Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Melding fra Euklid, 3/10:

 

 

Stabil vind og høy fart, ca 5.8 knop med konservativ seilføring. Medstrøm står nok bak en del (med mindre vi plutselig har blitt mye bedre seilere?). Den langvarige fiskefrie perioden tok slutt i dag, halte opp en liten (70cm) mahi rett etter jeg hadde begynt å grave frem middagshermetikk...

 

posisjon nå: https://share.delorme.com/origo

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

rapport 5/10:

 

Vinden forsvant igjen i løpet av formiddagen - såvidt fremdrift med gennaker gjennom natten og morgentimene, men Volvoen hargjort jobben de siste timene. Lite vind neste par dager om værmodellene vi har tilgang på er til å stole på og det begynner å bli lite diesel igjen, så vi endrer planene litt. Sikter oss derfor til Christmas Island for å få fylt diesel. Har egentlig ikke tid til flere stopp, men er ikke akkurat effektivt å drive rundt her.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Euklid sier de hadde 230 liter, rundt 70 gjenstår. Dette er første gangen de har fryktet å kunne gå tom, og årsaken er at de er for sent ute. For en måned siden ville de hatt grei passatvind gjennom det meste av denne etappen, men den tiden rotet de bort i New Caledonia og Australia. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Euklid sier de hadde 230 liter, rundt 70 gjenstår. Dette er første gangen de har fryktet å kunne gå tom, og årsaken er at de er for sent ute. For en måned siden ville de hatt grei passatvind gjennom det meste av denne etappen, men den tiden rotet de bort i New Caledonia og Australia. 

 

Ser ut til at de har lagt om kursen mot Christmas Island (hvis pila på "posisjons-siden" indikerer retningen).

Hvis de ikke er der før lørdag, får de over 20 kn vind innen da, iflg. Windyty.

Går de mot Cocos Keeling, blir det vind aktenfor tvers fra sør-øst og 3-4 m bølgehøyde. En forsmak på det som kan møte dem sør for -30. br.-grad.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som det bare er en havn: http://regional.gov.au/territories/Christmas/traveller_info.aspx

 

Information for visiting yachts
Christmas Island welcomes visiting yachts. Moorings, water and bathroom facilities are provided at Flying Fish Cove.
On or before arrival please contact Customs and Immigration on 08 9164 7228 or VHF channel 16 or 82 (local repeater system), tie up to an available mooring and display the yellow quarantine flag.
To avoid damage to coral, anchors must not be dropped in Flying Fish Cove. It is necessary to clear quarantine, Customs and Immigration before disembarking.
There is a small charge for mooring. For further information contact the Harbour Master at westernci@pulau.cx, VHF channel 16 or 82 or phone 08 9164 8434.
Fuel is available by contacting Gaseng Petroleum on 08 9164 8313 or 0439 215 058.
 
christmas.jpg
Link to post
Share on other sites

Takk til Framtia for oppdateringer – skal forsøke å holde det gående. Vi har fått fylt diesel og vann, i tillegg til litt mathandling og en kjapp kikk rundt på øya. Herlig sted, skulle gjerne vært her lengre. Men i tillegg til kommende syklonsesong er et lavtrykk på vei inn, og vi må komme oss vestover så fort vi kan.

 

Mildt sagt uventet at vi har vært her samtidig som Sørlandet; ganske absurd når halvparten av de vi har støtt på har vært norske 17-åringer. Spiste lunch ombord i går – kongefamilien på veggen og alt som det ellers bør være – de dro videre i morges, på vei til Sri Lanka. De burde være i Sør-Afrika omtrent samtidig som oss, blir i tilfelle et artig gjensyn.

 

Vi drar mot Cocos Keeling i kveld, ser an været underveis for å avgjøre hva vi gjør videre. Lavtrykket som kommer skal blåse sydøstover og gå rett over Christmas Island, men om det havner lengre vest enn varslet kan det hende vi må dra videre vest, og kanskje også et stykke nordover?

Link to post
Share on other sites

bilde

Magre seilforhold ...

bilde

Drivanker in progress

bilde


bilde

Fra kirkegården

bilde

Vi er såvidt synlige under helipaden på det blå skipet. For øvrig bygd i Norge, i dag brukt av australske myndigheter for å plukke opp flyktninger.

bilde

Sørlandet på vei ut. Vinden gjorde det dessverre umulig for de å seile ut fra moringen.
Link to post
Share on other sites

Vi drar mot Cocos Keeling i kveld, ser an været underveis for å avgjøre hva vi gjør videre. Lavtrykket som kommer skal blåse sydøstover og gå rett over Christmas Island, men om det havner lengre vest enn varslet kan det hende vi må dra videre vest, og kanskje også et stykke nordover?

 

Med eksisterende varsel, ser det ut til at "rett vest" mot Cocos Keeling er en god strategi frem til torsdagen. Jeg har ikke målt avstander, men mandagen blir vel heftig uansett med opp mot 24 kn vind, så avhengig av farten og utseilt distanse, kunne man slippe dette ved å utsette avreisen til mandag kveld?  Reiser dere søndag kveld, vil nok en nordligere rute være egnet til å gi mindre vindhastigheter enn det.

 

Men innen torsdag bør 104 grader lengde være passert, og så er man på vei ut av det. Vinden faller (fortsatt etter dagens varsel) da til 17-18 kn.  -En nordligere rute gir på resten av turen marginalt mindre vindstyrke/bølgehøyde (med mindre man går veldig langt nord for kurslinjen mot CK, da løyer det). En sørligere rute gir mer vind på resten av turen, og ikke så mye rett fra siden som en nordligere rute vil gi.

 

-Dette etter hva jeg kan se av Windyty, og med all respekt for at kapteinen bestemmer ut fra lokale observasjoner. 

 

Jeg tror poenget er å komme seg vest for 104 grader lengde så raskt som mulig, og innen torsdag.  Hvis uværet trekker mindre mot øst enn ventet, og i verste fall blir med dere litt mot vest, har det sine heftigste vindkast på nordsiden av senteret, etter det jeg kan se på dagens varsel.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Euklid melder om fløteseilas...:

 

 

God start, med snittfart på rundt 5.7 knop siden vi la ut i går. 25-30 knop vind det meste av tiden, har roet seg til drøyt 20 nå. Fenomenalt rotete bølger fra flere retninger, 4-6 meter høye  og krappere enn strengt tatt nødvendig. Dette kan nok bli standarden de neste par tusen mil. Vi har det komfortabelt ombord, men komfyren bestemte seg for at det måtte være måte på bølger, og slingrefestet på den ene siden knakk tvers av. ENO-komfyrene er laget i materiale uegnet for bruk på havet. over tid. Bolten som holdt komfyren ser ganske rusten ut.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Nå er de halvveis og holder bra fart, og uværet vi så på søndag har holdt seg der det var , nord for Xmas Island. Så de er framme før dette uværet kanskje "kommer etter" vestover til helgen.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

 

 

Begynner å se lovende ut for ankomst før det blir mørkt i morgen. Forholdene er omtrent så enkle som det er mulig å få det i en liten båt på havet. Hadde en 3-4 meter sverdfisk på kroken i dag. Bremsen på snella hørtes ut som en vinkelsliper da snøret ble dratt ut - beistet slet seg heldigvis fri. Seilte gjennom det jeg tror var en flokk japanske hvalfangerbåter i går. Et par av de var på kollisjonskurs og endret stadig kurs. Eneste svar jeg klarte å få på VHF var "no speak engrish", men etter litt frem og tilbake fikk vi troklet oss gjennom de. Så en masse store dyr på sonaren i samme periode, formodentlig var det fangsten de var ute etter. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Utrolig spennende å følge med.

Første jeg sjekker når jeg starter PCèn om morgenen er å sjekke hvor dere er, hva som er nytt og været i området. 

Ser frem i til bilder fra neste lokasjon.

Godt å ha noe å drømme seg bort i når det nå temperaturen kryper nedover her i Norge. 

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Etter å ha latt motoren gå alt for mye på vei til Christmas Island var det en befrielse å kun bruke den inn og ut av havn på denne etappen. Dieselen på Christmas Island er det suverent dyreste jeg har vært borti (over 14kr per liter), så dette er gylne dråper som ikke bør ødsles bort.

 

Seilasen hit var en udramatisk affære. Begynte med 25-35 knop vind og en del bølger, men roet seg etter hvert til rundt 20 knop, og den vinden hadde vi hele veien inn. Lavtrykket vi var litt bekymret for da vi la ut havnet lengre øst enn oss, og eneste vi merket var at vinden har vært litt mer sydlig enn den ellers ville vært. Endte opp med å bruke ganske nøyaktig fire døgn på 530 nautiske mil, eller rundt 5.5 knop i snitt, for oss å være en svært anstendig hastighet.

 

Bølgene i midten av det Indiske Hav har et dårlig rykte. Vinden kommer fra sydøst, mens det kommer bølger opp fra andre værsystemer langt lengre syd/sydvest. Dette gir bølger på tvers av vindretningen, og en voldsom bevegelse i båten. Selv om det unektelig er et helt annet bølgemønster her enn da vi krysset Atlanteren og (ikke minst) Stillehavet har jeg ikke opplevd det som særlig voldsomt eller problematisk hittil. Om det kommer av flaks, toleranse for bølger eller at vi har verre ting i vente er ikke godt å si, men vi kan i det minste si oss fornøyde med at de første 2000 milene her har vært behagelige.

 

Eneste problem av betydning som har oppstått er det tidligere nevnte slingrefestet på komfyren. Jeg fikk festet komfyren noenlunde underveis, skal prøve å få boltet den mer skikkelig fast mens vi er her. Steking av egg i stor sjø med fastmontert komfyr er ikke ideelt, men det meste annet går an med litt økt toleranse for søl.

 

Det lekker litt mer vann enn jeg liker fra pakkboksen ved roret, men jeg klarer ikke skjønne annet enn at det må komme av at jeg ikke har fått presset nok fett inn der. Skal ta en ny runde med fettpressa i dag og se om det hjelper – har ikke klart å finne slark av betydning i noen del av systemet.

 

I snitt er passatvindene på sitt sterkeste her rundt juli-august, og mange seiler i ukesvis uten å oppleve noe særlig mindre enn en stiv kuling. Nå på tampen av sesongen burde vi for det meste ha mildere forhold foran oss, men til gjengjeld får vi liten tid på Mauritius og Reunion, og syklonfaren lurer i buskene om vi ikke holder dampen oppe.

 

Vannet i lagunen er muligens det klareste jeg har sett. Vi kan se detaljer i korallene rundt oss kun i lyset fra månen. Jeg kunne telle ti hai sirklende rundt båten da jeg slapp ankeret. Palmetrærne står stablet tett på land, sanda under oss er blendende hvit. Med en jevn passatvind er temperaturen også overkommelig – ned mot 25, sjelden særlig over 30.

 

Vi satser på å gjøre oppholdet her kort – når omgivelsene består av palmer, sand, fisk og hai er det i grunnen begrenset hvor mange dager en trenger for å ha opplevd det meste. Har ikke helt bestemt oss for om vi sikter oss mot Mauritius eller Rodrigues – rundt 2000 mil herfra, litt lengre til Mauritius. Derfra er det et kort hopp til Reunion, og så rundt 1400 nautiske mil til Sør-Afrika. Dette havet blir mange mil på kort tid, men det begynner å virke ganske så overkommelig.

 

Lavtrykket som lusket rundt Christmas Island ser i noen modeller ut til å dø ut, mens andre vil ha det til å utvikle seg til noe mer og peker rett mot oss. Et saktegående lavtrykk over oss mye av veien til Mauritius høres lite trivelig ut, men dette er ikke det beste stedet å befinne seg om været slår feil. Vi burde enten komme oss ut herfra i morgen og håpe på å stikke unna været, eller belage oss på å bli til det er over. Tenker vi tar en ny kikk på været i morgen tidlig og tar en avgjørelse basert på dette.

Link to post
Share on other sites

Takk for kyndig gjennomgang av værsituasjonen, Propell1 – dessverre fikk jeg ikke sett det før i dag. Internett er en kostbar affære på disse øyene, så dessverre ikke noe jeg kan ha gående særlig mye av tiden.

 

Underveis bruker vi stort sett trackeren for å laste ned spot-varsler, supplert med en og annen GFS-nedlasting fra satelittelefonen. Oversikten en får ved å kunne studere windyty og andre modeller over et større området er en ganske annen. Hvis noen her i tråden skulle finne på å tenke "men dere må da ikke seile dit nå!" eller lignende er dere mer enn velkomne til å sende et hint om dette på trackeren. Koster meg ingenting å sende og motta meldinger, og skal forhåpentligvis ikke være veldig vanskelig å få unnagjort på share.delorme.com/origo

 

Kan bekrefte at vi i mellomtiden har det helt greit ...

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...