Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Jolla ser noenlunde hel ut på bildet over, men begynner å vise tegn til aldring. Den ble kjøpt for bortimot ingenting på XXL for fire-fem år siden, og var ikke tiltenkt deltagerrolle på noen jordomseiling. Men den har nå holdt greit, så det har aldri blitt til at vi har oppgradert. Annet enn at vi blir søkkvåte om det er bølger av betydning har jeg fint lite å utsette på å reise med en billig, enkel jolle med liten motor.

 

Største problem er at limet mellom akterspeilet og pontongene har løsnet. Har forsøkt å lime det igjen, uten særlig hell. Har menigheten noen tips til egnet fremgangsmetode? Mener det er Bostik Multi-Bond jeg har brukt for å lime, etter anbefaling fra pusheren i New Zealand. Tenkte jeg skulle prøve meg på en ny runde med reparasjon, for så å vurdere om vi må plukke opp en ny jolle før vi forlater Australia i Darwin. Ser det finnes tokomponentlim å få tak i, mulig det er det som må til for å få orden på sakene.


bilde

Særdeles dårlig bilde (hadde dratt jolla på dekk og surret den fast opp ned før jeg husket å ta bildet ...), men det er altså lim mellom plast og gummi som løsner.

Link to post
Share on other sites

Seiler opp langs innsiden av Great Barrier Reef. 20-30 meter dypt vann i hundrevis av mil, øyer og korallrev ligger spredt på begge sider av skipsleia. Vannet er farget tilnærmet uforståelig klart lyseblått; ikke et uvanlig fenomen i grunne laguner innenfor korallrev, det uvanlige er at det bare fortsetter og fortsetter. Vi gjemmer oss i skyggen under sprayhooden. I disse forholdene har solcellepanelene gode dager – godt hjulpet av at autopiloten knapt trenger å gjøre noe som helst her i le av revet; bølgene er sjelden over en meter. Siden vi forlot Cairns har vi hatt motoren i gang inn og ut av havn og knapt nok det – seilforholdene kunne knapt vært bedre. 15-20 knop fra sørøst, ankerplasser er spredt jevnt oppover langs kysten, men tidsskjemaet tvinger oss til å hoppe over de fleste.

 

Skipstrafikken er voldsom – i alle fall for en som har vent seg til at det gjerne går en uke eller to uten å møte andre skip. Vi støter gjerne på et skip i timen, og kaller opp 4-5 hver dag for å avtale kursendringer. Manøvreringsrommet er ikke allverden for skip som stikker 12-13 meter når dybden i perioder er 15-16 meter i midten av skipsleia og grunnere overalt ellers.

 

Er glad vi har AIS-sender ombord for dette strekket, men jeg er overrasket over hvor mange lokale båter som farter rundt uten. At fiskebåter er slepphendte for å holde på hemmeligheter er ikke noe nytt, merkeligere er det å møte små frakteskip på ~200 fot som ikke har spandert på seg AIS.

 

Australia har sine merkelige sider. Registrering av en fritidsbåt koster omtrent det samme som årsavgift på en norsk bil. Båteiere ser ut til å enten være mer enn gjennomsnittlig velfødde med en skinnende hvit båt klar til å jakte sverdfisk, eller frie sjeler som ikke har for vane å plage hverken frisør eller tannlege med alt for frekvente besøk. Det finnes selvsagt en mellomting også her, men de tilhører unntaket. Plass på dieselbrygga i Cairns måtte bookes noen dager i forveien. Marinaer overivrige på forsikring er allerede nevnt. Dieselen er dyr, mat og vin svinbillig. Alle vi støter på er hyggelige, mens nyhetene er fulle av folk som har tatt livet av hverandre og politikere som høres ut som om de er i ferd med å gjøre det samme.

Link to post
Share on other sites

Mye krokodiller her, så ingen bading inne ved land. Saltvannskrokodiller er ikke til å spøke med. Lengre ute på revet går greit (vi er her utenfor sesongen for dødelige maneter). Stort sett holder vi oss unna vannet.

 

Vi er nå ute av Stillehavet, gikk forbi Australias nordligste punkt på fastlandet for en liten halvtime siden. 6500 nautiske mil til andre siden av det Indiske Hav, gjelder å komme i gang. Til sammenligning endte vi opp med å seile rundt 12500 NM i Stillehavet, inkludert omveier og avstikkere.

Link to post
Share on other sites

Kom frem til Darwin i går etter en bortimot absurd enkel tur rundt kysten. Måtte svi av en del diesel siste par dagene, ellers har vi hatt flatt vann, akkurat nok vind og fisk som bet på samme dag som vi gikk tom for fristende middagsalternativer.

 

Vi hadde en nokså uggen jolletur på vei tilbake til båten i dag; limet som holder akterspeilet på plass har fått lov til å gå alt for langt på veien mot forfall, bølgene var nokså store, og vi lå ankret nesten en nautisk mil utenfor stranda på grunn av tidevannet her – 5-6 meters variasjon. Vi kjøper enten skikkelig lim eller ny jolle i morgen. Vinden var aldri særlig voldsom, men bukta ligger utsatt til med vinden fra nordøst, og bølgene var store nok og ganske krappe. Bølger fra baugen er ikke noe stort problem for anker, og vi hadde drøyt 35 meter ute på 5-6 meter dybde, bakket godt ned. I motsetning til i Cairns skal bunnforholdene her være gode, og jeg hadde ikke merket tegn til noe annet da vi bakket ankeret ned i går.

 
Ankeralarmen gikk, men den hadde jeg satt ganske konservativt, så vi lurte på om det bare kunne være at vi hadde dreid utenfor sonen – det er dessverre ikke alt for ofte vi husker på å sette alarmen i det vi lar ankeret gå. Men peiling mot andre båter gjorde det ganske klart at vi bevegde oss sakte mot land, og vi valgte å flytte til en bukt som burde være mer beskyttet med vindforholdene vi har – helt motsatt av hva som er normalt her. Å dra opp ankeret i mye bølger er ikke en sport jeg er spesielt glad i, om noe sitter fast kan kreftene fort bli voldsomme – slikt har vi prøvd på før, skjønt forholdene da var ganske mange hakk mer ekstreme.
 
Da jeg lå på baugsprydet for å få av tauet vi avlaster vinsjen med kom kveldens muligens største bølge, og baugen skjøt ned i bølgen med en imponerende fart – jeg trengte sikkert en vask, men litt mer forvarsel kan være greit – en litt mindre utsatt badeplass er også optimalt. Var ganske fornøyd med å ikke ramle av båten, ikke en selvfølge i forholdene. Burde se om ikke jeg får skaffet en ny kjettingkrok i stedet for sjakkelen vi nå bruker, så vi slipper å bevege oss frem for å løsne det.
 
Uansett: kjetting og anker kom opp, og vi tøffet over til en bukt på motsatt side av sentrum. Darwin har lang historie som marineby, og ble bombet tungt undre andre verdenskrig – stadig er det flust av krigsskip rundt i havna her. Patruljebåter fyker hit og dit, og med nervene allerede smått i spenn er det vanskelig å lure på om ikke de rykket ut fordi vi kom for nær moderskipet da de suste rett mot oss i 40 knops hastighet i indre havn … men det var sikkert bare en gjeng marinegaster på vei til puben eller noe slikt, for vi ble hverken stoppet eller kalt opp.
 
Her vi ligger nå er det (ganske overraskende) godt med plass, i likhet med Fannie Bay der vi tidligere lå, og bølgene er bortimot ikke-eksisterende. Så nå burde vi ligge trygt.
 
 
Klarer ikke unngå å lure på hva som førte til at ankeret løsnet tidligere i kveld. Tipper bølgene var en meter eller så i snitt, men de var som sagt ganske krappe, og båten gynget bra. Noen meter avlaster med strekk og vekten av nok kjetting burde i utgangspunktet gjøre susen når det ikke blåser stort (under 20 knop vind gjennom det hele). Om en får litt vertikalt drag på ankeret og en bølge rykker til er det ikke rart det tar seg en tur, men ellers burde det jo holde. Her var ikke problemet stort da vi var våkne, ombord og med en alternativ ankerplass klar, men slik er det ikke alltid.
Link to post
Share on other sites

Fra en bukt vi ankret opp i noen timer 50nm fra Darwin, i påvente av at tidevannet skulle snu. Ville hatt 3-4 knop strøm mot oss store deler av strekket inn, ikke den morsomste avslutningen på en etappe en kan komme over. Er veldig fornøyd med tidevannsfunksjonene i Navionics på iPaden, har jevnt over vært svært presis info, og langt mer brukervennlig enn noe vi klarer å hoste ut av en tidevannstabell jeg har sett noe sted.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Vi var på vei inn til land for å sjekke om limet hadde kommet inn til båtutstyrsbutikken, i tillegg til nye runder med hamstring av solkrem og hermetikk; forfallet på jolla har ikke akkurat utviklet seg i riktig retning. Halvveis til land stoppet påhengeren. Avstanden var ikke verre enn at vi klarte å padle tilbake til båten, men stemningen ombord var kanskje ikke av den aller mest optimistiske sorten når både jolle og motor hadde fått for seg at livet er vrangt og surt.

 
Med stigende adrenalin gikk jeg på nett, og fant ganske snart en brukt jolle med en Yamaha tohester til salgs like rundt hjørnet. Vi var snart nok underveis, og flyttet båten til nærmeste ankerplass. En strabasiøs padletur til land senere var vi på vei til selgers båt, og en liten time etter det tøffet vi tilbake i nyanskaffelsen – en våt opplevelse på halvannen nautisk mil plaskete sjø, to parkeringsplasser og en lang gangvei. Men nærmere inspeksjon av den nye jolla viser tendenser til bortimot samme problem som den gamle hadde, og vi er happy med at selger har gått med på å ta det hele i retur.
 
1473761573.jpg
Gammel og ny jolle (den nye med vår gamle motor); merk lastestroppen rundt hekken. Årene på den hvite er ganske mange hakk bedre, det skal de ha.
 
Litt lett kirurgi på vår Suzuki fikk den til å våkne til liv, og vi er bortimot tilbake der vi startet da vi dro ut for handlerunden vår i morges. Begynner å kjenne at kalenderen tynger, og det er på tide å komme seg avgårde. Å kaste bort en dag på dette var ikke optimalt, men lista før avreise begynner å bli overkommelig. Om vinden bare viser litt samarbeidsvilje skal dette gå ganske så greit.
Link to post
Share on other sites

Laura Dekker brukte vel 52 (eller var det 57) dager fra Darwin til Sør-Afrika. I ett strekk single-handed som 16 -åring var det da. Men det kan vel være en slags målestokk det også og jeg håper dere får tid til noen landhugg under veis.

 

Da Laura D. skulle sjekke inn hos myndighetene i Sør-Afrika, ble hun spurt hvor mange de var i båten. "-Bare meg." Og hvor gammel er du? "Jeg fylte 16 like før Darwin." - Og hva var siste havn hun forlot, før ankomst SA? "Darwin."Prøver du å si at du har seilt alene i ett strekk fra Darwin og hit??! -"Ja."  ...- Det har du ikke det!

 

Men det hadde hun gjort.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Noen landhugg underveis skal det nok kunne bli; et par-tre opphold på en uke eller så betyr ikke allverden i denne sammenhengen. Ser stadig ut som om det er lite vind rett vest for oss, men det er håp i noenlunde nær fremtid, om nå bare dette limet til jolla kunne finne på å dukke opp.

 

Takk for videoen – gleder oss til Cocos Keeling, en kan bli litt kokos av å koke bort i varmen her i Darwin. I dag har det vært en del kaldere enn de siste dagene, ikke mer enn 35 grader inne i båten da vi kom tilbake fra handletur. Nå kl 10 har viser Eber-termometeret 29 grader, det begynner å bli ganske levelig. Dette er et av de varmere stedene vi har vært, men det største problemet er kanskje at vi ikke kan bade – krokodillebestanden her lider ingen nød.

 

Video er ikke min greie, men litt lek er lov:

Link to post
Share on other sites

Fullmåne betyr maks tidevannsforskjell, rundt 6-7 meter her i Darwin. Med en svært langgrunn strand blir jolleturene lange, og vi må bære både jolle og alt av vann og mat ganske langt for å få det ombord.

 

bilde

Men en slipper å betale for å løfte båten opp av vannet. Strengt tatt burde nok vi også tatt en runde, begynner å gro en del under der – har ikke fått skrubbet av skroget siden New Caledonia på grunn av krokodillefaren her.

 

bilde

Blåste opp ganske bra en periode i går kveld, mens noen tordenbyger rullet forbi. Men dette var på absolutt lavvann med tre meter dybde her ute, og vi hadde naturlig nok slengt ut kjetting for å takle maks høyvann; vanskelig å bekymre seg for mye når en har 12-13x dybden i kjetting ute.

Link to post
Share on other sites

Vi har dratt ombord en mengde mat som er helt hinsides, riggen er strammet opp og speilet som ramlet ned etter at jeg var på litt for ivrig myggjakt en kveld er hengt opp igjen. Været ser ikke så verst ut, selv om det nok kommer til å gå en del diesel de første døgnene, noen av oss må gjøre litt innsats for å holde oljeprisen oppe på anstendige nivåer. Satser på at vi klarer å komme oss avgårde rundt midten av kommende uke.

 

Tenkte jeg kunne prøve å holde forumet litt oppdatert underveis på de neste strekkene, men for å få det til trenger jeg hjelp. Om noen med tid, lyst og anledning kan lime inn tekstmeldinger de mottar i denne tråden skulle det gjøre susen. Lønna for dette oppdraget er begredelig og fremtidige steg på karrierestigen er dessverre bortimot ikke-eksisterende. Kan til gjengjeld love fiskenytt, bølgesyting og diverse annet skrammel. Søknad sendes på IM eller her i tråden.

Link to post
Share on other sites

Over til noe helt annet: jeg kom i skade for å dra ombord en fiolin her om dagen. Jeg har spilt cello på et elendig nivå tidligere, men i ukyndige hender klarer fiolinen å lage noen imponerende grusomme lyder. Det gjenstår å se om samboeren lar elendigheten forbli ombord hele veien over – kan ikke se for meg at teknikken forbedres når vi kommer ut i noen meter bølgehøyde, og det låter allerede som en katastrofesone.

Link to post
Share on other sites

Temmelig sikker på at det var en krokodille jeg så fra jolla i ettermiddag, så tror selv min fiolinflikking kommer til kort. Takk for tilbud om hjelp – skal forsøke å sende oppdateringer noenlunde ofte i retning av din telefon.

 

Ser ut som om det blir onsdag/torsdag før vi kommer oss ut herfra, tollmyndighetene trenger visstnok et par dager på å stemple oss ut, uvisst hvorfor.

 

Som før kan vi spores og kontaktes på http://share.delorme.com/origo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...