Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Knude skrev 36 minutter siden:

"dycas "

Ikke noe appelsin hud av betydning. Flyter fint ut så langt.  Igjen tror jeg rulle typen er avgjørende. Også temperatur. ???

 

Det rare er at på babord side av båten er jeg 98% (sånn ca. :smiley: ) fornøyd, men på styrbord side (aktre halvpart) synes jeg at resultatet er dårlig (appelsinhud lignende). Jeg har brukt ruller fra BT (Paintroller - Pro Mohair) som jeg har skyllet godt i varmt vann for å få bort lo og annet, tørket dem veldig godt, (100% tørre), jeg har før lakking gått over med dycas' deegreaser og så med dycas' støvklut, båten står i et garasjetelt med delvis opprullede sider, jeg fikk et tips fra en tidligere billakkerer om å vanne bakken (gressplen) under båten for å hindre støv - så jeg forstår rett og slett ikke hvorfor resultatet har blitt som det har blitt! Nå skal det sies at resultatet er nok bra nok for mange, men jeg innser at jeg nok er litt mye pirkete og skal ha det perfekt (hva nå det er???) 

Jeg tar kvelden nå, har laget salat, potetsalat, kantarellstuing og om en time eller to skal kona og jeg grille noen kjøttstykker. Jeg orker ikke mer jobbing (tankevirksomhet) i dag :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 1 time siden:

Blir litt mer sliping/sparkling av skjøter enn jeg hadde tenkt , men det får jeg bare tåle......

Hva slags sparkel bruker du til dette? Regner med at du bare sliper med grovt papir der du skal sparkle, eller? Det må jo være dritt hvis sparkelmassen mister vedheft og flasser av etter noen år.

 

Knude skrev for 1 time siden:

Det som nå blir spennende er hvordan det går når jeg skal fortsette fra herdet lakk og videre.

Ja ...

Link to post
Share on other sites

Hei @Komodo   Jeg bruker så lite sparkel som mulig. Vil egentlig ha gelcoat over sparkel ( det meste er allerede sånn)

Der jeg nå må spe på litt bruker jeg K40 først. Tykk sparkel er ikke aktuelt. Den sprekker/løsner.  Gelcoat / gelcoat sparkel henger mye bedre.

Jeg bruker nå en typisk bil sparkel men bare en millimeter eller så for å fylle avtrykk av skjøter I forma. 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 17 timer siden:

Hi hi. Ja du så båten til en stor lokal seiler. 

Han er stor den seileren, :giggle: så hvordan han får plass i den lille seilbåten er merkelig 🤣🤣🤣

 

For øvrig...tror jeg legger både seilbåten og white lady nærmere.. plutselig har den lokale båtbygger  blitt så ivrig med rulle og lakk, at det helt ubemerket går over på begge disse to båtene🛥💪20210821_061319.jpg.44c5593debc2477641a38aaf143ddfea.jpg

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden:

Han er stor den seileren, :giggle: så hvordan han får plass i den lille seilbåten er merkelig 🤣🤣🤣

 

For øvrig...tror jeg legger både seilbåten og white lady nærmere.. plutselig har den lokale båtbygger  blitt så ivrig med rulle og lakk, at det helt ubemerket går over på begge disse to båtene🛥💪


Du kan i hvert fall tilby seilbåten som et øvingsområde for lakkeringen, så får du pusset opp den blå stripa helt gratis. Det er jo greit for @Knude å perfeksjonere teknikken på en båt med bittelitt lavere prestisje og profil enn sin egen. Og hvis det gud forby bare skulle bli 99% perfekt så kan han jo nekte for alt. «Nei, det der er ikke min båt, det er en eller annen loslitt seiler som eier den, tror jeg.» :saint:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

@Komodo denne er fin.

20210822_125111.jpg.1ed09c5bf0cd3221ec747acab799c030.jpg

 

@Bjørn Løvjomås  :giggle:   

 

Gikk foresten en annen selvbygger forbi havna i dag. Mener å ha hørt at den er 70 fot. Katamaran skrog med en diesel med drev i hvert skrog.

Tok den titt i  Grimstad for et par år siden. Piano å greier i den ene dekksalongen.

 

20210822_125801.jpg.b1e495f20e5450cfc5c393b84f704db5.jpg

 

Så det er jo bare småbåt jeg holder på med.

 

God Søndag karer !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev On 21.8.2021 at 16.18:

@NilsPils  Du får bare følge med på dette så deler jeg erfaringer under veis.

Det skal jeg.

 

Det var mye snakk om valg av ruller. Jeg mener at Dycas anbefale sin egen double coat rulle (av relativt kompakt skumgummi?). Har noen prøvd den . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Det skal jeg.

 

Det var mye snakk om valg av ruller. Jeg mener at Dycas anbefale sin egen double coat rulle (av relativt kompakt skumgummi?). Har noen prøvd den . . ?

Jeg var i Sverige å kjøpte denne lakken fra en meget dyktig selger der nede.Han viste hva han solgte. Han sa jeg skulle bruke skumgummi rulle, mener jg måtte bytte hver 10 min ca når d var 20grader. Resultert ble bra, Fikkk noe appelsinhud på noen partier,69A51350-6B55-416A-B42A-F55A9F09B4A2.jpeg.b7e8d69fbb3613506ede69e412ca0920.jpegCE576089-5C9B-43D3-B578-473C932EAD81.jpeg.fab323f26d515c161a9add52a2c3ecf2.jpeglakkerte inni ett telt og det var 35 grader utover dagene, da ‘herdet’det for fort i rulla.kunne sikkert brukt mindre herder.

Prøvde å kompensere med mer tynner men best resultat var d når det var 20 grader, da ‘fløt’ lakken bedre ut. Hadde bedre tid.

 

 

5C2C6A0F-5A0D-4161-BA8C-9AB4DA204EB0.jpeg

Redigert av Island Gypsy 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 9 timer siden:

Det skal jeg.

 

Det var mye snakk om valg av ruller. Jeg mener at Dycas anbefale sin egen double coat rulle (av relativt kompakt skumgummi?). Har noen prøvd den . . ?

Jeg anbefaler ikke skumgummiruller av den enkle grunnen at den går i oppløsning om man ikke følger med på tiden.  Gode mohairruller som man vet ikke loer er et godt valg. Temperatur er uhyre viktig. Og man skal aldri kompensere for temperatur med mer tynner. Maks 5% tynner. Jeg synes den flyter best ut med ca 3% ved ca 20 grader.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 19 timer siden:

Gikk foresten en annen selvbygger forbi havna i dag. Mener å ha hørt at den er 70 fot. Katamaran skrog med en diesel med drev i hvert skrog.

Tok den titt i  Grimstad for et par år siden. Piano å greier i den ene dekksalongen.

Det ligger også en annen i samme stil  i samme bukta, men den du så er størst. Den mindre har utenbordsmotorer. Tror det er far og sønn som har hver sin.

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 8 timer siden:

Jeg anbefaler ikke skumgummiruller av den enkle grunnen at den går i oppløsning om man ikke følger med på tiden.  Gode mohairruller som man vet ikke loer er et godt valg. Temperatur er uhyre viktig. Og man skal aldri kompensere for temperatur med mer tynner. Maks 5% tynner. Jeg synes den flyter best ut med ca 3% ved ca 20 grader.

Ikke meningen å kuppe denne fine tråden til Knude, men hvorfor skal man ikke kompensere for mere tynner?

ikke noe problem å bruke disse rullene, da de deformerer seg lenge før de går i oppløsning, har du prøvd disse rullene som produsenten av malingen du selger anbefaler?  
men skal man rulle en større båt bør man være 2, en som blander og gjør klar ruller å en maler :-)

utfordringen når jeg malte overbygget på en 36 fot trawler var lyset,sto inni ett ett selvbygd pressenings hus av forskjellige farger , sola slapp igjennom, hadde mange lamper men lysforholdet ble ikke optimalt.

Og under presenningen ble det rene drivhuset utover dagen.

 

 

https://www.de-ijssel-coatings.se/product/double-coat-fortunning/B7181A2A-8B80-4F38-B6A5-542D998E0054.png.90dec004fda89eaabf6262969c2d94f2.png

Redigert av Island Gypsy 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Island Gypsy 36 skrev 1 time siden:

Ikke meningen å kuppe denne fine tråden til Knude, men hvorfor skal man ikke kompensere for mere tynner?

ikke noe problem å bruke disse rullene, da de deformerer seg lenge før de går i oppløsning, har du prøvd disse rullene som produsenten av malingen du selger anbefaler?  
men skal man rulle en større båt bør man være 2, en som blander og gjør klar ruller å en maler :-)

utfordringen når jeg malte overbygget på en 36 fot trawler var lyset,sto inni ett ett selvbygd pressenings hus av forskjellige farger , sola slapp igjennom, hadde mange lamper men ble ikke helt bra,

og under presenningen ble det rene drivhuset utover dagen.

 

 

https://www.de-ijssel-coatings.se/product/double-coat-fortunning/B7181A2A-8B80-4F38-B6A5-542D998E0054.png.90dec004fda89eaabf6262969c2d94f2.png

Ja, jeg har brukt alle mulige og umulige ruller på alle mulige overflater og alle mulige typer en og to-komponent lakktyper gjennom snart 45 år. 
Man får gode resultater med skumgummi under rette forhold. Jeg har aldri fått dårligere resultater med gode korthårsruller. 
Med to-komponent lakk vil det uansett være tidsbegrenset hvor lenge du kan rulle pga herdeprosessen. Men jeg synes det er lettere å få et godt resultat med korthårsrulle. 
Har du for mye tynner i lakken stanser herdingen opp. 
Det er som produsentene sier: Hadde det vært greit å bruke mer hadde vi sagt det!

Det er der samme med treolje. Det er noen som tror at det å tynne ut med amerikansk terpentin gjør at oljen trekker bedre inn i treverket. Det gjør det slett ikke. Da hadde produsenten solgt det som et produkt. 
De Ijssel går over til korthårsruller i sitt sortiment i stedet for skumgummi. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 1 time siden:

Ja, jeg har brukt alle mulige og umulige ruller på alle mulige overflater og alle mulige typer en og to-komponent lakktyper gjennom snart 45 år. 
Man får gode resultater med skumgummi under rette forhold. Jeg har aldri fått dårligere resultater med gode korthårsruller. 
Med to-komponent lakk vil det uansett være tidsbegrenset hvor lenge du kan rulle pga herdeprosessen. Men jeg synes det er lettere å få et godt resultat med korthårsrulle. 
Har du for mye tynner i lakken stanser herdingen opp. 
Det er som produsentene sier: Hadde det vært greit å bruke mer hadde vi sagt det!

Det er der samme med treolje. Det er noen som tror at det å tynne ut med amerikansk terpentin gjør at oljen trekker bedre inn i treverket. Det gjør det slett ikke. Da hadde produsenten solgt det som et produkt. 
De Ijssel går over til korthårsruller i sitt sortiment i stedet for skumgummi. 

Skjønner

jeg brukte ikke mere en 10% da,slik jg oppfattet det sto i bruksanvisning. kanskje 7% utover dagen, 3%på morgenen ved 20 grader,skal ungå sig å.

brukte denne rulla under, har faktisk kjøpt inn denne rulla til andre prosjekter da jg ikke finner like bra skumrulle av andre merker. Men blir sikkert like bra eller bedre med de du nevner.

https://www.de-ijssel-coatings.se/product/double-coat-skumroller/

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da fortsetter jeg litt med erfaringer med å lakke skroget. 

 

Kunne ikke vært bedre forhold ,men båtbyggeren er opptatt på andre arenaer. Kom salg av et hus innimellom.

20210901_091917.jpg.257957bf2f1f2ffa66c32321764496b0.jpg

 

Blir stykkevis a delt dette uten at det er noe problem for lakken. Har ved flere anledninger  fortsatt videre å skjøten blir nesten ikke synlig. Pusser forsiktig med k800 der jeg går inn på lakk som er over 2 dager "gammel" 

 

Det blir veldig blankt.20210901_091727.jpg.fa9561e536b6957bbeb51e56eb9f82c3.jpg

 

Rullene holder ikke så lenge før de slipper litt lo.  Lurt å bytte rulle etter  ca 30 minutter. 

 

Umulig å ta bilde av da alt rundt blir med som speilbilde. 

20210901_091721.jpg.42e142f3541587c64e81dec892289887.jpg

 

En annen erfaring.

Ble en fuktig kveld etter en varm dag. Dugg for tidlig er noe dritt.  Flaten fikk en omgang til mye tidligere i dag. Håper det ble tilstrekkelig tørk før duggen kom i kveld.

Kanten oppe var dekket av lokket så den var fin.  Er vel snart der at det må dekkes med plast før kvelden kommer.

20210901_140125.jpg.f3a6230400e074dbbaae3de9566dac8b.jpg

 

Så langt en stor forbedring.20210901_091748.jpg.5c9041b26d59072b1e16da2b73a0f634.jpg

 

Siden gelcoaten ikke er polert noen gang, støvsuger jeg å vasker med vann. Når det er tørt går jeg over med tørr klut før lakking. 

 

Fortsettes.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei @Komodo

 

Tja.... gelcoat i hvitfargene varer jo nesten evig. Mørke farger som blå,brun,rød har noe begrenset levetid da sola tærer voldsomt. Også maskinrubbing til stadighet leiter på.

Polyeretan lakk vil ha kortere levetid men lettere å reppatere eller legge på et lag til ved behov. Akkurat den jeg bruker skal være veldig slitesterk for fender slitasje. Skrap kommer like lett uansett overflate men syns så inderlig på mørke farger. I teorien da skal det bare være å sparkle,pusse å lakke lokalt.

Brukte lignende program på en stålbåt jeg hadde i 15 år. Når uhellet var skjedd var det bare å blande en skvett å lappe.

Når nesten alt forarbeide blir gjort i forbindelse med første strøket så vil det være enkelt å legge på et nytt ved behov. Lett puss med god eksenter sliper å rulle på lakk.

 

Blir spennende å se til våren da vi blir liggende i samme fortøyning gjennom vinteren.  Vi håper på å komme ned til Pak Meng (Thailand) etter nyttår.

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 18 minutter siden:

Polyeretan lakk vil ha kortere levetid men lettere å reppatere eller legge på et lag til ved behov.

 

Det er også min tanke. Båten skal på land til sommeren for en totalovehaling. Jeg regner med flere uker på sommeren. Står gjerne over båtlivet i fellesferien. Det står mellom lakkering eller rubbing/polering. Jeg er i tenkeboksen og ombestemmer meg daglig. Jeg gjør alt båtarbeid selv, men god assistanse fra eldstesønnen.

 

Båten ha 32 fot mørkeblått skrog og har aldri vært polert. Nå er det også på tide å utbedre diverse skrammer og sår over vannlinjen etter 12 års aktivt båtliv. Prismessig blir lakkering mye dyrere og antakelig mest arbeidskrevende(?). Men jeg håper å få det igjen ved senere vedlikehold. Polering av båtskrog er ikke min greie (som heller ikke klipping av gressplen og bilvask) . . . .

 

I løpet av høsten vil jeg gjøre en test med rubbing og polering av et lite område.

Men først er det tid for krabbeteinene . .

 

 

Knude skrev 28 minutter siden:

Vi håper på å komme ned til Pak Meng (Thailand) etter nyttår

 

Der er vi på linje. Jeg håper på Chiangmai tidligst i november . . .  Det avhenger mest av at UD gir positivt reiseråd. Ellers gjelder ikke den obligatoriske helseforsikringen fra Europeiske. Vi oldinger får ikke så lett tegnet andre helseforsikringer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

@NilsPils Ja vi får leve i håpet ang. Thailand.

 

Med mørkeblått skrog er utfordringen å få reppatert småskader uten å feile på fargen. Om du har ral.nr. hjelper det men blå blir forandret i fargen av sola desverre. Ganske sikker på at en kraftig maskinrubbing vil gjøre underverker men om du har mye småknatt/ skader så blir det vanskelig. Ofte må store partier sprøytes med gelcoat å pusses ut da farge forskjell lyser som lort i ei lykt på rød å blå fargene. 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev On 21.8.2021 at 17.43:

 

Det rare er at på babord side av båten er jeg 98% (sånn ca. :smiley: ) fornøyd, men på styrbord side (aktre halvpart) synes jeg at resultatet er dårlig (appelsinhud lignende).

 

 

Du skulle tatt på deg spanderbuksa og hyret inn Hulda, så hadde båten blitt like dårlig hele veien :-)

Det er en kunst å få det til. Og jeg har gitt opp. Temperatur og luftfuktighet spiller inn sammen med hvor mye- og hvordan lakken påføres.

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 45 minutter siden:

@NilsPils Ja vi får leve i håpet ang. Thailand.

 

Med mørkeblått skrog er utfordringen å få reppatert småskader uten å feile på fargen. Om du har ral.nr. hjelper det men blå blir forandret i fargen av sola desverre. Ganske sikker på at en kraftig maskinrubbing vil gjøre underverker men om du har mye småknatt/ skader så blir det vanskelig. Ofte må store partier sprøytes med gelcoat å pusses ut da farge forskjell lyser som lort i ei lykt på rød å blå fargene. 

 

 

Det er grunnen til at jeg kanskje heller skulle gå for en lakk med standard farge . . . . ?

Jeg inbiller meg at den også tåler sola bedre enn gelcoat. Jeg synes at reparasjoner med gelcoat er vanskelig på litt større flater.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Litt mere erfaringer med lakkprosjektet på en Lørdags kveld.

Vi er nå tilbake til hjemmehavn Grimstad gjestehavn. 

20210917_123826.jpg.0d0dfaa22625ba26b7632e74c4506009.jpg

 

I dag 13/14 grader i lufta i følge yr.no 

Går det greit å lakke et stykke til ? Er litt spent på hvor langt ned i temperatur lakken likevel herder å strekker seg glatt.

 

Først sparkel der det er groper.

20210917_123855.jpg.a7e33e6af7b9b586a9c831f3c45c166c.jpg

 

Så mattslipe

 

20210917_144153.jpg.8dc62f76a597b9309564b3db03e78341.jpg

 

Bilde etter et par timer. Joda kjemien går sin gang. Lakken hadde mye høyere temperatur da den blir oppbevart inne. Så langt alt bra.

20210917_150300.jpg.e86f9bc4fe5dd90d5de39b4560ad7318.jpg

 

Med den teknikken som jeg bruker I overgangen mellom der jeg sluttet sist ser man veldig lite til skjøten. Den kan enda forbedres noe.....

 

God helg!

Knude 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...