VannTro Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Tja, overformynderiet fornekter seg ei ! Nå er jeg glad at jeg har båt over 8 meter slik at jeg fortsatt kan bruke vest når forholdene tilsier det og droppe den når det blir tull. Føler med de som blir rammet av dette og venter i "spenning" på statistikken som ikke vil bli noe bedre. Noen politikere kan dog sole seg i glansen av nok en tulle-lov ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
glalaks Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Så vidt jeg har klart å finne ut så er modellnavnet på Biam-båtene lik lengden i cm (altså 800cm=8m=26,25 fot), og det kommer jeg til å krangle imponerende mye med enhver polis som er uenig i. For øvring så er vesten på om været er dårlig eller jeg må ut å klatre på båten mens den er i fart. Legg merke til testen av en biam 800 som ligger på nett. Legg spesielt merke til tekniske data..;) Blir vel samme stil som Alex rosen i snekka i sommer da??;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
hebbelille Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Etter det jeg kan lese i VG, så er det nå vestpåbud i alle båter under 8m, men ikke når du er ankret opp, eller båten ligger i ro. det vil da si at barn og voksne i båt over 8m ikke trenger vest uansett fart båten har, og promille grensa blir stående på 0,2 Betryggende å vite at de i båter over 8m og 0,2 i promille kan sys av gåre i 35 knop med unger i båten og uten vest på :D mens mindre båter i både høyere og lavere fart kan ha 0,2 i promille og har vest på. Dette virker logisk. Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
Stormwatch Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 (redigert) Åpner for kreative løsninger med baugspyd og badeplattformer/trimplan. Regnes med i båtlengden om det er støpt fast. 40cm hver vei så blir Nidelv 24 "lovlig". Redigert 24.Mars.2015 av Stormwatch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Åpner for kreative løsninger med baugspyd og badeplattformer/trimplan. Regnes med i båtlengden om det er støpt fast. 40cm hver vei så blir Nidelv 24 "lovlig". Hvor finner man egentlig informasjon om hvordan båtens lengde defineres i forbindelse med denne loven? Båters lengde oppgis jo forskjellige måter avhengig av kontekst. Kenneth (KAH81) ligger tydeligvis helt i grenseland og det står om 8 cm. Det er vel uansett gode sjanser for å slippe unna ved en kontroll dersom man f.eks. insisterer på en kontrollmåling. Det er ikke uten videre så lett å måle noe særlig mer nøyaktig enn +/- 1% ute på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Denne diskusjonen er en anelse polarisert og unyansert. Det er nok neppe sånn at de med en båt på 8,01 meter nå kommer til å kaste vestene ned under benken og la de ligge der og råtne bare fordi de ikke er rammet av vestpåbudet. De som er vant til å bruke vest kommer til å fortsette med det uansett båtlengde, og så kommer trolig påbudet til å føre til økt vestbruk både i båter over og under 8 meter. Selv kommer jeg nok til å droppe vest på meg, kona og barna og lære alle opp til å peke på og le av alle de som nå har fått et påbud. Litt underholdning må man jo ha på sjøen. NOT! ;-) Hilsen en som fører en båt på 11,72 meter. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Jon-Kåre Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 For meg som har småbåt og alltid ferdes med flyteplagg har jeg ingenting i mot påbudet men lurer litt på betydningen av VEST PÅBUD. kan jeg ikke lenger bruke flytejakken min lovlig? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Ivardraco Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 synnes hele greine blir for dumt ribber som er åpne med over 500 hester slipper unna vestpå bud pga lenge ikke type båt vil si det er større sjanse for og skje noe i en ribb som herjer enn en cabincruser som er ute og koser seg på en solkinsdag Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Eller som en politiker i avisen her svarte ang.det ,at i båt over 26 fot, så gjelder ikke vestpåbudet, men, det er jo lov å bruke sunn fornuft her også, og bruke vest i diverse situasjoner som krever det. Det vil altså si at har du en båt over 26 fot, så er du altså fornuftig nok til å ta disse avgjørelsene selv, når eventuellt vest skal brukes, men har du båt under denne grensen, så er du ikke i stand til og ta disse avgjørelsene selv lenger? Sitér dette innlegget Link to post
svaberget Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 (redigert) Det er en veldig lite gjennomtenkt lov/påbud. Begrepet fart/fartspotenisiale er ikke tatt med i betraktning. Denne båttypen har altså påbud om vest ved fart for alle ombord: (20fot, 6-8hk, 4-6 knop) Denne båttypen har ikke påbud: (37fot, 1050HK, 87knop) Å ikke bruke vest i båt nr 2 er galskap så jeg håper virkelig føreren har vett. Jeg har ingen problemer med å bruke vest, men denslags lite gjennomtenkte lov/pålegg er jeg ikke tilhenger av. Redigert 24.Mars.2015 av svaberget (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 (redigert) "Egnet flyteutstyr" er ordlyden i Næringskomiteens innstilling, men ser at i pressen snakkes det om flytevst, flyteplagg, redningsvest osv og pressen er sikkert like "opplyste" om dette som de bønda som vedtok dette? Ser at selv båtbladet Båtliv surrer godt med begrepene her; http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2225205&cat=5865 Redigert 24.Mars.2015 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Honduras Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Står at du har biam 800. Det er 26 fot. altså 792 lang Kenneth slipper å bruke vest når han står på badeplattformen og slår lens, for da blir det akkurat 800.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars Martin Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Er det noen som har sett lovteksten her? Må man ha på vest inne i båt som er mindre enn 8m? Hva er inne i båt? Hva menes med båt i fart? Vest er lurt. Problemet er at straks det blir påbud kommer det rare lovtekster inn i bildet som gjør vanlige, fornuftige oppegående folk til lovbrytere. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Litt rart når de som åpenbart er i mot lovendringen stadig peker på at andre typer og størrelser av fartøy også bør ha samme regelen. Vanskelig å skjønne, er man i mot endringen og samtidig ønsker at den skal gjelde alle/flere båter? Om man går lovendringen i møte så vil det være naturlig å se på det som en god start, særlig fordi småbåter er utsatte ifht ulykker som ender dårlig i statistikken. Selv syns jeg det er en rimelig og greit å sette grensa et sted, og 8 meter er helt ok. Og noe annet, når en viser bilde av en RIB på 8 meter pluss som kan gå i en zillion knop og det ikke er påbudt med vest i en slik båt. Hva er poenget? Mener noen at brukere av slike fartøy ikke skal bruke vest fordi det ikke er påbudt? Eller mener de at disse også skal få velge selv, som motstanderne av lovendringen jo ønsker, eller mener de som er mot lovendringen at brukere av slike fartøy skal ha påbud, men andre ikke trenger det? Etter min forstand vil jeg tro noe veldig nær 100% av slike fartøy bruker nødvendige flyteplagg/vester allerede og at et vestpåbud vil være meningsløst, og dermed spiller det liten rolle om påbudet gjelder tilsvarende fartøy som er under 8 meter for den saks skyld. ----- To tunger, ri to hester, schizofren osv er begrep som kommer meg i hug ----- Tar forøvrig for gitt at godkjent flyteplagg gjør nytta uavhengig av formfaktor. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Lovteksten er referert tidligere i tråden, og kan sikkert finnes på stortinget.no. De spesifiserer "utendørs" - uten at det er nærmere spesifisert hva som menes med "utendørs". Kanskje det ligger noe mer info i forarbeidene. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=61628 ... virker ikke helt oppdatert, "til behandling i komitéen" står det, "dato for behandling i stortinget 24.03", altså i dag. https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2014-2015/inns-201415-205/ konkret lovtekst helt nederst i dokumentet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 (redigert) Video fra behandlingen: https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Videoarkiv/Arkiv-TV-sendinger/?mbid=/2014/H264-full/Storting/06/13/Stortinget-20140613-085019.mp4&msid=9325&meid=9568 Redigert: Feil, det var fra forrige runde, ja ... :-) Redigert 24.Mars.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars Martin Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 (redigert) Takker tobixen. Men å senke promillegrensa og kreve kunnskap om å kjøre i høy hastighet kan de ikke vedta? Da det ikke vil minke mulighetene for ulykker? Blir som å frigi hastighet i bil, men å påby førstehjelpsskrin til alle i bilen... Redigert 24.Mars.2015 av Lars Martin (see edit history) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Sjøga Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Gjelder det bare fritidsbåter? eller gjelder det vannscooter også? om vannscooter går under fritidsbåt, så kan man jo kjøre den som en vilkensohelst annen fritidsbåt. om ikke gjelder vel ikke vestpåbudet her ? noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Både høyhastighetsertifikat og vannscooter er nevnt, faktisk i sammen og det vil vel da kanskje skje endringer i år, eller 2016: Det fremmes i denne proposisjonen ikke forslag om høyhastighetssertifikat for raske fartøy og nasjonale fartsgrenser. Disse forslagene vurderes nærmere i forbindelse med Klima- og miljødepartementets varslede gjennomgang av vannscooterregelverket. Klima- og miljødepartementet mottar evalueringen i januar 2015, og departementet vil da utarbeide forslag om videre saksgang i samarbeid med Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Et vest påbud er en gavepakke til forsikringselskapene. Om noen drukner og de mener at forulykkede ikke brukte vest eller annet godkjent flyteplagg blir det garantert reduksjon i utbetalingene, og situasjonen enda værre for de etterlatte. Forsikringselskapene vil påberope seg at forulykkede utsatte seg for fare ved overlegg osv. At det er fornuftig å bruke vest i mange situasjoner, ja det er en helt annen diskusjon. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Sjøga Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 vil det si att det ikke er vestpåbud på vannscooter?? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 For meg som har småbåt og alltid ferdes med flyteplagg har jeg ingenting i mot påbudet men lurer litt på betydningen av VEST PÅBUD. kan jeg ikke lenger bruke flytejakken min lovlig? "Egnet flyteutstyr" er begrepet som er brukt. Tar for gitt at flytejakke/genser/seilvest osv er innenfor. Er jo mange kjekke flyteplagg på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Litt rart når de som åpenbart er i mot lovendringen stadig peker på at andre typer og størrelser av fartøy også bør ha samme regelen. Vanskelig å skjønne, er man i mot endringen og samtidig ønsker at den skal gjelde alle/flere båter? Dette er ikke veldig vanskelig å skjønne om man bare prøver. Det blir alltid reaksjoner når slike firkantede lover innføres. Dette er litt av bakgrunnen: De aller fleste bruker allerede vest (dvs. egnet, godkjent flyteutstyr) når de er underveis. Men ulykkesstatistikken viser at de fleste som omkommer på sjøen ikke bruker vest. Dette påbudet er ment å tvinge vesten på dem som i dag velger å ikke bruke den. Men dette påbudet skal ikke gjelde alle og det er her folk reagerer. Som i veldig mange andre tilfeller er loven veldig firkantet og man skiller mellom båter hvor vest er påbudt og båter hvor vest ikke er påbudt utelukkende ved å se på 1 parameter; båtens lengde. Vel er det nok slik at risikoen har en viss sammenheng med båtens lengde, men denne sammenhengen er ikke 1:1 og derfor er det på ingen måte overraskende at folk reagerer på en slik firkantet lov. Men du har selvsagt rett i at det å henge seg opp i at loven er firkantet ikke er noe godt argument imot å innføre et vestpåbud, hvis det var det du mente. Når det gjelder dette med båtens lengde har jeg ikke noen innvending mot at man i første omgang setter en klar grense, men jeg litt nysgjerrig på hvordan denne defineres. Min båt er akkurat over 8 meter, men hvis noen ombord ikke skulle ha på vest i forbindelse med en kontroll, lurer jeg på hva som må til for å gå klar. Måler man båten der og da, eller skal man forholde seg til et eller annet dokument? Hvilken lengde er det snakk om? Er det lengden i vannlinjen, eller regner man med baugspyd og badeplatform? Når det gjelder påbudet, får vi jo se om antall drukningsulykker går dramatisk ned nå som flesteparten vil rammes av et vestpåbud. Min spådom er at vi ikke vil se dette, men hvis jeg skulle ta feil, mener jeg at påbudet burde utvides til å gjelde for båter over 8 meter også. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Jeg ler litt av påbudet, men på andre siden er det jo forsåvidt en bra greie. Mvh eier av fartsmonster over 8 meter med såpass ræva drivstoff økonomi at det stortsett går i 3 knop. Alltid brukt vest alltid uansett, og kommer til å fortsette med det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.