Marida Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 Denne motoren er helt lik den som sitter i HFL 5,5Kw aggregater. Hvor kjøper du delene? Flott jobb dere gjør og venter på oppdateringer hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 12.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2018 larsern6 skrev On 11.9.2018 at 13.02: Nå er jeg spent på hvordan testturen gikk. Er dere fornøyd med motoren? Testturen gikk bra Motoren går veldig pent. Lite vibrasjoner. VI er ikke helt ferdige med motorlokket enda, skal bli spennende hvordan støynivået blir når det er ferdig. (Det måtte forhøyes 5 cm for å få plass til motoren) Vi får ikke helt fullt turtall dessverre. Propellen er nok litt tung, så vi må se oss om etter en foldepropell eller bare blader med litt mindre stigning. Nå har vi 15"x9. Vi begynner å nærme oss helt ferdige med motorbytte nå. Jeg kommer med en en oppsummering når vi er ferdige. Det har jo vært litt trøbbel på veien, med tanke på at varmeveksleren måtte byttes. Til helgen skal vi på tur, så det blir utrolig spennende Univa er forhandler av Vetus, og kan skaffe alle deler. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 16.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2018 I helgen har vi vært på tur for første siden sommerferien. Det var jammen på tide! Motoren har fungert utmerket. En stor lettelse. Som nevnt så er propellen litt stor. Dette må vi få gjort noe med. Båten går fint i 6 knop på flatt vann. Vi mangler ca. 1000 rpm. Fredag var vi på Rognholmen rett utenfor Sandspollen. På lørdag gikk turen inn til Aker brygge, sammen med en annen båt vi kjenner. Fin kveld på Aker brygge på Lørdag. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Korsfjord Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 Bra det fungerer. Med nyere motor er båten sikkert lettere å selge også, når den dagen kommer. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 22.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2018 (redigert) Det var meldt litt tvilsomt vær denne helgen, men nå som vi har fungerende motor kan vi ikke la stoppe oss. På fredag seilte vi til Dragsund på Håøya. Det ble dessverre mørkt innen vi kom oss avgårde. Merket godt vinden da vi krysset Oslofjorden. Undertegnede holder utkikk i mørket, spennene gjennom åpningen i sjeteen Vi kom oss fram til Dragsund, her lå vi helt i le faktisk! Noen hyggelige karer kom å tok oss i mot. VI våknet til bedre vær i dag Man ser på bøyene at det er veldig høyvann. De pleier å være ca. 1 meter høye. Vi kastet loss rundt 12, og satt kursen mot Aker Brygge. Stoppet først på Kavringen å fylte Diesel. Ser det er høyvann her og. Her kommer Elias planende Vi fikk oss fin plass på Aker brygge. Det har blåst friskt i dag og. Redigert 22.September.2018 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Ttopp Svart 23.September.2018 Del på Facebook Svart 23.September.2018 (redigert) Imponerende å legge ut på tur fredag. Hadde båtvakt i havna selv. Her var det nok å gjøre er ikke ofte jeg bruker vest med sikkerhetsline på brygga. Imponert over både jobben dere gjør på båten og turene. Holder selv på å pusser opp en Maxi 77. Redigert 23.September.2018 av Ttopp Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 21.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 (redigert) Tid for å oppsummere motorbytte. Det er noen uker siden vi ble ferdige, men det har vært litt småplukk. Som nevnt tidligere, fikk vi satt inn motoren etter en ukes tid. Det viste seg at varmeveksler var lekk. Dette var en stor strek i regningen. Selger ordnet opp, og vi fikk helt ny varmeveksler. Propellen er for tung, dette må vi gjøre noe med. Motoren skal nå 3600 rpm på maks, men får kun 2500 rpm. Nå har vi 15x9 vp foldepropell. Ser for meg at 14x8 vil være bra. Vi kan nå si oss ferdig med motorbytte, og er veldig fornøyde. Motoren har vel gått mellom 10 og 20 timer i vårt eie nå. Den går veldig fint, og lite vibrasjoner. Båten går fint i 6 knop. 2500 rpm gir ca. 6,5 knop. Blir spennende med litt mindre propell Vetus M2d5 2010 modell 13 hk @3600 rpm Vi brukte vinkeljern mellom motorens motorfester, for å få den til å passe på den originale beddingen. Vi var veldig spente når vi skulle feste motorfestene i beddingen. Det viste seg at det er støpt inn en stålplate der motorfestene skal stå. Vi boret hull og gjenget opp. Dett ble veldig bra. Kun 40 amp dynamo. Dette kan det hende vi gjør noe med på sikt... Til den gamle motoren hadde vi ikke vakumventil på kjølevannet. Det burde vi hatt, men var ikke det som tok knekken på den... Nå har vi montert en vetus vakumventil. Vi monterte den i hekken på båten, for å få montert den på en bra måte. Litt uklart bilde dessverre. Den nye motoren har dieselretur, det la vi opp med gjennomføring gjennom mannlokket. Vi har ikke et skikkelig forfilter. Dette skal vi bytte ut på sikt. Vi måtte bygge opp motorlokket ca. 5 cm. samt lage et hull i motorkassen der vannpumpen er. Teakplaten i forkant av motorkassen dekker for dette. Bygde opp i underkant av motorkassen. Måtte lage en adapterplate for å få montert motorpanelet. Den gamle turtelleren virker fint. Klart for tur til helgen. Redigert 21.Oktober.2018 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 På nest siste bilde vises et motorfeste. Om motoren hviler på toppen av øverste mutteren, vil bolten ryke. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 21.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Hulda skrev 3 minutter siden: På nest siste bilde vises et motorfeste. Om motoren hviler på toppen av øverste mutteren, vil bolten ryke. Det høres ikke bra ut. Hvordan kan du si det med så stor sikkerhet? Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
ne.andersson Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Nå ble jeg også spent, jeg har originale motorfester på min d1-30 som ligner veldig på disse... Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Kraft × arm. Lurt og få motor så langt ned på motorlabb som mulig. Lage plater og legge oppå fundament for og flytte labb opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Jeg har sett det mange ganger. Tradisjonell bruddmekanikk. En del motorprodusenter advarer mot effekten i sine installasjonsanbefalinger. Shim mellom fundament og motorlabb. Hard finner funker utmerket. Motoren til Hulda står på finner. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2018 Alternativt i dette tilfellet: Bygge på høyden på hver ende av vinkeljernet der motorfestene hviler. Så kan høyden på motorlabben justeres ned tilsvarende. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
njal Svart 2.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2018 I forbindelse med motorbytte trengte vi litt mindre propell. Med 15x9 propellen vi hadde fikk vi ikke høyere enn rpm enn 2500. Maks på motoren er 3600 @Vasstind her på forumet sendte meg melding å lurte på om vi skulle bytte blader. Han hadde 14x8, noe som er vp propellen som er hakket mindre enn vår. Han skal få våre 15x9 blader. Tidligere denne uken var jeg på jobben hans å hentet 14x8 bladene Bladene så fine ut. Ingen tæring etc, men trengte litt puss. Startet med grovt papir, og avsluttet med 1500 papir. Autosol til slutt. Etter jobb i dag fikk vi løftet båten. Byttet gikk smertefritt. ca. 15 min var vi på land. Best å ha båten i sjøen Med denne propellen ble alt bra. Båten går lett i 6,5 knop. Vi så faktisk 7 tallet såvidt også på kartplotteren. Ble kun en kort tur siden det var mørk. Skal bli spennende å teste mer. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Goodwill Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 Blanke fine propellblader. Pusset dere for hånd eller med maskin? Og hva slags Autosol brukte dere? Sitér dette innlegget Link to post
Vasstind Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 Godt å høre at propellbladene passet og IMPONERT over pussejobben! Min grovpuss før overlevering ble gjort med grovt papir og sliperondell på drill, men ser nå at jeg må gjøre en langt mer presis jobb for å oppnå samme finish som du klarer. Skal prøve samme metode på propellbosset og gleder meg til å prøve med 15*9 på vår Fenix når våren kommer Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 4.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2018 (redigert) Pusset først for hånd med sandpapir. Startet md 80 papir, da det var noen dype riper. Avluttet med 1500 vannslipepapir. Til slutt vanlig autosol. Brukte vinkelsliper med "filtrondell" Legger ved et bilde fra tidligere. Redigert 4.November.2018 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Taskeladden Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 Knallgøy å følge denne tråden :) Dere gjør en helt kanon jobb! Flott du gidder og holde oss oppdatert, fått masse tips underveis! Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Vasstind Svart 17.Desember.2018 Del på Facebook Svart 17.Desember.2018 Begir meg nå ut på samme prosess som dere med å bytte motor i vår Fenix. Gikk for en 2014 Yanmar 1GM10C med SD20 drev fra en sliten donorbåt. Spent på om jeg får det til å passe overens. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 20.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2019 Da er 2019 sesongen i gang Som man ser, ingen seil på. Trenger derfor diesel. Varmeren krever også sitt. Turen gikk til Aker Brygge Nytt syn på fjorden. Kan se ut som operaen er på tur... Stille å fint på kvelden. Varmt og godt ombord Ikke noe kondens overhode. Har også madrassunderlag som hindrer kondens under putene. Varmeren suger luften utenfra. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 3.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2019 (redigert) Nå som vi har byttet motor, er det på tide med et ordentlig forfilter. Vi hadde en slik gammel cav sak, uten filter. Dieselvarmeren henter også diesel her. Vi lette lenge etter erstatningen. Vi trengte et filter som ikke var for høyt, for at det skulle få plass. Valget falt til slutt på Racor 460R. Det har pumpe, slik at det bør bli enkelt å lufte etter filterbytte. Fant det på Ebay til ca. 1000 kr. Dessverre passet det ikke. Det var for høyt. Heldigvis fins det kortere filterelementer å få tak i. Nå passer det. Fittingsene fikk vi tak i på Tess. Skulle hatt 3/8" nptf, men det var ikke så enkelt å få tak i. Kjøpte derfor 3/8" npt, og brukte loctite gjengetetting. Måtte også til med noen overganger... Måtte osså legge opp nytt kobberrør fram til filteret. Vi gruet oss litt for dette, men fikk det til å passe bra. Vi har ikke testet dette med motoren enda. Som man kan se er også dieselvarmeren koblet inn på filteret. Den har vi testet, og den startet med en gang. Ingen lekkasjer Det var helt klart veldig kjekt med pumpen på filteret når det skulle fylles med diesel / luftes Redigert 3.Februar.2019 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Arne Henriksen Svart 4.Februar.2019 Del på Facebook Svart 4.Februar.2019 (redigert) Ser veldig bra ut! Jeg monterte en liten elektrisk inline-pumpe på tilførselen fra tank, til vanlig henger den bare der og slipper dieselen gjennom, når jeg trenger å fylle/lufte forfilter og mot motoren setter jeg bare på strøm. Redigert 4.Februar.2019 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
njal Svart 5.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2019 @Arne Henriksen Den var ikke dum. Veldig kjekt å ha pumpe. Slipper å bruke pumpen på motoren, som lett fører til søl og er mye mer klønete å betjene Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Hulda Svart 5.Februar.2019 Del på Facebook Svart 5.Februar.2019 Hulda har samme opplegget. De vanlige plunger-pumpene slipper dieselen gjennom en vei, sperrer for retur. Samme gjelder disse påhengsmotorpumpene som er montert mellom tank og motor. Sitér dette innlegget Link to post
Busk Svart 13.Februar.2019 Del på Facebook Svart 13.Februar.2019 Ang. Polering av propell. Hvor er denne filtrondellen til vinkelsliper kjøpt.? Har sjekket mekonomen, biltema, clas ohls, Maxbo, jula.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.