Jump to content

"Hentetråd" Bergen - Sandefjord uke 25


AndersH

Recommended Posts

Lagt til for natten i Haugesund ser det ut til ......Ha en god natt og flott tur videre nedover i morgen :thumbsup:

 

Denne tikket akkurat inn på mailen
ARRIVAL of ship: 912571002 [links to www.marinetraffic.com/ais/details/ships/912571002]
Port: HAUGESUND [links to www.marinetraffic.com/ais/details/ports/1652]
Time:2014-06-15 20:24 (UTC) :wink:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Da er vi trygt på plass i Haugesund! :-) Nå er det tid for å roe ned og så får vi se utover kvelden/natten hvor vi skal sikte i morgen... ;-) Kanskje Egersund, kanskje Lista/Farsund. Skal plotte litt...;-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post

Hentetråder er alltid morro å følge med på.

Lurer bare på en ting. etter alle dise hentetrådene med båt fra vest mot øst. Er det flere båter igjen der borte på vestsiden av fjella? :wink::wink:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Vi har gått 70 mil på 9 timer i dag. Morgendagen er lenger siden vi starter fra morningen av, så vi kunne tenkt oss å gå til Lista/Farsund i morgen, men jeg er litt betenkt i forhold til vindstyrke. Det er meldt 15 m/s på Jærens rev og det vil jeg tro kan gjøre det ganske ubehagelig. Vinden er selvsagt ikke noe problem, men stor sjø er veldig slitsomt og jæren er lang...

 

Vi skal innom noen venner i Goevika på Randeberg i morgen, så vi tar den etappen først og kjenner litt på vinden. Da må vi passere på innsiden av Kvitsøy og jeg vil anta at de åpne strekkene før og etter vil være representativt for Jærens rev. Så tar vi det derfra..:-)

 

Utrolig moro at mange velger å følge med på ferden, det synes vi begge er stas!!:-)

 

Nå er det natta!:-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post

Haugesund - Farsund med snaut 8 knop snittfart og 15 m/s høres ut som en prøvelse. Du skal passere Jærens Rev og vår erfaring er at det er et meget spesielt sted. Mye avhenger av om det er mye motstrøm i Golfstrømmen. Er det ikke det kan du gå langt ut og spare deg for de krappe sjøene. Om det er mye motstrøm vil etappen bli veldig lang alternativt ganske ubehagelig om du går helt inn ved bøya. Jeg tror jeg hadde tenkt meg om 2 ganger med en slik meldt vind. Det kan bli en meget sliten gjeng som ankommer Farsund.

Alternativt har du Egersund og strekket Haugesund -Egersund er heller ikke noen kort etappe. God tur og se an været godt før dere bestemmer dere for å gå videre forbi Tananger.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Våknet tidlig med vanvittig vind i riggen, inne til kai. Så vi sjekket værmeldingen som sa at vinden skulle løye til kvelden. Dermed la vi oss nedpå igjen og sov til 11. Planen er å forsøke oss over til Randaberg, på innsiden av Kvitsøy, og så ta Jæren i ettermiddag/kveld/natt når det roer seg litt. Destinasjon er Egersund.

 

Steamer ut fra Haugesund nå med nesa mot Kopervik for å fylle Diesel... :-)

bilde

bilde

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post

Det var nok et fornuftig valg. Tananger er et fint sted å stoppe om det skulle vise seg å bli i drøyeste laget. Nå her dere vel medvind nedover så det hjelper vel litt på farten med "støtteseil" vil jeg tro.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Fikk tips fra en kompis om at det var Diesel i Kopervik, men jeg klarer iallefall ikke å finne den. Kanskje den er på innsiden av den lave broen.

 

Noen som vet om hvor det er Diesel sørover fra Kopervik?

 

Tankmåler en sier halv tank, men er litt dodgy, så jeg stoler ikke på den... Kunne tenkt meg å fylle for å se status.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post

Du kan fylle på østsiden av Rennesøy(kortpumpe/døgnåpent), men det enkleste for å unngå omvei er nok Tananger(rett vest av Stavanger).

Der er det Hummeren hotell som har pumpen. Betales i resepsjonen og døgnåpent.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Se her ja, går ikke upåaktet hen med hentetråder. Der risikerer man å bli "fotomodell" enten man vil eller ikke :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hehe takk for praten Geir! :-) Han var så hyggelig at han spurte pent om han kunne få legge ut bildet! ;-)

 

Da er vi på full fart sørover i Karmsundet og planlegger å gå "gjennom" Kvitsøy på vei til Randaberg. Er været ok tar vi fatt på Jærens rev utpå kveldinga, da skal det løye litt.

 

Vi fylte 144 liter Diesel og tanken er 210 L. Dermed var det god grunn til å være skeptisk til tankmåler en, som viste halv tank. Jeg har også kjøpt og fylt en 20 liters kanne som jeg kan ha i bakhånd om det skulle knipe i leit etter diesel-fylling.

bilde

Sjøen er ikke så hakkende verst nedover sundet her iallefall, og vi har dradd opp litt seil i tillegg til Volvo-power, og holder jevnt mellom 8 og 8.5 knop. Skal fikle litt med seilene og se om ikke vi kan få 9. Spent på sjøen når vi kommer ut i Skudenesfjorden. Virker som vinden har roet seg litt.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post

Sjøen er ikke så hakkende verst nedover sundet her iallefall, og vi har dradd opp litt seil i tillegg til Volvo-power, og holder jevnt mellom 8 og 8.5 knop. Skal fikle litt med seilene og se om ikke vi kan få 9. Spent på sjøen når vi kommer ut i Skudenesfjorden. Virker som vinden har roet seg litt.

Hvis dere holder jevnt 8 - 8,5 knop kan dere trygt drepe volvoen. Over 90% av kraften kommer fra seilene. Vil ikke merke stor forskjell i fart med og uten motor. Og livet ombord blir mye mer behagelig.

 

God tur videre! Dere må roe ned snart, kan ikke risikere å komme hjem for tidlig...

Link to post

Vi bølgesurfer innover... :-) Bølgene rett i hekken og merker godt surfingen...;-) Vi skal seile båten hjem denne uken, så 4 uker på jobb, og deretter 3 uker på seiltur. Dette tror jeg blir en bra sommer!!! :-)

 

Skulle forresten hatt meg en baatplassen.no vimpel i masta syns jeg... Hvordan var det det funka nå igjen?

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post

Da har vi klart det da... Skulle inn til kai på Randaberg og det blåste voldsomt sidevind! Vi hadde fendret godt, men den ene klarte å sprette opp og vi fikk kanten på en stålprofil rett i skutesiden. Fantastisk...

 

Spørsmålet er hvor alvorlig det er. Har tatt bilder. Første jeg tenker er å stappe tec-7 inn i hakket og lukke alle fibre så det iallefall ikke kommer fukt til...

 

Hva sier dere? Skaden er ca 5cm på det lengste.

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post

Uff da, ikke bare bare med Stavanger-vinden nei. Kjedelig, men heldigvis bare kosmetisk skade regner jeg med.

 

Hadde kanskje vært bedre å tette skaden med en glassfibersparkel? Tec7 blir jo en elastisk masse som det sikkert er verre å fjerne / få vedheft til ved senere glassfiber-reparasjon.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...