, så blir det "innmaten" i rorbladet.

 

Først blir flakene kuttet i passe bredder og limt i sammen med et lag 450 csm i mellom.

 

bilde

 

Så blir det trappet av for å få riktig fasong på rorbladet

bilde

 

Når dette var ferdig herdet, ble rorbladet rettet opp så det ligger vannrett og det ble montert en forskaling i begge ender. Dette fordi "sandsparkel eller poliestersparkel" er litt som flytsparkel i rette konsistens.

 

bilde

 

 

Sandsparkel !

bilde

 

Så ferdig så langt

bilde

 

Da sparkelmassen var herdet ble rorbladet snudd, og det ble limt på de lagene som manglet på den andre siden.

Her måtte rorbladet spennes opp og rettes fordi det er mye trekking i sparkelen.

bilde

 

 

Fortsettes en annen dag !

 

Knut-Erik :wink:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei!

Mektig imponert over prosjektet ditt. Tenkte på det gamle salgs mottoet da jeg så dette prosjektet første gang "Ingen jobb er for stor og ingen er for liten" Men selvfølgelig et slikt prosjekt går en ikke inn på uten en solid bakgrunn. Blir bokstavelig talt litt mål løs over dimensjonene du har begitt deg inn på. Her er det vel snakk om et livs-prosjekt ?

Stusset litt over produksjonen av roret ditt, store masser med sparkel i bruk. Hva med herdetid/temp, spenninger, må jo være en utfordring for å unngå sprekkdannelser.

Men som den amatør jeg er med litt erfaring så er jo spørsmålene en selvfølge :yesnod:

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei å takk for spørsmål !

Svar til Magne A. : Hvor mye tid som går med til prosjektet ikke så lett å svare på men i snitt kanskje 10-15 timer i uka eller noe. Alt for lite egentlig :smiley:

 

Så til Bøljan :

Ikke så rart kanskje at du stusser litt. Den sandsparkelen er en av de snillere når det kommer til sprekkdannelser (Jeg har brukt den mye på modeller/ Plugger )men den har mye krefter siden den herder som poliester.

Om vekt hadde hatt noen betydning så hadde jeg brukt divinysell og slipt dette ned til riktig fasong.

Derimot så er det som jeg lager nå bare" innmaten" og det viktigste da er symetrien og fasongen på roret.

 

Det skal legges like mye laminat på utsiden av dette som det er i skutesiden på en helplaner på 35 fot. (Ca 6 lag 600 gr. biaxial glassfiber +4 lag 450 gr.csm som startere)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei !

Da fortsettes produksjon av rorblad !

 

Når sparkelmasse var herdet, ble roret slipt og høvlet til det hadde riktige mål.

 

bilde

 

 

Så måtte det prøves på plassen sin.

 

bilde

 

 

Ser fint ut dette !

bilde

 

 

Så var det å legge på første omgang med csm ( 5 lag 600gr.)

 

bilde

 

Det er alltid vanskelig å legge flere sider sammtidig så det ble en omgang på hver side + foran og bak

 

bilde

 

Har også denne perioden startet på et litt annet prosjekt: Kabeltrekking i tak og dampsperre !

 

bilde

 

 

Kan se ut som julefreden snart vil senke seg over Ubekilen !

 

Ha en fin kveld !

Knut-Erik

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Moro å følge med på tråden din! Som det blir sagt lengre opp her, dette kommer til å bli et oppslagsverk for kommende generasjoner!!

 

Mulig jeg har spurt om dette før, men det kan ha vært i en annen tråd: Når man legger flere lag med glassfiberduk, enten det er i en form eller på et objekt, så har jeg lært (og for så vidt erfart) at det er lurt å legge et lag først og la det herde før man legger de neste lagene. Dette for å unngå at man mister vedheften til underlaget når det neste laget legges. Noen betraktninger rundt det?

Lurer også på om ikke det hadde vært lurt å legge rør for kabler og ledninger?

Link to post
Share on other sites

Hei å takk for spørsmål !

Til alphaman: Det står en Scania marine DS11 i motor rommet ( Ca 317Hk)

 

Så til Komodo:

Når man skal støpe i en form så legges det alltid et "første lag" Som regel i 300 eller 450gr csm Dette for å ha 100% kontroll så ikke det blir tørre partier eller luft. Om mann alikeveld får en luftboble eller noe annet feil, er det synelig å kan repareres.

 

Når det legges glassfiber på divinysell, så anbefaler produsenten at det skal smøres et lag poliester som nesten skal herde (Gelle) før neste lag rulles å det legges det anntal matte lag.

Jeg har erfart at å rulle på en god del poliester før man legger på første og videre lag gjør samme nytten. Det viktigste er at man ikke surrer med herdermengden så laminatet blir varmt. Da kan det slippe fra kjernematerialet.

 

 

Du nevner trekkerør for kabel. :smiley: Det hadde blitt enda bedre og også legge de i el. rør . Da kan de skiftes uten å demontere taket.

 

Her er det kabel for utvendig belysning og Navigasjons lys som er montert. De skal da ikke igjennom dampsperre men er boret ut i "gesimsen". ( Der brukte jeg en dobbelt isolert kabel) Så vil ledninger til taklamper innvendig ligge mellom plastfolien og takplatene.( Lampettledning)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei, Knude

 

Eg har vore ei stund "i bakgrunnen" og beundra eit fantastisk prosjekt som munner ut i ein flott båt. :thumbsup::thumbsup:

 

At du no nevner lampettledning, so er det den som får meg til å skriva.

Der fins mange tråder her på BP om koparledninger som korroderer og blir brune og gir dårlig kontakt. Dei fleste konkluderer med å bruka kabler med fortinnede ledere, mitt svar er å bruka kabel med ein annen isolasjon enn PVC.

Eg kan ikkje kjemien i det som skjer, men eg har forstått det slik at PVC er ikkje heilt vanntett, so når den blir utsatt for so mykje fuktighet som der er i båt, tar vatnet, som faktisk går gjennom PVC-en, med seg noko av klorforbindelsen på vei inn for å angripa koparen.

Eg er difor av den meining at det vil vera lurt å finna eit godt alternativ til lampettledning

 

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Hvor mange knop er det beregnet at skuta skal klare med valgt motor?

Hei Anjuma !

I følge dokumentasjonen fra Bruce Roberts:

Dette skroget har en "konstruksjons fart på ca.12 knop . Det oppnåes med enten 1x300HK MAN eller 2x180 HK Hino eller yanmar.

Er da sannsynelig at Max blir 12 og krusing på 8-10

 

Det merkverdige er at skuta kommer til å oppnå en hastighet på ca.6-7 knop med 48Hk side motor (reserve)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Interessant Knude. Det sier litt om hvor mye extra effekt som skal til for å gå over 7 knop. Min 36 foter stålbåt på 9 tonn og 130 hk skal visstnok også ha maksfart på 12 knop, men jeg liker det best i 7 knop.... Ikke minst med tanke på hvor mye forbruket går opp ved større hastighet.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Hei Dinamo Takk for komentar om lampettledning ! Jeg er faktiskt litt usikker på om isolasjonen på den kabelen som vi bruker er pvc eller noe annet. Det skal jeg få sjekket.

 

Den som ble brukt av b.l.a. en av de større produsentene av ferdige kabelmatter til båtbrangsjen så ut som en lampettledning men har et kvaderat på 2x2,5 Hvit/grå isolasjon

 

Ser nå i en katalog at det er noe som heter siliconkabel. Er det kanskje det som er isolasjonsmaterialet i den "godkjente" båtkabelen ?

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Problemet med isolasjonen i en lampett ledning er at den over tid i sjøluft blir sprø og sprekker opp, har noen eksempler liggende i båten vår på de som var brukt der. disse har plast isolering og tåler også dårlig temperatur forandringer, gummi eller silikon kaber er å foretrekke :)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

en annen ting er at lampett ledninger normalt ligger på 0,7 mm2, dvs på en 10 watts lyspære med 5 meter kabel fra fordeling så oppnår du et spenningstap på 0.25 volt . skal du ned i nesten null spenningstap, altså si 0.05v så må man opp i 4 mm2 kabel.

0.1 volt på 2.5 mm2

 

la oss så si du har 4 10 watts lamper på en ledning, for å kunne komme ned i 0,1 volt spenningstap må man benytte 8mm2 kabel .

 

Da er 12 volts annlegg lagt til grunn. Båt elektro er spennende :)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Hei Ternen 32

Båt elektro er du god på !

 

Takk for hyggelige og innformative komentarer !

Det er tydeligvis forskjell på lampettledning og lampettledning !

Den "lampettledningen" som vi bruker i båtbrangsjen er 2x2,5mm2 og så langt jeg vet godkjent for bruk i båt.

 

Siden jeg skal bruke LED lamper på 2 watt med 24 volt driftspenning så er det ganske mye å gå på . :smiley:

Derimot så er det viktige ting du påpeker. Det har blitt syndet fryktelig, spesielt ved ettermontering av utstyr i eldre båter, der det ikke er tatt hensyn til kabeltykkelse og sikrings størelse ! Båtbyggeriene har heldigvis lært mye om strøm i båt de seinere åra :yesnod:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Takk for det Knude, Båt elektro har jeg lest opp ned og i mente om, grunnlaget for dette er igrunn at jeg har en i familien som er skips elektriker, samt andre i min krets som jobber med dette, dette medfører mange kommentarer når jeg gjør ting som ikke er riktig med resultatet at jeg må gjøre alt på nytt, ellers vil jeg få høre dette daglig :) har mer eller mindre også vokst opp med stor interesse for båt, mekanisk og elektrisk fra jeg var barn. Som du påpeker, det er alt for mange båter der ute hvor det er tatt veldig lite hensyn til belastning på elektriske anlegg, dette gjelder også i veldig stor grad fra mange eldre fabrikanter av båt, Jeg har stor respekt for elektrisk i båt, for brann i båt hender fort og brutalt.

 

Mange båter benytter gjerne feks en 6 mm2 kabel fra batteri til bryterpanel,, la oss si denne kabelen er 7 meter hver vei, belastes denne kabelen med 100 watt, noe som går fort om man har glødelamper og et kjøleskap. man vil ved denne belastning oppnå et spenningsfall på 0.7volt, noe som vil si at den eneste gangen man vil ha nok spenning til å drifte lamper og kjøleskap er med motor igang eller med et helt toppladet batteri, når batteri går ned til 3\4 så vil ikke lenger kjøleskap ha nok spenning.

 

 

En 2,5 mm2 kabel med 5 meter hver vei på 24 volt om man ønsker et spenningsfall under 0.1 volt kan da belastes med 15 watt

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Hei Lady E

På båtbyggeriene blir El. høvel brukt til å plane "flenskanten" på dekk og skrog før sammensetting. Nye tenner som ble bestilt var av en HSS utgave som kostet mye i forhold til på" Byggeren". De varte ikke så lenge de heller.

Jeg merker at orginaltann på høvel går i stykker med en gang. men når jeg kjøper nye på byggeren så hølder de ganske lenge.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei Anjuma !

I følge dokumentasjonen fra Bruce Roberts:

Dette skroget har en "konstruksjons fart på ca.12 knop . Det oppnåes med enten 1x300HK MAN eller 2x180 HK Hino eller yanmar.

Er da sannsynelig at Max blir 12 og krusing på 8-10

 

Det merkverdige er at skuta kommer til å oppnå en hastighet på ca.6-7 knop med 48Hk side motor (reserve)

En tommelfingerregel for hastighet/energi bruk for fortrengningsskrog er en fordeling på 80/20, dvs at dersom en båt har Max speed på 10 kn kreves der like mye energi (HK) for å øke hastigheten fra 8 til 10 kn som det kreves for å oppnå en hastighet på 8 kn (fra 0 kn). Dette pga bølgemottstanden.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei og God Jul !

 

Takk for komentar Bjørkski. Det viser jo hvor mye "dårlig tid" kan koste.

 

Den siste uka har det blitt lite båtbygging. Redskapene har blitt byttet ut med sleiv og øse og div. andre kjøkken greier.

Har greid å få et par små økter på byggingen av rorbladet.

Siden det var innmaten i roret der rorskoen skal festes som sto på programmet, så var det en stor fordel med kaldvær.

 

Jeg har fjernet kjærnen i et felt på 7x33 cm og laget sidene paralelle. Så er det laget en forskaling av kryssfiner med tape på.

Det ble fyldt noen lag med glassfibermatte mot forskaling og bunnen for at det skulle bli litt tettere. Så en blanding av flokk og poliester ca halparten opp i forskaling.

 

Som bildet viser så har blandingen en lett brunfarge fordi det blir en ganske høy temperatur selv om det var bare 5-6 grader i lufta inne i det lille teltet som jeg jobber i.

 

bilde

 

Da dette var herdet og avkjølt ble det laget en ny blanding av opprevet matte og poliester som ble sparklet nedi og rettet med kanten av forskaling.

 

bilde

 

Da var det tid for å fjerne forskaling og slipe dette så det blir riktig.

 

Grunnen til at dette partiet på roret gjøres masivt og paralelt er at rorskoen skal skrues med fire gjennomgående bolter. Det er viktig da at det er masivt så ikke det blir knusnings skader når rorskoen skrues fast og om det skulle komme inn litt vann langs en av boltene så vil ikke vannet komme inn i den porøse divinysellen men stoppe i den masive delen av roret.

 

Om propellaksel skal demonteres så er det bare å skru ut fire bolter oppe og det samme nede å dra roret rett bakover.

bilde

 

Fortsettes !

 

Ha en fin kveld !

 

Knude

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei !

Da var prosjekt rorblad nesten ferdig. Siden det er mange flater å støpe så har det blitt snudd på alle tenkelige måter.

 

Siste avsluttning var å støpe ferdig der rorsko skal plasseres både oppe og nede.

 

 

 

bilde

 

Så siste rest på toppen av rorbladet ferdig slipt.

 

bilde

 

 

Det er da brukt 7 lag 600 gr. matte på alle flater. Når det støpes på noe som dette så er det viktig at ikke er noen skarpe kanter noen plass.

Normalt er en radie på 10mm det minste som kan støpes over uten at det blir luft i laminatet. Det er også lettere å forme 6 lag matte enn 2 lag.

På den smaleste avsluttningen er det revet opp små biter av matte og de er plassert som en "vifte" . Da er det lettest å få avsluttet uten at det blir luft i laminatet og man er sikker på at det er helt tett.

 

bilde

 

Oppgaven med å lage rorbladet har jeg beskrevet ganske omfattende siden det er samme fremgangsmåte uansett støpeoppdrag. :wink:

Neste post på programmet er å lage rorsko i syrefast. Det blir sikket litt sliping på innfestingene så jeg legger ikke coat på roret riktig ennå men det skal på et tidspungt få 1 lag gelcoat - 1 lag toppcoat og 3 strøk primer.

 

Da var det siste innlegg i år !

Ønsker alle: :newyearsign::fireworks2:

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...