Jump to content

Clipper "konvoien" Vestre Åmøy - Østlandet 2014


VannTro

Recommended Posts

Ja, det er en kommunal brygge (gratis?) noen få meter fra butikken østover i leden eller nesten rett syd om man kikker på kartet som er egnet til din båt.

Ellers er jo Sutnøy rett vest for Korshavn en uthavn som dere sikkert kommer til å minnes mer enn en gang om dere skulle svinge innom eller evt. innvie uthavnsesongen i den til tross for at det ikke er sommer for tiden.

Link to post

Det skulle vel ikke være den brygga jeg har merket her: http://kart.gulesider.no/m/RcNE9

 

Vi satser på bra vær Tom :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Har pleid å ligge over på brygga utenfor butikken. Den sydlige delen lengst unna dieselpumpa.

http://kart.gulesider.no/m/3W9Xp

 

bilde

 

Om dere våkner opp og værforholdene er gunstige, så er Lindesnes bare et steinkast unna og kortere enn via Spangereid når dere skal østover.

 

Gleder meg til Freddan VannTro :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Takker for gode forklaringer av dere alle !

 

Nå ser det litt tynt ut i forhold til å få fylt tankene på Åmøy. Er det slik at man får diesel i Tananger, eventuelt noen steder mellom Åmøy og Tananger og er det noen som kjenner til kvaliteten på den ?

Jeg er sykelig opptatt av å få EN590 etter at SAP hadde dårlig erfaring med MGO og røyk(samme motor).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Du får fylt i Tananger, og det er en omvei å dra innom andre steder på veien. Det er Hummeren Hotell som selger diesel, du kan jo ta kontakt med de for å høre hva de selger. Men det er kanskje ikke gitt at alle resepsjonistene har stålkontroll på dette. Neste naturlige dieselstopp er Egersund.

Link to post

Jeg er skeptisk til blandingsforholdet diesel/vann man får på Hummeren. Har aldri fylt der selv da det ser litt tvilsomt ut der, og har hørt at noen mistenker at de har fått mye vann i tanken etter fylling der. Skriver ikke for å skremme, eller være slem med Hummeren, men bringer bare en mening utfra egne observasjoner...

Ring heller Sande Gård, http://www.sandegaard.no/ de har tankbil som kommer og fyller. Vi fikk dem ned i havna og jeg fylte opp før sjøsetting. Vi bruker også dem til fylling av diesel til truckene på jobb.

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Svart (redigert)

Takke masse for tips Euklid :thumbsup:

 

Jeg ringte Hummeren Hotel og beklaget min "nød" og forklarte samtidig at jeg ville sikre meg at det var EN590 jeg fikk av dem.

Fantastisk service av resepsjonisten på Hummeren Hotel som sporenstreks kontaktet leverandøren Shell og fikk bekreftet at de alltid hadde fått levert EN590 grunnet kjent problematikk ved at en del motorleverandører/produsenter ikke tillot annet.

 

Pumpen er oppe 24 timer i døgnet og fylling betales i hotellets resepsjon. Prisen for ordens skyld var Kr. 10.90 pr. liter.

 

Redigert:

Hmmm.....det var ikke bra å høre Kjetil1. Nå ble jeg skeptisk.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Takker haugi !

Det var ikke lange veien og egentlig "på veien" :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Er fyllingen på Bru åpen for alle? Selv fyller jeg stort sett i havna til Rennesøy Marina på Gangenes, den "nye" havna ved Østhusvik på Rennesøy, men det blir jo andre veien for deg. Der er det også Shell som leverer dieselen, uten at jeg vet mer om kvaliteten på denne. Har i alle fall ikke fått vann på tanken derfra, så er fornøyd sånn sett.

Link to post

Lykke til med tur! Hvis værmeldingen er bra hadde jeg prioritiert tiden før Lindesnes, utsatt maratonetappen til strekningen etter Kristiansand, der er du vel godt kjent fra før. Jeg liker meg klart best på vestsiden av Lindesnes, mye mindre folk enn på østsiden da det akkurat er litt for langt fra østlandet. Og mer spennende natur (og kaldere, både i vann og lufta).

Link to post

Da var en del mere handling unnagjort, utrolig hva man skal ha med som ikke ble med på første tur. Det ble å kjøpe 3 ekstra bager for å sende på flyet.

 

Snakket litt med W-Yacht om fylling på Bru og det er utelukkende til fiskebåter. Han nevnte også Rennesøy Marina(tror jeg det var).

Når det gjaldt vann i dieselen på Hummeren så hadde han ikke spesielt tro på at de solgte vann til forbipasserende selv om røyk uten ild sjelden forekommer og at det sikker kunne ha skjedd.

Veldig mange på tur forbi Stavanger fyller på Hummeren i Tananger nettop pga plasseringen og om det var fare for dårlig drivstoff mente han det nok var mere aktuelt i januar/februar enn nå som vi hadde kommer til mai.

Vet ikke helt hva jeg skal tro, men det er fremdeles mulighet for en tankbil. Problemet er bare at om man bestiller bil helt ut på Åmøy enkomst kommer transporttillegget gjerne på flere tusen kroner.

Hvordan det er med Sande Gård vet jeg ikke, men jeg skal ta en pling til dem i morgen.

 

GeirT.

Takker masse for utrolig presis markering av gjestebryggen m/vannslangen i Korshavn :giggle: Som man spør får man svar :blush:

 

pacuare,

Jeg er rimelig sikker på at vi kommer tilbake mange ganger, så denne gangen skal vi bruke litt mere tid på østsiden av Lindesnes. Det er veldig greit å ikke ha for lang vei hjem når man er ukjent med båt og vær i uka som kommet. Vi kommer nok til å prioriter å legge bak oss de lengste etappene tidlig slik at vi kan prøve ukjent båt i kjent terreng(tenker litt uthavner muligens).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

................... men det er fremdeles mulighet for en tankbil. Problemet er bare at om man bestiller bil helt ut på Åmøy enkomst kommer transporttillegget gjerne på flere tusen kroner.

Hvordan det er med Sande Gård vet jeg ikke, men jeg skal ta en pling til dem i morgen.

 

.........................

Hvis du får tankbil fra Sande Gård til Tananger så er det ca 8,5 km. Kan vel ikke bli all verden transporttillegg på den strekningen........?

Link to post

Tja, tenkte ikke på den muligheten, men i og med at vi ikke kommer oss fra Vestre Åmøy før på ettermiddagen(en fredag) og skal gå videre grytidlig på lørdagen så tviler jeg på at det er gunstigste tidspunktet å be om utkjøring på.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hehe....joda jeg har sett på det som en mulighet. Det kommer nok mere an på tiden enn på antall liter :wink:

Vi får se når alt er klart til å kaste loss på fredag. Det kommer nok til å bli litt som ved nyåpning av butikker. Håndverkerne løper ut bakdøra i det kundene kommer gjennom inngangen :pray:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg er skeptisk til blandingsforholdet diesel/vann man får på Hummeren. Har aldri fylt der selv da det ser litt tvilsomt ut der, og har hørt at noen mistenker at de har fått mye vann i tanken etter fylling der. Skriver ikke for å skremme, eller være slem med Hummeren, men bringer bare en mening utfra egne observasjoner...

 

Nå skal jeg ikke mene at de du har snakket med har fart med løgn, men mine egne observasjoner er slett ikke i tråd med dette. Jeg har de siste par årene stort sett kun fylt på Hummeren, uten å ha hatt så mye som en antydning til vann i skåla på grovfilteret. Tidligere i år kjørte jeg tanken nesten tom og vasket tanken manuelt, igjen var det ren diesel på tanken.

 

Har ingen aksjer i Hummeren Hotell og folk får selvsagt fylle der de vil, men klarer ikke føle at denne skepsisen er helt fortjent. Snakker også med en drøss andre som fyller der, og har aldri hørt om at noen av disse har hatt problemer med vann i dieselen.

Link to post

De har en 6000 liters tank der, så jeg tror "omløpshastigheten" der må bli relativ høy. 5-6 kunder som meg så er de tomme......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Bjørn,

Tror det går bra å fylle på Hummeren jeg, da vet jeg i hvert fall at det er EN590 i pumpene. Tror det skal mye til å ha så uflaks at man betaler for vann.

 

HR312MK1,

Jeg ligger en del på Clarion Collection Bryggen midt i uka og med tanke på utelivet i vågen selv på en tirdag eller onsdag tør jeg ikke ta sjansen en fredag. Da er jeg redd vi ikke får sove et sekund.

Med tanke på avgang lørdag er nok ikke det noe sjakktrekk. Har med minstemann på 5 også :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...