njal Svart 13.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2019 Busk skrev 2 minutter siden: Ang. Polering av propell. Hvor er denne filtrondellen til vinkelsliper kjøpt.? Har sjekket mekonomen, biltema, clas ohls, Maxbo, jula.... Biltema har. I 125mm og 115mm https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/flapdisc-polering-2000031424 Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Busk Svart 13.Februar.2019 Del på Facebook Svart 13.Februar.2019 Takk. Får kikke bedre etter imorgen. Skal være på lager både i Sandefjord og Larvik. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 23.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2019 (redigert) Endelig kom Tortuga seg ut på fjorden igjen. Det var jammen på tide. Dro over til Oscarsborg i går kveld. På bildet ser man en Nimbus på vei inn. Var en tur innom Sandspollen i dag. Mye vind. Kjekt å kunne ligge langsmed nå i lavsesongen Dro tilbake til Oscarsborg utpå dagen. Ca. 5 båter på overnatting her tror jeg. Stille nå. Har fått byttet eksosklemme der eksosen går inn på motoren. Før var det 2 vanlige slangeklemmer. Syntes dette ble bedre. Vi har en klemme til vi kunne sette på, men er ikke sikker på om eksosbendet er langt nok inni slangen. Redigert 23.Mars.2019 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 14.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2019 Nå ligger båten klar for påsketur. Det er ikke vann på bryggen vår enda dessverre. Det ble derfor kun en kjapp vask borte ved dieselfyllingen Fylte full tank med diesel (35l) + 2x 20l kanner. Da kan dieselvarmeren gå noen timer Reiser på påsketur etter jobb på onsdag. Antagelig nedover mot Bolærne, muligens Strømstad. Vi får se. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 23.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2019 (redigert) Da er påsken over og arbeidsuken såvidt i gang. Værmessig må dette ha vært den beste påsken på lenge! På onsdag etter jobb gikk vi for motor til son. Nå etter motorbytte kan vi gå med marsjfart på mellom 6 og 6,5 knop. Det er flott! Før gikk vi med rett over 5 knop. Båten har fungert bra, og vi hadde en fin tur Torsdag morgen satt vi kursen mot Vestre Bolærne, for å møte @scamπ Han har en Albin Scampi 30 Vi hadde noen fine dager på Vestre Bolærne med @scamπ Lørdag følte vi for å flytte litt på oss, så vi flyttet oss til Østre Bolærne. Ikke lett å se mot solen, men mange båter på fjorden. Mye båt Søndag seilte vi sammen med @Scampi30 til en uthavn, rett sør for Vrengensundet Fin seilevind i Vestfoldskjærgården Fin uthavn Her lå vi til mandag, så gikk turen hjem til Drøbak. Redigert 23.April.2019 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
5nacks Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Fine bilder og fin tur. La det bli flere varme og solfylte seilturer i 2019 :) Sitér dette innlegget Link to post
Iain Svart 17.Mai.2019 Del på Facebook Svart 17.Mai.2019 Nice one, guys! You rock! Just read the whole thread... Quick question, which tiller-pilot are you using, and are you happy with it? I have the same Maxi Fenix, and I'm going to be getting a tiller-pilot soon, just want some real feedback... Keep it up! Iain Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 19.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 Nå er vi hjemme igjen fra en flott helgetur. Men først. Vi har vært på land. For 2 uker siden, fra tirsdag til fredag. Båten ble løftet på land på dagen på tirsdag, så når vi kom fra jobb var det bare å iverksette. Vi rubbet først skroget med 3m fast cur, polert med Tc nano, og hadde på TC nano 3d hardvoks. Ferdig polert og stoffet sent onsdag kveld Bruker Jotun nonstop. Gummien som dekker rundt drevet hadde begynt å løsne i det ene hjørnet. Vi tok den derfor helt av, pusset lett og limte den på nytt. Brukte kontaktlim. Legg merke til, ingen groe på propellen Den for dog et matt belegg. Ser ut som kalk. Vi byttet olje på drevet, den så ut som ny. Her er gummien limt på, drevet stoffet med jotun bunnstoff for drev, propellen polert og ny sink. Vi polerer propellen med Autosol. Tar på Tc nano etterpå. Torsdag var det regn, men vi var ferdig med polering og stoffing. Her står båten klar for sjøsetting Forrige helg var jeg på hyttetur med jobben, men nå var det endelig tid for båttur! 18 mai kastet vi loss. Vi hadde med oss skipshund. Vi passet han for våre foreldre. Vi dro til Rognholmen utenfor Sandspollen. Der traff vi @scamπ og hadde en fin kveld Det var utrygt vær, og skipshunden trives i land, så han fikk "telt" På kvelden kom han ombord Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 7.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 (redigert) Ja straks er det Pinse. Vi skal ikke så langt. Seiler inn til Aker brygge i dag, så får vi se etterhvert. I Kristi Himmelfartshelgen hadde vi planlagt å seile til Skagen. Vi hadde ordnet fri på fredagen og var helt klare, men været spilte ikke på lag. Vi endte derfor i Strømstad og Koster. Vi gikk for motor ut oslofjorden på onsdag etter jobb. Det var kraftig motvind, så vi fikk testet motoren. Det var suksess! 5 knop mot vinden gikk fint, selvom vi merker at båten ikke er så lang. På onsdag gikk turen til Søndre missingen. Vi ankom i mørket. Spennende! Torsdagen gikk vi på innersiden av Hvaler, til Strømstad. Der traff vi en kompis som er ny til båtlivet og har kjøpt seg en Bavaria 32 Mye båter i Strømstad som hadde brutt Skagenrace. Vi lå 2 dager i Strømstad, så gikk turen til Kostersundet. Ikke for fult, men en god del båter. Stille kveld Så gik turen hjemmover. Nå hadde vi vinden endelig med oss! Vi seilte til Søndre missingen. Der møtte vi et trist syn. Hørte noe på VHFen tidligere i helgen om en båt som tok inn vann i dette området. Mulig den bare ble slept ut hit. Så var det hjem til noen dager med hverdag og jobb, før pinsen. Redigert 7.Juni.2019 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
tmoltsendk Svart 13.Juni.2019 Del på Facebook Svart 13.Juni.2019 Tenkte at det kanskje kunne vært gøy/nyttigt for dere (og andre som følger med her) at kjenne til facebooksiden "Maxi Fenix Sailing".. Her er det mange Fenix eiere, som deler erfaringer med prosjekter og bilder fra ture i fenixen :-) Veldig fin tråd dere har kjørene her!! Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 20.April.2020 Del på Facebook Svart 20.April.2020 Hvordan går det med Tortuga og crewet? Har lest denne fine tråden flere ganger, og blir i like godt humør hver gang :) Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Tortuga ble akkurat observert ved Sandøya i Tvedestrand mototseilende østover. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 29.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Takk for fint bilde. Er på vei til Risør Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Ttopp Svart 29.Juli.2020 Del på Facebook Svart 29.Juli.2020 Ble det en fin tur til Skagen?. Hyggelig å hilse på dere i Skjærhalden. Neste gang må jeg få byd dere på en øl og noe sterkt. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 30.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2020 Fin tur til Skagen ja😀 Seilte fra Skjærhalden direkte til Skagen 13. Juli. Brukte ca. 14 timer. Dro ca. 4 om morgenen. Mye vind til tider, men ingen sak for en Fenix😎 Ingen problem å finne plass i Skagen. Vi leide sykler en dag, og fikk oss en tur ut på Grenen. Fra Skagen seilte vi gjennom natten opp til Kragerø. Der var vi Postgirobygget konsert. Soloppgang i Skagerak. Seilte så sørover innom div. uthavner og havner. Pjolter bukta Traff blant annet @scamπ utenfor Arendal Trangt gjennom Olavssundet sjøsanden utenfor Mandal Mandal er en fin by Ligger nå i Pjolter bukta Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Korsfjord Svart 30.Juli.2020 Del på Facebook Svart 30.Juli.2020 Nå har jeg kost meg med å lese gjennom hele tråden. Både imponerende og inspirerende. Håper dere fortsetter å oppdatere tråden Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 31.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2020 Bedre vær i Pjolter bay i dag👌🏻 Nå kommer supen vi har med til sin rett😎 KNM Gnist var akkurat forbi her @scamπ kommer senere i dag. Vi får gjøre plass til han akter for oss. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
5nacks Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 (redigert) En Scampi og en Fenix. God tur videre @Tortuga 😎 Redigert 1.August.2020 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oggiwara'en Svart 29.November.2020 Del på Facebook Svart 29.November.2020 Må si dette var veldig inspirerende lesning! Jeg blir snart tidlig pensjonist og lurer kraftig på å kjøpe meg en brukbar Fenix etter snart 20 år uten egen båt. Men jeg lurer på en ting, og det er om det er problematisk å montere elektrisk ankervinsj i baugen på Fenix'en? Trolig enkelt å montere i hekken. Men jeg vil trenge en fortrinnsvis i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2021 Det har vært stille her en stund dessverre, men Tortuga er gjevnlig i bruk. Mange gjestehaver er stengt i påsken, så det blir uthavn hele påsken. Er på Midtre Bolærne nå, med @scamπ og en annen kompis med båt Med dieselvarmer holder vi god temp ombord. Jeg har med et eldre honda aggregat på 500 watt. Det fungerer fint for min båt, men klarte ikke å levere nok strøm til laderne til @scamπ og Tortuga. Han har et fint aggregat fra biltema på ca. 1kw. Et såkalt digitalt. Vi bruker det til begge båtene nå. Det bruker også mindre bensin enn mitt honda aggregat fra 80 tallet. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
cptKydd Svart 29.August.2022 Del på Facebook Svart 29.August.2022 hvordan går det med tortuga? Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 29.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2022 Alt bra med Tortuga Er jevnlig i bruk. Ikke vært noe store oppgraderinger, men alt ombord fungerer helt topp. Båten er også 100% tett. I sommer var vi på ferie på Svenskekysten, men først en tur til Skagen og Læsø. 2 år siden sist sommerferie i Sverige. Her kommer noen bilder fra Sommeren. Mellom Käringön og Gullholmen: På svai på Kungsö: 2 .dag i ferien, utenfor Skjærhalden: 2 .dag i ferien, utenfor Skjærhalden: Litt fra tidligere i år: I påsken gikk turen nedover Svenskekysten, ned til Väderöarna En super tur. BIlde tatt av @5nacks Romhjulen/nyttårsaften var vi på Østre Bolærne. Måtte brøyte is ut ifra båsen. Bare såvidt det gikk. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
cptKydd Svart 13.Mars.2023 Del på Facebook Svart 13.Mars.2023 (redigert) Lest igjennom hele denne tråden igjen, og blir like imponert hver gang. Redigert 13.Mars.2023 av cptKydd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 13.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2023 Hyggelig å høre :) Har ikke vært utpå siden romhjulen nå. Var på Østre bolærne i romhjulen. Her er et bilde fra nyttårsaften på Østre bolærne. Snart påske Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2023 Del på Facebook Svart 14.Mars.2023 Lenge siden du har vært innom. Håper på flere oppdateringer. Hulda starter, etter planen, sommerferien i påsken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.