Jump to content

Endelig båt igjen 27 fot (prosjekt)


Geir Hel

Recommended Posts

Dumt med den dieselovnen, det er en kjempe ovn! Sikker på at du ikke kan få satt den inntil aktre skottet der og skjerme omgivelsene med brannfaste plater?

Problemet er at sko eg hatt den ovnen,så måtte eg hatt masse skrå på pipa før den kunne ha gått gjennom taket

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Skal egentlig hente/kjøpe meg dragonfly kombi plotter i morgen,den er 5.7 tommer,men nå kommer 7 tommeren rundt påsketider til 1500 mere. Men de har bare 3 stk å kansje de er solgt også,å tar nok tid før det komme flere inn. Vet ikke om det er verd med 1.3 større skjerm til 1500 mere

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Det er alltid en plotter på tilbud.

I mellomtiden fungerer telefonen hvis man er i tvil om hvilken vei man skal ta. Papirkart er også billig.

Men selvfølgelig, morro med plotter!

 

Lykke til med ny båt, håper på en veldokumentert jomfrutur og en billedrik ombygging.

Holder med cosmic, uforutsette utgifter kommer før du vet ordet av det, du har vel også det elektriske igjen? Du har vel heller ikke hatt igang motor?

(i så fall, hvor er skrytevideoen??) Her kan det jo påløpe noen kroner.

God båtsommer!

Link to post
Share on other sites

 

 

Lykke til med ny båt, håper på en veldokumentert jomfrutur og en billedrik ombygging.

Holder med cosmic, uforutsette utgifter kommer før du vet ordet av det, du har vel også det elektriske igjen? Du har vel heller ikke hatt igang motor?

(i så fall, hvor er skrytevideoen??)

Takker. jomfruturen blir dokumentert med mAis og bilder underveis (ska låne sjefen sin ice net)

Hadde motoren i gang for ca 2 uker siden,for å varme opp olja som hadde oljerens i seg i 1 år før eg tappa den.

Var ikke lett å filme når eg måtte fylle vann i kjøleslangen heile tida.

Alle instrumenter virker,men noen ledninger som til laterner må sjekkes (taket blåste jo av)

Eg jobber for båt/utstyr og diesel,å forsatt bruke lite av skattepengene som kommer. Kombiplotter er liksom noe eg har drømt om i alle år :giggle:

Jobbe te eg har tjent 70 tusen (vil ikke skatte) Så det blir forsatt noe igjen til septiktank/glassfiber og maling av båt

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Svingte innom best marine i går å henta denne

 

bilde

 

 

 

De neste bildene viser plutselig hvor travelt eg fikk det

 

 

 

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

Ble litt stressa,men fikk på hekkgiveren. opplegge kunne ha sett penere ut, men det tar me te sommer.

 

 

bilde

 

 

 

 

Når den var sjøsatt,så var det å koble til ekstern tank dieselvannutskiller å lufte systemet,skru fast propell og gearvaier. Gear vaieren mangler låseklips/plate

til å feste på gearkassen,så der må eg kjøpe noe som passer.

Ellers så sko eg prøve å filme start av motor, meeen gikk ikke til planen når hver gang kamera var på så var det bare klikk klikk,bytta batteri til det eg starta den med første gang, klikk klikk klikk.Kobla to batterier,klikk klikk klikk. Monterte andre polsko, kjinn kjinn kjinn startgass til dieselmotorer brumm brumm brumm

its a live

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Fylte 120 liter diesel på styrbord tank (åpner ikke kranen til barbord tank før båten er hjemme) Ble ganske skjev båten ja, men har dyse rens i tanken så det er greit å bare bruke ein tank til eg har fått kjørt noen timer. Motoren er ganske tungstarta (er ikke glødeplugger),men den ska nå få ein uke og to på seg før eg engste meg for det. Fikk også montert dragonfly,så det ska bli spennende å teste den.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Ikke fall for fristelsen å bruke startgass på den Geir.Om du har tilgang til landstrøm,varm opp innsug før oppstart med en hårføner eller varmluftpistol.Du kan jo og vurdere å få laget til en glødepatent på innsuget etterhvert om du føler det er nødvendig.Har ikke denne motoren en kaldstartfunksjon på dieselpumpen?Sjekk det.KD Trading i Bergen har vel deler til denne motoren.Mulig de har en forvarmerfunksjon til innsuget på lur om du tar deg en telefon til dem.Grattis med ny båt!

Link to post
Share on other sites

Ikke fall for fristelsen å bruke startgass på den Geir

Har brukt startgass for diesel,men nå skal eg bare bruke startgass når eg føle det ikke er så mye startstrøm når eg ligge i uthavn.

Synest den starte litt tungt når den er varm også,så eg skal teste ut med tre bilbatterier sammenkobla hvordan det blir da

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt Geir! Den her kommer du til å få mange fine turer i. Blir råflott den skuta her når du får stellt litt med den. Plastikk og greier, helt suverent!

takker. blir ein boks lakk for å flekke det stygge nå i påsken,

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med sjøsetting, nydelig gange på motor.

Er det en skade på styrbord side av båten? Så nesten ut som om plasten har fått seg en skikkelig karamell. Vi skal ut på lørdag, kjenner jeg meg selv rett blir det mye stress selv om det er planlagt.

Takker. Ja er skade på styrbord side,sikkert av kranbil ein av de 3 gangene båten er blitt flytta på tidligere. Men det gjør ikke noe eg vil kutte vekk det stykket til dollbordet,for er farligt og vanskeligt å komme rundt styrhuset der.

Siden eg har planlagt å være i uthavn i påsken så blir det mye mye stress, må rydde og vaske ut av båten. Så kansje det blir bare stell av båt å kansje ein dags tur får å hilse på kjente i øyene her.

Redigert av Geir Hel (see edit history)

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

På vei te båten/jobben så tenkte eg på det med kaldstart å da tenkte eg at sikkert derfor det er ein liten luke i eine dørkplata for å komme til med handa til kaldstart. Ja!! fant kaldstart knappen å da var det andre boller å starte den,begynte å tenne på første omdreining :thumbsup:

Ellers så klarte eg endelig å få fylt opp styrbord tank, 185 liter tar tanken, å siden barbord tank er like stor så har eg 370 liters kapasitet i båten :yesnod:

Må vel rekke noen timer på ein 2.5 liter 68 hesters motor. Båten er pisse skjev så eg ska prøve å plassere alle batteriene på barbord side, for eg har lyst å sjekke forbruke på motoren, vist det ikke går så får eg bare skru opp kranene slik at tankene stabiliserer seg.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Slik ser det ut med full styrbord tank (185 liter)

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Flytta på 6 batterier

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Full spiker hele 1750 omd

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

8 knop på full spiker. Men må vist lese i bruksanvisningen, har gold brikke å har lasta ned kart for distriktet. Men her viser ikke dybde å er veldig kantete

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Her ligge eg på 1000 omd og 5 knop. Trenger maling ja!

 

 

 

 

bilde

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Fortøyde båten hima kl 0100 i natt.

 

Hadde avgang kl 16, starta med å sette opp inverter for å få strøm til laptop-nettbrett og ice net.

mAis starta å eg sko akkurat linke til båten på live ship ais da motoren brått etter 15 min sakka av å stoppa,av med lukene å der ser eg brunfarge i vannutskilleren.

Tappa ca 5 liter før eg såg meg fornøyd.Tømte filtrene men fikk ikke start,så tømte eg dieselpumpa (tror eg) nå måtte eg hive ut ankeret, å etter ett batteriskift å 1.5 timer senere så fikk eg start.

Så nå er avgang 17.30

Kjørte mot hgs å sjekka fargen gjennom glasset til vannutskilleren å vuderte å fortøye i hgs, men når det ikke var anntydning på den strekningen,så forsatte eg mot ølen.

Heise peise for noen dønninger på sletta, plotta inn buavåg havn til tømming av vannutskilleren pluss fikse laternene.

slingra å stampa i 2 timer før eg var fremme i buavåg (sjekka fargen gjennom glasset heile veien. Var ikke mye i glasset men brukte 1 time før eg forsatte kl 20.50 Så var det ein ny time med rulling og stamping før det roa seg ned (heldigvis for nå begynte det å bli mørkt)

kl 23 så runda eg valevåg i mørket å var i mere kjente omgivelser. kl 23.30 så synest eg motoren daua litt av. Såg på glasset å der var det brunt

Tømte å tappa litt og starta opp igjen, resterende 1.5 timer gikk fint, å kl 0100 fortøyde eg i gjestbrygge med ølensenter siden bilen står i kopervik.

Og ja inverteren klikka så eg fikk ikke strøm til laptop eller ice net.

 

Men deiligt å få båten hjem

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...