Jump to content

"Hentetråd" Bergen - Sandefjord uke 25


AndersH

Recommended Posts

Dere er på vei inn til Mandal ja! - min fødeby. Var der for første gang på 20 år, i fjor.

Det er en drøm for meg å seile dit med egen båt.

 

Da er det vel obligatorisk med et skolebrø med kokos fra Edgars bakeri i gågata. Anbefales med en god kopp kaffe.

 

Man kan vel ønske seg et bilde der ifra.

Fantastiske bilder dere legger ut.

Link to post
Share on other sites

Da la vi pent til kai på gjestebrygga i Mandal. Deilig! :-)

bilde

Etter å ha gått med sjøen i hekken skjer dette med fenderlisten. Har sparket den på plass igjen et par ganger på turen, antar det kun er kosmetisk?

bilde

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Så flott å se at dere har kommer dere rundt "tuppen" og fått smake litt sommer :thumbsup:

Husk nå for all del å legge turen innom Arendal og Bjørn Løvjomås slik de aller fleste "hentebåter" har gjort i år. Jeg donerte en pose kaffe på Bjørn når vi var innom, men jeg tror egentlig ikke det var nok til at han får balanse i regnskapet. Da har dere en idè om hvor mange som har vært innom han før dere :wink:

 

Mandal - Arendal er jo en fin etappe med masse innaskjærs :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Flott dere kom dere rundt :clap:

 

Hadde vært fint å høre hvordan dere opplevde strekket fra Rekefjord til dere hadde passert Lindesnes? Oppførsel båt, skeptiske eller var det bare å kjøre på?

 

Nå unner jeg dere en skikkelig kosetur resten av etappen. Følger med til dere er helt framme, vil anbefale en svipp innom Risør, der er det flott.

Link to post
Share on other sites

Se det ja kommet til fødebyen min ja og her på Østsiden av "Neset" er det full sommer nå litt bris men det er bare godt ellers hadde en omkommet på jobb :lol:
Ser dere har fått jobbet litt nedover Jæren /Lista og sånn er det med nordvesten blir som regel litt frisk ..men gods å se dere er kommet i lunere farvann nå .... :thumbsup:


PAUSE på M-AIS



 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Hadde vært fint å høre hvordan dere opplevde strekket fra Rekefjord til dere hadde passert Lindesnes? Oppførsel båt, skeptiske eller var det bare å kjøre på?

Det var helt ok sammenlignet med dagen før. Kan hende det henger sammen med at jolla slet seg osv, og at vi måtte hanke den inn to ganger i høy sjø, men jeg opplevde sjøen som litt snillere fra Rekefjord og rundt Lindesnes. Samtidig gikk vi tidlig, så det skulle bare mangle. Det dro deg godt til når solen kom opp, ganske presis. En periode gikk vi med den aktenfortvers og det rulla voldsomt, men etterhvert som vi runda Lista fyr og fikk peke litt og litt mer østover og fikk sjøen beint bakfra hjalp det seg.

 

Er generelt veldig positivt overrasket over hvor store bølger denne båten kunne ha bakfra mens det fortsatt var relativt komfortabelt.

 

En annen snodig ting var at jo mer vi runda Lindesnes, jo mer dreide bølgene med oss. Til slutt hadde vi dem fortsatt beint i hekken når vi begynte å peke nordøstover. Jo mer vi kom inn på baksiden av Lindesnes jo mer la de seg, til det omtrent var damstille, som på de siste bildene.

 

Men pokker heller, vi har runda både Jæren, Lista og Lindesnes med kulingvarsel på YR for de områdene. Vi skal vel strengt tatt være ganske godt fornøyd.. ;-) Jeg er spesielt imponert over min kjære som har vert myyyyye mer sjøsterk enn jeg trodde (mer enn meg), styra med mat til oss selv i de verste bølgene, holdt humøret oppe, og bidratt i kaoset med å hanke inn jolla! Hun holdt igjen jolla med stønning, banning og rosa knoker, mens jeg knøt knute uten å få strekk i tampene. Mens jeg kubba på benken i Rekefjord bakte hun ferske rundstykker i båten og delte med de andre i gjestehavna! Honnør!!! :-)

 

Tenker å sove litt frempå i morgen, og så gå videre oppover. Vi skal inn til Solløkka innen lørdag kveld, og det har vi nå ingen problemer med. Kan gå feks til Arendal eller Grimstad i morgen (feks til Bjørn.. ;-)) og så videre til feks Kragerø eller Porsgrunn. Da blir det bare en sjarmøretappe videre. Med slikt føre som dette kan vi ta lange fine avslappende strekk og kose oss i hengekøya... :-)

 

Nå stikker vi borti i byen her og spiser ute, og tar oss et glass rødt! :-)

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Vinden kommer ofte fra nord-vest nedover kysten til og med Lista / Lindesnes, men dreier så sør-øst fra Lindesnes oppover Sørlandskysten. Derfor dere fortsatt hadde sjøen i hekken med dere rundt "Neset". Er værskille her også, som dere sikkert merket. Mer vestlandsvær på denne siden av Lindesnes :cryin:

 

Ja, dere har vært relativt heldige tross alt :wink: Fikk rapport fra hytta på Hidra av foreldrene mine i ettermiddag, da blåste det FRISKT der ute, og værmeldingen for i morra er vel enda sterkere vind.

 

Så dere kan trolig puste lettet ut nå. Enjoy!

Link to post
Share on other sites

Sitter og ser på ruten oppover. Er ikke vant med å ha så mange valg... :-) På Vestlandet er det kun 1 vei fra ett sted til et annet... ;-)

 

Går man Blindleia med en båt som denne? Tenker på at det er en del høyder som er oppgitt til 19m og båten er såvidt jeg kan huske, 19m... Er også 3.5m dybder... Har ikke sjekka hele... Noen som kan gi råd på det?

 

Gjelder forsåvidt også på innsiden av Skjernøy rett utenfor Mandal her... Oppgitt til 19m...

 

Kommer man inn søndre og ut nordre lei til/fra Arendal med slik høyde?

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Anbefaler deg sterkt leia på innsiden av Skjærnøy og forbi Tregde samt Blindleia om du går under brua.

Det er jo endel marginer på bruhøyden, men finn ut høyden på båten din først.

 

Lano2 kan sikkert svare på marginene på Skjærnøybrua om han ser tråden.

han går under den med sin Regina 43.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Skal du inn til Arendal er det Galtesund som gjelder. Her jeg ligger i Nidelva er løpet videre blokkert av både høyspent og to broer. Når du er kommet til Arendal via Galtesund, kan du gå videre østover gjennom Tromøysund.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Våkna deilig sent i dag, og føler oss nesten utsovet! :-) Når vi kom opp lå det avis og rundstykker fra Edgar's på benken. Ser ut som en gest fra Mandal Gjestehavn. Hyggelig! :-)

ysu9aru9.jpg

Vedr valg av rute og mastehøyde har jeg nå sjekket papirene på båten, og de sier 18.25, som dere så, og det står ingenting om hva stjernene betyr.

 

Jeg ringte Lunde Båt og de fant flere forskjellige tall, alle var lavere enn mitt. 17.80, 18.14.

 

På toppen er det en Windex og en VHF antenne. Begge deler originalmontert så de BURDE jo være med i tallet...?

eveqysyt.jpg

De stedene jeg er i tvil om er merket med 19 meter. Det skal jo også være lagt inn noe margin, så det BURDE jo være greit, men jeg er litt usikker...

 

Noen med tilsvarende høyde som har råd her?

 

Nå må vi jo bare forsøke de anbefalte skolebrødene med kokos på, så vi tar brunsj på Edgar's før vi går! :-)

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...