Jump to content

Endelig båt igjen 27 fot (prosjekt)


Geir Hel

Recommended Posts

Kan jo være litt forskjellig , ikke sikker på hva slags gir du har men det er vel enten innkobling med bruk av kon eller hydraulisk. Kan være konen som er slitt om du har ett slikt gir. Men sjekk først at giroverføringer/wirer er iorden først av alt. Og bilde/typebetegnelse på giret.

 

Demper er vel bare en overføringsplate mellom gir og motor for og dempe slag /vibrasjoner. Hadde den vært defekt hadde det ikke gått i gir i det hele tatt vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Var oss tannlegen 1.5 time med kjeften på vid gap (kjenne ut som eg har hatt lys stolpe i kjeften) ble 6 tusen der,så va ikke i humør te å kjøre nesten 5 mil ein vei for å kjøpe gearolje.

Men fiksa opp i batterier å kabler til start og forbruk.

Her er forbruk og start

 

 

bilde

 

 

 

Å nye forbruksbatteriet

 

 

bilde

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Har stygg mistanke om at batterivelgeren ikke er på stell. Har lenge hatt problem med å måtte vri startnøkkel av og på mange ganger for å få start.Det sier klikk klikk noen ganger ørn ørn som om det er flatt batteri. Men siden det var sveisekabel som er brukt og er dritt stive,så har eg måtte gå over å teite alle kontakter.

Men nå som alt er nytt å eg har samme problemet, så er det bare ein ting igjen som eg ikke har sett på,batterivelgeren.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde litt samme problem. Skiftet starbatteri da motoren var vanskelig å starte, ble bedre men ikke optimalt. Til slutt, en vinterdag i stiv kuling alene på en øy nektet den plent å starte. Kun et par klikk. Målte litt, og fant ut at hovedbryter var tvilsom. Koplet begge kabler på samme skrue på hovedbryter og den startet som en drøm. Nå er ny bryter på plass og problemet eliminert.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det har jeg prøvd på forbrukssiden. Hjalp litt, men slitt er slitt. Jeg ville ha byttet, og brukt en av kjent merke. Det er mye strøm som skal gå gjennom til starteren....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ta et multimeter og mål direkte på - polen på battariet til gods på motoren, det skal vise 0 volt, hvis det det viser feks 1 volt har du dårlig forbindelse, det samme kan du gjøre på + siden, da må du så måle der + kabelen er forbundet på starteren.

Link to post
Share on other sites

Ta et multimeter og mål direkte på - polen på battariet til gods på motoren, det skal vise 0 volt, hvis det det viser feks 1 volt har du dårlig forbindelse, det samme kan du gjøre på + siden, da må du så måle der + kabelen er forbundet på starteren.

Takk for tipset

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Mens tur vennina tok seg ein lur,så fant eg ut at eg kunne montere litt

 

 

bilde

 

 

 

 

Klar til div forbruk

 

 

bilde

 

 

 

Stort nok hull

 

 

bilde

 

 

 

Ellers så er eg meget fornøyd med euroglobe 208 amp batteriet. Lada mobiler og nettbrett pluss brukte 220 inverter for å drive pc høytalere fredag og lørdag.

Var aldri under 12.72 v under belastning å gikk opp te 12.76 uten belastning i dag. Tok ca 1.5 time på hjemturen å ladingen steg gjevnt til 14.38.

Da er vel batteriet full lada?

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Hadde ett lite slepe oppdrag på vei til fiskefestival eg var på i helgen. Er kjenninger av meg som fikk gear havari. Planen var å møte de halveis å seile i lag, men ble sleping i stedet til festivalen.Hjem igjen i dag så var det noen andre som skulle til samme båthavn som tok over slepingen.

Ble litt imponert når eg bare fikk 2 knop mindre når eg slepte på fult

 

 

Redigert av Geir Hel (see edit history)

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Startmotoren har blitt værre å værre,så eg tok å skrudde den ut i dag.

 

 

Ikke like fin innvendig som utenpå nei..

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

lett puss

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

Etter eg monterte den så hadde den litt startproblem,men så løstnet den å eg lot den få kjinne flere runder noen ganger med stopperen ute. Har ikke vært så stabil så lenge eg har hatt den.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Liten oppdatering. Har ikke gjort ein dritt med båten,men motoren skal kansje settes for salg eller brukest i event neste båt,da båten ikke passer meg helt.

Så da er me kommet til motoren som er under vedlikehold å har fungert utrulig bra, starter alltid som ett skudd uten å bruke kaldstart anordningen og bare på tomgang gass.

Så kommer den første varsku om du er sløv å sjekke peilepinner status.

I sommer fyrte opp maskinen etter ein festival,bakka pent ut å setter den i forover gear,minnimal respons,gassa på og der skjedde det noe, null gear olje på peilepinnen.(har fylt gear olje noen ganger i ettertid)

Så kommer me til peilepinne nr 2 som ble sett på nå først i oktober, heise peise alt for mye på pinnen, tappa ut heile 4 liter for å komme til maks merket (kommer vist diesel inn til motor olja ein plass)

Fikk senere tappa all olje og tømte filteret før den fikk ny olje til maks merket,hmm olje mengden har forsatt økt litt. Av med fødepumpa,men der kan eg ikke se at det kan ha kommet diesel til olja,men skruene for å feste membranen var misstenklig løse. Så var det justering av ventiler som ble gjort å da passer det fint å sjekke om diesel lekasjen kommer fra dysereller retur, nope klarer ikke å se noe der heller.

Så da gikk blikket til simms pumpa,tenkte som så at vist det kommer diesel i olja på pumpa at overskuddet kansje ble pressa videre til motorolja.

Men nei tappa ut kansje 40 ml olje,heise peise den skal jo ha mellom 5 og 10 dl.

 

 

 

Så nå har me kommet til dagens oppdatering,siden messingskruene gikk i oppløsning så måtte eg ta ut sjøvannspumpa for å sjekke/bytte impeller

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

 

Utrulig at den har fått kjøling i det hele tatt når impeller rester hadde tetta utløpet

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...