Jump to content

HK-avgift på båtmotorer fjernes 1.juli.2014

Harpoon

Recommended Posts

Misforstå meg rett. Avgiftslette er vel noe alle ønsker, men å fjerne en avgift på dette vis er etter min mening ikke rett måte å gjøre dette på.

Hva blir det neste? Kanskje de innfører full avgift på el bil Januar 2015, slik at alle tesla eiere kan tjene noen hundre tusen på bilene sine? Enda en gode til de med over snittet i inntekt?

hipp hurra..... Dette blir noen spennende 4 år.

Ja det er allerede spennende i år.

Men som kjent skal avgiftsfritaket på el-biler vare til minst 2017.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hvordan næringslivet i Norge kan tjene så mye på denne avgiftsendringen sliter jeg litt med å skjønne. Personlig tror jeg at endringer i avskrivningssatser og et skattemessig gunstig fradrag på f.eks 150% av utgifter til R & D hadde vært langt viktigere for dem. Mulig jeg har gått glipp av noe, men har ikke sett noen reaksjon fra f.eks NHO på denne endringen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tror ikke det er noen grunn til å bekymre seg for dette. Margienene på båtmotorer er ganske små og konkuransen er hard. Jeg vet at Volvo-forhandlerne hadde 15% fortjeneste på motorene de solgte på vinterkampanjen som gikk tidligere i år.

Føles som jeg gikk på en liten smell her nå. Akkurat fått levert ny båt med 225 HK... Trøsten er at jeg bestilte båten tidlig i vinter til kampanjepris med utstyr inkludert i prisen som selges som ekstra utstyr ved bestilling i dag.

Og jeg tror at det nå blir kampanjepriser på båter/motorer hvor man tar utgangspunkt i listepris og påpeker den store prisreduksjonen grunnet endringer i avgiftssystemet hvilket betyr at forhandler beholder (indirekte) en betydelig del av denne endringen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

De har gått ut med at hk avgiften blir fjernet. Men ingen vet vel helt enda om de samtidig vrir denne inntekten over på andre poster?

Kan vel i samme budget fort komme en erstatning i form av utslippsavgift, vrakpant etc som spiser opp litt?

Er eventuelt dette tapet i inntekt noe de kan se på som noe de kan forsvare?

Hele revidert statsbudsjett for 2014 er offentliggjort, tilsynelatende uten at båteiere får smekk på lanken andre steder. Det er selvsagt mulig det kommer en skjerpelse på andre fronter i et fremtidig budsjett, men altså ikke i denne runden.

Statens inntekter for 2014 er estimert til 1360 milliarder. De millionene som kom inn her er mindre enn avrundingsfeil på andre fronter. Det skal nok gå greit, dette her.

Nå er det hva fritak av avgiften medfører, og ikke politikken som diskuteres her.

Som enkelte skriver på seilbåter, har den ikke store betydningen. Her forsvinner den sikkert rett i lommeboken til imp. Men ved bruktimport av båter med 2 store motorer for den stor betydning. Vi snakker om 100` ++.

Og det merkes.

Vi sees!

Dette gjelder for båtmotorer.. og det omfatter selvsagt alle typer som i dag er underlagt hk avgift

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hørte i går at noen snakket om påhengsmotorer, men vi kan vel gå ut i fra at det også gjelder innenbordsmotorer?

Du refererer kanskje til artikkelen i Dagbladet der Støre lirer av seg noe om påhengsmotorer? Kanskje han ikke vet at enkelte båter har motoren på innsiden :giggle:

http://www.dagbladet.no/2014/05/14/nyheter/innenriks/politikk/samfunn/regjeringen/33295716/

Guest Avmønstret#

Okay, så når staten innkrever mer i avgifter så blir det også mer lønnsomt for Norske bedrifter, og avgiftene til staten er grunnen til at vi kan ha et høyt lønnsnivå her i Norge.

Når avgifter som går direkte i statskassen fjernes vil det altså være negativt for Norsk produksjon, og det vil føre til direkte tap for aktørene i markedet og de vil ikke lengre ha råd til de høye norske lønningene.

Jeg har lest mye rar logikk, men den der er nære på toppen av kransekaka ?

Vel jeg kan ikke tvinge deg til å forstå hvordan stater bruker avgifter på import til å beskytte egne markeder og produksjon men det er veldig vanlig, også innen andre sektorer i Norge og også i de fleste andre land i verden.

Kan heller ikke tvinge deg til å forstå at når prisene synker, som de nå vil gjøre, så synker også marginene/fortjenesten for alle i markedet.

Å prise ned et marked reduserer verdiskapningen i markedet, lønnsomheten synker og muligheten til å opprettholde et høyt lønnsnivå forsvinner, dvs at arbeidsplassene/oppgavene settes ut til lavkostland.

-----------

Selvsagt kan norske båtbyggere velge å flytte til Polen og fortsette som båtbyggere der, sånn sett så er jo markedet fritt.

Men om du har en forklaring på hvordan fjerning av avgifter som beskytter mot import gjør økonomien bedre for norske båtprodusenter så er jeg lutter øre, det vil være veldig interessant. Sannheten er dessverre at det ikke er noen gratis lunsj for noen. Du må jo gjerne tro det men virkeligheten kommer alltid tilbake og biter en i ræva til slutt ;-)

De som faktisk betaler prisen for denne avgiftsletta er de som jobber(t) i norsk båtproduksjon, alle som skal selge sin bruktbåt (med motor av en viss størrelse) og etterhvert vil lønnsomheten i å reparere båtmotorer også synke sammen med den synkende prisen på motoren, så mekanikeren skal også betale en skjerv for avgiftsletta. Men han erstattes nok greit av en utlending som jobber billig.

Vel jeg kan ikke tvinge deg til å forstå hvordan stater bruker avgifter på import til å beskytte egne markeder og produksjon men det er veldig vanlig, også innen andre sektorer i Norge og også i de fleste andre land i verden.

Kan heller ikke tvinge deg til å forstå at når prisene synker, som de nå vil gjøre, så synker også marginene/fortjenesten for alle i markedet.

Å prise ned et marked reduserer verdiskapningen i markedet, lønnsomheten synker og muligheten til å opprettholde et høyt lønnsnivå forsvinner, dvs at arbeidsplassene/oppgavene settes ut til lavkostland.

-----------

Selvsagt kan norske båtbyggere velge å flytte til Polen og fortsette som båtbyggere der, sånn sett så er jo markedet fritt.

Men om du har en forklaring på hvordan fjerning av avgifter som beskytter mot import gjør økonomien bedre for norske båtprodusenter så er jeg lutter øre, det vil være veldig interessant. Sannheten er dessverre at det ikke er noen gratis lunsj for noen. Du må jo gjerne tro det men virkeligheten kommer alltid tilbake og biter en i ræva til slutt ;-)

De som faktisk betaler prisen for denne avgiftsletta er de som jobber(t) i norsk båtproduksjon, alle som skal selge sin bruktbåt (med motor av en viss størrelse) og etterhvert vil lønnsomheten i å reparere båtmotorer også synke sammen med den synkende prisen på motoren, så mekanikeren skal også betale en skjerv for avgiftsletta. Men han erstattes nok greit av en utlending som jobber billig.

Det jeg ikke forstår er hvorfor du ser på effektavgiften på båtmotorer som om det var en slags toll som beskytter mot import. En ren toll vil beskytte mot import fordi den ikke rammer det indre markedet. Men denne avgiften er lik for alle båter, enten de kjøpes i Norge eller importeres.

Jeg ser at du har nevnt at avgiften utgjør en større andel på brukte båter enn på nye båter og det betyr at man relativt sett vil spare litt mer på bruktimport enn tidligere. Dette er jeg enig, selv om virkningen av dette vil være forholdsvis liten. For det første er den norske kronen så svak nå sammenlignet med tidligere år at bruktbåter i mange tilfeller fortsatt er dyrere enn i fjor og årene før etter avgiftsendringen. For det andre vil en stor andel av båtkjøpere velge å kjøpe i Norge på grunn av de gunstige betingelsene man får gjennom norsk kjøpslov.

Dine betraktninger rundt marginer ser ut til å være helt misforståtte. Hvis en båtforhandler reduserer prisen på båtene han selger tilsvarende avgiftskuttet, vil hans marginer være nøyaktig de samme som før, ikke lavere. Den eneste forskjellen vil være at båtene hans nå koster mindre for kundene, hvilket betyr at flere kunder vil ha råd til å kjøpe dem. Hvordan du får dette til å være negativt forstår jeg ikke. Hvis man tenker seg at man hadde gått motsatt vei og heller økt avgiften, så er det lett å forstå hvor feil de tar. Sett at man hadde tidoblet avgiften isteden. Da ville båtene blitt så dyre at nesten ingen ville kjøpt båt. Og de få båtene som ble solgt ville ikke gitt selger noen større netto inntekt enn i dag, ettersom avgiften bare går via selger til staten. Det ville vært et problem.

Til slutt: De som betaler prisen for denne avgiftsletten er alle skatteytere og avgiftsbetalere i hele Norge. Staten vil få inn rundt 90 millioner kroner mindre som følge av dette kuttet. De sender ikke regningen til båtprodusentene, de er nødt til å veie opp for dette andre steder. AP vil nok si at de sparer det inn på barnehagetilbudet. Sånn sett er det barneforeldre som betaler avgiftskuttet.

vel og bra at denne avgiften fjernes, men jeg synes regjeringen bør begynne å fokusere på de store tingene og de viktige sakene som gagner politikken vår i stedet for alt dette her med Vannskuter opphevet forbud, segway, taxfree lette, røyk vs brennevin/øl, HK avgift. osv osv. For en som kjøper båt til 4-600.000 vil jo ikke de kronene spille så mye inn på det totale regnskap om man skal ha båten i 5 år!

for båter i 40-60 fotsklassen med digre maskiner vil det jo utgjøre lit, men her igjen har man råd til slike båter har man også råd til HK avgift! Dem finner jo lett ut noe man kan ta avgift for på andre steder hos båtfolket for å kompensere lit mot dette "tapet"

Svenske priser på ting ser jeg nevnes her.. det er vel lit for godt til å være sandt! Et eksempel da jeg og kompisen min kjørte sykkel nedover Europa.. kom i snakk med noen finner som lurte på hvorfor vi ikke kjørte større sykkler... Dem trodde ikke på oss når vi fortalte hva vi hadde betalt for sykklene våre!! hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Guest Avmønstret#

Det jeg ikke forstår er hvorfor du ser på effektavgiften på båtmotorer som om det var en slags toll som beskytter mot import. En ren toll vil beskytte mot import fordi den ikke rammer det indre markedet. Men denne avgiften er lik for alle båter, enten de kjøpes i Norge eller importeres.

I praksis har den fungert som en toll og alle båtmotorer er importert da vi ikke lager egne her i Norge. Samtidig er motor en del av enhver fritidsbåt så det rammer "hele båten". Avgiften har vært med på å holde en kunstig høy pris på båter i Norge.

Denne høye prisen har gjort det mulig for arbeidere med norsk og høy lønn å produsere båter da lønna kunne dekkes inn ved salg.

Sett ned prisen og lønna kan ikke lengre dekkes inn og produksjonen flyttes til Polen, for alltid. Arbeidsplassene relatert til produksjon av fritidsbåter i Norge var avhengig av at prisen på båter var høy.

Lavere pris på motorer vil også gi dårligere lønnsomhet ifht reperasjon, noe som igjen vil ramme verkstedsbedrifter/mekanikere knyttet til fritidsbåtmarkedet.

Og til sist så vil alle som selger bruktbåt hvor motor har en viss verdi tape penger.

--------------

Det skal jo ikke drøftes politikk men helt ærlig, dette koster lite i kroner og øre, næringa er så og si selvdød allerede og det går ikke så mange arbeidsplasser tapt. Alt er selvsagt regnet og kalkulert på mange ganger.

Så er spørsmålet, med et historisk stort bruktmarked med historisk lave priser, vil et boost i nysalget være et gode?

vel og bra at denne avgiften fjernes, men jeg synes regjeringen bør begynne å fokusere på de store tingene ....

Jeg kan være enig i at dette tiltaket isolert ikke er det viktigste politikere skal sysle med, men da burde de ha tenkt på dette når de lager slike tullete særavgifter i 1978 (avgifter som koster nesten like mye å kreve inn som folk betaler), eller f.eks.forbud mot Segway (hvorfor skulle noen på Stortinget bry seg med dette??) Alle er tjent med at regler og avgifter er så enkle som mulig og at de kan forklares rasjonelt, bort med resten! Det er en viktig oppgave for politikerene.

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Siden hk avgiften ikke reduseres med alder, så er jeg ikke i tvil om at bruktimport vil øke.. Det vil gjøre billigere å ta inn eldre båter.. siden de hittil har hatt full hk avgift.. på samme måte som nye... Dette vil selvsagt føre til at prisen på båter i Norge vil falle ennå mer, noe som er bra.. Neste steg er inn i EU, og fullt mva. fritak

Jeg tviler jeg meget sterkt på at man vil oppnå noen miljøgevinst, slik det uttrykte formålet med avgiftsendringen er. Ettersom avgiftskuttet oppfordrer til import av bruktmotorer vil det ikke nødvendigvis forårsake så veldig stor fornying av motorparken. Man vil også totalt sett få en oppblomstring av det totale antallet med båtmotor-hestekrefter i dette landet, og med det følger det også med økt forbruk av drivstoff og økt utslipp av eksos.

Globalt sett er det ellers ikke alltid "miljølønnsomt" å bytte en velfungerende gammel motor med en ny motor, da selve produksjonen av motorer innebærer store "miljøkostnader".

Jeg er enig i at man generelt sett bør ha færrest mulig særavgifter, og at "midlertidige avgifter" bør fjernes etter at de har tjent sitt formål, men ut fra et miljøvernperspektiv bør avgiften bestå, jeg misliker sterkt at dette blir brukt som begrunnelse for å fjerne avgiften.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Denne høye prisen har gjort det mulig for arbeidere med norsk og høy lønn å produsere båter da lønna kunne dekkes inn ved salg.

Sett ned prisen og lønna kan ikke lengre dekkes inn og produksjonen flyttes til Polen, for alltid. Arbeidsplassene relatert til produksjon av fritidsbåter i Norge var avhengig av at prisen på båter var høy.

Nå tror jeg du forsøker å forsvare noe du har skrevet tidligere som du ikke har tenkt godt nok igjennom. Kan du ikke bare tenke litt?

Tror kanskje vi kan si dette litt enklere: Prisen en butikk eller produsent får for en båt (en vare) er uten mva og avgifter. Mva og avgifter må butikken legge på prisen for så å betale dette til staten.

Hvis en båtforhandler reduserer prisen på båtene han selger tilsvarende avgiftskuttet, vil hans marginer være nøyaktig de samme som før, ikke lavere. Den eneste forskjellen vil være at båtene hans nå koster mindre for kundene, hvilket betyr at flere kunder vil ha råd til å kjøpe dem.

Ja nettopp, og dermed vil båtforhandlere og produsenter øke sin fortjeneste. Relativt grei logikk det.

Den gamle båten min blir etterhvert mindre verdt, men skal jeg kjøpe en ny motor på 250 HK til den så skal jeg kunne få den ca 50 000,- billigere. En ny båt, norskprodusert eller ikke, og/eller en bruktimportert båt med 250 HK vil også bli 50 000,- billigere. Eller ikke?

Båtforhandlere og båtprodusenter kan også tenkes å øke sin fortjeneste på grunn av dette avgiftskuttet. Det gamle prinsippet om hva som bestemmer en pris vil nemlig ikke endre seg. (tilbud og etterspørsel) Det er naturgitt og gjelder over alt i hele verden.

Just presis :yesnod: (post 145)

Det å tro at en kan avgiftsbelegge for å verne blir som å "pisse i buksa" om vinteren. Det varmer med en gang men slår tilbake igjen. Det eneste en oppnår på sikt er å øke omkostningene. Prisene går opp, folk skal ha mer i lønn for å beholde kjøpekraft og da er en i gang :wink:

Vi MÅ bli konkurransedyktige med de land det er naturlig å sammenligne seg med. :thumbsup:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Høres ut som en drøm :lol: , vi bør øke alle avgifter i Norge 3000% på alt. Så blir alle rike... wuhu

Noen som har litt sviktende logikk her.. med det som argument til hvorfor vi bør ha en avgift som ikke kommer noen andre enn en ultrapromille av et statsbudsjett til gode.

Redigert av deepblue (see edit history)

På tide å fjerne HK avgiften på bil også. Sosialist-avgifter uten annet formål enn å strømlinjeforme befolkningen. Er det miljøfiendtlig atferd de vil til livs vil det være mer logisk å øke avgiften på drivstoffet enn å opprettholde denne typen idiotiske avgifter. Helt utolig hva vi finner oss i av avgifter i denne steinrøysa.

Redigert av Audiquattro (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...