njal Svart 13.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2018 (redigert) I sommer var vi på tur i 3 uker. Som mange andre hadde vi et fantastisk vær, nesten for varmt. Vi seilte mye på svenskekysten, men var også over til Aalborg, med en stopp på Læsø. Fetteren vår giftet seg i Aalborg, derfor seilte vi dit. Veldig varmt der inne i Limfjorden. Søndag 05.08 uke var siste dagen av ferien, og vi gikk fra Søndre missingen til Drøbak for motor mot vinden. Ca. 5 nm. før Drøbak, dabber motoren av.... Den vil ikke starte igjen, så vi seiler inn til båtplassen vår. Det viser seg at det ikke er noe kompresjon. Saltvannskjølt motor gjennom mange år. Det står mer om det her Vi får se hva vi gjør. Mye tyder på at volven er ferdig. Toppakningen Toppen Redigert 13.August.2018 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 19.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2018 (redigert) Som dere ser av bildene er nok ikke denne motoren mye å samle på. Det er grenser for hvor lenge vi kan være uten fungerende motor, så noe måtte gjøres! En kveld kom vi over en 13 hk Vetus, fra 2010 på finn. Denne framsto som svært fristende, men den var i Kristiansand, så vi måtte vente til helgen med å få sett på den. I dag kjørte vi til Kristiansand for å se på den, og det ble handel! M2d5 med overgang til seildrev. Overgangen er ny. Maritronic i Kristiansand hadde motoren. Vanskelig for oss å kontrollere om motoren er bra, men den ser fin ut, og er forholdsvis ny. Det ble derfor raskt handel. Vi skal bruke det gamle seildrevet. Blir spennende å se hvordan det fungerer med propellen (15x9 tobladet foldepropell) Håper dett blir bra. Planen nå er å bytte frostvæske og lakke litt på evnt. hakk i lakken. Olje + filtre er byttet. Nå må vi få denne inn i båten så vi kommer oss på tur snart. Vi har rukket å løfte ut Volvoen. Brukte en kjettingtalje i bommen. Etter litt lirking kom den løs Her kom den opp. Vi festet spinnakerfallet i den, og "svingte" den rundt båten Vi turte ikke å bruke storseilfallet, siden toppen av masten ikke er staget (brøkdelsrigg). Denne kan du få billig.... I morgen skal vi gjøre klar motorrommet for Vetusen. Redigert 19.August.2018 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Framtia Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 Moro å følge :-) ! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ErikN Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 Imponert over innsatsen deres :) Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 20.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2018 I dag har vi fått rengjort og ryddet litt. Det virker å være stålplater i motorbeddingen, så planen er å gjenge nye hull til motorlabber der. I morgen må vi ha med avdrager. Da skal vi ta av "klokoblingen" på drevet, og ta litt mål. Nærmer seg klart for motor nå Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Ask Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 Hei Det kjentes vel godt å få ut den gamle VP-en. Eg håpar vetusen er bra. Kva betalte de for den? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 Dette blir nok gode greier. :-) Vetus'en, hva er under gulmalinga der, en Kubota? 2-sylindret? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
njal Svart 20.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2018 Mitsubishi, 2 sylindret Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Arne Henriksen Svart 20.August.2018 Del på Facebook Svart 20.August.2018 Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
njal Svart 21.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2018 Ask skrev for 8 timer siden: Hei Det kjentes vel godt å få ut den gamle VP-en. Eg håpar vetusen er bra. Kva betalte de for den? Ask Helt klart, det håper vi og. Betalte kr. 23 000,- for motor og kr. 6 000,- for adapter til drev Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Vasstind Svart 21.August.2018 Del på Facebook Svart 21.August.2018 Spennende!! Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 21.August.2018 Del på Facebook Svart 21.August.2018 Ambisiøst prosjekt å håndtere selv, dette her. Interessant å følge prosessen. Dere kommer nok ganske mye billigere unna dette med motorskifte enn de av oss som har litt flere tommeltotter og lot Volvo-verkstedet håndtere hele greiene. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 21.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2018 Hehe skal bli deilig å bli ferdig. Det har skjedd litt i dag og. Vi har fjernet "klokoblingen" på drevet. Den satt rimelig godt, men med en utmerket avdrager fra Biltema kom den av Neste problem nå er at kjølevannsinntaket er for lite. Nå har vi 5/8 kuleventil, i den satt det 16mm slangestuss. Nå trenger vi 20 mm. Planen er å skru ut greiene av drevet, og skru inn en overgang, slik at vi kan benytte oss av større ventil, og få 19mm slangestuss. Byttet bør skje i en fart, da vi ligger på vannet. Vi kommer stadig nærmere Vidunderet har fått ny frostvæske. Skylte motoren sikkert 20 ganger, før vi hadde på rød frostvæske og destilert vann. Håper dette blir bra. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Ask Svart 22.August.2018 Del på Facebook Svart 22.August.2018 Hei Om de dykkar ned og trer ein bossekk rundt drevet får de litt betre tid når de skal skifta stussen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 22.August.2018 Del på Facebook Svart 22.August.2018 bruk en overgang på kuleventilen,det er jo dimensjonen på inntaket i drevet som avgjør fløden. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 22.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2018 Langedahl skrev 1 time siden: bruk en overgang på kuleventilen,det er jo dimensjonen på inntaket i drevet som avgjør fløden. Tanken er at ventilen muligens er ekstra trang, og at det fører til bedre "flow" om vi sette på større ventil Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Arne Henriksen Svart 22.August.2018 Del på Facebook Svart 22.August.2018 My humble opinion er at 16mm er evig nok til denne motoren. Jeg bytta fra den gamle originale VP plastventilen til en slik dere har på min motor, og der er det 16mm. Når 28hk får nok kjøling gjennom dette vil jeg mene en mindre, mer moderne, sannsynligvis vesentlig mer effektiv motor ikke har behov for mere flow. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
njal Svart 22.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2018 Kjølevannsinntaket på motoren er 19mm, så det blir sånn her. Overgang 3/4" til 1/2" 1/2" ventil og 1/2" nippel Synes det blir best. Vi må lage noen braketter for å få montert motoren. Regner med at de blir klare i morgen Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
larsern87 Svart 25.August.2018 Del på Facebook Svart 25.August.2018 Hvordan går det med motorskiftet? Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 26.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2018 Det går framover Her henger brakettene til tørk. Vi klarte å borre hullene rett, og de passet bra. På lørdag tok vi med motoren til Drøbak. Her heier vi motoren ombord med spinakerfallet. Brukte storseilfallet som sikring. Vi var allikevel nervøse for at den skulle havne på bunn. Her er vidunderet på plass. Det gjenstår litt småtterier, men det viktigste er gjort Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
larsern87 Svart 26.August.2018 Del på Facebook Svart 26.August.2018 Dette ser jo veldig bra ut. Motoren satt som pi** i kram snø i det motorrommet :) Får du på lokket over motoren og? Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 26.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2018 larsern6 skrev 2 minutter siden: Dette ser jo veldig bra ut. Motoren satt som pi** i kram snø i det motorrommet :) Får du på lokket over motoren og? Hehe ja den passet bra Må bygge opp lokket litt. Har tenkt til å legge en list i bunn. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Vasstind Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 Hvordan fungerer motoren i forhold til den gamle MD5-en? Forskjell på lyd, vibrasjoner, forbruk, hastighet osv? Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 7.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2018 (redigert) Det har vært skjær i sjøen... Ved det ene endelokket på varmevekslerhusets kunne vi skimte noe svart under lakken. Prøvde å skrape i litt i lakken der, og så noe svart. Regnet da med at dette var en pakning. Da vi startet motoren første gang, viste deg at det kom saltvann ut her... Her har vi skrapet av litt mer lakk Vi tok varmeveksleren med hjem for nøye inspeksjon. Endelokket der hvor det lakk, var limt på, med mye sparkel. Her er det fjernet, og stor tæringsskade oppdaget. Vi var ikke særlig fornøyde med dette her... Selger ble kontaktet, og han lovet å ordne opp. Han lurte på om vi kunne få ut innsatsen til varmevekslerhuset. Vi prøvde mye rart, men klarte ikke å rikke den. Selger bestilte da opp ny varmeveksler med ny innsats og sendte oss. Den kom i går. Denne har endelokk i bronse, istede for plast. Dere kan tro vi er lettet! Vi mottok denne i går, og monterte den på motoren. Nå er det helt tett, og motoren går fint! I morgen blir første testtur. Vi har ingen grunn til å mistenke at det er Maritronic som har gjort denne elendige fiksen. Det ser ut som det er en stund siden "reparasjonen" er gjort, og derfor sannsynligvis eier av motoren før Maritronic som solgte oss den. Maritronic har opptrådd utrolig profesjonelt, og ryddet opp i en situasjon som lett kunne blitt litt vanskelig. De har løst saken på best mulige måte. Redigert 7.September.2018 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
larsern87 Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 Nå er jeg spent på hvordan testturen gikk. Er dere fornøyd med motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.