Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Hei Fishermidas !

Gelcoat er den fargen som brukes til å male / sprøyte i form før støp. Den har ikke voks innblandet og er litt klebelig når den har herdet. Første støpelag kan legges rett på uten å pusse.

Toppcoat har voks som stiger til overflaten i herdeprosessen og blir derfor et toppstrøk . Den må pusses om det skal legges neste strøk.

Derfor bruker jeg et strøk gelcoat først og så et lag toppcoat da jeg slipper å pusse i mellom strøkene.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei Knude! Godt nyttår, og gratulerer så mye med prisutdeling :thumbsup:

 

Mulig jeg er litt tungnem, men jeg har fremdeles ikke forstått hensikten med gelcoat og topcoat utenpå slike komponenter som skal under vannlinjen og ikke blir synlige. Er det ikke slik at gel/top-coat suger vann og allikevel skal forsegles med epxyprimer for å få et vanntett resultat? Er det ikke like greit å prime rett på laminatet?

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo

Godt nytt år og

tusen takk for gratulasjoner !

 

Det er egentlig mange grunner til at mann coater. Gelcoat binner overflaten i støpen og den blir derfor mindre utsatt for mekanisk slitasje. Både toppcoat og gelcoat er tettere enn poliester overflate, og den har også en hardere overflate for mekanisk påvirkning. Erfaringen sier at primer henger mye dårligere på støp i motsettning til mattpusset topcoat..

Du får etter mitt syn en vannbariære som er mye bedre ved at gelcoaten binner overflaten på gelcoaten- toppcoaten tetter og faren for at dette flasser er nesten ikke til stede. Primeren tetter overflaten så det ikke kommer fukt inn i coatens overflate. Primeren kan alikevel flasse etter noen år.

 

Noen klassiske eksempeler:

En støpeform som lagres ute gjennom en vinter viser tydelige slitasjemerker i overflaten på den utvendige støpen. Om den er spandert et lag med toppcoat på så er den uten påvirkning.

 

Om man høytrykks spyler bunnen av en båt og det er partier som har sår i gelcoat med primer oppå så vil i mange tilfeller primeren løsne på skaden å bli synelig inn til laminatet.

 

Det beste argumentet er egenlig at jeg er "sikker" på at dette er beste løsningen! (les gammeldags :yesnod: )

 

Knude :smiley:

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Ok, da lærte jeg noe i dag også :thumbsup: Trodde egentlig det var litt motsatt. Nemlig at epoxyprimer binder bedre til laminatet enn gelcoat/topcoat som er polyesterbasert. Jeg ser jo poenget i at det er lettere å legge et tykt lag med gelcoat enn primer i forhold til mekanisk slitasje som du påpeker, men den er jo også sprøere enn epoxy.

Link to post
Share on other sites

De som har ekstreme krav til vekt støper gjerne uten gelcoat, men da er det gjerne med litt mer sofistikerte materialer på resten også. Så blir produktet lakket i etterkant. Men som Knude sier, da har man lite å slite på, og alle skader synes veldig fort, så for oss vanlige dødelige, så er nok den "gammeldagse" måten å gjøre det på den beste :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei !

Da var det bygget litt båt i vintervarmen !

I Ubekilen er det snøfritt og ca 3-7 grader om dagen.

 

Da var det rorsko som skulle produseres. Flattstål i 10x100 syrefast ble innkjøpt (smia hadde ikke så mye å velge i) og partert opp i passe biter.

 

bilde

 

 

Jeg valgte å bore hullene til boltene før skoen ble satt sammen. Går egentlig ganske greit å bore 10mm huller i 1cm tykk syrefast plate.

 

Lav hastighet på boret og litt olje. (Boret er kjøpt for proff bruk)

bilde

 

Så var det å sette i sammen delene. Siden jeg skal ha et "gap" i skoen på 9,5 cm så ble sidene heftet helt ute på kanten av plata. Det blir en forbindelse som er veldig sterk.

 

Når så kraftige plater blir sveiset er det viktig å sjekke vinkel hele tiden da sveisen trekker veldig på den siden det sveises. Ble vekslet mellom innvendig og utvendig.

Sveisepinnen som jeg bruker er en 3,25 Limarosta for syrefast

bilde

 

Litt festelig med syrefast. Om strømen er riktig og sveisefarten er passe så krøller slaggen seg av uten å røre den.

 

bilde

 

Sveisen utvendig blir som en" side inn" sveis med tre strenger.

bilde

 

Nå skal roret tilpasses skoa før det blir sveist styretapp på den nedre og roraksel på den øvre.

 

Når jeg først var i gang med smedarbeid, så skal det stå fire støtter i motor rom for å ta vekten av dekket/cockpit dørken. De skal også stive opp dekket over motor, så den kan om det er behov heises opp i lufta i motorrom for storsrvice.

 

Ubekilen mobile sveiseverksted !

bilde

 

Frisker opp litt gamle kunster.

bilde

 

 

Lettere i denne enden.

bilde

 

 

Så litt primer og lakk. Klar til montering.

bilde

 

 

Da blir det en stopp i båtbyggingen .

Selv om det ikke er så mye vinter som jeg regnet med, tar kone og båtbyggeren en tur til Thailand for noen uker.

 

Om jeg publiserer noe de neste ukene så blir det på tråden: maritime inntrykk fra Thailand :wink:

 

Ha en fin kveld til de som ser innom tråden !

 

Hilsen Knude :smiley:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hei !

Da var vi hjemme igjen ! Må bare innrømme at det var vanskelig å begynne i båten igjen etter så lang tid i Thailand. Det går fryktelig seint men jeg er igang.

Hadde tatt mot til meg å startet med å lime Divinysell innvendig i motor rom mellom Divinysell spantene. Det er brukt 3 lag 10mm som er limt til skuteside og i sammen lagvis. Dette laget er kun ment som en isolasjon både utenifra og innenifra (støy).

Den grå flaten er styroform med pålimt gråpapir som er brukt på baksiden av Dieseltankene. Fungerer fint, men divinysell er bedre.

 

bilde

 

 

Her er hele flaten ferdig med 2 lag 600gr. csm påstøpt etter liming. Har også montert dieseltankene ferdig .

 

bilde

 

Ferdig coatet og første plate med porolon pålimt. (dette for å hindre resonans støy i motor rom.

bilde

 

 

God helg !

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hadde tatt mot til meg å startet med å lime Divinysell innvendig i motor rom mellom Divinysell spantene. Det er brukt 3 lag 10mm som er limt til skuteside og i sammen lagvis. Dette laget er kun ment som en isolasjon både utenifra og innenifra (støy).

Jeg deltok for noen år siden i bygging av noen halvstore fartøy i Divinycellsandwich.

Vi var særdeles plaget av strukturstøy. Vi var nødt til å gjøre noe for å holde oss i nærheten av Arbeidsmiljølovgiving.

Så en akustiker ble hyret inn for å se på problemet og gjøre noen målinger.

Konklusjonen var bl.a. at en slik Divinycell/laminatkonstruksjon ikke demper støy i det hele tatt.

Og løsningen?

Alt av maskineri ble satt på Vibratec helmetalliske dempere. (Populært kalt gryteskrubber).

Og alle tverrskott og himlinger fikk viskoelastiske dempesjikt. Laget av et tynt lag Sikalastomer og ei 1 mm. aluminiumsplate.

Effekten var radikal. Båtene ble stille. Svært stille.

Link to post
Share on other sites

Hei ! Da var det Fredag igjen !

Ser at jeg ikke fikk med meg spørsmålet om å bygge båt på Lørdag fra Taunus, og det ble det jo da ikke ..... :wink:

 

Takk så mye Mulligan for innfo. Nå hadde jeg ikke så store forventninger til at det skulle bli noe stillere inne i motor rommet, men som isolasjon for kulde utenifra og støy innenifra (Utenfor skroget når motoren går) har jeg veldig god tro på divinysell.

Derimot inne i motor rom så trengs det ytterligere isolasjon så da får jeg lese meg opp på de tiltak du skriver om.

 

Så til litt båtbygging.

Etter å ha limt porolon på skuteside i motor rom , ble S/B vanntank montert.

350 L plast tank med ferdige skvalpeskott.

 

bilde

 

Siden det skal stå en verksted benk oppå denne tanken, var det like greit å fortsette.

Jeg skal snart begynne med teknisk montasje så da er det greit med en arbeidsbenk.

 

bilde

 

Dette blir en grei arbeidsplass !

 

bilde

 

Siden dekket over motor rom er så stort så kreves det støtter som tar vekten.Støttene var laget tidligere men nå var det tid for å montere. (fikk fjernet noen hjelpestøtter også)

 

bilde

 

Den andre siden i motor rom ferdig støpt med divinysell og 2 lag 600gr. csm

bilde

 

Fortsettes !

 

 

God Helg !

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...