Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Utrolig spennende å følge med.

Første jeg sjekker når jeg starter PCèn om morgenen er å sjekke hvor dere er, hva som er nytt og været i området.

Ser frem i til bilder fra neste lokasjon.

Godt å ha noe å drømme seg bort i når det nå temperaturen kryper nedover her i Norge.

Mange takk for svært hyggelige ord!
Link to post
Share on other sites

Pakkboksen til roret høres kjent ut. Når vi overtok Tabita, Nordship 28, så lå det ikke mindre enn 2 fettpresser ombord. I en ryddesjau kom begge hjem i garasjen, og ingen kom ned igjen til båten før vi reiste nordover til Trondheim for 2 år siden. Vi fant ut av det mens vi passert Boknafjorden, og det var godt med vann i kjølen. Virket som om problemet ble størren når vi gikk for motor, og satte opp farten. Da setter båten seg litt mer, og det blir mere press bak ved roret. Når båten lå stille så kom det ikke inn vann. har glemt å spørre hvordan det ser ut i båten nå, men regenr ikke med at det er noe stort problem. Båten ligger på innsiden av litt for mange broer oppe i Trondheim.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Hmmm, jeg 'humm-er' litt. Jeg kjenner ikke roropplegget på båten. Men generelt brukes fett til smøring, ikke til tetting. Rortettingen til Hulda, eksempelvis, ligger langt under vannlinjen, og det er tett. Dere burde kanskje ta en nærmere titt ved anledning, og gi lekkasjen et ekstra vurdering.

Link to post
Share on other sites

Jeg har pakkboks med fett både på ror- og propellaksling i min Saga fra 1977. Det skal være "vannfast fett" (hva nå det vil si, betyr vel SALTvannsbestandig fett kanskje) som fylles i en kopp. Så mater man på med fett etter hvert som lokket skrus til, litt av gangen. Man kjenner lett når det skal skrus til litt. Skrur man for hardt, sprenges simmerringen og da er det ikke så tett lenger...

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det er med stor ydmykhet for at forholdene kan sikfte raskt jeg sier dette, men etter det jeg ser fredag kveld (norsk tid) på Windyty, kommer uværet til å passere syd for dere i løpet av søndag-mandag. Innen det er passert, vil dere ha sønnavind og det er vel ikke riktig retning.

 

Det ser ut til at uværet beveger seg vestover og antatt raskere enn dere seiler.

 

En tanke kan være å følge med på dreiningene i vindretningen der dere er nå, mens uværets sentrum glir forbi syd for dere, og så "fange" vinden som ligger i akterflanken og utnytte dette, før det blir nesten helt stille med 5 knops vinder i bakkant. Så når vinden snur mot syd (nordavind) på søndag-mandag etter passering, kan det være gunstig å bli med.

 

I følge dagens overblikk og varsel, bør dere ta en sydlig rute, der det ned mot -17. til -20. breddegrad ligger sør-sørøstlige vinder 20-25 knop som blåser dere rett til Rodrigues.

 

NB! -Med forbehold om at jeg ikke kan se lenger fram enn til torsdag her og nå. Men uværet drar i hvertfall mer nordover på tirsdag - onsdag etter nåværende varsel. Det har vinder på 35 knop+, mest på sør- og vestsiden der det skrider fram.

 

(Jeg sier dette med "litt skjelvende røst", siden jeg selv aldri har vært ute på havet slik som dere. Dere vet best. Men det er noe med oversikten også, som gjør at dette kan være en grei strategi: Vent til uværet har passert søndag kveld (norsk tid) og gå ut like etterpå. Gå langt sydlig først, så har dere grei bæring helt fram - dette etter hva jeg kan se nå, fredag kveld norsk tid.)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Planen har vært å følge Propell1s utmerkede strategi, men været har ikke oppført seg helt som lovet, og det ser ikke nødvendigvis ut som om det å stikke ut de første timene er noen kjempeplan – litt avhengig av hvilket varsel en ser på kan vi få en dag eller to med svært lite vind.

 

Lavtrykket passerer over oss nå, og det hele er svært udramatisk så langt. Eneste problem er at vinden skal dreie helt rundt, og vi kommer i en periode i natt til å ha 15-20 knop fra vest, der stilken har svært lite beskyttelse å tilby. Så det kan bli en ubehagelig natt for anker, og det er bortimot umulig å komme seg ut herfra mens det er mørkt, så får håpe forholdene ikke blir alt for ille.

Link to post
Share on other sites

Det er vel en tidsforskjell å forholde seg til, mellom norsk tid og deres tid lokalt. -Følger dere Autralia/Sydney (?) er dere 9 timer foran oss her i Norge.

 

Klokka er 45 min over midnatt her mens jeg skriver (00:45 mandag norsk tid). Hvis det stemmer at vinden dreier til Nordavind om 6-7 timer og dere tar av gårde da, vær oppmerksom på at det ser ut til å bli bølgehøyder opp til 4,5m og vinder 29 knop knyttet til lavtrykket, bare en snau dagsreise mot syd-sydvest. Det kan vel likevel være hensiktsmessig å komme av gårde i hvertfall, i løpet av mandag for å unngå havne i bakevja.

 

Men lavtrykket får opp farten vestover på tirsdag, iflg. Windyty, så bare ikke seil for fort sydover den første dagen da.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Etter en akutte mangelen på vind på vei fra Darwin valgte vi å bli her til vinden tok seg opp noenlunde etter at lavtrykket blåste forbi oss for et par dager siden. Men nå er vinden tilbake fra sydøst igjen, og vi legger ut i løpet av de neste timene.

 

Vi hadde ikke mer enn 35 knop på det meste, men dette kom rett fra vest, der det knapt finnes beskyttelse her. Bølgene var ganske mange hakk over det som er behagelig for anker, men det ble aldri store nok bølger til at det var farlig. Hadde hektet på et par fendere på kjettingen for å holde oss klar av koraller når vi dreide, skal mye til for at ting går galt når dette er gjort rett. (De med elefanthukommelse kan kanskje erindre fra da vi var på Galapagos hvor galt det kan gå når det ikke gjøres rett.)

 

Værforholdene ser svært trivelige ut på 10-dagersvarselet nå, og vi satser på at de forholdene holder det meste av veien over. Så sant vi ikke blir overrasket av en tidlig syklon burde det eneste være at vi fremdeles kommer til å få bølger plaskende inn fra sydvest, mens vinden kommer fra sydøst.

 

Det har vært en annen båt her samtidig som oss, og vi har brukt en del tid de siste par dagene på å gruble over hvordan bølgeforholdene blir siste 600 mil eller så fra Mauritius til Sør-Afrika. Mange båter på jordomseiling treffer på det verste været underveis her, og vi tør ikke satse på at vi er et unntak. Med ivrig oppfølging av værmeldinger burde vi kunne unngå de farlige bølgene som oppstår når Agulhas-strømmen kræsjer med et lavtrykk som blåser fra sydvest; guidebøkene advarer om bølgehøyde over 20 meter når det står på. Drivankeret vi har laget kan formodentlig takle en del, men for bølger av en slik størrelse finnes det kun én oppskrift: hold avstand.

 

Men for nå burde det være bekymringsfri seilas på agendaen en stund fremover. Vi har dratt ombord et dusin kokosnøtter og har fulle vanntanker, så nå gjenstår det bare å grave opp ankeret.

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 20/10:

 

 

Første døgn mot Mauritius (eller Rodrigues?) unnagjort, 130 enkle mil. Rundt 20 knop vind og 3 meter sjø fra sydøst gir behagelige forhold ombord. Vinden er sjelden under 18 eller over 22 knop, så båten passer seg selv mens vi glor ut på horisonten, knasker kokosnøtter og baker kjeks.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 21/10:

 

På vei over Atlanteren så vi noen få skip, på vei over Stillehavet var det tomt. Her er det gjerne 5-6 om dagen, så AISen lever et aktivt liv. Trackeren hadde hikke noen timer i natt, men det er forhåpentligvis i orden igjen nå. Vi lever late dager i varmen, men overraskende mye skipstrafikk.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 23/10:

 

30 knop vind og krappe bølger i dag, toppen av bølgene bryter og smeller inn i skutesiden bortimot kontinuerlig. Bølgene som helhet er ikke i nærheten av å bryte, så det er uproblematisk, men lyden av en mur av vann som treffer skroget er ganske slitsomt over tid. Ser ut til at været skal roe seg noen hakk om halvannet døgn eller så, så det er bare å stroppe seg fast med en bok og vente på at det går over.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 24/10:

 

Vi begynner å komme såpass langt syd for ekvator at temperaturen ombord begynner å bli utholdelig også midt på dagen, 24 grader inne nå på kveldstid. Kan høres ut som en triviell sak, men noe av det mest slitsomme ved seiling over tid i litt røft vær er at lyden av vinden aldri tar en pause. Vinden har nå roet seg til drøyt 20 knop, bølgene holder det fremdeles gående med friskt mot, og kommer både fra sydvest og sydøst. Men annet enn at vi blir dyttet litt lengre nord enn vi liker er det enkelt skuring, og det kan se ut til at vi har en roligere periode foran oss.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 26/10:

 

Sol opp, sol ned. Dagene glir over i hverandre, jeg har glemt hvor lenge vi har vært ute, tenker sjelden på hvor lenge vi har igjen. Vinden er den samme som i går, og antageligvis er det omtrent den samme som møter oss i morgen. Delvis overskyet, men solcellene holder oss gående. Bølgene har lagt seg litt, men det er fremdeles et viltert hav rundt oss. Ingen skip, noen få fugler, lite synlig liv annet enn flyvefisk

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 29/10:

 

Overfarten fra Cocos Keeling til Mauritius blir beskrevet som røff i guidebøker, trøsten er at både bølger og vind pleier å roe seg rundt halvveien. Sjelden har generelle beskrivelser stemt så bra, og rett forbi midtpunktet seiler vi i 15-18 knop vind, med letthåndterlige bølger og tørr cockpit. Hvis vinden holder hele veien går vi rett til Mauritius, for raskt å være klare til å seile mot Sør-Afrika om en tidlig syklon skulle lure i buskene. En båt foran oss (eneste andre seilbåt i området?) mistet autopiloten for et par dager siden, en opplevelse en helst vil unngå (vi har prøvd...). De er to voksne og to barn ombord - å passe både båt og småtroll gjennom 1000 mil uten autopilot kan bli en slitsom affære. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 1/11:

 

 

Nytt siden sist? Ikke egentlig. Samme vind, samme bølger. Det begynner å skrante i matlageret: løken holder stand, ellers går det i hermetikk, ris og pasta. En bekymret stemme kalte oss opp på VHF i morges - første båt vi har sett på lenge. "we see you on AIS you're a 9x3 metre boat - are you really okay out there?" Fikk bekreftet at det ikke er et uhell at vi plasker rundt her, til deres forundring. De seiler Brasil - Japan, får vår etappe til å virke ubetydelig. Det begynner å bli et overkommelig antall mil igjen nå. Er ikke i nedtellingsmodus, men blir greit å komme frem - og neste runde kommer nok snart.

 

Så et tillegg fra meg. Reiser bort på fredag og er uten god nettforbindelse de neste to ukene. Er det noen som kan overta å poste meldinger fra Euklid i denne perioden? Send meg i tilfelle mobilnummer på IM.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Euklid har vindstyring, så han har dobbelt. Båten er treg nok til at vindstyring kanskje er det beste alternativet. På raske båter er det dårlig, men dobbelt av autopilot? Ferdig satt opp, eller reservedeler på alt? Har brent opp en autopilot. Ferie uten var slitsomt, kom ny enhet etter 5 dager.

Link to post
Share on other sites

Hei, har lest alt om turen deres nå, og jeg lurer på et par ting: Hva bruker du til å sende text meldinger med? Fikk med meg at det var en dings hehe. Så lurer jeg på om du laster ned grid filer fra satelitt telefon? Du sa du hadde fulle vanntanker, har du renset vann for hånd med watermakern?

Spennende lesning, kos dere videre :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...