Audiquattro Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Høres ut som en drøm , vi bør øke alle avgifter i Norge 3000% på alt. Så blir alle rike... wuhu Noen som har litt sviktende logikk her.. med det som argument til hvorfor vi bør ha en avgift som ikke kommer noen andre enn en ultrapromille av et statsbudsjett til gode. Sosialist-logikk. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 (redigert) I praksis har den fungert som en toll og alle båtmotorer er importert da vi ikke lager egne her i Norge. Samtidig er motor en del av enhver fritidsbåt så det rammer "hele båten". Avgiften har vært med på å holde en kunstig høy pris på båter i Norge. Denne høye prisen har gjort det mulig for arbeidere med norsk og høy lønn å produsere båter da lønna kunne dekkes inn ved salg. Sett ned prisen og lønna kan ikke lengre dekkes inn og produksjonen flyttes til Polen, for alltid. Arbeidsplassene relatert til produksjon av fritidsbåter i Norge var avhengig av at prisen på båter var høy. Så er spørsmålet, med et historisk stort bruktmarked med historisk lave priser, vil et boost i nysalget være et gode? Så det er altså slik at når staten krever inn rundt 200 spenn i HK avgift, så gjør det at norske arbeidere kan ha høy lønn, og når denne avgiften nå fjernes så må norske arbeidere gå ned i lønn, og produksjonen flyttes til utlandet ? Det må vel være den mest bakvendte logikken jeg noensinne har lest, du er jo ikke en gang bak mål, men på en helt annen fotballbane ? Når en båtprodusent selger en båt så er det vel en dritt hvor mye av salgssummen som går i avgifter til staten, produsenten vil ikke tjene mindre penger selv om HK avgiften fjernes, de har aldri sett noe til den avgiften uansett. Redigert 15.Mai.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Nå nærmer vi oss sakens kjerne Noen (svært få) oppfatter det slik at avgift er med på å skaffe penger til felleskapet Det de ikke tar med i beregningen er at høyere avgift betyr økte priser. Høyere lønn er viktigst Det som burde være viktigst er kjøpekraft Det som er viktig nå og som går i riktig retning er å redusere meningsløse avgifter som hk avgiften, nettopp for å få ned kostnadsnivået. Jeg tenkte nå å ta frem eksempelet med kuleramme men tror ikke jeg orker Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Loma Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Rart dette med forum. for noen år siden dømde vi denne avgiften nord og ned. Når denne avgiften blir fjernet var det plutselig ikke så nøye. Eg er sjølvsagt glad for at den forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mons Olav Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Dette vil snu opp ned på hele båtmarkedet.... Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
cosmo Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Blir spennende tider for de som overhaler motorer også. Skal bli artig å se hva kad og 41 motorer går for nå. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Rart dette med forum. for noen år siden dømde vi denne avgiften nord og ned. Eg er sjølvsagt glad for at den forsvinner. Enig med deg "Loma". Folk er rare. Norge er vel det eneste land i verden som kunne finne på denne utspekulerte avgiften. Håper vi slipper å se noe mer til de "rødgrønne". Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 N-Korea har denne drømmen, avgifter bedrer konkurranse evnen Og du skal gjøre Norge til et lavkostland så vi skal konkurrere med? Bangladesh og Kina eller noe? Men fortell gjerne om lavpris, lavpris og hvordan lavpris fører til noe bra for Norge. For om jeg forstår deg riktig så sier du "billig, billig og billig", så blir det bra. Kina er Kina, Norge er Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Enig med deg "Loma". Folk er rare. Norge er vel det eneste land i verden som kunne finne på denne utspekulerte avgiften. Håper vi slipper å se noe mer til de "rødgrønne". Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 (redigert) Dette er bra,endelig noen som tar grep og fjerner ei avgift. Redigert 15.Mai.2014 av jan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 (redigert) Neste år blir avgiften på båtdiesel noe redusert Skal se de samme klager da også hehe Er skuffet over at KNBF ikke kommer på banen Tenke seg til organisasjoner som får subsidier uten å gjøre noe Redigert 15.Mai.2014 av CB. (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Nøtterøy Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Nå er det vel ikke akkurat overraskende at seilbåt folket er de som roper det største varskoet mtp på denne avgiftslettelsen. Enhver er seg selv nærmest viser seg tydelig i denne tråden (atter en gang) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 (redigert) Om forhandleren tar for mye av dette vil man jo bare importere selv fra utlandet, så de justerer seg fort ned. Dette er bra! Redigert 15.Mai.2014 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Teerex Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 (redigert) Hvis prisene på 150-200 hk overligger påhengere faller til rundt/drøyt 100 båtlapper kan det begynne å bli interessant ja. Blir nok ikke så mange igjen av de gode gamle 2-takterne i det segmentet etterhvert. Redigert 16.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Om forhandleren tar for mye av dette vil man jo bare importere selv fra utlandet, så de justerer seg fort ned. Dette er bra! Ja, den muligheten finnes, men hvor stor andel av kjøperne vil i praksis gjøre det? Jeg tipper under 1%, og man skal heller ikke glemme at det kompliserer eventuelle garanti/reklamasjons-problemer samt at at vel ingen andre land tilbyr en reklamasjons ordning som den norske Forbrukerkjøploven. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Tror nok noen forhandlere vil forsøke seg med å være litt grådig her.. men da må kjøperne stille krav.. Per i dag så er det enkelt å finne ut hva motoren kosten uten hk avgiften.. så bør ny pris fra 1. juli være; Dagens pris - (antall hk x 201.875).. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Dagens pris = veiledende pris, kampanjepris, rabattert pris, "for you only" eller hva? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 (redigert) En bør vel sammenligne epler og epler, og veiledende listepris fra importør er jo et greit utgangspunkt.. Forhandlere bør ikke avvike for mye over den, regionale freakkostnader vil selvsagt variere sammen med lokal konkurranse .. Men jeg tror ikke det blir så veldig vanskelig å finne ut av.. Redigert 16.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Honduras Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Hvis den lokale Yamaha-forhandleren gir dårlig prisreduksjon, så kan man jo bare handle en Mercury, Suzuki, Evinrude eller tilsvarende. Alle de store produsentene lager gode motorer i dag, og handler man nytt med garanti så er det ingen problemer samme hvilket merke man velger (hvis man ser litt stort på det). Jeg tror det blir vanskelig for forhandlere å forsyne seg av avgiftsreduksjonen, men de kan jo heller forsøke å selge inn en større motor. Båtkjøpernes budsjett er vel nogenlunde det samme pr dags dato, så jeg tipper en del ringer nå og vil ha båten levert med litt større motor.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mouche Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Litt som med varmepumpe hvilket folk flest trolig installerer for å spare utgifter til strøm, men i praksis ender opp med å ha samme strømregning som før siden de øker innetemperaturen og skylder på økt komfort? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 (redigert) Ser en på Erlig Sande som selger Suzuki, så har de veiledende pris på sine motorer og en DF225TX koser i dag 229.900,- Denne bør da ha en veiledende pris på 229.900-45.422 fra 1,. juli som da skulle bli 184.478,- Ser en på 300hk koster 287.052, og denne bør da koste 60562 kroner mindre om halvannen måned, dette er veiledende priser ut fra importør Redigert 16.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Jeg skal kontakte min yanmarforhandler om ikke de kan gi meg tilbakevirkende kraft på mitt motorkjøp i 2012, det går de sikkert med på. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 (redigert) Du bør kontakte Frk. Jensen tror jeg... får du med deg media, så skal du ikke bort fra hun innfrir dine ønsker, mediakåt som hun er. Redigert 16.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
John_Kr Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 jeg er veldig spent på om vi får gleden av denne avgiftsreduksjone eller om Importør/ Leverandør stikker av med kaka. Er det noen av dere som har en formening eller sitter i en slik posisjon at dere ser hva som nå foregår? Jeg vil bli veldig "betuttet" dersom de "stjeler" vår penger... Ha en god 17. mai... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.