Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Komodo skrev for 2 timer siden:

Hva slags slipemaskin bruker du når du vannsliper? Hvordan tilfører du vann, lar du det renne hele tiden fra en slange, eller dusjer du med ei sprutekanne?

Lurer på det samme! Jeg skal til å få vekk noen forferdelig stygge dekaler på båten min (de er lakkert).
Og ja @Knude det der er nok litt av en grisejobb!:giggle:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Svart (redigert)

Se her ja @Andora  jo nå er vi på "ferie" på Raet kystlag. Utrolig spennende plass med både fastboende båtboere , maritime småbedrifter,klubber å mye annet.  Dette er @Bjørn Løvjomås sitt paradis å interesse.  Utrolig hyggelig plass å komme til. 

 

Båtbygging har det blitt lite av i det siste. Litt vedlikehold er det eneste.

20210701_110002.jpg.1ad644eefe37ba3f2056742eb1527111.jpg

 

Rekka trenger sårt litt stell.  For dette å videre blankpussing av overbygget har jeg for første gang blitt eier av et verktøy av dette fabrikatet.

20210701_110032.jpg.86f252c4d06f07cd8fadd5b6788503b1.jpg

 

Får håpe det blir et hyggelig bekjentskap. 

 

Vi skal på slipp på sensommeren.  Da er planen i tillegg til vanlig vedlikehold å montere korrekt propell å akter thrust . 

Har til nå kjørt med en propell som har ca 7 tommer for stor stigning uten at Scania i kjelleren har brydd seg særlig om det i skrogfart. 

Nå er det tid for å ta det løftet også.  

 

Så er planen å montere en slik over roret.

16d3c4f350a440948454dfb94f2aaa4a.png.7298c3adb8bcfeb262cff6ed8a9e62b6.png

Er for første gang i byggeprosessen noe jeg aldrig har montert eller vært borte i.

Har nevnt den før men det må jo være andre som har litt kjennskap eller erfaringer?

 

Planen er å forandre litt på fasongen på roret så det akkurat blir plass til denne mellom topp ror og skrog. 

1433346480.jpg.28f1b3f6c5c3eda48bd1204d2280cac1.jpg

 

Er usikker på dette siden den kommer ganske nær vannlinjen.  

 

Vil det være bedre plassere den på den ene siden ,motsatt av seil drevet men i åpningen der propellen står?

10494842_10153317086805211_592821607415824220_n.jpg

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 10 minutter siden:

Se her ja @Andora  jo nå er vi på "ferie" på Raet kystlag. Utrolig spennende plass med både fastboende båtboere , maritime småbedrifter,klubber å mye annet.  Dette er @Bjørn Løvjomås sitt paradis å interesse.  Utrolig hyggelig plass å komme til. 

 

Båtbygging har det blitt lite av i det siste. Litt vedlikehold er det eneste.

20210701_110002.jpg.1ad644eefe37ba3f2056742eb1527111.jpg

 

Rekka trenger sårt litt stell.  For dette å videre blankpussing av overbygget har jeg for første gang blitt eier av et verktøy av dette fabrikatet.

20210701_110032.jpg.86f252c4d06f07cd8fadd5b6788503b1.jpg

 

Får håpe det blir et hyggelig bekjentskap. 

 

Vi skal på slipp på sensommeren.  Da er planen i tillegg til vanlig vedlikehold å montere korrekt propell å akter thrust . 

Har til nå kjørt med en propell som har ca 7 tommer for stor stigning uten at Scania i kjelleren har brydd seg særlig om det i skrogfart. 

Nå er det tid for å ta det løftet også.  

 

Så er planen å montere en slik over roret.

16d3c4f350a440948454dfb94f2aaa4a.png.7298c3adb8bcfeb262cff6ed8a9e62b6.png

Er for første gang i byggeprosessen noe jeg aldrig har montert eller vært borte i.

Har nevnt den før men det må jo være andre som har litt kjennskap eller erfaringer?

 

Planen er å forandre litt på fasongen på roret så det akkurat blir plass til denne mellom topp ror og skrog. 

1433346480.jpg.28f1b3f6c5c3eda48bd1204d2280cac1.jpg

 

Er usikker på dette siden den kommer ganske nær vannlinjen.  

 

Vil det være bedre plassere den på den ene siden ,motsatt av seil drevet men i åpningen der propellen står?

10494842_10153317086805211_592821607415824220_n.jpg

For best mulig effekt av trøster må du montere den så dypt som mulig. 
Den mister veldig mye effekt om den ligger for nær overflaten. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev On 7.7.2021 at 10.42:

For best mulig effekt av trøster må du montere den så dypt som mulig. 
Den mister veldig mye effekt om den ligger for nær overflaten. 

Har igjen målt, det ser ut som det blir for lite vann over øvre kant av podden. Heller ikke helt ideelt noe av plassene den kan monteres. 

Konstruktøren  var heller ikke så veldig begeistret. 

Gjennom kjøl over hylserør........... med lange utbygginger for vannstrømmen.

 

Mye jobb det.....:worry:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hvor god plass er det innvendig, rett over der propellen er?
 

Hva med denne:

https://seatronic.no/side-power-thruster-systems-srl100-nedsenkbar-baugpropell-12v
 

Montert her (rett ved siden av båtens senterlinje, med vannstrømmen gjennom åpningen over propellen):

7E84D619-81C1-47F0-A7F3-45FD6B3768C0.jpeg.1446dcc30f86f58d09ef2f8c3bda7b27.jpeg

 

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

En kjenning av meg, som er like fingernem som deg, monterte hekktrøster på sin motorseiler...

Han fikk samme problem som deg...

Han løste det, ved å konstruere en elektrisk drevet heving av trøsteren bak på hekken...

Han brukte el.motoren fra en elektrisk hevbar badeplattform fra en Bavaria...

Jeg treffer han om noen dager...

Jeg kan ta bilder om du ønsker...samt få tekniske spesifikasjoner om du ønsker...

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å fåreslå samme løsning som @Popeye70før jeg såg han hadde fårslått det. Det tror jeg er det enkleste og beste med tanke på funksjonalitet. Jeg ser heller ingen grunn til at det skal være noe problem å lage thrustertunnel i kjølen over hylsa om det blir laget en strømlinjeform. Det er slik det blir gjort på alle kommersielle skip, men det blir nok en ganske stor jobb å lage til nå, tror jeg. 

Link to post
Share on other sites

@Popeye70   Det er fryktelig lite plass igjen innvendig for en sånn rigg desverre.  Arbeidskrevende montasje den også men jøss å stilig. 

 

@Ida Marie III  Den var jo litt spennende.  Om det er mulig med et bilde uten for mye bry. Den måtte da komme opp gjennom plattformen  kanskje.

 

@bellen  Gjennom kjøl er minst arbeid (når jeg ikke får til den podden) da jeg har plass til motoren liggende under en dørk i motor rommet.  Har for noen år siden montert et par sånne gjennom kjølen på Nor Star 950. Var et par Nederlendere som ville ha sånn så det er kjente oppgaver. 

 

@enslagsgjest Jøss . Den har jeg ikke sett før. Den er kanskje tenkt å forsvinne opp i en kasse for å få slett bunn. 

 

Alle de som er beregnet for opptrekk i bunnen krever mye plass på innsiden. Fryktelig mye jobb å støpe da den plata som man kutter for åpning bli lokket. Har i jobb sett på en som ikke var laminert tilstrekkelig  så det ble lekkasje . 

Hadde akterspeilen vært dypere hadde det vært fort å montere en på hekken.

Hadde jeg kunne bruke den jeg håpte ville det tatt noen få timer når vi er på slipp..

Takk for forslag å innspill.

 

Fortsettes :thumbsup:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

 

 

Knude skrev 8 minutter siden:

@Ida Marie III  Den var jo litt spennende.  Om det er mulig med et bilde uten for mye bry. Den måtte da komme opp gjennom plattformen  kanskje.

 

Ja, den er montert på akterspeilet, kommer opp ved badeplattformen...

Kommer horisontalt rett opp...

...står nesten tørt når den er oppe...

Funker knallbra..

Jeg treffer han og båten om et par dager, han er på vei nordover nå...jeg tar bilder og poster dem her...👍👍 

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 25 minutter siden:

@bellen  Gjennom kjøl er minst arbeid (når jeg ikke får til den podden) da jeg har plass til motoren liggende under en dørk i motor rommet.  Har for noen år siden montert et par sånne gjennom kjølen på Nor Star 950. Var et par Nederlendere som ville ha sånn så det er kjente oppgaver. 

Da hadde jeg gått for den løsningen. På et deplasementskrog så vil ikke dette bli merkbart på hverken manøvrering eller fart. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 11 minutter siden:

Du skulle hatt en slags vannjet løsning som tar vann fra den ene siden og spytter ut på den andre. Mener jeg leste om en slik løsning i Båtmagasinet for en del år tilbake.


Har også lest om disse, både «fagartikler» og tester. Den testen jeg husker konkluderte med at effekten var dårlig, fordi den «jetstrålen» som blåses ut er for tynn og kraftløs til å klare å flytte en stor og tung båt under annet enn optimale forhold. Men teknologien kan ha forbedret seg etter at jeg leste om dette.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...