Andora Svart 17.September.2021 Link til dette innlegget Svart 17.September.2021 Å gå i surr på dagene er et tegn på at en slapper skikkelig av?? Link to post
bellen Svart 18.September.2021 Link til dette innlegget Svart 18.September.2021 Andora skrev for 12 timer siden: Å gå i surr på dagene er et tegn på at en slapper skikkelig av?? Eller et resultat av for mye epoxy og maling Link to post
Knude Svart 14.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2021 Ja å surre med dagen kan komme av mange ting Litt nytt. Flere erfaringer I prosjektet : "polyretan lakk på skroget" Skum rulle er prøvd så da er jeg ferdig med det. Å jobbe stykkevis går helt fint. Nå blir det spennene hvor langt ned I temperatur jeg kan lakke uten at kjemien stopper. Om den stopper så kan jeg kjøre lokal varme men i morgen blir det sol på skutesiden så da får vi ganske høy temperatur om yr.no treffer. Regner med at det blir siste omgang nå før vinteren setter inn. Skal bytte ei hofte om noen dager så da blir det igjen et stopp i byggeprosessen. Så må vi ha oss en liten tur ned til Thailand på en 3-4 måners tid før vi fortsetter...... Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
enslagsgjest Svart 14.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2021 Knude skrev 25 minutter siden: Så må vi ha oss en liten tur ned til Thailand på en 3-4 måners tid før vi fortsetter...... Så lenge du oppdaterer oss om båtene der nede går det bra Jeg er en slags gjest Link to post
Knude Svart 15.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2021 Vinter i Grimstad selv om snøen smeltet litt nå. Det ble litt mere lakk på skroget før vinteren kom. Litt blanksliping /rubbing på overbygg. Egentlig lite å melde. Fikk hofte protese I slutten av Oktober å det tok jo også tid . Nå blir det nedstengning / frostsikring av alt ombord for tur til Thailand. Må ta en kvalitets sjekk på fortøyningene også. Til slutt kom den nye propellen. Tok 100 dager fra jeg bestilte så det var jo litt leveringstid. Ble alt for sent å gå på slipp så det blir utsatt til våren. Ikke liten og slett ikke billig. Da ønsker jeg alle en god vinter! (Ikke utrolig at det blir litt skriverier i en annen tråd om livet med longtail i Thailand. Vi får se........) Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Guest Svart 15.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2021 Kraftig propell du har der, får de 30-34" jeg leker med til og se ut som noe man har på joller i forhold :P du får kose deg sørafor og spise mye pad kra pao og nyte en kald singa på longtail turene som venter fremover Link to post
Chilli Solbris Svart 15.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2021 Nyt turen til varmen og få kroppen til å virke skikkelig!?? Det vil bli flere kurs til våren!??? Hils Marianne og nyt tiden i Thailand! Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
NilsPils Svart 16.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2021 Velkommen etter til Thailand. Jeg ankom for to uker siden med ett døgns koronakarantene under veis i Bangkok. Alt gikk smertefritt og jeg er vel installert i Chiangmai. Venter spent på rapport fra longtailprosjektet. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Knude Svart 17.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2021 @Eika propellen ble 30 tommer med24 tommer stigning. Den er for stor til at den er hyllevare så den er produsert i ett eksemplar etter min bestilling. Winrace propper har kalkulert størrelsen så da bør det være riktig. @Solbris II Takker. Jo i år blir det treningsopplegg for å komme i form igjen . Hilser tilbake fra reiselederen. Fantastiskt @NilsPils vi er spent på hva som er endret i Pak Meng siden vi var der for to år siden. Der er normalt en god del Thai turisme (lokale helge turister) som har vært fraværende i en sesong. Flere firma som har båter som frakter turister/ varer ut på ferie øyene i området. Et år uten turister i Krabi har sikkert satt spor. Vi håper de har overlevd . Det var ikke småtteri hva som må til for å komme avgårde i år Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
NilsPils Svart 17.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2021 Knude skrev for 2 timer siden: Det var ikke småtteri hva som må til for å komme avgårde i år Har du ordnet papirene allerede? Jeg fikk ThailandPass i løpet av ti minutter etter at vedleggene var gjort ferdige i .jpg og .tif - formater. Visum tok litt lang tid fordi det visstnok hadde værer et systemcrash i Bangkok. Det skal være fikset nå. Folkene her har tydeligvis greid seg bra siden sist. Men så er det også folk med samlergener som er vantil til å leve fra hånd til munn. Det er få som lever av turisme her på landet. Jeg har enda ikke vært i byen for å sjekke tilstanden der. Nå sitter jeg i ettermiddagssola på verandaen og samler mot til kveldens sykkeltur . . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Knude Svart 17.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2021 @NilsPils Jo papirer ...Web basert visum,Thaipass,katantenehotell i Bkk,hotell på Gardemoen før avreise,koronatest,osv. Vi tror alt er på plass borsett fra test i Kristiansand på tirsdag. Julaften på hotell i Bangkok. Fly til Trang første juledag om alt går som planlagt. Så blir det båtpuss I romjula Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2021 God tur sydover, og god jul Endelig ble det Bobåt Link to post
Chilli Solbris Svart 17.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2021 Ønsker dere en riktig god jul og god tur!?????? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
NilsPils Svart 18.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2021 God reie og God Jul Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Knude Svart 29.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2022 Kort innpå med en litt artig sak. Nå er vi også i puslespill utgave. Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2022 Jeg bare må.. klare ikke la være Du har hatt litt å pusle med, med denne båten. Så bare rett å rimelig at den ble med på puslespillet ?? Endelig ble det Bobåt Link to post
Knude Svart 14.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2022 (redigert) Ja det kan du si @Bjørn Løvjomås Litt til...... Etter å ha stått å kjørt siden start var nå endelig prosjekt stol på gang. Har også ønsket å stå litt høyere for best mulig oversikt. Nå var annledningen der. Første steg i prosessen. Mye som må stemme når rattet er plassert en gang for alle. Søylen er en 80 cm utgave med mulighet for å kutte på høyde etter litt mekking ( bore ut noen popp nagler) Oppbyggningen ble 10 cm plass 12mm kryssfiner å til slutt klikkparkett som resten. Typisk at det ikke ble helt som planlagt så da måtte det lages noe dill for å få stolen i rett avstand til rattet. Egentlig mye mere jobb men....... God påske ! Redigert 14.April.2022 av Knude (see edit history) Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hulda Svart 14.April.2022 Link til dette innlegget Svart 14.April.2022 Godt du er i gang igjen. Jeg tror vi er norgesmestre i 'dill'. Det er vanskelig å ha full oversikt over fremtidige problemer. Det blir for mange ukjente i den likningen. Men hvis du ikke sier det til noen, så er det ingen som oppdager det. Slik det ser ut nå, kan du lene deg rolig tilbake og legge beina på rattet. Så da kan du hevde at det var nøye planlagt. Det er min tilnærming til den slags. Link to post
Knude Svart 24.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2022 Mere "dill" Prosjekt førerstol er så og si ferdig. Ble riktig så greit selv om det ble mye vinkler for å beholde den åpningen mellom skapene Pall til å føttene ble det også. Sånt arbeid er greit når ikke tid er penger,men i produksjon ville sånt plukkmekk være strengt forbudt. Det hadde kostet alt for mye tid. Til uka skal vi på land for diverse vedlikehold. Da skal også ny propell på plass. JIPPI Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knude Svart 2.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2022 Så var det klart for å løfte båten på land. Vanlig vedlikehold i tillegg til å bytte propeller. Voksen kran Med riktig verktøy tok det 10 minutter å få av den gamle. Byttet også vingene på foldepfopellen. Har et sett som har litt større stigning å diameter så vi prøver det. Julegavene fra meg til meg. Blir spennende å endelig få riktig propeller. Den store ble nå : 29×25 fire blader. Ble også tid til å lakke resten av skansekledningen. Godt å få tatt siden alternativet var å stå i stige i jolla. Gode arbeidsforhold Så da får vi vente til Onsdag... Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 2.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2022 (redigert) Knude skrev 16 minutter siden: Med riktig verktøy tok det 10 minutter å få av den gamle. Den har jeg ikke sett før. Det blir jo akkurat som en endeleddsavtrekker! Smart patent, og for ikke å si, lett å lage Du har ikke vurdert å stoffe propellene? Redigert 2.Mai.2022 av Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 3.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2022 Gamle båtbyggere sliter litt med å stoffe nye propeller......... Propellavtaker er den jeg er kjent med fra " bransjen" Denne er også ganske lett å lage @Komodo Kluet er å varme propellen i kunn en strek mellom to blader. Da blir ikke akselen varmet opp å vokser like mye....... Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 3.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2022 Knude skrev 5 minutter siden: Gamle båtbyggere sliter litt med å stoffe nye propeller......... Ja, deg gjør vel litt vondt på en helt ny og blank propell Knude skrev 5 minutter siden: Propellavtaker er den jeg er kjent med fra " bransjen" Ok. Men nå har aldri jeg vært i båtbransjen, så det forklarer kanskje saken. Synes i alle fall patenten var kjekk. Knude skrev 5 minutter siden: Denne er også ganske lett å lage @Komodo Ja, den er jeg kjent med. Det som er litt fint med den andre er at du kan bruke den på både to- og trebladers propeller Knude skrev 5 minutter siden: Kluet er å varme propellen i kunn en strek mellom to blader. Da blir ikke akselen varmet opp å vokser like mye....... Akkurat den delen kan jeg litt om. Da er du mer inne på mine fagområder. Ser det er mange tråder her inne hvor det beskrives en langsom oppvarming med propanbrenner. En skjærebrenner med stor dyse/bend gir en helt annen effekt, da er det lettere å få litt lunk i bosset uten at akselen begynner å gå. Varmer man en strek som du sier, så lukker bosset seg opp som et skjell. Når det er sagt så trekker jeg alltid av propellen min kaldt. Men jeg har en mindre propell, og om mulig enda kraftigere avtrekker... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 3.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2022 Her er avtrekkeren jeg lagde meg en gang av det jeg fant på snekkerloftet. Veldig snekkerinspirert Men den virket. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fortego Svart 3.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2022 Komodo skrev for 14 timer siden: Den har jeg ikke sett før. Det blir jo akkurat som en endeleddsavtrekker! Smart patent, og for ikke å si, lett å lage Du har ikke vurdert å stoffe propellene? Har en lignende patent jeg fikk lagd i forbindelse med propell som satt fast på mitt ene DPG drev. Som man kan se i tråden min, så ble allikevel ikke resultatet som ønsket... https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn