Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Big Horn skrev for 10 timer siden:

Men det gir ikke noe mer effekt når det bakkes, og det er jo gjerne problemet med en skrue...

Nei, men behovet for å bakke blir mindre med bruk av Beckerror. Om du skal ut fra kaien så svinger mot kaien, bruker baugthruster og setter den i gir forrover, så går du tilnærmet sidelengs. Om du kommer litt for langt fremover under denne manøveren, så er det bare å bakke litt uten å snu på rattet før du igjen setter giret forrover.

Link to post
Share on other sites

37 minutes ago, bellen said:

Nei, men behovet for å bakke blir mindre med bruk av Beckerror. Om du skal ut fra kaien så svinger mot kaien, bruker baugthruster og setter den i gir forrover, så går du tilnærmet sidelengs. Om du kommer litt for langt fremover under denne manøveren, så er det bare å bakke litt uten å snu på rattet før du igjen setter giret forrover.

Joda, vet det, og jeg har også gått ut på spring mang en gang før thustere ble allemannseie. Alt tyder på at TS også kan sitt om manøvrering, men at han gjerne vil ha noe for finmanøvrering med et over gjennomsnittet stort vindfang. Tjenestegjorde i takkel på KNM Bergen der jeg stort sett ble satt til rors, og der hadde vi ikke annet til hjelp en en enorm skrue med en helvetes padleeffekt...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Big Horn skrev On 30.7.2021 at 22.10:

Joda, vet det, og jeg har også gått ut på spring mang en gang før thustere ble allemannseie. Alt tyder på at TS også kan sitt om manøvrering, men at han gjerne vil ha noe for finmanøvrering med et over gjennomsnittet stort vindfang. Tjenestegjorde i takkel på KNM Bergen der jeg stort sett ble satt til rors, og der hadde vi ikke annet til hjelp en en enorm skrue med en helvetes padleeffekt...

Godt oppsummert @Big Horn

Foreløpig så er padleefekten her litt redusert da propellen har alt for stor stigning. Når vi nå bytter blir farten redusert på tomgang å ved gasspådrag mer padling / mindre bevegelse.

 

Fantastisk morgen på Raet kystlag. 

20210819_090055.jpg.d348a1eb051ae9114df9da8c2aaf7479.jpg

 

Sommeren har vært travelt på andre fronter så det har blitt lite båtbygging.  Om vi i det heletatt skal få noe progresjon er det bare å komme igang.

 

Lakking av skroget står som neste på lista.

Etter mange år i tenkeboksen ble valget tilslutt polyretan lakk.

Bestilte noen liter fra @Solbris II .Har også blitt innstruert i fremgangsmåte.

 

Dette har jeg aldrig prøvd før så det må øves å erfares.

Derfor blir det i denne omgangen bit for bit.

 

Første parti mattslipt å sparklet. K 180 

 

20210818_152839.jpg.317bd7154b2cd48a523d293abf20a46c.jpg

 

Kommer ikke frem på bildet men brukte noe grå finsparkel et par plasser.

Ruller etter annvisning ble innkjøpt ,aceton,

filler som ikke "loer" å tape.  Produktbeskrivelse å datablad lest flere ganger.

Så var vi igang.

20210818_160204.jpg.507a3e1c013b452c03cace842419d5ae.jpg

 

Blander på vekt. Det blir mest korrekt siden lakken er polyester basert å innstruksjonen sier så.

Resultat etter første prøve.

20210819_085622.jpg.9a9334caedd51efecf9af62c55bc75e5.jpg

 

Vi har et utrykk: "fin langt fra,men langt fra fin"

20210819_085706.jpg.d32ce954a65727cf88c9ca392e553948.jpg

 

Erfaringer så langt.

FEIL RULLE. De jeg hadde kjøpt for relativt mye penger slipper litt ull. La også litt for mye på så det ble antydning til "gardiner"

 

FEIL VIND. Bris fra en parkeringsplass er ikke å foretrekke.

 

LAKKEN ER KRESEN PÅ FORARBEIDET.

Den ble utrolig blank så alle småfeil ble synlige . Det er selvfølgelig et spørsmål hvor nøye man skal være. Båt sees av andre litt på avstand så kanskje.............?

 

FEIL PLASS.  Kystlaget sper på økonomien med en bobilparkering på brygga.

20210819_100524.jpg.77865a47138ebe46c05b9a9537a37594.jpg

 

Det blir ikke pussing med eksentersliper på inndustristøvsuger i dag.

Uten å si noe galt om bobil folket så er de også gladei iå se sjøen å kan nesten ikke komme langt nok ut på brygga. 

For å slippe å bli den mest upopulære på brygga får jeg finne på noe annet i dag.

 

Fortsettes senere å fortsatt god sommer til de som ser innom.

 

Knude

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

@Knude, det med rull er kjent sak for de som jobber med overflatebehandling.

 

I industrien så renser vi ruller som er brukt til priming. Renser med aceton eller lignende og "kjører av de" og legger de slik at de tørker. Etterpå er det en fin rull som har mistet 98% av alle hår. 

 

Om du ikke har ruller til priming, så tape rullen godt med tape og vri på tapen. Ta av tapen, og du ser at den er full av hår. Gjenta gjerne et par ganger, så er i hvertfall mesteparten av løshåret ute. 

 

Kan anbefale å forsøke med en korthåret hvit mohair-rull. De legger ikke så mye igjen, så det er enklere å kontrollere en tynn, konsistent tykkelse. 

 

Og har du muligheten for å tape og litt byggplast om du jobber på små felter, så hindrer det også veldig mye tiltransportert støv. Selvfølgelig litt knotete, men bedre enn å se på at brisen fyller våt lakk med støv...

 

 

Mvh

 

Tor Arild

 

Link to post
Share on other sites

Veldig bra triks fra @Tor Arild!

Hulda skal males til våren. Mitt nivå er at båten skal se nogelunde ut på 50 meters avstand. På Hulda er det ikke brukt et gram sparkel. Det blir mer som et skipsskrog. Men som en sa ved en annen anledning: "Harr'r stoffa båten med en sau, eller??" Etter en noe uheldig bruk av feil type rull. Bare hylsa igjen. Resten satt fast på skroget. 

Link to post
Share on other sites

Skal resultatet bli bra må du nok bruke fordriver. Fordel med 2 personer, en ruller på og en går etter med fordriver. Ikke vent for lenge mellom strøkene, ellers må det slipes godt mellom hvert strøk. Vær nøye med vask før sliping og før første strøk, bruk gjerne silikonfjerner. 

Link to post
Share on other sites

Tape trikset var nyttig. Takk for det @Tor Arild.

Nye korthåret ruller blir innkjøpt . Mye båt å øve seg på :wink:

Noen småjusteringer så blir det bra.

 

@KDB produsenten av lakken presiserer at det kun skal rulles. Film på youtube å greier. Lakken Har den egenskapen at den krymper? Det ble en helt blank overflate så det var ikke problemet her. Fordriver har jeg brukt mye på stålbåt med enkomponent maling å da fungerer det, men takk for gode råd.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 2 timer siden:

FEIL RULLE. De jeg hadde kjøpt for relativt mye penger slipper litt ull.

Akkurat det der er kjipt. Noen dotter kan man jo plukke vekk og rulle over på nytt, men hvis de slipper en masse av de små hårene blir det jo helt håpløst. 

 

Nå har du jo fått noen gode råd, og erfaring har du jo i bøttevis selv fra før. Rådet om å massere rulla med tape testet jeg også, men fikk liten effekt av det. Det jeg synes funker best er å bruke ei brukt rulle, som har gitt fra seg den løse ulla. Ellers, da jeg holdt på med Dracoen brukte jeg mye av mohair rullene fra Biltema. Det var ikke beste sort, men funket greit til daglig bruk og støping. Prøvde også noen mohair ruller fra Jotun, men ble ikke imponert der heller. De rullene jeg synes slapp minst hår var disse fra Jem & Fix. De finnes i vanlig smal, samt i ca 50% større bredde. De er mye mer effektive når det blir litt areal. Ikke dyre heller :smiley:

Link to post
Share on other sites

@Andora Nei du har forstått det helt rett

På overbygget som har en hvit farge som er påført i flere omganger så gjør jeg det sånn.

Derimot for å få et resultat som er verd innsatsen på skroget er så komplisert at jeg rett å slett ikke gidder.

Mørk blå er så vanskelig at det vil kreve å sprøyte på gelcoat med dråpesprøyte. For å unngå fargeforskjeld må hele siden taes i en omgang. Herdetid påvirker fargen. Herdermengde / temperatur. Så må det pusses. Tar ca 3-4 timer pr.kvaderatmeter.

Vi har ca 80.

På lyse farger kan man ta bit for bit....

Ikke spør hvorfor jeg valgte blå.....

 

Så legger du til mot fjellet i uthavn å en kile eller to løsner.......

 

@Komodo  jeg foretrekker også brukte ruller for gelcoat.  Rulla var vasket i aceton men jeg mistenker at lakkrynneren ble for kraftig for den typen.  

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Tor Arild skrev for 4 timer siden:

@Knude, det med rull er kjent sak for de som jobber med overflatebehandling.

 

I industrien så renser vi ruller som er brukt til priming. Renser med aceton eller lignende og "kjører av de" og legger de slik at de tørker. Etterpå er det en fin rull som har mistet 98% av alle hår. 

 

Om du ikke har ruller til priming, så tape rullen godt med tape og vri på tapen. Ta av tapen, og du ser at den er full av hår. Gjenta gjerne et par ganger, så er i hvertfall mesteparten av løshåret ute. 

 

Kan anbefale å forsøke med en korthåret hvit mohair-rull. De legger ikke så mye igjen, så det er enklere å kontrollere en tynn, konsistent tykkelse. 

 

Og har du muligheten for å tape og litt byggplast om du jobber på små felter, så hindrer det også veldig mye tiltransportert støv. Selvfølgelig litt knotete, men bedre enn å se på at brisen fyller våt lakk med støv...

 

 

Mvh

 

Tor Arild

 

Helt etter oppskriften dette her! Meget bra!😃😃

Hulda skrev for 3 timer siden:

Veldig bra triks fra @Tor Arild!

Hulda skal males til våren. Mitt nivå er at båten skal se nogelunde ut på 50 meters avstand. På Hulda er det ikke brukt et gram sparkel. Det blir mer som et skipsskrog. Men som en sa ved en annen anledning: "Harr'r stoffa båten med en sau, eller??" Etter en noe uheldig bruk av feil type rull. Bare hylsa igjen. Resten satt fast på skroget. 

😂😂😂🤣🤣🤣

KDB skrev for 3 timer siden:

Skal resultatet bli bra må du nok bruke fordriver. Fordel med 2 personer, en ruller på og en går etter med fordriver. Ikke vent for lenge mellom strøkene, ellers må det slipes godt mellom hvert strøk. Vær nøye med vask før sliping og før første strøk, bruk gjerne silikonfjerner. 

Det er jeg som har solgt lakken. Her skal det ikke brukes fordriver! Kun rulle!

Veldig viktig med riktig blandeforhold lakk/herder. Og ikke minst temperatur og luftfuktighet!

😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 2 timer siden:

Ikke spør hvorfor jeg valgte blå.....

Shit, jeg som akkurat skulle til å spørre :giggle:

 

Knude skrev for 2 timer siden:

@Komodo  jeg foretrekker også brukte ruller for gelcoat. 

Rulle brukt i gelcoat var jo et eksempel. Poenget var at det kanskje gjør samme jobben om du bruker rulla litt i den lakken du skal bruke, og deretter vasker den i aceton før du begynner å rulle på skroget. Brukte ruller slipper jo mindre bust. 

Link to post
Share on other sites

Jeg følger spent med.

 

Jeg har planer om å lakkere hele skroget med båten på land til sommeren. Foreløpig har jeg bare lest meg opp på råd og anvisninger her og er tenkeboksen mhp. valg av lakktype og påføringsmetode. https://www.dycas.no/

Det gis en mengde råd om forbehandling og påføring, valg av ruller etc. Ruller høres enkelt ut, men tror det ikke blir så liten jobb med sliping mellom lagene (minimum tre lag).

 

Jeg har mørkeblått skrog og er drittlei av gelcoatreparasjoner og gelcoat som falmer. Polering er ikke min greie. Nå har jeg samlet på 12 års rifter og skade etter et aktivt båtliv og vil ha en lakk med standardfarge som er lett å vedlikeholde . . .

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 1 time siden:

Jeg følger spent med.

 

Jeg har planer om å lakkere hele skroget med båten på land til sommeren. Foreløpig har jeg bare lest meg opp på råd og anvisninger her og er tenkeboksen mhp. valg av lakktype og påføringsmetode. https://www.dycas.no/

Det gis en mengde råd om forbehandling og påføring, valg av ruller etc. Ruller høres enkelt ut, men tror det ikke blir så liten jobb med sliping mellom lagene (minimum tre lag).

 

Jeg har mørkeblått skrog og er drittlei av gelcoatreparasjoner og gelcoat som falmer. Polering er ikke min greie. Nå har jeg samlet på 12 års rifter og skade etter et aktivt båtliv og vil ha en lakk med standardfarge som er lett å vedlikeholde . . .

 

 

Snakk med meg når du skal ha lakk. Jeg er forhandler for Dycas sine produkter og har lang erfaring med overflatebehandling. 
Min gamle båt er nettopp lakkert med dette i tre strøk. 
Det skal være minimalt om i det hele tatt noe pussing mellom strøkene så sant forarbeidet er gjort godt nok. 
Sparkle opp sår og puss. For å sikre underlaget er det fullt mulig å bruke en filler før siste pussing. 
Bare å ta kontakt om du lurer på noe. 😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Popeye70   Hi hi. Ja du så båten til en stor lokal seiler. 

20210821_154235.jpg.af514103227647870027ab028a764eeb.jpg

 

Forresten veldig fin den i bakrunnen også.

 

Nå har jeg også gjort noen flere erfaringer i lakkprosjektet.

Som @Solbris II skriver. Grunnarbeidet er viktig fordi  alle feil sees i overflaten. 

 

Dekkevne er fantastisk. Har igjen brukt gråhvit sparkel på noe greier . Dekker dette med et tynt strøk.

 

Riktig rulle er nå innkjøpt. Har brukt BT sin korthåret rulle å prøvd en fra maritim. Begge tålte tynner testen. I tett boks over natta . 

Var egentlig like gode .

BT sin kunne etter vask brukes to ganger men da var det slutt.

 

De første jeg kjøpte er nå merket "for vann maling "

 

Det mislykkede partiet ble etter to døgn slipt med K180 noe den tålte greit.

Nytt strøk påført I dag.

Nå begynner jeg å få dreisen på dette.

20210821_152852.jpg.dbe5b952136f5ed81755c9a0f0022332.jpg

 

Blank så det holder.

20210821_152026.jpg.2ea85b214e296fe01b006d2c2ed8ee50.jpg

 

Eksempel på dårlig grunnarbeid.

20210821_152014_resized(2).jpg.e59f93c83a73feb0fc43ad222313e0ac.jpg

 

Sånn kan det bli 

20210821_132349.jpg.0631618f8025e8f512a2bfa26081935c.jpg

 

@NilsPils  Du får bare følge med på dette så deler jeg erfaringer under veis.

20210821_132404.jpg.b1e7c820592714dd5e67701fb75f6efc.jpg

 

 

Det er speilbilde av vannet som er skyggene.

 

Fortsettes.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 11 minutter siden:

Nå har jeg også gjort noen flere erfaringer i lakkprosjektet.

 

Var det noe "appelsinhud-lignende" du fikk på overflaten (synes det går litt dårlig fram av bildene)?

Jeg har fått noe som minner om det på det jeg lakkerte i går (tror vi bruker lakk fra samme produsent), jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre! Har kjøpt inn 360K papir i tilfelle jeg velger å mattslipe og lakke alt omigjen! Men det er helt riktig det Solbris II sier:

Knude skrev 11 minutter siden:

Som @Solbris II skriver. Grunnarbeidet er viktig fordi  alle feil sees i overflaten. 

Kan tydeligvis ikke være nøye nok! :smiley:

 

Men sluttresultatet ditt ser da veldig bra ut :thumbsup:

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Vi bruker samme produkt @altera mulier  

"dycas "

Ikke noe appelsin hud av betydning. Flyter fint ut så langt.  Igjen tror jeg rulle typen er avgjørende. Også temperatur. ???

 

Nå skal jeg ta å gjøre ferdig akterspeilen med kassene på plattformen. Det er litt knotete med mange kroker.

Ser frem til å begynne på sidene. Blir litt mer sliping/sparkling av skjøter enn jeg hadde tenkt , men det får jeg bare tåle......

 

Det som nå blir spennende er hvordan det går når jeg skal fortsette fra herdet lakk og videre.

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...