Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Noe slik som dette, @Komodo?

Jeg kikket på denne for min båt, synes den er litt interessant løsning, mindre støy fra en slik løsning enn tradisjonell truster. Men det er flere hull i skroget og kombinert med vann med høy flow/trykk så er jeg litt skeptisk, man bør ikke få lekkasje i et slik system. :diving:

Hvordan vil et slik system fungere i vårt klima for noen som bruker båten året rundt, da tenker jeg på utfordringer med is....

https://www.jetthruster.com

 

En liten video: 

 

Redigert av Viksund 830 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@Komodo vetus hadde det systemet tidligere. Har blitt fortalt at de ikke klarte så mye effekt. Ble da montert på en 30 foter på 3,5 tonn. Derimot så ser det jo ganske kraftig ut på filmen  @Viksund 830

 

Det ble nevnt at man kan bruke åpningen mellom ror å propell for vann strømmen.  Vil en podd montert litt på siden men i samme posisjon som propellen forstyrre propellen?

 

Litt bilder innenfra. 

20210709_101053.jpg.77c8575aa530d5c8f8f6e5db35e70418.jpg

 

Smal kjøl

20210709_101209.jpg.f0357917ccbcbbf584a5cd08606fbd33.jpg

 

Men kanskje dette er plassen for en utenpåliggende.  Rorets plassering er slutten på den flata som er aktuell.

 

920210709_102043.jpg.a87fcd65ba7a651981e6c3476f44b9b8.jpg

 

Hvordan den kan monteres 

1583148128_documents_Exturncompact_montert12_jixrwWe-1.jpg.6aef17c58e2e32847bc970d92471ec92.jpg

 

Tydelig at man også kan bruke to........

 Kr.80000,- sånn ca.....

1537602132_documents_Exturnsimplex_montert4_fKIXjjb.jpg.ef045fd4a27180ce9871a403736687b5.jpg

 

fortsettes 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 4 timer siden:

Derimot så ser det jo ganske kraftig ut på filmen  @Viksund 830

For meg ser det ut som at hastigheten på filmen er justert opp en del. Jeg tror du kommer til å bli meget skuffet over effekten om du velger en slik løsning. Skal det fungere på din båt, så må du ha rørdimmensjon på minst 6 tommer. Og da trenger du en ekstremt kraftig pumpe for å få en jet-effekt. 

 

Min mening er også at en slik utenpåliggende er alt for puslete til din båt, du må ihvertfall gå for minst to thrusteren for å få nok effekt. På en seilbåt fungerer desse veldig bra på grunn av at den korte kjølen gjør at det er lettere å vri båten rundt.

Jeg hadde valgt å støpt inn en så stor tunnel som mulig i kjølen. Du har en stor og tung båt, så du er nødt til å ha en kraftig thruster i hekken for at det skal gi god nok effekt. Jeg tror du bør ha hvertfall 10kW. Et alternativ er å montere hydralikkpumpe på motor eller giret om du har mulighet til det og bruke hydraulisk thruster. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har også leeeeenge vurdert inngrep som kan sørge for at jeg kan få litt bedre kontroll på baugen. Denne Jetthruster ser jo faktisk meget praktisk ut. Lite avtrykk både inne i skuta og på utsiden. 

Min skute nærmer seg 50 tonn, og jeg har også vurdert noe fra sidepower, en enkelt pod på noe rundt 80kg skyvekraft.

 

Mitt problem er at det er mye moment i skuta. Men jeg forsøkt meg på noen enkle praktiske forsøk. Jeg har dyttet/dratt skuta til/fra kai ved hjelp av min kroppsvekt, og med det har jeg vel egentlig konkludert med at rundt 80kg skyv (ved plassering av en eventuell propell) fungerer. Men så kommer det også litt an på hva som egentlig er behovet. 

Jeg ønsker bare en form for kontroll på retningen til baugen, om det tar to sekunder eller 10 er ikke så farlig for min del, det kan jeg kompensere for. Om det er veldig kraftig vind eller strøm, så får det bare være, jeg kan ikke få i pose og sekk uansett. Og jeg ønsker ikke noen tunelltruster i mott skrog. Så derfor tror jeg at jeg nå skal se litt nærmere på løsningen fra Jetthruster.

 

Så det kommer vel kanskje an på behovet og dine ønsker, hvor raskt ønsker du å snurre rundt 5-øringen?:giggle: (for min del, ikke så raskt).

 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 4 timer siden:

For meg ser det ut som at hastigheten på filmen er justert opp en del. Jeg tror du kommer til å bli meget skuffet over effekten om du velger en slik løsning. Skal det fungere på din båt, så må du ha rørdimmensjon på minst 6 tommer. Og da trenger du en ekstremt kraftig pumpe for å få en jet-effekt. 

 

Min mening er også at en slik utenpåliggende er alt for puslete til din båt, du må ihvertfall gå for minst to thrusteren for å få nok effekt. På en seilbåt fungerer desse veldig bra på grunn av at den korte kjølen gjør at det er lettere å vri båten rundt.

Jeg hadde valgt å støpt inn en så stor tunnel som mulig i kjølen. Du har en stor og tung båt, så du er nødt til å ha en kraftig thruster i hekken for at det skal gi god nok effekt. Jeg tror du bør ha hvertfall 10kW. Et alternativ er å montere hydralikkpumpe på motor eller giret om du har mulighet til det og bruke hydraulisk thruster. 

Tiltredes!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Ida Marie III å jeg har sett bilder å film. Du får høre med hann kompisen din om du kan legge ut et bilde her. Den var veldig fin. Arbeidskrevende selfølgelig . 

 

@bellen  Er er ikke aktuelt med pumpe å dyser for min del. Det er fare for at det hadde blitt veldig puslete som du skriver.

Jeg tror du har helt rett i at en tunnel montasje med en kraftig motor vil gi best resultat. 

 

Sjøholken skrev On 9.7.2021 at 23.34:

 

 

Så det kommer vel kanskje an på behovet og dine ønsker, hvor raskt ønsker du å snurre rundt 5-øringen?:giggle: (for min del, ikke så raskt).

 

 

Kloke betraktninger.  En sånn båt som jeg har er også prisgitt vind å strøm. Om jeg har vind mot brygga vil jeg måtte kjøre rompa ut på spring uansett . Det finnes ikke noen thrust som er tilstrekkelig kraftig i sortimentet til fritids båt uansett.

Det blir jo et spørsmål om hvor ofte det jeg monterer klarer oppgaven. Om man skal være fornøyd med 5 ganger av 10 eller vil ha 8 ganger av 10 ganger som den klarer oppgavene. 

Den vi har i baugen klarer de fleste men god sidevind så må den gi opp. 

 

Kan vel nå trekke noen konklusjoner.

 

Denne typen.

ex-serien-1.jpg.123304a7c8a00d014e7641d311ce8a40.jpg

 

Kort montasje tid. 3-4 timer. Sleipner hevder at den største modellen med en propell skyver ca 90 kg. Kan kjøres lenge siden den har optimal kjøling rundt motor. 

Kan monteres rett foran roret .

Pris ca 40,000,-

Denne.

documents_SE100-185T_MasterImage72dpi.png.d7a0021c8ebb46903f6bd00d9894aef4.png

 

Største i serien som går i en 185 mm tunnel. 

Skyvekraft ca 100 kg.  Noe kortere kjøretid .

Montasje tid. 50-75 timer Dette fordi kjølen er for smal for motor så den må bygges ut . 

Det blir litt mye jobb for en slippsetting i tillegg til de vanlige oppgavene.

Derfor ikke aktuelt denne gangen.

Pris ca 35.000,-

 

UTENPÅLIGGENDE MED HEIS.

Den som jeg har sett bilder av med elektrisk heis kan monteres med båten på vannet.

Her blir det produkdjonstiden av delene som blir den store jobben i tillegg til ombygging av plattform.

Vil annta at denne koster 45.000,- i materiell. 

 

Hmmmmm.  Ikke helt lett dette.

 

 

Takk for alle innspill så langt.

Ha en fortreffelig sommer søndag !

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 18 minutter siden:

@Ida Marie III å jeg har sett bilder å film. Du får høre med hann kompisen din om du kan legge ut et bilde her. Den var veldig fin. Arbeidskrevende selfølgelig . 

 

Ja, båten hans lå litt krøkkete til, så jeg fikk ikke de beste bildene/film av det...

Men han har samme størrelse på baug propell , som den han har montert på hekken...og den hekkmonterte har mye større virkning...pga av at den er montert så langt akterut...

Som sagt motorseiler på 42 fot, 14 tonn, og 1.80 semilangkjøl...

 

 

 

20210710_144737.jpg

20210710_145358.jpg

Link to post
Share on other sites

Det enkleste og hurtigste som enkelt kan gjøres på slipp ila noen timer er vel å bolte den opprinnelig tenkte thrusteren under flyndrestålet? (så langt bak som mulig for best moment og effekt). Nedesida er at den bli dypeste punkt men er vel mulig å beskytte med en passende stålbøyle.

 

Et annet alternativ er vel å prefabrikkere en ‘foil’ som henges ned under badeplattform der thrusteren henges under (den samme). Vil trolig gi best effekt og kan monteres raskt så lenge foilen er laget, men vil bli forbasket utsatt om en ligger i is om vinteren. En avart kan være å lage en boks som henges under badeplattform der en slik thruster som senkes ned monteres inni.

Link to post
Share on other sites

Den med heis er ikke klar til bruk når du trykker på knappen for å kjøre. Den må kjøres ned i arbeidsposisjon før den er klar til bruk. De to andre alternativene er alltid klare på kort varsel. Et moment å ta med i vurderingen.

 

Vannjet-sytemet ville jeg også droppet. Mener å huske fra artikkelen i Båtmgasinet at det ga alt for lite effekt. Om jeg ikke husker feil så endte saken i rettsapparatet fordi systemet ikke ytet de kreftene det var lovet.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

706570782_documents_Exturncompact_montert8_lkseQQK.jpg.086a12f3d140250f9c9a3713fb22dec0.jpg@Fantino  Takk for forslag. Er vel litt skummelt å ha dette egget som nederste punkt på båten så det tror jeg ikke jeg tør. Den er heller ikke forberedet for å montere helt fritt. Nå er det  ikke noe mere virkning på propellen om den kommer så dypt bare den ikke suger luft.Sleipner har et minimums mål på 15 cm på 18cm rør til topp rør.

 

@Jens_P  Det er også et godt poeng at den er operativ med en gang. Har tilogmed stresset litt bare jeg glemmer å aktivere bryteren.

 

Veldig nyttig å gå igjennom denne prosessen. 

 

Det ser ut som det kan blir dette valget.

706570782_documents_Exturncompact_montert8_lkseQQK.jpg.086a12f3d140250f9c9a3713fb22dec0.jpg

 

En i år med tilsvarende plassering. Det blir lett å greit.

Ved behov kan det monteres en på den andre siden senere.  Det går også greit på innsiden. Får også større avstand til vannlinjen ved å sette den i dette området.(10cm mere) det vil minske risikoen i forhold til is også.

Ser også en stor fordel ved at den kommer 1meter lengre bak sammenliknet med tunnel montering. 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

@Knude Enig i det med virkning. Så lenge den aldri suger luft så er det helt ok. Tipper du kunne montert på akterspeilet under badeplattform om du hadde forlenget med noen rørstumper som var bøyd nedover. Du får da maksimalt moment ift båtens dreiepunkt, og det var det jeg mente med lengst mulig bak. Men en slik plassering har jeg selv på et grunt akterspeil og den er elendig ift is som sagt, samt at med ganske tomme tanker så slurper den litt luft av og til (har bare standard Sidepower ‘skjold’ på begge sider - måtte skifte ene i vår pga isskade). På babord slik at åpningen spyler over propell/mellom kjøl og ror er sikkert det fornuftigste (skimter vel aksling til limp-home motor på SB side?). Ville plassert den så nær senterlinje som mulig da vannstrømmen jo sprer seg i en vifte og vil redusere effekt mot BB dersom mye av den treffer kjøl/ror. 

Link to post
Share on other sites

Viksund 830 skrev On 9.7.2021 at 8.28:

Noe slik som dette, @Komodo?

Ja, det var noe slikt jeg tenkte på. Men nå snakket jeg bare ideelt, ikke som et praktisk råd. Jeg ville heller ikke installert et system som ikke er godt utprøvd og kan vise til gode resultater. Tanken min var kun at et slikt system som fungerer godt ville vært ideelt for @Knude pga fasongen på undervannsskroget og utfordringene med å plassere en konvensjonell truster. 

Link to post
Share on other sites

@Komodo mulig at bildet lurer oss litt men planen er å montere slik at vannstrøm går forran roret noe jeg går ut i fra er gjort også på bildet. Litt rar bildevinkel.

Det frister veldig å velge dette for da kommer det på plass i år. Om vi ikke er helt fornøyd kan man doble effekten ved å montere en til senere. 

 

Har god plass mellom ror å stevn.  

10494842_10153317086805211_592821607415824220_n_resized_resized.jpg.e12fd2e76bf27a619ec2148cb468ea32.jpg

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Så var det kapittelet om ny (korrekt)  propell.  Har brukt en som har en stigning som er alt for stor. Har begynt en dialog med far sjøl på Winrace propeller. Hadde selv en klar formening om hvilken stigning jeg ønsket men Nei ikke så enkelt.

Etter å ha gitt alle data på båten gjensto utveksling på gear kassa.  Jeg tror..... osv.

Gå hjem å mål var svaret 

I kveld ble dette målt med nyinnkjøpt omdreining teller.  

Rpm på reimhjul å på utgående aksel .

Så da ble fasiten 2,1 - 1  

20210712_222439.jpg.35c7786de516394e82a1fa49671af2b8.jpg

 

Blir spennende hva det blir men tipper 7 tommer ned med samme areal. Men så spørs det da om man får bedre virkning med å gå opp litt i diameter også. 

Tur til guru i morgen tidlig.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 12.7.2021 at 15.35:

@Knude Enig i det med virkning. Så lenge den aldri suger luft så er det helt ok. Tipper du kunne montert på akterspeilet under badeplattform om du hadde forlenget med noen rørstumper som var bøyd nedover.

Man skal tenke seg godt om og som et minimum konferere med produsent før man forlenger med rør. Propeller av denne typen har en veldig snever sweetspot og forandrer man på innløpshastighet og på toppen av dette lager en turbulens på vei inn/ut vil det påvirke både levetid (kavitasjon) og ytelse

Link to post
Share on other sites

Skal si @Komodo du har jo gull på loftet .

Problemet med denne blir som de andre typene en stor jobb. 

Kasse under plattform må i tilfelle stikke ned minst 10 cm under bunnen . Så kommer denne historien i tillegg nedover.  Det vil bli en fryktelig brems samtidig som den har samme utfordring med hensyn til is.

Siden konstruktør har tegnet skroget både med fiskefasong på kjøl å at bunnen kommer opp av vannet bak vil jeg ikke ødelegge sette med en stor klump rett ned uten en heis for å få den opp av vannet ved kjøring.

 

Sleipner sin EX hevdes ikke har mer motstand enn en foldepropell å vil ligge ved montering med vannstrøm over hoved propellen  20 cm lengre ned. Så da er risikoen for is liten men takk for tanken.

 

@fleggis Alt sånn kan fort redusere muligheten for reklamasjon mot produsent. Skummrelt i forhold  til is også.  Vi ligger på vannet hele året. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Litt sosialt må til. Været er perfekt for å ikke gjøre noe som helst .

Raet kystlag er en fantastisk plass. Ligger langs Tromøysund. Dette var en handels havn og  kull lager i tidligere tider.  Så ble det base for et lokalt slepebåt rederi.  Redningsselskapet og politibåten  hadde også tilhold her en periode. Nå disponerer kystlaget alle bygninger. Masse aktivitet alle veier. Her er både dykkerklubb å båtsport klubb. Også litt sjøreraltert virksomhet har base her.

20210715_101741.jpg.648c02d2931cf937db6d618b5eddc50a.jpg

 

 

 

Storstua til kystlaget. Som brukes til både sosiale sammenhenger og kurs.

( her blir også glassfiber / gelcoat kurs på ettersommeren. )

20210715_101715.jpg.b7095a9662731ce9508dc79eada3933f.jpg

 

De fastboende 

20210715_101849.jpg.862fe6b7b1f4e82bb0d7d844730e72f0.jpg

 

Det er også et gjestehavn tilbud på et par tre plasser for en grei pris å bobilparkering.  I dag fire biler / 1 båt

Gangavstand til byen å en flott utsikt er trekkplasteret.  

 

Akkurat nå er det vi som er utsikten :giggle:

20210715_182858.jpg.0d93cd7b191ecd86086ed25b1d07fdf0.jpg

 

Merkelig men før i dag kom tåka sigende inn Galtesund.  Fortsatt litt disig.....

20210715_105210.jpg.e77cad16ba10c3db849435fe9bdc814a.jpg

 

 

Båtbygging.

Sliper gelcoat innimellom.

20210715_101938.jpg.5d8cee9c5f3e5a92474d50fe34f59225.jpg

 

20210715_101915.jpg.78806d16032d377bda563d9d391d40e1.jpg

Å noen ganger blir det litt mye. Gjennomslag må jeg regne med selv om det er noe møkk. 

20210715_101924.jpg.3f609ae42b5c3a36819a84a1d475c806.jpg

 

Har endret teknikk. For mye gris med vannsliping. Nå går jeg for tørt K 100  - 180 - 400 - 800 -  litt 1200 for hånd med vann. 

Så rubbing.

Dette lar seg gjennomføre med ny slipemaskin som er koplet sammen med en kraftig industri støvsuger. Kunne ha pussa i mørk dress å reist på fest etterpå.

 

Har også blitt enig med winrace om ny propell til Scania'en . 11 knop fart på 1800 rom. Ikke så viktig men da stemmer jo tallet fra konstruktør. 

Prisen vet jeg ikke enda,men det er sikkert like mye som en  bruktbil. 32×24 " 3 blad H ikke noe småtteri.....

 

Pod plassering er bestemt 

Det blir en EX 95 i år plassert her.

10494842_10153317086805211_592821607415824220_n_resized_resized.jpg.e2b0cb397ffeae0f4355d5ba3a27bebd.jpg

 

Nå vil vi på fisketur sier kjerringa.....

Nyt dagene !

 

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En liten rapport fra havna til Raet kystlag. 

Båten ligger som kjent ute sommer og vinter. Det lille den har av tre utvendig blir utsatt for stor slitasje. Sol er ikke bra, ikke regn, å slettes ikke snø.

Rekka laget av eik blir verre år for år.

Brukte båtlakken til Internasjonal fra starten. Holdt ikke så bra. Så Ravi lakk.  Verre ! 

I år drar vi til med en for meg ny variant. 

 

Denne. 

20210725_131251.jpg.043408dd095a04c08d3e1f0c49db5da3.jpg

 

I år så må vi tenke at dette skiftet skal bevare treet frem til på denne tid neste år. Da må rekka slipes helt ren for lakk . Nytt program fra bunnen av med tokomponent polyretan lakk. Sannsynligvis det eneste riktige. 

Den jeg bruker nå er en enkomponent lakk,også polyretan kjøpt av "Solbris matetime" med de beste anbefalinger i fra @Solbris II . 

 

Så langt veldig fornøyd med resultatet. 

Fy fela å blank.20210725_131353.jpg.d22246701d2c3db7d0a55a1bc751b27e.jpg

 

20210725_131405.jpg.f0c4854bbf6d85b14c49bceb21b439c8.jpg

 

 

Ellers går dagene ved brygga i gelcoat sliping i ledige stunder. 

Tja.... ikke alltid det passer med en båteier med eksentetsliper på  støvsuger.

20210715_182858.jpg.ca6b79b851b81f70e95dae0cc83d946b.jpg

Vi er utsikten til bobilparkering på brygga  å jeg har forståelse for at kanskje ikke alle vil ha en sånn nabo.

Så når det er lite eller ingen biler kommer slipeutstyret frem.

Kom også inn en som meste ligger i uthavn i dag. Det skal bli noe dårligere vær fremmover.

Kjent båt for mange.

20210725_134523.jpg.62ebe93bce0468af09f01cc5b42a5c21.jpg

 

En annen spennende jobb blir å begynne å lakke skroget. Mer om det når jeg begynner.

 

Fortatt god sommer!

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 3 timer siden:

Kom også inn en som meste ligger i uthavn i dag. Det skal bli noe dårligere vær fremmover.

Kjent båt for mange.

20210725_134523.jpg.62ebe93bce0468af09f01cc5b42a5c21.jpg

 

Sannelig har du fått med jolla, jeg syntes kanskje jeg måtte innom en snartur nå. Tenkte meg egentlig ut igjen, men så fikk jeg noe krabber av banden her på brygga👍👍 så da blir det en kveld her🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...