Sleipner93 Svart 29.Juni.2014 Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 Kan jo være litt forskjellig , ikke sikker på hva slags gir du har men det er vel enten innkobling med bruk av kon eller hydraulisk. Kan være konen som er slitt om du har ett slikt gir. Men sjekk først at giroverføringer/wirer er iorden først av alt. Og bilde/typebetegnelse på giret. Demper er vel bare en overføringsplate mellom gir og motor for og dempe slag /vibrasjoner. Hadde den vært defekt hadde det ikke gått i gir i det hele tatt vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Æææ viste knapt olje på peilepinnen,så den trenger nok bare litt olje. Biltema next for å kjøpe noen kanner med automatolje Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmic Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Puuuh. Bra det ikke var ny katastrofe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Var oss tannlegen 1.5 time med kjeften på vid gap (kjenne ut som eg har hatt lys stolpe i kjeften) ble 6 tusen der,så va ikke i humør te å kjøre nesten 5 mil ein vei for å kjøpe gearolje. Men fiksa opp i batterier å kabler til start og forbruk. Her er forbruk og start Å nye forbruksbatteriet Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 1.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Så lite olje var det Glad eg kjøpte denne trakten Og jess olje hjalp,nå fungere gearen som den skal ( prøvde bare i fortøyningene) Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 1.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Så var det montering av lader litt knåve å montere kabler presterte å dra 220 v ledning feil side Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 3.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 Har stygg mistanke om at batterivelgeren ikke er på stell. Har lenge hatt problem med å måtte vri startnøkkel av og på mange ganger for å få start.Det sier klikk klikk noen ganger ørn ørn som om det er flatt batteri. Men siden det var sveisekabel som er brukt og er dritt stive,så har eg måtte gå over å teite alle kontakter. Men nå som alt er nytt å eg har samme problemet, så er det bare ein ting igjen som eg ikke har sett på,batterivelgeren. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 3.Juli.2014 Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 Jeg hadde litt samme problem. Skiftet starbatteri da motoren var vanskelig å starte, ble bedre men ikke optimalt. Til slutt, en vinterdag i stiv kuling alene på en øy nektet den plent å starte. Kun et par klikk. Målte litt, og fant ut at hovedbryter var tvilsom. Koplet begge kabler på samme skrue på hovedbryter og den startet som en drøm. Nå er ny bryter på plass og problemet eliminert. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 3.Juli.2014 Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 Prøv å åpne den og pusse rein kontakter og strekke fjærene Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Ternen32 Svart 3.Juli.2014 Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 Mulige årsaker: Dårlig jording til starter, Starter solenoiden er dårlig, dårlig kontakt inn til anker i starter. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 3.Juli.2014 Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 Det har jeg prøvd på forbrukssiden. Hjalp litt, men slitt er slitt. Jeg ville ha byttet, og brukt en av kjent merke. Det er mye strøm som skal gå gjennom til starteren.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 3.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 Kjøpe ein billig 0-1-2 bryter på biltema, er ett stort uhamslig hjul på den eg har. Vist noen som ikke er vant med den (Edru autopilot) så er den klurete. Rense den gamle å bruke den te reserve Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Pokker hjalp ikke med ny bryter.Tror eg koble utenom bryteren for å teste før eg ser på starteren som er helt ny Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Sjekk jordingen også, feilen kan like godt ligge på minussiden! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Sjekk jordingen også, feilen kan like godt ligge på minussiden! Ja kansje ta startkabel på motoren og minus på batteriet nå først før loppa fere te skånevik blues Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Ja, det kan være en grei ting å prøve. Om du gjør det samme på plussiden så er du litt nærmere en løsning i det minste. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Jandus Svart 4.Juli.2014 Del på Facebook Svart 4.Juli.2014 Ta et multimeter og mål direkte på - polen på battariet til gods på motoren, det skal vise 0 volt, hvis det det viser feks 1 volt har du dårlig forbindelse, det samme kan du gjøre på + siden, da må du så måle der + kabelen er forbundet på starteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 Ta et multimeter og mål direkte på - polen på battariet til gods på motoren, det skal vise 0 volt, hvis det det viser feks 1 volt har du dårlig forbindelse, det samme kan du gjøre på + siden, da må du så måle der + kabelen er forbundet på starteren. Takk for tipset Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 Mens tur vennina tok seg ein lur,så fant eg ut at eg kunne montere litt Klar til div forbruk Stort nok hull Ellers så er eg meget fornøyd med euroglobe 208 amp batteriet. Lada mobiler og nettbrett pluss brukte 220 inverter for å drive pc høytalere fredag og lørdag. Var aldri under 12.72 v under belastning å gikk opp te 12.76 uten belastning i dag. Tok ca 1.5 time på hjemturen å ladingen steg gjevnt til 14.38. Da er vel batteriet full lada? Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Vært flere enn 2 stk 2 helger nå,så da ville eg fiksa flere liggeplasser når det trengs Svett selfie Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 20.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 (redigert) Hadde ett lite slepe oppdrag på vei til fiskefestival eg var på i helgen. Er kjenninger av meg som fikk gear havari. Planen var å møte de halveis å seile i lag, men ble sleping i stedet til festivalen.Hjem igjen i dag så var det noen andre som skulle til samme båthavn som tok over slepingen. Ble litt imponert når eg bare fikk 2 knop mindre når eg slepte på fult Redigert 20.Juli.2014 av Geir Hel (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 28.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Startmotoren har blitt værre å værre,så eg tok å skrudde den ut i dag. Ikke like fin innvendig som utenpå nei.. lett puss Etter eg monterte den så hadde den litt startproblem,men så løstnet den å eg lot den få kjinne flere runder noen ganger med stopperen ute. Har ikke vært så stabil så lenge eg har hatt den. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 6.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Liten oppdatering. Har ikke gjort ein dritt med båten,men motoren skal kansje settes for salg eller brukest i event neste båt,da båten ikke passer meg helt. Så da er me kommet til motoren som er under vedlikehold å har fungert utrulig bra, starter alltid som ett skudd uten å bruke kaldstart anordningen og bare på tomgang gass. Så kommer den første varsku om du er sløv å sjekke peilepinner status. I sommer fyrte opp maskinen etter ein festival,bakka pent ut å setter den i forover gear,minnimal respons,gassa på og der skjedde det noe, null gear olje på peilepinnen.(har fylt gear olje noen ganger i ettertid) Så kommer me til peilepinne nr 2 som ble sett på nå først i oktober, heise peise alt for mye på pinnen, tappa ut heile 4 liter for å komme til maks merket (kommer vist diesel inn til motor olja ein plass) Fikk senere tappa all olje og tømte filteret før den fikk ny olje til maks merket,hmm olje mengden har forsatt økt litt. Av med fødepumpa,men der kan eg ikke se at det kan ha kommet diesel til olja,men skruene for å feste membranen var misstenklig løse. Så var det justering av ventiler som ble gjort å da passer det fint å sjekke om diesel lekasjen kommer fra dysereller retur, nope klarer ikke å se noe der heller. Så da gikk blikket til simms pumpa,tenkte som så at vist det kommer diesel i olja på pumpa at overskuddet kansje ble pressa videre til motorolja. Men nei tappa ut kansje 40 ml olje,heise peise den skal jo ha mellom 5 og 10 dl. Så nå har me kommet til dagens oppdatering,siden messingskruene gikk i oppløsning så måtte eg ta ut sjøvannspumpa for å sjekke/bytte impeller Utrulig at den har fått kjøling i det hele tatt når impeller rester hadde tetta utløpet Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
Tombåt Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Hva var galt med båten Geir, det så ut som du var godt igang med prosjekt der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 2.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2015 Da kan eg avslutte denne tråden.Båten ble solgt i dag,så nå er den på vei til bømlo.. Så nå start jakten på neste båt på alvor Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.