Jump to content

"Hentetråd" Bergen - Sandefjord uke 25


AndersH

Recommended Posts

På vei tilbake fra bakeriet gikk vi forbi en annen Bavaria 42 Cruiser, så jeg spurte han. Han hadde gått uttaskjærs hele veien fordi han mente båten var 23 meter høy... Vel... Takk for hjelpen... ;-)

 

Jeg har dermed heist opp tau og målt. Det er klart at det blir noe tillegg siden det går ganske presis 2m ut på siden før det går ned til vannlinjen. Det kunne jeg nok lett ha regnet meg frem til med pytagoras, men skitt la gå. Det var litt strekk i flagglinen jeg brukte også, så litt feilmargin blir det alltid...

 

Båten er dermed ca 18.1 fra vannlinjen, rundt "fenderlisten" og opp til undersiden av taljene i toppen. Så kommer resten av toppdekselet og VHF antenna.

y9yha7ed.jpg

y5y2aqyv.jpg

VHF-antenna ser for meg ut som en pisk... Om det stemmer dauer jeg vel ikke om den såvidt slenger borti... Men jeg skulle ønske meg litt mer marginer...

 

Jeg har vanskelig for å tro at Windex'en en over 19, meter, men toppen på antenna kan marginalt være det... Hvor lang skal en slik VHF-antenne være?

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Min kjære insisterte på å få vaske dekk før vi dro videre, så jeg planlegger etappen, mens hun vasker for harde livet (med ny dekksbørste siden den gamle gikk på havet på siste jolleredningen)... ;-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

YES! Bekreftelsen jeg ventet på. Kom plutselig på at han jeg kjøpte båten av har seilt ned hit på somrene. Snakket med han og DENNE båten har vert under disse broene og Blindleia før! :-) Da skulle det være bankers! :-)

 

Snart avgårde nå! De første klagene på kjedelig AIS har allerede tikket inn... ;-)

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Eureka, du hadde helt rett... Snadder!!! :-)

9y4a9yde.jpg

Det var tidkrevende og masse sikksakk, og mye navigasjon, å skulle gå innaskjærs forbi Kristiansand, så vi steamer på forbi uttaskjærs.

 

Har sjekket de ulike innfartene til Blindleia og har bestemt meg for å gå inn Ågerøysund. De inngangene før ser veldig grunne ut... Tidevannsone på begge sider og nesten ikke passasje i midten, iflg kartet. Om noen er kjent og vet at vi kan gå inn før, så gi gjerne et vink! :-)

 

Når vi la ut fra Mandal i ettermiddag og jeg slo på plotteren koblet tab'en seg til WLAN på den. Der var det ikke mye Internett så dermed har ikke AIS'en oppdatert seg. Det er ordning på nå! :-)

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Takk for det begge to! :-)

 

En kompis sendte meg SMS om at vi måtte gå inn her til Gamle Hellesund. Han har gått her selv med motorbåt og hadde sett mange store seilere komme inn her. Så da måtte vi forsøke da! :-) Minste dybde jeg så på vei inn gjennom sundet var 3.2m. Mer enn nok til oss! ;-)

 

Når vi kom inn der var det jo aldeles nydelig, og vi ble fort enige om at vi bare måtte kaste anker og ta dette nærmere i øyesyn i dagslys. Å gå gjennom Blindleia til Lillesand i skumring yter ikke plassen rettferdighet i det hele tatt!! :-) Dessuten trives vi best på svai! :-) Gleder meg allerede til frokostkaffen i soloppgang! ;-)

 

Noen bilder fra seilasen inn:

bilde

bilde

I morgen er det tidlig opp og så siger vi videre østover. Satser på en god lang etappe i morgen siden det er mange steder å se, hvor vi ikke har lyst å steame forbi i 8 knop.. ;-)

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Bra skolebrødet falt i smak! De holder seg ferske og saftige i flere dager.

Litt OT, men jeg vokste opp med skokebrød.. På vei hjem fra barneskolen i Mandal gikk vi via yrkesskolen og leita etter tomflasker. På yrkesskolen drakk de mye brus, og ofte fikk vi flasker mot å gjøre ting, som armhevinger, løpe rundt skolebygningen etc etc. Da smakte det godt med et skolebrød kjøpt for flaskepanten. Det å komme tilbake til Mandal i fjor sommer, og å sette tenna i et saftig skolebrød, det var en opplevelse.

 

God tur videre!

Link to post
Share on other sites

Man må uansett måle høyde på egen mast og ikke stole på hva "noen" sier...

Jeg holdt på å drite meg skikkelig ut på en slik opplysning.

 

Forøvrig er mål oppgitt i kart "sikker seilingshøyde"; dvs er man like høy som oppgitt mål i kartet, skal man gå under.

 

Sitat under fra DSB som gjelder høy- og lavspentlinjer.

Vet ikke hvordan det er med broer, men det er vel en sikkerhetsmargin her også.

(sikkert noen her som vet?)

Høyspenningsledninger skal i kryss over farvann ha en høyde på 2 m + Del i tillegg til den frie seilingshøyden som fastsettes av Kystverket, målt i ugunstigste tilfelle.

Dersom Kystverket ikke stiller krav til den frie seilingshøyden, skal høyspenningsluftledningen ha en høyde over høyeste astronomiske tidevann på minst 6 m + Del målt i ugunstigste belastningstilfelle. I eventuell informasjon til publikum, på varselskilt eller lignende, skal fri seilingshøyde under luftledningen være angitt i meter. Den angitte fri seilingshøyden skal da være luftledningens høyde målt i ugunstigste tilfelle minus 2 m +Del. Det skal i nødvendig omfang settes opp varselskilt på egnede steder ved ilandføringssted med angitt fri seilingshøyde. Skiltene skal være slik montert at de er godt synlige fra sjøen og på skiltet skal kun den frie seilingshøyden være angitt. Skiltene skal være utført etter norm fastsatt av Kystdirektoratet.

Med farvann vises i denne sammenheng til Kystverkets farledsnormal som klassifiserer farvann i leder (hovedled, biled mv.) og angir normer for fri seilingshøyde for de enkelte typer leder. Fri seilingshøyde tar utgangspunkt i høyeste astronomiske tidevann (HAT). Elver og innsjøer kan også omfattes av lov 8. juni 1984 nr 51 om havner og farvann m.v.

 

 

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe... Det er forskjell på skillingsboller og skoleboller. Skoleboller er kokosglasur på og er mykere i deigen, og har vanligvis ikke kanel i svingene, mens skillingsboller (Bergenske) er melisglasur på (uten kokos) og har kanel i svingene. Disse i Mandal var en hybrid. De hadde hadde kanel, kokos, melis, og rosiner, og var vel de største skolebollene jeg har spist! :-) Kanongode! ;-)

 

Skillingsbollene fra Hjelles Bakeri i Bergen er så gode at en kompis som studerte i Trondheim måtte få jevnlige forsendelser i posten fra familien i Bergen! :-)

 

En ting jeg tenkte å nevne, jeg bruker en app på telefonen som heter "Anchor Watch / SMS / Alarm" når jeg ligger på svai. Med den kan du merke av hvor du har kastet anker, og så varsler den om du driver et innstilt antall meter avgårde. Det geniale med denne er at du også kan markere DER du kastet ankeret, og så si at radius ut fra det punktet i sånn og sånn retning (sektor) er ok, men alt utenfor (man dregger) skal gi alarm. Da kan vinden snu litt og du roterer litt uten at alarmen går.

 

En annen kul ting er at du også kan legge igjen en telefon i båten som har programmet kjørende, og om båten flytter seg sender den SMS til en annen tlf.

 

Anbefales:

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.webmajstr.anchor

 

Vi har lagt bak oss Blindleia og har pitstopp i Lillesand for å fylle Diesel. Har brukt 99 liter siden Kopervik, så det var ikke nødvendig å fylle, men da vet vi det... ;-)

 

I Kopervik kostet dieselen 9.89, her i Lillesand bare 12.60... Vanvidd! GODT jeg har seilbåt!! ;-)

 

Nå har solen kommet og vi ligger her og tar oss en brunsj før vi går videre.. :-)

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Mens vi er inne på skoleboller, så kan dere vurdere en tur innom hos Bergshaven eller Morterud i Grimstad og få skolebrød med rosin. De lokale kaller det for "Porker", men det klarer ikke jeg å si. (Har bare bodd her i over 40 år) . Det er et bakeri til i byen, men de er ikek like gode (til å lage skolebrød).

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...