Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Ferdig montert. To separate navigasjonssystemer med hver sin autopilot. Viktig ved short hand seiling.

 

Jeg beholder det gamle som står i båten siden den var ny og bygger et system til med plotter, ais og autopilot. Det gamle systemet har plotter, radar og autopilot.

 

Vindror slår jeg fra meg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres fornufig og konservativt ut. Vær obs på at det er en del friksjon i hydraulikken på autopiloten. Jeg hadde koblet det ene systemet fra for å minimere friksjon, og ha en rask måte å feste det på hvis primær ryker. Når vi seilte regatta koblet vi alltid bort autopiloten for bedre rorfølesle.

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 3/11:

 

Vi lunter oss (svært) sakte vestover, flatt vann og knappe ti knop vind, men det skal ta seg opp i løpet av kvelden.

Grennakeren takket for seg for noen minutter siden, revnet hele veien langs underliket. Hørtes ut som en fantastisk lang glidelås da den røk.

 

Posisjonen til Euklid kan du til se på kartet her: https://share.delorme.com/origo

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spurte om de går for Roderigues, Mauritius eller Reunion.

 

Melding fra Euklid, 3/11:

Mauritius er plan A, men vi kommer til å seile nært forbi Rodrigues, så mulig vi svinger innom om bølgene gjør livet ukomfortabelt. Er meldt litt rufsete.

Regner med vi stopper på Reunion senere, men er ikke noe særlig å gå rett dit uten å ha booket marina, det er dårlig med muligheter for å ankre der.

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 5/11:

30-35 knop vind i natt/morges, nå ~25. AIS-antenna ble blåst flat i et vindkast, den har stått stødig siden New Zealand, det må ha blåst godt.

Vi har krappe bølger fra flere retninger, og jeg ble skylt både bakfra og fra siden da jeg rettet opp i AIS-antenna på hekken.

Holdningen til dusjing blir som dronning Elizabeth den 1. skal ha sagt: "jeg bader hver eneste måned, uavhengig av om det er nødvendig."

 

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror piratene viser mindre interesse for seilbåter enn før, mener jeg leste det et sted. Ellers strekker territoriet for Mauritius seg mye lenger nord enn der de går nå, så det skal vel mye til at noe piratangrep skjer nå. Skal bli spennnende å høre hva de har gjort seg av tanker rundt dette selv.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest mye om dette strekket kan jeg ikke være annet enn veldig fornøyd. Været har av og til vært ruskete, men aldri problematisk.

Eneste skade er gennakeren og en bøyd sjakkel. Alt annet har fungert prikkfritt, og båten seiler seg selv inn i solnedgangen.

Vet ikke hvor gammel gennakeren er, men fargeskjemaet er sist sett ved vinter-OL på Lillehammer, så det er kanskje grenser for hva en kan forvente?

 

Link to post
Share on other sites

Regner med du ser på MarineTraffic eller noe sånt? Den er jo avhengig av mottakere som videresender.

Går du på tracket her og klikker på rapportene ser du at de ligger jevnt på 4-5knop.

Ja, har kikket på den også (vær dag, må følge med :) ) Derfor jeg lurte på om ais har litt dårlig dekning for oss som er på land. Brukte marine traffic

Link to post
Share on other sites

AIS benytter jo bare en VHF-sender, så den når vel i beste fall like langt som VHF gjør, sånn omtrentlig til horisonten eller deromkring...
For at det plottet skal dukke opp på MarineTraffic er det i tillegg behov for at noen greie folk videresender disse dataene til dem.

InReach-duppeditten går over satelitt så den slipper å forholde seg til sånt.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Takk til Framtia og Shipahoy for utrettelig videreformidling! Her er svar på en del spørsmål stilt siden sist. Andre inntrykk kommer plutselig.

 

Ankring i korall

Ankring i moderate mengder korall er ikke allverdens vanskelig om en bare gidder å bruke litt tid på det. Prøver i første omgang å finne et område der det er et noenlunde stort felt med sand, så jeg kan ha en god del meter kjetting nært ankeret liggende på bunnen, uten fendere til å løfte det klar av grunnen. I rolige værforhold betyr ikke dette så mye, men om været virkelig står på er det mildt sagt ikke ideelt å ha fendere som holder kjettingen oppe fra bunnen. Jeg prøver å få til så horisontalt drag som mulig, men å hekte på en fender eller to i nærheten av båten klarer jeg ikke se for meg at skal bety allverden for holdekraften.

 

Skal en ankre der det knapt finnes annet enn korall blir det litt mer interessant. Noen slipper ankeret, håper på det beste og lar ødelagt korall fare sin egen sjø. Andre tar av ankeret helt, finner en egnet stein eller korall, og trekker noen meter kjetting et par ganger rundt denne. Om båten har svingt rundt ankeret noen ganger innen en skal forlate åstedet kan det kreve en ganske langvarig eksersis på bunnen for å få løs kjetting som har dreid rundt.

 

Svært få steder er i siste kategori, der det ikke er mulig å finne en flekk sand å grave ankeret ned i. Jeg kan komme på to som befinner seg på en noenlunde typisk rute rundt jorda – Palmerston i Stillehavet og deler av Chagos et stykke nordøst for oss nå.

 

Selvstyring og backup

Ikke bare er det kjipt når autopiloten ryker underveis, det kan også bli en dyr affære når du befinner deg på en øy tullete langt borte og ønsker å få deler tilsendt før du farter videre.

 

Vi har to separate autopiloter, i tillegg til vindror. Backupen krever litt fikling for å bli montert, men ved flatt vann burde det være unnagjort i løpet av 10-15 minutter. I dårlig vær vil det nok ta betraktelig mer tid, men ser det uansett ikke som noe stort problem.

 

Autopiloten har en drivenhet som i teorien skal være ganske overdimensjonert for båten, og den ble installert i New Zealand. Skal prøve å få tatt den inn til en Raymarine-kjenner i Sør-Afrika for en kikk.

 

Tekstmeldinger utenfor allfarvei

Vi bruker en «tracker» som heter inReach Explorer. Denne går på Iridium-nettverket (samme som satelittelefonen), og kobles til en iPad/telefon med Bluetooth. I tillegg til sporing og meldinger kan den laste ned enkle værmeldinger (tre døgn med vind og generell værinfo for et valgt koordinat). Har hatt lite problemer med denne, kostet ikke allverden i innkjøp, og vi betaler $50 i måneden for ubegrenset bruk. Har definitivt blitt en av våre favorittdingser på tur, og er bindeledd til omverdenen i langt større grad enn den langt dyrere satelittelefonen.

 

GRIB-filer og satelittelefon

Har en Iridium Extreme satelittelefon vi bruker til å laste ned værmeldinger, skjønt jeg hadde klart å knote til mailkontoen min før siste overfart, så da var vi litt mer i blinde. Skulle jeg kjøpt noe nytt i dag ville jeg sterkt vurdert å gå for Iridium Go, men denne fantes såvidt jeg husker ikke da vi handlet inn.

 

Vi betaler per minutt for bruk av satelittelefonen, mens vi for en ikke helt ubetalelig pris kunne hatt ubegrenset bruk med Iridium Go. Vi laster ikke ned værfiler alt for ofte underveis, og jeg begrenser hvor mye detaljer som skal følge med for å holde datamengden nede. Med Iridium Go kunne vi lastet ned værfiler oftere, og filstørrelse opp til rundt 300KB er kurant.

 

Den viktigste ulempen jeg ser med å gå for Iridium Go er at vi i dag har to separate satellittbaserte systemer (rett nok basert på samme satelittnettverk, men det er neppe det svake leddet i systemet), mens jeg neppe ville hatt trackeren i tillegg om vi hadde Iridium Go.

 

Kort om vår løsning for de absurd spesielt interesserte: jeg har et abonnement på XGate for å få komprimert mail (Iridium er håpløst tregt uten), og en RedPort Explorer wifi-dings som vi kobler til telefonen. Med denne får jeg en iPad på nett, og RedPort-boksen har en firewall som sørger for at kun XGate-trafikk slippes gjennom. For værbiten bruker jeg appen Weather4d Pro, som jobber greit sammen med XGate. Spesifiserer i værappen hva slags detaljer jeg vil ha, dette kodes inn i en forespørsel på en mail, mailen sendes avgårde og en GRIB-fil kommer i retur. Krever litt fikling for å få alt til å henge sammen første gangen, men etterpå er det grei skuring.

 

Vann og watermaker

Husker ikke helt når jeg nevne noe om å ha hatt fulle vanntanker, men vi hadde litt mer flaks enn normalt på Cocos Keeling. En vennebåt av oss var eneste andre som var ankret opp, og de har watermaker med rikelig kapasitet, så kunne avse noen kanner uten at det gjorde noen stor forskjell. Vi hadde fylt tankene rett før vi dro fra Christmas Island, så det hadde uansett ikke gått alt for mange liter.

 

Om vi hadde vært alene på Cocos Keeling kunne vi enten tatt jolla over til naboøya Home Island for å fylle noen kanner fra en kran der, eller satse på at tankene med regnvann på Direction Island hadde trygt vann. Å få tak i vann er sjelden noe stort problem – de fleste stedene vi besøker bor det folk, og folk trenger vann overalt. Watermaker er åpenbart kjekt å ha når det virker, men slett ikke nødvendig.

 

Vi har en liten tert av en watermaker ombord – Katadyn Survivor 35, mener jeg den heter – men den blir i praksis ikke brukt, og i alle fall ikke til å fylle vanntanken. Glad for å ha den om vi kommer ut for en virkelig krisesituasjon, men hadde ikke hatt veldig store betenkeligheter med å legge ut uten.

 

Sjørøveri

Jeg har ikke hørt om tilfeller av betydning i dette området; det var pirater et godt stykke syd en periode, men var de så langt sydøst som dette? Uansett, piratsituasjonen i farvannene rundt Somalia er en ganske annen enn den var for noen få år siden.

 

Anbefalingen fra koalisjonen som bekjemper piratvirksomhet er fremdeles at lystfartøy holder seg unna Suez med alt det innebærer, men risikoen er radikalt lavere enn før. For eksempel seiles nye katamaraner som produseres i Cape Town nå vestover og inn i Middelhavet via Suez, heller enn å gå veien opp mot Gibraltar.

 

Jeg har aldri sett flere skip enn de siste fire-fem dagene før vi kom frem til Mauritius. Båter på vei rundt Sør-Afrika til Østen passerer her, og AIS-skjermen var svært sjelden tom, i lange perioder var det tre-fire båter innenfor rekkevidde. Om risikoen for piratangrep kunne reduseres særlig mye ved å gå et stykke lengre syd ville de fleste større skip formodentlig gjort dette, spesielt de av dem som i utgangspunktet har veien rundt Afrika som en omvei for å unngå Suez-problematikken.

 

Jeg tror de aller, aller fleste seilbåter på vei vestover over det Indiske Hav har en rute tilsvarende vår – eller mer nordlig, typisk via Chagos og nord for Madagascar. Burde vi være bekymret for pirater? Ikke vet jeg. Jeg bekymrer meg langt mer for andre ting, for brytende bølger, en fascist som amerikansk president, jobbmarkedet når vi kommer hjem, etc.

 

AIS-rekkevidde

Som nevnt av andre, å spore oss på AIS/MarineTraffic er stort sett en tapt sak. Det er trackeren som gjelder så fort vi er utenfor rekkevidden av landstasjoner, og selv om jeg har vært overrasket over hvor bra rekkevidden med vår lille antenne på hekken har vært monner det ikke noe særlig.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det blir tid til særlig mange dagene, dessverre. Syklonsesongen er på trappene i området, og selv om det ikke er noe skummelt å spore i værmeldingene nå gjelder det å komme seg videre. På den annen side ser det ikke ut som om det finnes noen åpenbart fristende værvinduer for å seile mot Sør-Afrika, så vi har ikke bråhast med å gi oss i vei.

 

Tviler på om vi får surrret oss bort fra Mauritius på denne siden av helgen, så med litt flaks klarer vi kanskje å seile mot Reunion mandag. Dit er det bare 130nm, og neste stopp etter det er Sør-Afrika. Begynner å bli overkommelig, dette her.

Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

GRIB-filer og satelittelefon

Har en Iridium Extreme satelittelefon vi bruker til å laste ned værmeldinger, skjønt jeg hadde klart å knote til mailkontoen min før siste overfart, så da var vi litt mer i blinde. Skulle jeg kjøpt noe nytt i dag ville jeg sterkt vurdert å gå for Iridium Go, men denne fantes såvidt jeg husker ikke da vi handlet inn.

 

Vi betaler per minutt for bruk av satelittelefonen, mens vi for en ikke helt ubetalelig pris kunne hatt ubegrenset bruk med Iridium Go. Vi laster ikke ned værfiler alt for ofte underveis, og jeg begrenser hvor mye detaljer som skal følge med for å holde datamengden nede. Med Iridium Go kunne vi lastet ned værfiler oftere, og filstørrelse opp til rundt 300KB er kurant.

 

Den viktigste ulempen jeg ser med å gå for Iridium Go er at vi i dag har to separate satellittbaserte systemer (rett nok basert på samme satelittnettverk, men det er neppe det svake leddet i systemet), mens jeg neppe ville hatt trackeren i tillegg om vi hadde Iridium Go.

 

 

 

 

 

 

 

Iridium go fri data koster vel rundt 1000 kr i mnd (som jeg har funnet), er det billig? Jeg er helt grønn på Iridium. Hva bruker du nå som du poster her?

Utrolig spennende og nyttig for meg værtfall at du deler så mye når vi har tenkt oss på tur om et par år :)

Takker igjen

Link to post
Share on other sites

Iridium go fri data koster vel rundt 1000 kr i mnd (som jeg har funnet), er det billig? Jeg er helt grønn på Iridium. Hva bruker du nå som du poster her?

 

Innleggene her er postet fra trackeren. Iridium Go er ikke gratis, men det er heller ikke kombinasjonen av konvensjonell satelittelefon ($750 per år for 500 ringeminutter i vårt tilfelle) og tracker ($50 per måned).

 

Hvis planen er å krysse Atlanteren ville jeg ikke giddet å bruke stort på dette. Behovet for satelittelefon er da svært kortvarig, og en kan fint leve uten annet enn noen få overfarter. Å ha et dyrt abonnement for bruk gjennom hele langturen virker ikke særlig nødvendig for slike tilfeller. Vi befinner oss litt oftere utenfor allfarvei, befinner oss av og til på havet i lange perioder, så behovet er litt annerledes.

Link to post
Share on other sites

Innleggene her er postet fra trackeren. Iridium Go er ikke gratis, men det er heller ikke kombinasjonen av konvensjonell satelittelefon ($750 per år for 500 ringeminutter i vårt tilfelle) og tracker ($50 per måned).

 

Hvis planen er å krysse Atlanteren ville jeg ikke giddet å bruke stort på dette. Behovet for satelittelefon er da svært kortvarig, og en kan fint leve uten annet enn noen få overfarter. Å ha et dyrt abonnement for bruk gjennom hele langturen virker ikke særlig nødvendig for slike tilfeller. Vi befinner oss litt oftere utenfor allfarvei, befinner oss av og til på havet i lange perioder, så behovet er litt annerledes.

Så du kommer på nette med Trackern også? Det viste jeg ikke gikk ann. Trode nesten du bare fikk til det med Satelittelefonen. Jeg sitter her å lurer på hva du anbefaller for meg som mest sansynlig kommer til å være rundt Gran Canaria og Gibraltar og Italia osv. Trenger mulighet til å laste ned værfiler og komme på nett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...